ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
עידן התמימות 

עידן התמימות

 
 
אוטו כץ

מכונת הזמן של האינטרנט מאפשרת לכל גולש לחזור אחורה בזמן, ולהזכר איך נראו פעם האתרים האהובים עליו. לפעמים זה מצחיק, לפעמים עצוב, ולפעמים פאתטי, אבל זה תמיד מעניין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יאהו! מודל 1996
 יאהו! מודל 1996   
"Wayback Machine" ("מכונת אחורה"?) היא קפיצת דרך משמעותית בצורה בה אנו תופסים את המונח "היסטוריה", לא פחות. חוץ מזה, היא גם ממש כייפית. כילדה המשותפת של ספריית הקונגרס, אוניברסיטת "ברקלי" ושירות האינטרנט הרבע פופולארי אלקסה (שמדרג אתרים בהתאם לפידבק מפורט של גולשים), "WayBack Machine" הוא רעיון שמחריד לחשוב שאף אחד, בפרט מהממסד האקדמי, לא חשב עליו קודם: אינדוקס ושמירה לעתיד של חלקים גדולים מהווב, משנת 1996 ואילך.

לשמור את האינטרנט כולה, כמובן, הוא רעיון בלתי אפשרי. אבל גם כך, המכונה מכסה מגוון אדיר של אתרי אינטרנט (וטיפה קבוצות דיון). מדובר בטרה-בייטים שלמים של מידע, בהם, נעים לגלות, גם אתרים ישראליים רבים. עם אתרים מובילים שמשנים טוטאלית את עיצובם מדי יומיים ומספר עצום של אתרים שנסגרים מדי יום, משונה לגלות שעד היום, אף אחד לא חשב שכדאי לשמור איפשהו את כל הכמויות האדירות הללו של ידע אנושי. עד שבאה המכונה, ויצרה רשת בתוך רשת, נוסטלגיה בצורתה הקיצונית ביותר, אקט שבלתי אפשרי לבצעו בכל מדיום אחר, כמו כפתור בשלט הטלוויזיה שמחזיר את כל הערוצים לוורסיה שלהם מהפיפטיז.

סיור כתובות מהיר באינטרנט שלפני כמה שנים - ואין כבר צורך לחזור על המימרה החבוטה בקשר לדחיסותן המקסימלית של שנות אינטרנט מול התקדמותם של מדיומים אחרים - מגלה אמת משונה: בכלל לא בטוח שהריצה קדימה עשתה לנו טוב, לפחות על פני השטח. הלוק של האתרים פשוט מאוד, אבל משום מה זה דווקא עושה נעים. עיצוב היא אמנות שכורעת ברך מול אופנות וטרנדים, ואף אחד לא אמר שהלוק של 2001 עדיף בהכרח על זה של .1996 תראו את יאהו, למשל - אתר שדווקא מתגאה בסטטיות היחסית שלו. הוא נראה, משום מה, הרבה יותר חלק וטבעי ב-1996 (וגם מאוד מזכיר את גוגל, גרסת 2001).
 

פרצי נוסטלגיה כימיים

נענע מודל 1999
 נענע מודל 1999   
מי שבילה ברשת הישראלית כבר בשנים ההם יזכה לפרץ נוסטלגיה כימי ממש - לוגו ה-BBS של IOL, והמלצת ה"Best Viewed with Netscape 3.0", כפי שהופיעו באתר החדש-דאז של הקהילייה הווירטואלית הגדולה בארץ, יזכיר לרבים לילות בלי שינה לצד ויכוחים מיתיים, אינסופיים, באשר לשאלה האם לעבור לאינטרנט או להשאר בחיק הגטו המגונן והביתי, AOL סטייל. גם וואלה זכתה לתיעוד, עם אייקון האתרים ה"גזעיים" הנודע והעיצוב הרבוע, ואצלנו בנענע אחת הגרפיקאיות היותר ותיקות מחתה דמעה כשהעלינו את העיצוב הראשון שלנו (ונזכרנו בתיעוב איך אי אפשר היה לשים יותר משלוש הפניות לכתבות בשער. יש דברים שלא משתנים).

עוד עיצוב מוקדם שקשה לשכוח שייך לאחד הנציגים הראשונים של הביורוקרטיה הישראלית ברשת: אתר ראש הממשלה. האתר נראה, כמובן, זוועה - כמעט כמו הגרסה הנוכחית שלו, שמציגה בגאווה אנימייטיד גיף צ`יזי של דגל ישראל, א-לה-אתר-פרטי-של-ילד-בן-14 משלהי 1995.
 

מתגעגעים לסקס?

וואלה! מודל 1997
 וואלה! מודל 1997   
אבל לא רק פורטלים מזדקנים וראשי ממשלה לשעבר נכנסו למכונה - עם כל הכבוד לספריית הקונגרס, באלקסה יודעים בדיוק מה מעניין את הגולשים: גם אתרי הסקס לא נזנחו, וסקס.קום, דוגמא מובחרת של הז`אנר, מוכיח על בשרו את המהפכה שעברה על אתרי הסקס. תמיד חלוצים טכנולוגיים, עברו האתרים הללו מהפכה אמיתית, וסקס.קום הפך מדף טקסטואלי עם גיף כעור בפיינטבראש להומפייג` תאגידי חלקלק, קומפלט עם משחק ג`אווה מחוכם טכנולוגית ומעודן קולטוריאלית בשם "הקלק על הטוסיק שלי".

אבל "WayBack Machine" היא יותר מהאינטרנט עם קצת פחות גיפים. האתר הזה הוא בעצם פורטל לעבר, אפשרות ייחודית לגלוש בעולם משונה, בו אתה יודע מה יופיע מחר באתר של CNN ומה בדיוק שווה הפרשנות של איש הבנק העולמי שמתגאה ש"מצבו של המשק הגלובלי מעולם לא היה טוב יותר, ומכאן רק נשתפר". ב"הארץ" מדווחים, מה לעשות, על אותו חמסין ואותו שרב, כשהמוסד מפשל בירדן, המשק הישראלי בצרות, ערפאת נפגש עם סוכנים עיראקיים, והפרטת בזק, נשבעים לכם, ממש מעבר לפינה.
 
 

ילד בן 15

רוטר.נט מודל 1999
 רוטר.נט מודל 1999   
"וויירד ניוז", אתר חדשות טכנולוגיה, נראה כמעט בדיוק כמו היום, רק עם חדשות אחרות לגמרי: עוד זינוק בוול-סטריט, גיקים בוועידת לינוקס מבטיחים כי תוך שנה שנתיים לינוקס תשתלט על הדסקטופ, באג אלפיים ישמיד את העולם, ונטסקייפ (מי?) נותנת ל-AOL בראש. ולא פחות חשוב - נועם רוטר, כוכב זוהר, מבטיח ואלטרנטיבי מאוד בשמי האינטרנטי הישראלי, אז כהיום, קורא, ממרומי 15 שנותיו, לאחדות בעם כנגד האויב המרושע שבשער.
 
מכונת הזמן הזו מגחיכה את כולם: פוליטקאים, כלכלנים, קציני צבא וגם אנשי שיווק - אפשר לקפוץ להומפייג` (הכעור בעליל) של סוני ולקרוא איך "טלוויזיית האינטרנט שלנו תשנה את העולם", ללכת למיקרוסופט ולשמוע איך חלונות החדשה יוצאת עוד רגע, ממש יום יומיים, או לקפוץ ל-CNN ולשמוע בריל-אודיו את הרמטכ"ל מבטיח שיהיה בסדר. כל הדברים הללו, כמובן, לא קרו מעולם - בעולם של "מכונת אחורה", הבטחות ריקות לא עובדות על אף אחד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by