ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
"הצלחנו לשנות את עולם המסיבות הישראלי" 

"הצלחנו לשנות את עולם המסיבות הישראלי"

 
 
אורי ברקוביץ`

איך זה להיות אתר נישה בישראל? לא רע בכלל, אם תשאלו את עמוס מרון, מנכ"ל אתר הבילויים הוותיק "לילה"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שנת 2000. הבאג שכולם חיכו לבואו פספס את הרכבת, ובאג אחר, מפלצתי בהרבה, איים לסגור לתעשייה שלמה את הבאסטה.

באותם ימים ממש, לאורה של בועת ההייטק המתפוצצת, צפו מייסדי האתר הטרי "לילה" במתרחש, וכססו ציפורניים. האם הגולשים יבואו? האם מישהו ישקיע עוד באינטרנט? היש סיכוי להתחרות בכלל בענקי רשת כמו וואלה, נענע ו-IOL? ובכלל - האם אתר מסיבות יעניין את הגולשים החנונים שמסתובבים ברשת?

גם אם מייסדי ב"לילה" היו אופטימיים, קשה להאמין שהעיזו אז לחלום שתוך חמש שנים בלבד, יהפוך אתר הנישה הזעיר לאתר מוביל בתחום חיי הלילה בישראל. הם בטח ובטח לא חלמו שהאתר הקטן, שבקושי הצליח למשוך מפרסמים, יהיה מדורג בקרב הצעירים מיד אחרי הפורטלים הגדולים.
 
שער "לילה"
 שער "לילה"   
הרעיון להקים "לילה" נולד בקפיטריה של המרכז הבינתחומי הרצליה, כשלסטודנטים דני בשן וצחי ארבוב עלה רעיון – לייבא לישראל את הקונספט של אתרים המציגים תמונות של בליינים במסיבות. לשם כך הם חברו לעמוס מרון, אז בן 25, סטודנט לניהול במכללה, שרקורד של חמש שנים כדי-ג'יי וכמעצב תאורה, ושפע של קשרים בחיי הלילה, הפכו אותו לשותף האידיאלי.

משם, החל הרעיון לצבור תאוצה. בשן, שלמד משפטים, היה אחראי על ניסוח החוזים עם כמאתיים מועדונים, שהעניקו ללילה בלעדיות לפרסום צילומים ממסיבות. במקביל פעלו השלושה לגייס משקיעים. אלה נמצאו במהרה. המייסדים ויתרו על 40% מן האתר שבדרך, ותמורתם קיבלו 350 אלף דולר, בכסף ובציוד. באוקטובר 2000 עלה אתר "לילה" לאוויר.

שש שנים אחרי, ומשלושת היזמים נותר רק מרון, היום בן 32. כשבידיו 20% מן האתר והתואר מנכ"ל ומייסד. בראיון לחיים ברשת הוא מספר על השינוי שחולל "לילה" בעולם המסיבות הישראלית, אתר הקהילות שבעבודה ואיך זה להיות אתר נישה ברשת הישראלית – ולשרוד.
 
אתה חושב שלאתר לילה הייתה השפעה כלשהי על עולם המסיבות בארץ?

"האתר הצליח לדעתי לשנות את עולם הבילויים הישראלי. אם בעבר המסיבה הייתה חזות הכל, היום זה כבר ממש לא ככה. לילה, בעצם, שכלל ושינה לחלוטין את חווית ה"לפני" ו"אחרי". בליינים קובעים ביניהם מפגש בפורומים ומקבלים עוד מידע על המקום והאירוע. הם יודעים מראש איזה סחורה הם הולכים לקבל: איזה מוזיקה, איזה די.ג'יי, ואיזה סוג קהל מגיע. אחרי המסיבה הם מנסים למצוא את עצמם בתמונות שצולמו בה. זה הפך לחלק בלתי נפרד מהמסיבה עצמה. שתבין את סדר הגודל: עולות לאתר כ-40 אלף תמונות חדשות כל חודש."
 
 
קרה שעלו תמונות שלא היו צריכות להתפרסם?

"היו בקשות מצד גולשים להוריד תמונות. בדרך כלל אנחנו מכבדים את הבקשות. היו כבר מקרים של גברים נשואים שביקשו להסיר תמונות שלהם שותים עם נשים אחרות. הייתה גם בחורה שביקשה להסיר תמונה שבה היא נראית שיכורה, כדי שאמא שלה לא תראה אותה."
 
איך התעשייה מתייחסת אליכם?

"תעשיית הבילוים יודעת להעריך את התרומה שלנו, במיוחד בפריפריה. יש לנו ברחבי הארץ כ-110 צלמים שמצלמים במסיבות. פרסנו ברחבי הארץ צוותים, שאחראים על אזורים שונים ומאפשרים חיבור טוב יותר גם למקומות שלא שייכים ל"מדינת תל אביב". לכל צוות יש רכז שנמצא בקשר עם בעלי המקומות, הולך לפתיחות ונמצא בקשר עם ידוענים ויזמים מהאזור".
 
אתה חושב שלאתר נישה יש סיכוי בשוק הישראלי, בלי הגב של פורטל או אתר תוכן גדול?

"אתר 'לילה' נמצא בשיתוף פעולה אסטרטגי עם ynet כמעט מההתחלה. אבל אני יכול לספר לך שפחות מחמישית מהגולשים מגיעים אלינו דרך ynet. כל השאר מגיעים ישירות. תשמע, זה הרבה יותר מסובך להיות אתר קטן במדינה קטנה, אבל זה אפשרי. עובדה, לילה, במצבו הפיננסי, מסוגל כיום האתר לרוץ לבד עוד שנים ארוכות בלי עזרה חיצונית מגוף כלשהו. אנחנו אתר רווחי, וזה לא משהו לזלזל בו בעולם האינטרנט הישראלי. מצד שני, שותפות אסטרטגית עם גורם חיצוני מאפשרת לאתר להתקדם מהר יותר, בהשוואה לפעילות עצמאית לחלוטין. חוץ מזה, בניגוד לעבר, היום קל הרבה יותר לפעול לבד. האינטרנט הוא עדיין נושא חם ויש כל הזמן משקיעים שמחפשים יזמי אינטרנט להשקיע בהם, ולהיפך."
 
עמוס מרון (מימין) עם שירזי
 עמוס מרון (מימין) עם שירזי   
זה תמיד היה ככה?

"ממש לא. בהתחלה, כשהיינו באים למפרסמים, הם היו אומרים לנו ""אינטרנט? ילד - תלך הביתה, תחזור שיהיה לך משהו מוחשי ביד". לכן גם הוצאנו מגזין מודפס (שמופץ כיום בחינם למנויי ידיעות אחרונות – א.ב.). חשבתי שאם אבוא עם מגזין בדפוס, הכל ייראה אחרת. פשוט התאמתי את עצמי למה שהם רצו לקבל. היום התהליך הוא הפוך. ה"אמוק" הוא על האינטרנט, למרות שחלק גדול מן המפרסמים לא ממש יודעים איך לאכול אותו. לגבי ההפצה של המגזין, אנחנו מחלקים אותו בחינם כיוון שכשהתחלנו להוציא אותו, לא האמנו שאנשים ישלמו עליו. לכן על מנת להפיץ אותו היינו חייבים להסתמך על ידיעות אחרונות. בסופו של דבר התוכנית היא להפסיק לחלק אותו חינם ולעבור למודל של תשלום".
 
לאן אתם הולכים מכאן?

"שני כיוונים: האחד, להפוך את לילה לפורטל של פנאי, בידור, תרבות ואופנה – כל מה שקשור לתחום הבילויים ומשלים לו. לשם כך אנחנו נמצאים כעת בתהליך של גיוס גדול.
הכיוון השני שאנחנו עומדים להיכנס אליו בגדול הוא תחום הרשתות החברתיות. קיבלנו הרבה ביקורות על כך שאין לנו שירותי היכרויות מקוונים, והמערכת שאנחנו עובדים עליה תשלים את החסר הזה דרך רשת חברתית משוכללת. בתחום הווידאו אנחנו רוצים להתחיל לעשות שידורים חיים ולשדר חדשות בתחום הבילויים והמוזיקה."
 
הקמת את לילה כשהיית בן 25. מה אתה יכול לומר היום ליזם שרוצה לפתוח עסק כלשהו באינטרנט?

"בניגוד לתדמית של האינטרנט, כמקום של צעירים שעושים בו פאן, זהו תחום תובעני – כיוון שמדובר במדיום שזמין מסביב לשעון. אני לא יכול ללכת הביתה בחמש ולשכוח ממה שקורה. ודרישות השוק והלקוחות הם בהתאם. לכן, למרות שזה נראה זוהר, מבפנים זה מאוד קשה".
 
"אתה רוצה עצה שימושית? הייתי ממליץ ליזם כזה לחפש ואקום אמיתי, שטרם טופל, ולהיכנס בדיוק אליו. תמיד יש מקום לרעיונות חדשים כי החברה משתנה, הטכנולוגיה משתנה ודפוסי ההתנהגות והגלישה עדיין לא מקובעים. קח למשל את הרשת החברתית, שעד לפני שנה כמעט לא הייתה קיימת, והיום לא מפסיקים לדבר עליה. הכלל הזה חל גם עלינו. כשהקמנו את האתר, היחיד שהתעסק בבילויים בישראל היה המדור של אביה בן דוד בעיתון תל-אביב, וגם הוא עסק רק בבועה התל-אביבית. והנה, תראה מה אתר קטן הצליח לעשות - היום אין מגזין רציני שלא מטפל בחיי הלילה."
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by