ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
להפוך אשה 

להפוך אשה

 
 
ד"ר יובל יונאי, נשים

פרופ דונלד מקולסקי , מגדולי הכלכלנים הפך בגיל 50 לאשה ורק אז החל לבדוק מדוע אין נשים כלכלניות מפורסמות, והפך מכלכלן ידוע לכלכלנית ידועה ופמיניסטית לוחמת. ד"ר יובל יונאי הכירו במשך שנים כגבר ועתה כאשה מספר עליו במגזין נשים ברשת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הגבר שהיה דונלד, האישה היום דירדרי
 הגבר שהיה דונלד, האישה היום דירדרי   
כתבה מאתר נשים ברשת

פגשתי לראשונה את דונלד מקלוסקי בהרצאה בירושלים. קראתי את מרבית ספריו (באותה עת הוא היה עדיין גבר), שכן הוא היה אחד הכלכלנים המפורסמים שקראו תגר על הגישה הפוזיטיבית של שאר הכלכלנים.

עקבתי אחרי דעותיו אבל התנגדתי בחריפות לתמיכתו במדיניות של שוק חופשי. מקלוסקי השתמש בגישת הריטוריקה של הכלכלה, הטוענת שמדע הכלכלה אינו בנוי רק על עובדות והוכחות, אלא גם על טיעונים וטיעוני נגד, ויכוחים, ויכולת שכנוע. אבל הוא תמך בגישה זו לא כדי לשלול את המסקנות של הכלכלנים אלא כהגנה על מהלכיהם, בעוד שלי היו ויכוחים עם עצם דעותיהם. בכל מקרה, ההבדלים בינינו היו מרגשים ומאתגרים. פגשתיו שנית לאחר כשנה כשהייתי באוניברסיטת פרינסטון.
 
אישה גאה, מקולסקי
 אישה גאה, מקולסקי   
שנים לאחר מכן חברים ספרו לי שמקולסקי הפך לאשה; דונלד הפך לדידרה. בגיל ,52 כשהוא מרצה מכובד באוניברסיטאות בארה"ב ומנהיג של זרם חדשני בחשיבה הכלכלית, מקלוסקי לא נרתעה מצעד זה, שהוא מאוד לא מקובל - בלשון המעטה - בקרב אנשים בגילה ובמעמדה.

וכמו כל דבר שמקלוסקי עושה, גם את השינוי הזה היא עשתה בסגנון הייחודי שלה. היא הפיצה באינטרנט מכתב שבו היא הסבירה ותארה את השינויים. זאת לא הייתה רק הצהרה אישית ; אלא בעיקר מניפסט פוליטי. וכפי ששמעתי מחברים, מקולסקי המשיכה להופיע בכנסים מקצועיים ללא מבוכה ובושה. ההופעה שלה שידרה: אני אשה עכשיו, ואם זה לא מוצא חן בעיניכם, זו בעיה שלכם!
 
בחודש אוגוסט האחרון פגשתי את מקולסקי באמסטרדם. היא ומספר חברים ארגנו כנס בנושא כלכלה, ערכים ואמנות. היא נראתה שונה לגמרי מהמקלוסקי שהכרתי, אבל המרץ, ההתלהבות והדחף לויכוח אקדמי נשארו ללא שינוי.

מקולסקי נראתה גאה מהשינוי שעבר עליה, אבל יחד עם זה לא הסתירה את כל הקשיים והייסורים הנלווים לתהליך. הכי כאב לה הסירוב של ילדיה לפגוש אותה לאחר הניתוח לשינוי מין.

הפיכתה לאשה גרמה למקולסקי להיות מודעת לעובדה מעניינת בה לא הבחין מקלוסקי הגבר: מיעוט הנשים במדע הכלכלה. ואכן כאשר הלכתי ובדקתי ב"מאה ואחד כלכלנים לפני קיינס", וב"מאה ואחת כלכלניים אחרי קיינס" (שני הלקסיקונים בעריכת מרק בלאוג) בדור הותיקים אף אשה, ובדור שלאחר קיינס ישנה אשה אחת בלבד, Robinson Joan, שיש החושדים שבשל מינה היא לא קבלה את פרס נובל. כיום ישנן מספר נשים בכלכלניות בעלות שם עולמי אך מספרן נמוך.

ניסיתי לחשוב מדוע? אולי ניתן לשייך זאת לחלק המתמטי בכלכלה נשים עדיין במיעוט במתמטיקה עוד מבית-הספר התיכון, ולכן אולי אין הרבה מועמדות ללמוד כלכלה. אבל ייתכן גם כי נשים יודעות שהתיאוריה הכלכלית היא אנטי פמיניסטית במהותה. תיאוריה כלכלית מקובלת להסברת אפליה של מיעוטים היא להגיד שאנשים מסוימים יש העדפות גזעניות, ובאופן רציונלי הם בוחרים להפלות - נשים, שחורים, יהודים וכו`. נשים וחברי מיעוטים אתניים בוודאי אינם מרגישים בנוח כאשר מדברים על "הרציונליות" של האפליה שלהם.

אינני חושב שכלכלנים מפלים נשים יותר מאשר גברים אחרים, אבל כלכלנים אינם סובלניים כלפי דרכים שונות לחקור וללמוד את הכלכלה.

הדיסציפלינה הכלכלית מאופיינת על ידי קונצנזוס בנושאי שיטות מחקר, דעות פוליטיות, תחומי עניין וכיו"ב. קונצנזוס זה אינו קוסם לנשים ואינו מושך אותן לתחום, והן גם יודעות שיהיה להן קשה מאוד לשנות את הגישות המקובלות בתחום. נשים המעונינות להתקבל למועדון זה, צריכות לעבור תהליך מיגע ובלתי רלבנטי לבעיותיהן היומיומיות, ואין להתפלא אם הן מעדיפות לפנות לתחומי-מחקר אחרים להשגת ידע והבנה של תהליכים חברתיים הרלבנטיים לחייהן.

מקולסקי נלחמה בעשרים שנים האחרונות להפוך את הכלכלה לעשירה וסובלנית יותר. והיה זה רק עניין של זמן עד שהיא החלה לעסוק בנושא המיגדר עצמו ובניסיון לשאוב תיאוריות של מגדר מדיסציפלינות אחרות. בהיות מקולסקי חסידת "השוק החופשי" אין פלא שהיא מאמינה שכוחות השוק יעזרו לנשים יותר מאשר ממשלות. אני חולק עליה, אבל אני משוכנע שמקולסקי עושה שרות חשוב מאוד ע"י העלאת הנושא לדיון וויכוח במדע הכלכלה, שהתעלם כמעט לגמרי מנשים בחברה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by