ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חמש המכות של מערכת החינוך 

חמש המכות של מערכת החינוך

 
 
יוני שדמי

חמש הבעיות המרכזיות של מערכת החינוך בארצנו - על פי אחד מניצוליה. מסמך אנושי מרגש

 
 
 
 
 
 
 
 
 
למי צלצלו הפעמונים?
 למי צלצלו הפעמונים?   
1. חומר אנושי
מבלי להתייחס לרמתם של התלמידים עצמם, הרי שחדר המורים הממוצע מכיל אנשים מותשים, שחוקים להחריד, לא תמיד אינטליגנטים, עם משכורות נמוכות, הערכה עצמית וציבורית מתדרדרת והולכת, שממש כמו התלמידים עצמם, איבדו את האמון והתקווה המעטה שאולי הייתה להם אי פעם ליצירת שינוי אמיתי.

יש לבעיה המעיקה הזו שלוש סיבות אפשריות: כסף, כסף, או כסף. המשכורות העלובות שמוצעות למורים גורמות לכך שלא מעט אנשים נכנסים לתחום כמו חינוך, אולי המקצועי היחיד בו תחושת שליחות עזה היא הדבר החשוב ביותר, פשוט כי אין להם כל ברירה אחרת.

אין הכוונה לומר שאין דבר כזה, מורים נפלאים ואינטליגנטים, שרואים בחינוך ייעוד אמיתי ובאים יום יום לכיתה עם נכונות אמיתית ללמד, במובן העמוק ביותר של המילה. אבל הם נדירים. מאוד.

2. ניהול גרוע
זה עשוי להישמע מפתיע, אבל משרד החינוך הוא מהמשרדים המתוקצבים ביותר בממשלה: תקציבו, מעל 20 מיליארד ש"ח, גבוה כמעט פי 20 מזה של משרד החוץ, האוצר, איכות הסביבה, ועוד משרדים רבים אחרים. רק למשרד הביטחון יש תקציב גבוה יותר.

משום מה, התקציב הגרנדיוזי הזה כמעט לא מתבטא בכיתות עצמן, שדחוסות ב30- תלמידים בממוצע, לוהטות בקיץ וקפואות בחורף, או בשכרם של המורים שנשחק תמידית ומקבל פרומיל של פיצוי פעם בשנתיים בזכות שביתה זו או אחרת.

בהשוואה לשאר העולם, הציונים של התלמידים הישראליים הם, במקרה הטוב, במקום רע באמצע. אלמלא העלייה הרוסית, שגרמה לעלייה דרסטית בציונים במקצועות הריאליים, המצב היה רע בהרבה.
 
3. השיטה
השיטה בה מדרגת מערכת החינוך העברית את תלמידיה - היינו, תעודת הבגרות - היא, אם להתנסח בזהירות, בושה וחרפה. מעצם מהותה, מעודדת מערכת הבגרויות לימוד מונטוני, כפייתי, ומבוסס-שינון: באופן תיאורטי, אדם יכול לא לטרוח לבקר ולו פעם אחת בכיתת הלימוד, לשנן לפני הבחינה את ספר-ההכנה הרלוונטי למקצוע, ולצאת עם ציון סביר ומעלה.

למעשה, כך עבר ראש ממשלתנו החדש, אהוד קשישא, את בחינות הבגרות: מכיוון שנפלט מבית הספר בגיל מוקדם, נאלץ לגשת לבגרות בעת שירותו הצבאי בסיירת מטכ"ל. לפי עדותו הוא, שבועיים לפני כל בחינה הוא היה לוקח לידיו את ספר ההכנה המתאים, משנן את תוכנו בין האימונים ומוציא ציונים מצוינים בבחינה.

מיותר לציין מה השיטה הזו מעוללת למודל כיתת הלימוד: אין דיון, אין רעננות, אין מחשבה מקורית. רק שינון, שינון ועוד שינון, ולעזאזל עם כל השאר. נפגעים נוספים הם אנשים שיכולת השינון שלהם נופלת מזו של מר ברק (שעל-פי האגדה, קרא את כל 800 העמודים של "יוליסס" ביום אחד).

4. הפערים
אין מקום בו מתבטאים הפערים בחברה הישראלית ביתר-עוצמה מאשר בבית הספר: חוק חינוך חינם הניב חינוך פלורליסטי מבחינה כלכלית - לעשירים יש (כי ההורים האמידים יכולים להרשות לעצמם קניית ספרי לימוד, ותקציבי טיולים, ותקציבי עזרים לימודיים ותקציבי שיפוצים) ולעניים אין (כי גם בבדיחה האכזרית בשם "חוק חינוך חינם" הם בקושי עומדים).

התוצאה היא, כמובן, הנצחה של הפערים בחברה, עם חינוך טוב יותר לעשירים, שיישארו בזכותו עשירים, וחינוך דפוק לדפוקים, שיישארו בגללו אי שם למטה, טרף קל לבתי הספר של ש"ס.

5. בגלל החינוך החרדי
וגם זה של ש"ס. אחוזים גדלים והולכים מהאוכלוסייה מתעלמים בהפגנתיות ממתמטיקה, מדעים, ספרות, וכל דבר שאינו לימודי קודש. הרעיון פשוט: אין כל צורך בידע שזקוקים לו לרכישת מקצוע אם אין בכוונת המורים להקנות מקצוע - לימודי הקודש מכשירים דור חדש של נתמכי מדינה, שיחיו על חשבון שאר הציבור ויעסקו בלימוד תורה נטו, מה שוודאי יועיל להם מאוד לכשיגיעו לגן עדן של מעלה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by