ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
משהו כאן מסריח 

משהו כאן מסריח

 
 
עידו קינן

משהו מריח לא טוב בנאפסטר: כדי לבדוק את הגירסה החדשה עבור החברה (בחינם!) נדרשים המשתמשים למסור כרטיס אשראי. אם לא יודיעו אחרת, יתחילו לשלם. חוצפה? עוד לא דיברנו על ההגבלה ל-50 שירים בחודש, ועל כך שלא ניתן יהיה לנגן שירים בנגנים אחרים או לצרוב אותם לדיסק. מישהו קופץ על המציאה? לא אנחנו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רוצים לעבוד בשבילנו? תשלמו. נאפסטר החדשה
 רוצים לעבוד בשבילנו? תשלמו. נאפסטר החדשה   

ביום חמישי שעבר הציגה נאפסטר את גירסת הבטא של התוכנה שלה, הגירסה בתשלום. לידי נענע הגיע אימייל ששלחה החברה, ממנו עולה שהחברה נוקטת בטריק שיווקי מטעה, שמטרתו לצרף אל מנוייה המשלמים את בודקי הבטא, שבסך הכל עושים לה טובה בכך שהם בודקים את התוכנה.

באימייל, שנשלח השבוע לגולשים שנבחרו לבדוק את גירסת הבטא לפני השקתה, מתנה החברה את הענקת גירסת הבטא בכך, שהבודק יספק לה את מספר כרטיס האשראי שלו. החברה מסבירה, שהיא מעוניינת לבחון את מערכת החיוב (Billing) שבתוכנה, אשר עם השקת התוכנה תשמש לגביית התשלום החודשי עבור השימוש בשירות החלפת השירים. אם כך, אין לבודקי הבטא שום סיבה לחשוש לתת את המספר לנאפסטר, משום שזו לא תגבה ולו סנט שחוק אחד, נכון?

לא נכון. באימייל ששלחה החברה, כתוב כך: "בסיום תקופת הבטא, תעברו אוטומטית לתקופת ניסיון חינם של 30 יום. בסיום תקופת הניסיון, ניידע אתכם לפני שתעברו למנוי בתשלום, ותהיה לכם הזמנות נאותה לסרב". כלומר, בודקי הבטא הופכים אוטומטית ללקוחות משלמים, אלא אם יטריחו עצמם לשלוח לחברה אימייל, בו הם מבקשים לבטל את השירות.

השיטה הזאת, בה ברירת המחדל היא שהלקוח משלם, וכדי להימנע מכך עליו לבצע פעולה כלשהי, נקראת opt-out, והיא מאוד אהובה על חברות מסחריות, משום שרבים מהלקוחות, שנרשמים רק כדי לקבל חודש חינם או מתנה, מגיעים לסוף תקופת החינם ושוכחים, או לא טורחים, להודיע לחברה על סיום ההתקשרות, והחיוב מתחיל. גם אם יבטלו אחר כך את ההתקשרות, החברה כבר קיבלה את התשלום הראשון מאותו לקוח ומרבים כמותו, ועשתה את הקופה שלה.
 

הגבלות מקוממות

איך התקלקלת, איך? שון פאנינג, מייסד נאפסטר
 איך התקלקלת, איך? שון פאנינג, מייסד נאפסטר   

ניתן לטעון, שמכיוון שנאפסטר מספקת לבודקים שירות החלפת שירים חינם לתקופת הבדיקה, אין כל פסול במעשיה. טיעון זה מופרך משתי סיבות: האחת, מכיוון שמדובר בשלב ניסיוני של השירות, מספר השירים "מוגבל ביותר", כך לפי האימייל.

השנייה, בכך שהם בוחנים את התוכנה, מדווחים על תקלות ומציעים שיפורים, עושים בודקי הבטא שירות גדול לנאפסטר. את זה לא אנחנו אמרנו אפילו - הדבר כתוב באימייל: "ככל שתשתמשו יותר בתוכנה החדשה, תהיה הנאפסטר החדשה טובה יותר".

המעשה המרגיז הזה מצטרף לשיטת התשלום המקוממת, להגבלת ההאזנה לקבצי המוזיקה ולמניעת הפצת קבצים באיכות נמוכה, שנחשפו עם הצגת גירסת הבטא החדשה של התוכנה על ידי מנכ"ל החברה, קונרד הילברס, מוקדם יותר החודש. התשלום, בין חמישה לעשרה דולרים בחודש, אינו לפי שיר או לפי זמן מוגדר, אלא שילוב של השניים - חמישים שירים לחודש. כלומר, עבר החודש ולא הורדתם חמישים שירים - הפסדתם את היתרה.

השירים שכן הספקתם להוריד יופצו ברובם בפורמט החדש nap. המטרה היא, כנראה, לנסות ולמנוע הפצה פיראטית של הקבצים, אולם תהיה גם פגיעה בצרכנים, שלא יוכלו להאזין לשירים בנגן המדיה המועדף עליהם, אלא אך ורק בנגן המדיה הייחודי שיצורף לנאפסטר. ואין בכלל מה לדבר על צריבת הקבצים על גבי CD רגיל (דבר שאין מניעה חוקית לבצעו, משום שהקבצים, נזכיר, נקנו באופן חוקי), והאזנה להם באמצעות נגן CD ביתי.
 

בלי בוטלגים, בבקשה


אפרופו הגנה, חברת פיליפס, שמחזיקה בפטנט על תקליטורי המוזיקה (CD), הודיעה כי היא מתנגדת לטכנולוגיות המגינות על דיסקים מפני העתקה פיראטית, מפני שאלו מונעות מקונים להאזין למוזיקה על גבי המחשב, בניסיון של חברות התקליטים למנוע המרת שירים ל-MP3 והפצתם הפיראטית. פיליפס אסרה על חברות התקליטים להשתמש בלוגו "קומפקט דיסק" (עליו יש לה זכויות) על דיסקים מוגנים, ודרשה להחליפו בלוגו, שיזהיר את הלקוחות שמדובר בדיסק מוגן.

גירסת נאפסטר החדשה גם מונעת הורדת קבצי מוזיקה באיכות נמוכה (מדובר באיכות טכנית, ולא באיכות אומנותית, כך שלצערנו, לא תימנע מכם הורדת שירים של כריסטינה אגילרה). לכאורה, מנסה נאפסטר לסייע למנוייה בכך שהיא מסננת החוצה קבצים "דפוקים". למעשה, מדובר בהגנה נוספת על זכויות היוצרים - קבצים שיפיצו חברות התקליטים יהיו מן הסתם באיכות טכנית גבוהה - ששוב פוגעת בחובבי המוזיקה. רוצים דוגמה? ההגנה הזו מונעת הפצת בוטלגים - הקלטות פיראטיות של שירים, שלא יצאו באופן רשמי. מאחר שהשירים הללו לא נמכרים בחנויות, הפצתם לא פוגעת כלכלית בבעלי הזכויות, ואולי אפילו מעלה את מכירותיהם של מבצעי השיר.

מבחינה מעשית, ההחלטה אם לשלם על החלפת קבצי מוזיקה היא שאלה צרכנית, ולא מוסרית. נאפסטר מוכיחה, שהיא נחושה לעצבן את הצרכנים ככל יכולתה, ולהרחיקם לעבר תוכנות ושירותים אחרים, להחלפת קבצים פיראטית או חוקית.

מה שלא יהיה, אנחנו את הזוזים שלנו לא מעבירים אליה.

והערה לסיום: בסוף האימייל ששלחה החברה לבודקי הבטא, היא דורשת מהם לשמור על סודיות, ולא להעביר מידע על הגירסה לאיש, כולל נציגי העיתונות. "אחרי שנקבל את המשוב שלכם ונרגיש, שיש לנו את הנאפסטר הטובה ביותר שאפשר, אנחנו נודיע לציבור". בשביל הסיכוי הקלוש, שבגירסה שתצא בסופו של דבר יטופלו הבעיות עליהן התרענו, נציין כאן שמדובר בגירסת בטא, כלומר גירסה לא סופית. שיהיה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by