ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
iTunes ישראלי? לא כל כך מהר  

iTunes ישראלי? לא כל כך מהר

 
 
אורי ברקוביץ`

למה אין לנו חנות מוסיקה מקוונת בישראל? תשאלו את חברת התקליטים NMC ואת אקו"ם, שנלחמות כבר חודשים על "למי מגיע יותר" עוד לפני שנמכר השיר הראשון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מי שיגלוש היום לחנות המוסיקה המקוונת של MSN ישראל, ייתקל בלא יותר מאשר הלוגו של MSN עם הכיתוב "בקרוב". מאחורי העמוד התמים, בכתובת music.msn.co.il, כבר ממתין 95% מרפרטואר המוסיקה הישראלית, בהווה ובעבר. למה הוא מחכה? לסיומה של מלחמה רוויות יצרים בין שלושת חברות התקליטים הליקון, הד ארצי ו-אן.אם.סי, לבין אקו"ם – הארגון המייצג את כותבי הלחנים והשירים, וגובה עבורם את התמלוגים.

את דבר קיומו של הפרוייקט, שכונה ה-iTunes הישראלי, חשף לפני כשבועיים מוטי אמיתי, הממונה על האכיפה בפדרציה לתקליטים וקלטות, במהלך כנס שנערך במרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה. מה שלא נחשף, הוא שעל אף שכמעט מכל בחינה אחרת הכל מוכן ומזומן לעליית החנות לאוויר, חילוקי הדעות קשים על כסף ושליטה שהתגלעו בין חברות התקליטים לארגון אקו"ם, מעכבים את הפרוייקט כולו.
 

מוסיקה עברית? יש רק באימיול

songs.co.il. חנות המוסיקה של אן.אם.סי
 songs.co.il. חנות המוסיקה של אן.אם.סי   
באפריל 2003, לפני כמעט שלוש שנים, הקימה אפל את חנות המוסיקה המקוונת שלה – iTunes. למרות חששות רבים, היוזמה הנועזת של אפל התרוממה יפה, לא מעט גם בזכות שיתוף הפעולה הנרחב מצדם של חברות התקליטים האמריקאיות. כמה יפה היתה ההצלחה? עד 2005, כך דיווחה אפל בדו"ח האחרון שלה, נרכשו ב-iTunes לא פחות מ-850 מיליון שירים. כל שיר בשירות עולה 99 סנט (4.60 ₪) – תעשו את החשבון לבד.

ונשאלת השאלה – האם חברות התקליטים בישראל לא רוצות להרוויח? אם כן, איך ייתכן שכמעט שלוש שנים אחרי הולדת iTunes ושש שנים מאז החלה להכות בכיסן מגפת שיתוף הקבצים, עדיין אין חנות מוסיקה מקוונת וראויה בישראל?

חברת התקליטים אן.אם.סי, יש לציין, הרימה ראשונה את הכפפה. בסוף 2003 היא העלתה את חנות המוסיקה העברית הראשונה ברשת, שכללה רק את הרפרטואר המצומצם שלה. התחלה טובה, אבל בטח שלא מספיק בכדי להפוך לאלטרנטיבה אמיתית לרשתות השיתוף/חנויות המוסיקה. מאז עברו שנתיים, ו-אן.אם.סי הקטנה נותרה לבדה במערכה. אף אחת מהחברות הגדולות האחרות בשוק – הד ארצי והליקון, לא הלכו אחריה.

ואז, אי שם בתחילת 2005, מנכ"ל MSN ישראל, אורי אדוני, הצליח לעשות את הבלתי אפשרי. בניצוחו, שלוש חברות התקליטים הגדולות בישראל הסכימו, לראשונה, לשתף פעולה בהקמת חנות מוסיקה מקוונת חדשה, שתכיל את הקטלוג המוסיקלי של כולן גם יחד. גם אקו"ם, המגנה על זכויות היוצרים של כותבי המילים והלחנים, שיתפה פעולה וכבר חתמה על ההסכמים הנדרשים עם MSN.

לכאורה, אושר ועושר. אם כך, למה כולם מחכים?
 

שינו את הכללים? לא משחקים

ב-MSN כבר החלו להסתיים ההכנות להשקת הפרויקט הגנדיונזית, אבל אז, בתחילת ינואר 2006, שלחה לפתע חברת אן.אם.סי מכתב ל-MSN, בו היא מודיעה לה כי היא מושכת את ידה מן הפרוייקט. הסיבה: ההסכם שאקו"ם סגרה עם MSN, שלדעתה פוגע בה.

על פי ההסכם, MSN תשלם לאקו"ם ישירות את אחוז התמלוגים המגיע לה. לא מדובר בהמצאה של MSN – באותה שיטה עובדת אקו"ם גם עם חברות הסלולר בכל הקשור לרינגטונים. כמובן שהדבר מרתיח את חברות התקליטים. ברגע של חוסר תשומת לב הן פספסו את השליטה על שוק הצלצולים העצום, ועתה הן רואות את סרט האימה מתחיל מחדש: הפעם עם חנויות המוסיקה המקוונות.

לחברת אן.אם.סי באמת יש בעיה. מצד אחד, היא מייצגת אמנים כמו דנה ברגר, אפרת גוש, רונה קינן ודיויד ברוזה, משקיעה בהם כסף, מפיקה להם תקליטים, משווקת אותם ודואגת להם לפרנסה. מצד שני, צריך לקחת בחשבון גם את אקו"ם, אגודה הגובה את התמלוגים עבור כותבי המילים והמלחינים. עד כה התרגלו בחברות התקליטים לבלעדיות ביחסים עם חנויות התקליטים (אלו מבטון ומבלוקים). שם הן מקבלות את כל הסכום ומחלקות אותו למי שצריך, כולל לאקו"ם. ופתאום, בעולם האינטרנט, שונו החוקים.

כעת מתנה אן.אם.סי את המשך השתתפותה בחנות המקוונת בשינוי ההסכם בין MSN לאקו"ם. גורמים בתעשייה רומזים כי לא מדובר רק בעניינים של חלוקת רווחים – חברות התקליטים פשוט רוצות להשאיר את השליטה בידיהן, בדיוק כמו בעולם חנויות הבטון.

ומדוע השליטה הזו כה חשובה להן? אותם גורמים בתעשיית התקליטים מודים כי בפועל החשש שלהןן הוא שאם לא ישתנה ההסכם עם MSN, עלול מעמדו של אקו"ם להתקבע כגוף שמוסמך לנהל משא ומתן עם גורמים מסחריים על היקף האחוזים שהוא יקבל, והדבר ישנה את מעמדו ממעין "חברת גבייה", לבעלים של תוכן.

מכאן, מבחינת חברות התקליטים, המצב רק יכול להדרדר. ככל שלאקו"ם תהיה יותר שליטה והשפעה כך גם יפגע הכח האבסולוטי של חברות התקליטים. המשמעות - יותר כסף לאקו"ם ולאמנים, יותר ידיים בכל מו"מ עתידי ופחות שליטה במדיה.
 
 

מ-ל-ח-מ-ה, על כסף, נו על מה

ואולם, מה שנראה על פניו כסיפור של הפעלת לחץ במסגרת משא ומתן קשוח, הוא בעצם קצה הקרחון של מחלוקת עמוקה הרבה יותר. בעוד שבעולם התקליטים הפיזיים אין ויכוח בשאלה מי משלם למי, לא כך בעולם הווירטואלי. הפעילות העסקית בעולם המקוון סובלת תכופות מהיעדר בהירות משפטית שנובעת מהיעדר חקיקה ברורה ופסיקה מתאימה.

במקרה שלפנינו, הוויכוח נסוב סביב השאלה כיצד יש להסתכל על החנות המקוונת של MSN והאם ניתן להתעלם מן העובדה שהיא לא מוכרת דיסקים מפלסטיק, ולהשוותה לחנות רגילה. אם מדובר בחנות רגילה, הרי שתעשיית התקליטים צריכה להמשיך לשלוט על כל שרשרת הייצור ולא משנה אם בסופה ניצב דיסק פלסטיק, קובץ MP3 או רינגטון. אם, לעומת זאת, לא מדובר בחנות, אנו נכנסים ל"עולם פרוץ ונטול גבולות שבו כל אחד תופס זכויות כפי יכולתו", כפי שטוענים גורמים בתעשיית התקליטים.
 
מצד אחד, אקו"ם בטוחה שבעולם מקוון מגיע יותר ליוצרים. גורמים המקורבים לאגודה מסבירים: "כיוון שעלויות התפעול של חנות מקוונת נמוכים יותר, ניתן להגדיל את אחוז התמלוגים שהיוצרים מקבלים, בהשוואה לחנות פיזית".

בתעשיית התקליטים דוחים את הטענה הזו על הסף ומסבירים כי כיוון שגם בחנות מקוונת יש עלויות רבות, אין כל סיבה להגדיל את התמלוגים לאמנים. לדברי רוני בראון, מנכ"ל הליקון, "עלות הייצור התחלפה בהכנת הקבצים וקידודם, עלות ההפצה התחלפה עם עלות האיחסון דיגיטלי. ישנן עלויות, הגבוהות אף יותר בעולם הדיגיטלי". בקיצור – כל צד בטוח שבגלל האינטרנט מגיע לו יותר, ונדמה שאף אחד לא מתכוון לוותר.
 

ומה הלאה?

כרגע הכל תקוע. אן.אם.סי לא מוכנה לדבר לפני שיענו לדרישותיה ואקו"ם מסרבים בתוקף לפתוח את ההסכם שלהם עם MSN ולנהל עליו שוב משא ומתן.

"מה שעשתה אן.אם.סי זו ביריונות משפטית שפוגעת בכל משתמשי האינטרנט בישראל המבקשים לרכוש מוזיקה כחוק", אומר עו"ד חיים רביה, המייצג את אקו"ם. "בניגוד לחברות התקליטים, אקו"ם נותנת רישיונות לאינטרנט כבר שמונה שנים. חברות התקליטים רואות באינטרנט ובמשתמשיו אוייב שצריך לרדוף, לתבוע ולהגביל. אקו"ם, מאידך, האמינה תמיד שצריך לעודד אלטרנטיבות חוקיות לשירותי מוזיקה, כדי שכל אוהבי המוזיקה ירוויחו: האתרים שיפעלו כדין, המשתמשים שיוכלו לקנות מוזיקה של אומנים שהם אוהבים מבלי לפגוע בפרנסתם, וכמובן היוצרים חברי אקו"ם".

עו"ד שרה פרזנטי, המייצגת את חברת אן.אם.סי, לא נשארת חייבת: "אם אקו"ם תלך לבד היא תמכור הסכמים וירטואליים שאף אחד לא יוכל לעשות איתם דבר, כיוון שהיצירה עצמה נמצאת אצל חברות התקליטים". בתשובה לשאלה מה מתכוונת אן.אם.סי לעשות כעת, השיבה עו"ד פרזנטי: "אנו שוקלים את צעדינו".
 

וכולם מפסידים בינתיים

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן -דוד (צילום: יחסי-ציבור)
 מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן -דוד (צילום: יחסי-ציבור)   
"מדובר במאבק אבוד", מסביר מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד. "יש כאן פשוט ניסיון להשתלט על זכויות היוצרים ולעצור בכוח כל התפתחות טכנולוגיות. אני, בשם היוצרים, מברך על כל פלטפורמה חוקית שקמה באינטרנט ורואה בכל אחת כזו הזדמנות נפלאה להפיץ את היצירה בקנה מידה שלא יכולתי להגיע אליו בעבר באמצעות חברות התקליטים".

"בשיטות ההפצה החוקיות, החדשות, נפתחות לי הזדמנויות לקבל תמלוגים אמיתיים, כאשר הטכנולוגיה מעמידה לרשותי כלים של פיקוח מדויק על כמויות מכירה, דבר שנמנע ממני בעבר, במדיות הישנות. אני שמח שנברא עולם חדש שמשחרר אותי מהצורך לעשות ביקורות חשבונאיות יקרות וביקורות מלאים במחסני החברות - היכן שמרשים לי להיכנס. את הביקורות הללו אני לא יכול לעשות כשמעלימים ממני מידע. מכאן אני למד שהמניע העיקרי שעומד מולנו, חבוי בו רצון לא ישר".
 
מהו המניע הזה?
"יש כאן ניסיון לגזור קופון על גבם של האמנים. אנחנו חושבים שתקופת העבדות הסתיימה. הטכנולוגיה החדשה היא שחרור העבדים. היא בפירוש פתחה פתח ליוצרים, שכל העולם עשה עליהם קופה, לעשות גם כסף בעצמם. סופסוף נפתח השער שמאפשר להגיע עד למשתמש הקצה, ושום תירוץ שבעולם, כל מודל עסקי מטופש כזה או אחר, לא יכול לשנות את המציאות החדשה שנוצרה"

אתה חושב שאן.אם.סי מעכבת בכוונה את עליית האתר?
"זה הניסיון שלהם לעוות את המציאות החדשה, להכניס אותה לקופסה מיושנת ולסגור אותה שמה. בדרך, היא גם פוגעת באמנים. הזיזו להם את הגבינה והם מחפשים את הגבינה במקום שהיא היתה – בעולם הישן".

"על הסיפור הזה צריך להכתב החלק הבא של 'מצעד האיוולת'", מעיד גורם המעורב בפרוייקט. "הכסף מחכה, לחברות התקליטים ולאקו"ם גם יחד, ממש מעבר לדלת. מרוב שכרון שליטה ותאוות בצע הם רק רבים על מי יפתח אותה. בינתיים, חברות התקליטים ממשיכות למכור בדרך הישנה את שלמה ארצי והראל מויאל, וכל שאר האמנים, שהאינטרנט יכל לדחוף אותם קדימה, לא רואים אגורה. עוד כמה שנים, אם זה יצא לפועל, חברות התקליטים ואקו"ם גם יחד תדפוקנה את ראשן בקיר על מדוע הן חיכו עם זה כל כך הרבה זמן".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by