ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
החתרנות שלא היתה 

החתרנות שלא היתה

 
 

חשבתם שאתם היחידים שקיבלו לינק סודי-סודי לאתר פיראטי-פיראטי שאפשר להוריד ממנו את כל "מתקפת המשובטים"? ועוד שבועיים לפני כולם? אז לא. כולם קיבלו. ואם חשבתם שהראיתם לתאגידים הגדולים מה זה, אז גם לא. גם הפעם מילאנו כולנו נאמנה את תפקידנו בשואו הגדול שרקחו עבורנו מרקידי-הבובות ההוליוודיים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
האייטם החדשותי החם.  כאילו, דה
 האייטם החדשותי החם. כאילו, דה   
חשבתי שלא יקרה שום דבר אם "המהפכה" תצא לה לחופשה של כמה שבועות. חשבתי שזה יהיה בסדר אם אזנח קצת את קרבות ההתשה המתמשכים המתחוללים בחזית האינטרנט. חשבתי שבמילא לא קורה יותר מדי במערכה הגלובלית בין תאגידים, ממשלות ואזרחים על חופש השימוש בטכנולוגיה. חשבתי לא טוב.

ובכן, ניקיתי את המוניטור היטב מקורי העכביש שהצטברו עליו וצללתי אל מעמקיו החמימים של אוקיינוס המידע. חזרתי. היה זה יום שבת, בדרך כלל יום חף מאירועים מהפכניים, בעיקר כי עולם ההיי-טק שומר-מסורת ברובו (בעיקר את מסורת לקיחת היאכטה לסיבוב בוויקאנד), אבל בשבת הזאת היה משהו שונה, משהו מוזר. במאות, אם לא אלפי, אתרים התנוססה הידיעה הדרמטית לפיה אפשר להוריד מהאינטרנט את הפרק החדש בסאגת "מלחמת הכוכבים" של ג`ורג` לוקאס, שבוע שלם לפני צאתו לאקרנים. כאילו, דה.
 
מכונת התעמולה במתקפה דו-חזיתית. או אולי להיפך
 מכונת התעמולה במתקפה דו-חזיתית. או אולי להיפך   
כן, ברור שמדובר ב"אייטם חדשותי חם". סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" היא הלהיט המכניס ביותר בתולדות הקולנוע ואימפריית המרצ`נדייזינג שמלווה אותה שינתה מקצה לקצה את ענף השיווק הבידורי. אם נוסיף לכך את היותה פנומן תרבותי המשתרע על פני שלושה עשורים ואת התבססותה כתופעה גיקית מורכבת ומסועפת עם מיליוני מעריצים אובססיביים, יובהר למה כל נוד של ג`ורג` לוקאס או אפילו של ג`אר-ג`אר בינקס הוא בעצם "אייטם חדשותי חם".

שלא תבינו לא נכון: באמת סקופ חשוב, שהסרט כבר באינטרנט עוד בטרם יציאתו למסכים. אבל במרבית הדיווחים הפוקוס היה אחר לגמרי. באופן תמוה וחשוד, התמקדו עשרות ידיעות בעצם העובדה שאפשר להוריד סרטים מהאינטרנט, כאילו מדובר בתופעה טרייה וחדשה שכמעט וטרם דווח עליה, סנסציה נגועה באמנזיה. כמו להוציא עיתון עם כותרת ראשית הצועקת באותיות אדומות "תחקיר מיוחד: לאן נעלמו מגדלי התאומים?". במלים אחרות, משהו קצת מסריח.

"מיליון איש יצפו השבוע בעותק פיראטי של `מתקפת המשובטים` לפני שהסרט יגיע לקולנוע", הכריזו בדרמטיות פרשני מדיה, "וזה לא קרה אף פעם לפני כן". ההצהרה לוותה בהתעלפויות של ראשי ה-MPAA (האירגון המייצג את אולפני הסרטים בבתי-המשפט ובארנקי סנאטורים וחברי-קונגרס). מכונת הפרופגנדה יצאה לדרך. ואני שואל: רק מיליון? אח, איזה פיספוס תעמולתי. אם היו שישה מיליון היה אפשר להביא את יפה ירקוני ולעשות השוואות לשואה.
 
לוקאס ירוויח עוד הרבה מיליונים, אפילו שזה לא מטריד אותו
 לוקאס ירוויח עוד הרבה מיליונים, אפילו שזה לא מטריד אותו   
המהומה המתחוללת סביב "העותקים הפיראטיים" עשתה יחסי ציבור טובים לג`ורג` לוקאס, שנמנע מלהגיב על האינצידנט. רק לפני שנה כתבנו כאן על מדונה ששיחררה mp3ים מתקליטה החדש, עוד בטרם צאתו, אל רשתות ה-P2P במין טעות מתוכננת, כחלק מקמפיין פירסומי מתוחכם. לא בטוח בכלל שזה המקרה הפעם, אבל בטוח שגם מי ש"מתקפת המשובטים" לא ממש מזיז לו את הקצה, זינק אל רשת ה-P2P המועדפת עליו כדי לבדוק במה מדובר. לוקאס לא יתעשר בגללם פחות. אולי אפילו יותר.

ננסח זאת כך: המוני המעריצים של "מלחמת כוכבים" לא יסתפקו באיכותם המדכדכת של העותקים מסתובבים ברשת. כל הקסם הלוקאסי טמון, הרי, בספקטאקל האודיו-ויזואלי שמתקבל ממסך גדול ומערכת סאונד היקפי. המכורים האמיתיים יורידו את הסרט מקאזאה בגלל הסקרנות, אבל זה לא יפריע להם ללכת לראות את הסרט לפחות פעם אחת. מי שמראש לא התעניין עשוי להתפתות להוריד את הסרט "בחינם" בעקבות מתקפת המדיה הנוכחית, ואולי גם להשתכנע להשקיע בכרטיס קולנוע. אף אחד לא מפסיד כאן. אז על מה הרעש?
 
 
או, יפה ששאלתי. צריך לשים לב שג`ורג` לוקאס טרם הגיב רשמית למהומה התקשורתית. הוא עומד להתעשר בעוד מיליוני דולרים רבים בכל מקרה. כפריק של סאונד ואימג` עילאיים, סביר להניח שאיכותם המחורבנת של ההעתקים הפיראטים מטרידה אותו הרבה יותר מאובדן דמיוני כלשהו של הכנסות. זה גם טיעון רציני בהרבה נגד הורדת סרטים מרשתות ה-P2P: סרטים נראים פשוט רע כשמכווצים אותם לסביבות ה-300 מגהבייט, ואפילו גרוע מכך אם צולמו בוידיאו ממסך הקולנוע (כמו במקרה הנוכחי). זה פשוט כמו לראות את המונה-ליזה מודפסת על נייר-טואלט צה"לי. ולנגב.

אבל למרבה הצער, הויכוח לא נע סביב צלילות התמונה ועומק הסאונד. הויכוח, אם מישהו צריך תזכורת, הוא על זכותכם להשתמש באופן חופשי בטכנולוגיה העומדת לרשותכם. תאגידי הבידור הגדולים עושים ויעשו הכל כדי לסיים את אנרכיית המחשב, הצורב והמודם. בדרך כלל אנחנו עוקבים פה אחר ניסיונותיהם לבלום את השיטפון באמצעות טכנולוגיה מונעת ומאבקים משפטיים. הקייס הנוכחי חושף זווית נוספת, לא פחות חשובה: תעמולה. הרבה תעמולה.

גם את "ספיידרמן" אפשר היה למצוא באינטרנט לפני הקרנת הבכורה שלו, אבל זה עבר בדממה. ל"מלחמת הכוכבים" יש סקס-אפיל ורייטינג גבוה יותר, ותאגידי הבידור החליטו לרתום אותם ללובי הדורסני שלהם בוושינגטון. סוף סוף יש להם סיפור חדשותי לנפנף בו כהוכחה מוחלטת לצדקת דרישתם להגביל את הטכנולוגיה העומדת לשימוש הצרכנים. הנה: אכלו להם, שתו להם, לקחו להם את ביצת הזהב (או שזה שוב הרובוט האידיוט הזה שנראה כמו פסל אוסקר).
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by