ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
גלשתי, שילמתי, המוצר לא הגיע 

גלשתי, שילמתי, המוצר לא הגיע

 
 
גילי סופר

תופעת הסירוב של אתר מכירות פומביות לספק מוצר שנקנה הפכה להיות נפוצה למדי. למרות ההצדקות החלקיות לסירוב - מחיר הפסד לאתר - הרי שהחוק אינו מקבל זאת ומחייב את החברה לספק את המוצר, או לשלם פיצויים ואפילו בתוספת הפרש המחיר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תופעה נפוצה למדי באתרי המכירות והמכרזים באינטרנט, היא סירובם של בעלי האתר לספק את המוצר שנקנה. גולש אינו מקבל את המוצר שקנה, למרות שהליך הקניה היה תקין והתשלום הועבר במלואו. חשוב לציין, עם זאת, כי במקרים רבים מדובר במוצרים שנקנו במחיר מגוחך, שאין פלא שמקיימי המכרז לא ששים לספק. אפילו הגולשים עצמם מצדיקים לא אחת, בדיוניהם בפורומים, את החברות, בטענה כי גם הן חייבות להרוויח על מנת להתקיים. החוק, עם זאת, אינו פשרני כל-כך.

ההבדל, אגב, בין "מכרז" ל"מכירה" באינטרנט הוא סמנטי: גם אם לפעמים קוראים לזה מכרז, בפועל זוהי מכירה פומבית לכל דבר: שלא כמו בחוברות המכרזים למיניהן, כשנכנסים ל`מכרז" באינטרנט, אפשר לראות את הצעותיהם של הגולשים האחרים.
 

שני סוגי תירוצים

ישנם שני סוגים נפוצים של תירוצים בהן משתמשות החברות על מנת שלא לספק את המוצרים, הראשון שבהם הוא הכחשת העסקה. אחת הגולשות מתלוננת כי מאתר המכרז הישיר לא התקשרו אליה, כנהוג, על מנת לבצע עסקה של קניית מצלמת אינטרנט, בה זכתה "במחיר מגוחך". כשהתקשרה לחברה, התנערה זו, לדבריה, מאחריות: "לא ידעו כלל על מה מדובר למרות שסיפקנו להם מספר זכייה".

על פי החוק, יש לקונה זכות תביעה מול החברה, אם יש לו ביסוס לטענה כי ההזמנה התקבלה, או שההזמנה לא התקבלה ברשלנות החברה. אם לא התקבלה ההזמנה בחברה, אין לקונה כל זכות מולה, ולכן מומלץ ביותר לשמור אסמכתא כלשהי לזכייה: לשמור את דף האינטרנט המעיד על הזכייה ולהדפיס אותו.

התירוץ הנפוץ השני הוא טענה כי מוצר אזל. גם טיעון זה אינו תקף, שכן אם אזל המוצר, על החברה לספק אותו. אם היא לא תעשה זאת, זכאי הקונה לתבוע אכיפה ופיצויים במקביל, או את ביטול החוזה ופיצויים.

יתירה מזו: במקרה שהקונה זכה במוצר שמחיר זכייתו נמוך משווי השוק, והחברה אינה מספקת אותו - זכאי הקונה (אף ללא הוכחת נזק) להפרש שבין שווי השוק של המוצר ביום ביטול החוזה לבין שווי המוצר בחוזה, סכום שיכול להיות משמעותי כשמדובר במכרזים.

הבעיה היא שבחלק מהאתרים מופיע בתקנון המכרז תנאי, לפיו החברה תהיה רשאית לבטל מכרז עקב אירועים שאינם בשליטה, ובכלל זה אספקת המוצרים שפורסמו, תוך ציון שבמקרה כאמור לא יהיה הקונה זכאי לכל פיצוי. עמדת המועצה לצרכנות העולה מחוות דעתו של ראש המחלקה המשפטית במועצה, ד"ר יוסי ברג, היא כי תנאי זה הוא על פניו תנאי מקפח, שכל בית משפט מוסמך לבטל.

 

הקונה איים בתביעה - החברה סיפקה את המוצר

אבל למי יש כוח ללכת לתבוע את "המכרז של מישהו" על כך שהוא לא מספק את הסחורה. במועצה לצרכנות אומרים כי מניסיונם במקרים בהם לא סופקו מוצרים, הרי שמיד לאחר שהקונה הודיע לחברת ההפעלה של המכרז על כוונתו לבטל את החוזה עמה ולתבוע את ההפרש שבין מחיר הזכייה לבין השווי המוצהר ע"י החברה כשווי שוק, קיבל הצרכן את המוצר מיד.

סמנכ"ל המכרז הישיר, זיו קמחי, אומר בתגובה כי ככלל, המכרז מתחייב לספק לכל המשתתפים במכרזי האינטרנט את המוצרים בהם זכו. לדברי קמחי, הספקים בוחנים את כדאיות השתתפותם במכירה הפומבית על פי המחיר הממוצע אותו הם מקבלים, וכי לא פעם הם נאלצים למכור במחירי הפסד, למזלם של המשתתפים במכרזים המקוונים. "לא כיף לראות את הספקים מפסידים", אומר קמחי, "אך עם זאת נתעקש על כל זוכה וזוכה, שיקבל את המוצר. לגבי כל מקרה פרטני נשמח אם יפנו אל שירות הלקוחות שלנו, או אלי אישית (פקס03-5254806 :), והעניין יטופל".

קמחי מציין כי המכרז הישיר עדיין אינו מרוויח מהמכירות הפומביות באינטרנט, אלא מחוברת המכרז, ומצביע גם על תופעה נוספת: גולשים `מתוחכמים`, שנכנסים לאתר דווקא מיד לאחר פיגוע, ומנצלים את התנועה הדלילה באתר בכדי לקנות מוצרים במחירים זעומים, תופעה שנחשפה לפני כחודשיים בחיים ברשת. "מרבית הקונים המתוחכמים", מציין קמחי, "גולשים דווקא מאיזורים מבוססים דוגמת רמת השרון רמת אביב או סביון". קמחי מדגיש כי אף כי יכלו לעשות זאת, במרכז הישיר לא משחירים את המסך בעת פיגוע, והמערכת ממשיכה לפעול.

קיפחו את זכויותיכם כצרכני אינטרנט? עיסקה אלקטרונית שעשיתם לא יצאה לפועל? כתבו לנו, או השאירו הודעה במנגנון התגובות

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by