ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
העשור שלא יחזור 

העשור שלא יחזור

 
 

לפני עשר שנים בדיוק נולדה במוחם הקודח של מהנדסי אפל תוכנת הקוויק-טיים, שאמורה היתה לכבוש את עולם הווידאו הדיגיטלי, אבל נשארה עם לא הרבה יותר מאשר הערכתם של מביני דבר. המהפכה עושה כבוד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מדהים להסתכל אחורה ולראות כמה מזמן היתה שנת .1991 בעשור שחלף מאז התהפך העולם פעמים רבות, בקצב אירועים הולך וגובר (למעשה, הדבר היחיד שנותר כשהיה הוא שבבית הלבן יושב ג`ורג` בוש וארה"ב מטילה פצצות בשווי מיליארדי דולרים על בתי-חימר. אבל אני סוטה. מהנושא, זאת אומרת). אנחנו חיים היום בסביבה שונה לגמרי מזו של 1991, מוקפים באמצעי תקשורת ומיחשוב שעוצמתם היתה נחשבת דמיונית לגמרי לפני עשור.

לא לגמרי שמנו לב, אבל היתה כאן מהפכה גדולה ואמיתית. אי אפשר להצמיד תאריך לתחילת מהפכת המדיה הדיגיטלית, כמו שאי אפשר לנחש אם אנחנו בעיצומה או לקראת סיומה, אבל אם רוצים אפשר בהחלט לחגוג לה השבוע עשר שנים ראשונות, להביא לה עוגה עם נרות ולהרים אותה על כיסא. כי השבוע ב-1991 הגיחה קוויק-טיים של אפל אל החלל הממוחשב. ובלעדיה המהפכה הזאת היתה נראית אחרת לגמרי.
 

גלזר במכבי, גלייזר במיקרוסופט

קוויק-טיים. קל ונעים
 קוויק-טיים. קל ונעים   
אתם בטח מכירים את אפליקציית הווידאו-אודיו הקטנה הזאת בתור המתחרה האנדרדוגית של ווינדוס-מדיה וריל-פלייר. אבל כשקוויק-טיים יצאה, רוב גלייזר, הבוס הגדול של ריל, עדיין עבד במיקרוסופט וכשביל גייטס דיבר אז על מולטימדיה, הוא התכוון להחדרת כרטיסי קול אל תשתית ה-.PC האפשרות שכל אחד יוכל לצפות בקבצי וידאו באמצעות המחשב האישי, ללא סיוע חומרה יקרה נוספת, נשמעה כהזייה של אנשים שראו יותר מדי סטאר-טראק.

אבל זה בדיוק מה שקוויק-טיים עשתה. פריצת דרך מטורפת. תנועת חתירה נועזת כנגד הזרם של תעשיית ההיי-טק כולה. הרעיון היה שקוויק-טיים משדרגת את עצמה בהתאם למשאבי המחשב עליו היא מותקנת. הרעיון היה לבנות את התשתית שלה כך שלמתכנתים חיצוניים יהיה קל ונעים לכתוב לה פלאג-אינים וקודקי דחיסה משלהם, מה שירחיב את אפשרויות השימוש בה. ומאז כולנו יכולים להפוך את ההארד-דיסק שלנו לספריית וידיאו קומפקטית. אז תגידו מזל טוב.
 
שלושת המתחרות. הכל אותו דבר
 שלושת המתחרות. הכל אותו דבר   
דור שלם של תוכנות ביתיות מעולות לעריכת וידאו (פרמייר, פינאל-קאט פרו) בנוי על יסודותיה של קוויק-טיים. גם ווינדוס-מדיה וריל-פלייר, האפליקציות הנפוצות יותר לווידאו-סטרימינג ברשת, מבוססות על רעיונותיה החדשניים, שלא לומר מועתקות בקפידה. מהשוואות איכות מפורטות וקפדניות שנערכו בין שלוש התוכנות, עולה שאין הבדל ממשי בין איכות הווידאו שלהן אוף-ליין. אין פלא. כנגן וידאו, כל השלוש הן בעצם אותה תוכנה.

מבחינה היסטורית, המקום שבו נפלה קוויק-טיים היה האינטרנט. למרות פור של חמש שנות בלעדיות בתחום נגני הוידאו, הצליחה ריל-פלייר להקדים אותה ברשת ולהתבסס כפורמט הסטרימינג המועדף (כ-30 מיליון משתמשים). באמצעות החדרת מפלצת הווינדוס-מדיה (כ-25 מיליון משתמשים) כחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה שלה, הצליחה גם מיקרוסופט להשאיר את קוויק-טיים (כ-8 מיליון משתמשים) הרחק בעשן.
 
 

בעיית הסטרימינג

סטאר-טרק. בפיסקה הבאה
 סטאר-טרק. בפיסקה הבאה   
בכלל, סטרימינג הוא לא ממש החלק החזק של קוויק-טיים. אבל בוא נודה באמת: סטרימינג הוא לא פיצ`ר מוצלח של שום דבר. ההתלהבות הראשונית מזה שאפשר לשמוע רדיו או לראות סרטים קצרים ברשת דעכה כבר מזמן. נשארו רק עצבים והתבעסויות מהשידור המקוטע, המפוקסל והמעורבל. משתמשים מנוסים יודעים שסרטי קוויק-טיים עדיף להוריד במלואם לפני הצפייה, ובינתיים לגלוש בחלון אחר, להשקות עציצים, לסרוג סוודר.

ואם כבר אנחנו במצב רוח כנה, לראות סרטים דרך המחשב זו חוויה מפוקפקת למדי בכל מקרה. העובדה היא שאף אחד לא מוריד סרטים מהרשת בהיסטריה הדומה לזו של הורדות המוזיקה, למרות זמינותם. לא רק בגלל זמני ההורדה הארוכים או האיכות הירודה למדי, אלא גם בגלל שלהשתמש בכוח העצום של המחשב האישי רק כדי לשבת מולו פאסיבי ולראות סרט זה קצת ביזבוז. כמו לקנות מטוס סילון פרטי רק כדי לחמם פיצה במיקרוגל שלו.
 

הגאונות האמיתית

וכאן טמונה הגאוניות האמיתית של קוויק-טיים. בניגוד למתחרותיה שכבשו את הרשת, קוויק-טיים היא כלי מולטימדיה דו-כיווני. היא לא רק קולטת ומשדרת מדיה, אלא יכולה לשמש ככלי רב עוצמה ליצירתה: נופים פנורמיים של 360 מעלות, סיורים מודרכים בחללית של "סטאר-טראק: וויאג`ר", עולמות VR שלמים מתחבאים בתוכנה הזאת. היא רק נראית קטנה. גירסת ה-Pro שלה (30 דולר או חינם ברשתות ה-P2P), היא למעשה תוכנת עריכת וידאו פשוטה וידידותית; לגירסת החינם של מאק יש פלאג-אינים שהופכים את הקוויק-טיים גם לאולפן הקלטות חצי-מקצועי. גבולות היכולת שלה נפרצים ללא הרף.

ההבדל הזה משמעותי. הכוח היצירתי של קוויק-טיים הוא זה שמקנה לה מעריצים פנאטים, החותרים כעת להקמת מוזיאון לתולדות התוכנה. האנשים של ריל-נטוורקס מתגאים בהצלחה של שירות המנויים שלהם, הכולל 400 אלף פתיים שנפרדים מעשרה דולרים בחודש בעיקר כדי להאזין (להאזין! ברדיו! דרך הרשת!) לשידורים חיים מהאן.בי.איי וליגת הבייסבול. אפל מכרה כ-2 מיליון יחידות של קוויק-טיים-Pro בשנים האחרונות. השאלה היא לא מי מהן עושה יותר כסף, אלא מאיזו מהן יותר נהנים המשתמשים. והתשובה, אני חושב, ברורה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by