ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עיצוב מטורף לא עובר את הרף  

עיצוב מטורף לא עובר את הרף

 
 
אלון זגר ואבירם צור

מעצבי אתרים רבים מתגאים בעיצוב ייחודי וחד-פעמי באתריהם, כאשר דווקא הגימיקים, אטרקציות טכנולוגיות ועיצוב 'עתיר יצירתיות' הם הפוגעים הבולטים בשימושיות האתר. אלון זגר ואבירם צור, מומחים לשימושיות אתרי אינטרנט, מביאים 5 סיבות עיקריות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יותר ויותר חברות וארגונים מאמצים את התפיסה כי אתר האינטרנט נועד, בראש ובראשונה, לשרת את צרכיהם והעדפותיהם של המשתמשים, או אם תרצו, הלקוחות.

התפתחותו של מדע השימושיות לאתרי האינטרנט, יחד עם שדרוגן של מתודולוגיות המדידה והניתוח של פעילות המבקרים, העניקו בידי מתכנני האתרים את היכולת לשפר משמעותית, את האינטראקציה שבין האתר למשתמשים בו ובכך להפוך את אתרי המסחר לידידותיים וקלים יותר לשימוש .

הצלחותיהן האינטרנטיות של חברות כמו Dell, Amazon ו-Yahoo, לפתח קהיליית לקוחות נאמנה ולהגדיל משמעותית את נפח פעילות המסחר האלקטרוני שלהן - כמו גם את רווחיהן, נבעו מכך שמנהלי החברות הללו השכילו להטמיע את נוחיות שימוש הגולשים כתנאי לתכנון אתר האינטרנט סביב צורכי הלקוחות (User Centered Design).

אך לא תמיד היה כך הדבר. חברות רבות שילמו מחיר כבד בגלל עיצוב אמנותי-עתידני-ייחודי, אשר כלל גימיקים ואטרקציות. אפילו כיום, רבים מבעלי אתרי מסחר וקניות עדיין מתקשים להשתכנע כי עיצוב שימושי ויעיל הוא הפתרון לבעיותיהם.

עשרות אלפי מבחני שימושיות הוכיחו בבירור כי גולשי האינטרנט אינם מתרשמים מגימיקים אלו, אינם מעונינים ב`עיצובים מרחיקי לכת` וכי הם למדו ש`אטרקציות` למיניהן, גוזלות זמן יקר ופוגעות ביכולת וברצון להשיג את המידע המבוקש ולבצע פעולות רישום ורכישה.

מדוע למעשה, `עיצוב מטורף` פוגע בשימושיות האתר ובאינטראקציה שבינו ובין המשתמשים בו?

5 סיבות עיקריות לכך:

1) פגיעה ביכולת קליטת המידע והפעלה מיותרת של כישורים מוטוריים. במבחני השימושיות לאתרי האינטרנט, שהחלו כבר ב-1994, התגלה כי עיצובים מרחיקי לכת פגעו בהתמקדותם של המשתמשים במידע המוצג באתר וכי הפריעו ויזואלית לתהליכי הזרימה ההכרחיים להשלמת פעולות הרכישה וחיפוש המידע.

ניתוח תוצאות מבחני השימושיות הראה כי מרבית הגולשים הזדקקו, למורת רוחם, להפעלה מיותרת של כישורים מוטוריים ויכולות מחשבתיות בכדי להבין במדויק במה עוסקת החברה, בכדי לנחש מהן אפשרויות האתר ובכדי לנווט בו בקלות. משתמשים שחזרו ל`זירת האירוע` מאסו עד מהרה ב`אתגרים` העיצוביים שעמדו בפניהם ועברו לאלטרנטיבות ידידותיות ושימושיות יותר, שסיפקו להם המתחרים.

2) משתמשי אינטרנט בוחנים במקביל כמה אתרים.
משתמשים רבים פותחים במקביל מספר `חלונות` כאשר כל אחד מהם נבחן ביעילותו, בקלות השימוש בו וביכולת שלו להגשים את הצרכים והרצונות של משתמשים אלו. העובדה שגימיקים, אטרקציות ועיצובים מרחיקי לכת הנם `צורכי זמן יקר` לצורך עיבוד המידע, הפכה מלאכה זו למתישה ופגעה בביטחון של המשתמשים באתר.

אתרי האינטרנט שהקפידו לעצב ולתכנן את האתר על ידי תכנון מדויק של ארכיטקטורת המידע ולאחר מכן אפיון ממשקי המשתמש - זכו לשיעורי השימוש הגבוהים ביותר.

3) זמני טעינה גבוהים ופגיעה בביצועי המחשב.
מחיר יקר במיוחד גבו סרטוני הפתיחה הכבדים וכן שימוש פנימי מוגזם בטכנולוגיית Flash. הפגיעה בזמני הטעינה ובביצועי המחשב גרמה למשתמשים רבים לעזוב את האתר טרם עלייתו (כבר בזמן הטעינה - Loading) או מייד לאחר שהתבקשו ...להמתין... זמן ארוך למדי לאחר כל קליק. משקלם הרב של הקבצים שהכילו גימיקים אלו והצורך בפעולות חישוב מתמטיות לצורך הצגת ה`אטרקציה`, האטו את תהליך זרימת המידע החיוני ופגעו בביצועי מערכת המחשב.

4) הארכת זמן הלימוד של האתר. מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר חזק בין מהירות לימוד השימוש באתר לבין נאמנות הגולשים לאתר זה. כלומר, על מתכנניו של אתר אינטרנט לאפשר לגולש להבין כיצד לבצע בו את הפעולות המבוקשות, בקלות ובמהירות. עיצובים לא שגרתיים דרשו מהמשתמשים ללמוד דרכי ניווט חדשות ולנסות לדמיין את `כוונתו של המשורר` שעמד מאחורי הקונספט העיצובי.

5) פגיעה במשתמשים המוגבלים. משתמשים מוגבלים, המהווים כ- %9 מאוכלוסיית הגולשים, מתקשים לפענח אובייקטים גרפיים ומצגות מולטימדיה ופלאש (Flash). אתרים שאינם עומדים בתקנים בסיסיים המיועדים עבור תכנון אתרי אינטרנט לקהיליות אלו (לדוגמא: תקן W3C) מאבדים לקוחות פוטנציאליים אלו.

שמירה על עיצוב פשוט ובהיר, אשר יהיה נגיש לכלל הגולשים, תגדיל משמעותית את מספר המשתמשים באתר האינטרנט. לעומת זאת, סיפור הכישלון המפורסם של חברת boo.com ששרפה כ- 000,000,160$ על תכנון ועיצוב `מטורף` של אתר מסחר אלקטרוני שעסק במכירה של פריטי אופנה, יכול להדגים היטב את הבעייתיות הטמונה בעיצוב אתר שיוצא מגבולותיו.


הכתבה באדיבות חברת "צור-זגר", יועצי שימושיות אינטרנט
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by