ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
"התרגלנו לאינטרנט, זה לא נורא"  

"התרגלנו לאינטרנט, זה לא נורא"

 
 
ניצן וידנפלד

רני רהב אוהב להסתכל על האינטרנט יותר מלעבוד שם. ראיון אישי צפוף עם היחצ"ן של המדינה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רני רהב
 רני רהב   
במדינה של עיתון אחד, קבוצת כדורגל אחת וערוץ שתיים יחיד – אין פלא שיש גם יחצ"ן אחד שעושה (כמעט) את כל העבודה. במקרה של רני רהב, לא מדובר בעוד קלישאה. הוא אחראי ליחסי הציבור של אורנג', בנק הפועלים וחברת HP ומטפל אישית בענקים כמו שרי אריסון.

הצבעוניות של רהב, כמו המוניטין שלו, זוהרים למרחקים. כך גם ההתבטאויות שלו, סגנון דיבורו וכמובן המשרד שלו - שמעוצב בהתאם. דמיינו מוזיאון לאומנות מודרנית שקרס לתוך מרכז להנצחת רבין. טעם וחוסר טעם משווע גם יחד צפים בין סטנדים של חטיפים מלוחים ומסטיקים (שכולם, כמובן, מיוצגים על ידי רהב). על כל אלו מנצחת ספה ענקית ולפניה מגש של קרמבו, וזהו רק אולם הכניסה. בלשכה האישית יש פשוט הרבה מהכל. הרבה ספרים, הרבה טלפונים סלולריים, הרבה מסכים וכמובן: הרבה רני רהב.

לא קשה לנחש איך הגיע רהב למעמדו הנוכחי. כל עיתונאי שעבד מולו יכול להעיד שהאיש הוא אמן בתחומו. הטלפונים מגיעים תמיד ברגע הנכון, הזמינות סביב השעון וכל שאלה שולית נלקחת ברצינות תהומית. בביצת התקשורת הישראלית, שיש בה מעט כלי תקשורת ואליטה מצומצמת של עיתונאים, רני רהב הוא האיש עם היד על השיבר. אם לא יזרים הודעות, הדלפות ושמועות - במה ימלאו את דפי העיתון של מחר?

ונשאלת השאלה : איך מסתדר להטוטן הביצה במקום בו שונו החוקים? הרי באינטרנט הבלוגר האלמוני של אתמול עשוי להיות קובע הטרנדים החם של מחר, וידיעה בפורטל מוביל עלולה לעשות לא פחות רעש מכתבה פומפוזית במהדורה המרכזית. האם היחצ"ן הוא המלך גם במקום בו כל בלוגר הוא עיתונאי? האם אפשר לשלוט במידע גם במקום מהיר ואנונימי כמו הרשת? ניגשתי לשאול את האיש בעצמו.
 
לפני הכל, מעניין אותי לשמוע איך האינטרנט משתלב בעבודה היום יומית של רני רהב, מעבר למאות האימיילים שאתה בטח מקבל מדי יום.
"יש לי 4 מסכים על השולחן. מסך לכל אחד מהאתרים: ynet, NRG, TheMarker ואחד שמתחלק בין נענע וגלובס. בנוסף, לכל מנהל מחלקה יש שני מחשבים על השולחן שלו – אחד אישי לצרכי עבודה, השני מחובר במשך 24 שעות ל-ynet או NRG. אנחנו נשארים מעודכנים כל הזמן, רואים מה קורה בשוק ומגיבים בהתאם."

אחד היתרונות הבולטים באינטרנט, היא האפשרות לדבר ישירות עם הקהל שלך. היית ממליץ ללקוח שלך להקים בלוג, או אולי לדבר בצ'ט ישירות עם הצרכנים?
"כל אחד שיעשה מה שטוב לו. 'רן תקשורת' לא ממליצה ללקוחות שלה לדבר ישירות עם הציבור, באינטרנט או בכל מדיה אחרת. בלוג הוא סוג של דיבור ישיר."

הקשר הזה, הבלתי אמצעי, שמתחיל להתפתח בחו"ל בין חברות ומנהליהם לציבור הרחב, הוא רעיון טוב לדעתך?
"לא. אני לא חסיד של זה. אני מאמין שתמיד חשוב שיהיה מגע אנושי בתקשורת, ובמגע אנושי אני מתכוון ליד המכוונת שלנו הדוברים."

מה לגבי טוקבקים?
"בוא אני אספר לך משהו: 90% מהטוקבקים נכתבים על ידי בעלי עניין, שמשתמשים בטוקבקים כנגד אותה חברה או אדם שהם מנסים לנגח. רק ה-10% הנותרים הם טוקבקים אמיתיים, מהציבור הרחב, מאנשים שבאמת אכפת להם ורוצים להביע דעה."

90 אחוז? זו ההרגשה שלך או שאתה אומר את זה מתוך ידיעה?
"זאת עובדה ידועה שיש היום הרבה חברות שמתעסקות בהחדרת טוקבקים נגטיביים, בשביל לצבוע את דעת הקהל בשחור, כמו שאומרים."
 

מסך לכל יחצ"ן

כוחה של האינטרנט הוא באינטראקטיביות שלה. זאת כמעט קלישאה. אתה רואה את מערך יחסי הציבור שלך משתמש באינטרנט באופן יותר מאסיבי – יוזם צ'אטים בווידאו למשל?
"אני ממליץ ללקוחות שלי לשדר את מסיבות העיתונאים שלנו ברשת, במקומות כמו TheMarker TV או Globes TV. לעומת זאת, יעברו לדעתי עוד 10 שנים עד שנראה מסיבות עיתונאים שיאפשרו צ'ט וידאו אמיתי בין נציגי החברות לגולשים"

לדעתך הציבור שופט חברה לפי הייצוג שלה באינטרנט? הוא מיחס חשיבות לפרטים כמו דף הבית שלה?
"האינטרנט מהווה כ-20% מתוף הציון שהלקוח נותן לחברה. למרות זאת ל'רן תקשורת', חברת היח"צ הגדולה בישראל, אין אתר אינטרנט."

למה? מתי זה עומד להשתנות?
"זה לא ישתנה בכלל. אנחנו לא זקוקים לעוד לקוחות ולכן אנחנו גם לא צריכים אתר."

אני חייב להודות: ציפיתי לגלות אצלך יותר התלהבות מהכלי הזה שנקרא אינטרנט. אני מקבל את הרושם שבשבילך מדובר בעוד מדיום, לא משהו מיוחד.
"למה? אני דווקא מאד מתלהב: אני חושב שאני הראשון בארץ עם כל כך הרבה מסכים. האינטרנט הוא ללא ספק כלי תקשורת ששינה את פני העולם."

ואיך אתם בחברה מרגישים את השינוי בעבודה היום יומית שלכם?
"לא נורא, למדנו לחיות עם זה."
 
 
4 מסכים ל-5 אתרים (אילוסטרציה)
 4 מסכים ל-5 אתרים (אילוסטרציה)   
תרשה לי להתעקש בנושא – אם אתה נזכר ב'רן תקשורת' של לפני תקופת האינטרנט, במה שונה דרך העבודה שלכם כיום?
"לא הייתי אומר שהאינטרנט שינה אותי. המציאות ברשת היא שונה: למשל – אם אני לא מגיב מיידית לידיעה באתר מקוון, היא תעלה בלי התגובה שלי. זאת הסיבה שאנחנו זמינים גם בשעה 3 בבוקר ולא מתעצבנים אם מעירים מישהו מהעובדים במשרד בכדי לבקש ממנו תגובה. בתגובות לעיתון אני יכול להמתין מספר שעות. המרחב העצום של האינטרנט מחייב אותי גם להיות מעודכן כל הזמן. לכן יש לי על השולחן 4 מסכים, ובמכונית שלי מותקנים טלוויזיה, מחשב ופקס נייד. בבית אני גם נשאר מעודכן, יש לי מחשב בחדר השינה, בחדר העבודה, ובעוד מקום... אני תמיד מחובר למה שקורה."

אני בטוח שבעבר החיים היו יותר קלים – בשוק שלטו ערוץ 2, ידיעות אחרונות ומעריב. היו לך רק שלושה גופים לעבוד מולם ועוד כמה קטנים יותר. איך אתה בורר היום בין שפע האתרים והבלוגים, את הרלוונטיים ביותר?
"כמובן שאנחנו לא יכולים לתת מענה לכל האתרים, אנחנו נותנים מענה לגדולים, מתוך מטרה שהקטנים יפנו אלינו כשהם זקוקים לכך. הם יודעים במה אנחנו עוסקים ואיך להשיג אותנו."

כמובן שקשה לדבר על האינטרנט מבלי להזכיר את גוגל, והספורט שנוצר סביבו: חיפוש המיקום שלך בתוצאות. נתקלת בחברה שהתלוננה על המיקום שלה בתוצאות של גוגל?
"תשמע, רוב הלקוחות שלנו הם מהטופ 100 של החברות בישראל, כך שאין להם בעיות אגו מהסוג הזה. בכל זאת, אנחנו מנסים לעשות הכל שהלקוחות שלנו יהיו מרוצים, גם בעניין הזה. אבל אל תשכח שמדובר פה באתר בינלאומי שההתערבות שלנו בו לא יכולה להיות גבוהה, מן הסתם. אני מאמין שבהמשך ניצור איתם קשר."
 

זה לא בגלל שבאת מהאינטרנט

מה דעתך על הפירסום הגוגלי הנקי? בלי כל הפופ-אפים והצלילים שמאפיינים פירסום מקוון.
"אנחנו לא מטפלים בפרסום בכלל, אנחנו חברת תקשורת שמתעסקת בדוברות ותדמית בלבד."

אי אפשר להתעלם מכך שפרסום הוא חלק מאותה תדמית. אם אני רואה פרסומת שמעצבנת אותי באינטרנט, אני מאשים את החברה שאחראית לה.
"ואז מה? לא תקנה מחברה מסויימת רק כי יש לה פרסומת שמעצבנת אותך? זה לא יקרה לעולם."

אתה צופה שינוי מהותי, בעתיד, בדרך בה עובדות חברות יחסי ציבור?
"כל דבר שקשור לאינטרנט ילך ויגבר. הצינורות למעבר המידע, לעומת זאת, ישארו זהים – כלומר, אני אמשיך להעביר את ההודעות שלי לציבור דרך עיתונאים. הציבור יקבל את המידע דרכם."

למה, בעצם?
"אני מעדיף שהמידע שיצא מרני רהב יגיע לציבור דרך מסננת של עיתונאי, שיבחן אותם וישקול אותם לפני הפרסום. הכל נתפס מהימן יותר לציבור כשהוא עובר דרך עיתונאי."

כיום ערוץ 2 הוא זה שנותן את הטון בתקשורת הישראלית, ותקציבי הפרסום שמופנים אליו הם בהתאם. אתה צופה מצב שבו האינטרנט יאפיל עליו?
"אני לא נכנס לסיטואציות האלה בכלל. שאלו אותי את השאלה הזאת המון פעמים ובכולן הגבתי באופן זהה: אני לא חושף את דרכי העבודה של 'רן תקשורת'. הדבר היחיד שאני יכול להגיד הוא שאני מתכונן לכל מצב אפשרי."

אתה רוצה לפרט?
"אני לא מתכוון להיכנס לזה. כמו שאמרתי – אנחנו לא חושפים את דרכי הפעולה שלנו. מאחרון העובדים ועד למנכ"ל – כולנו מחוייבים לכך. אתה לא צריך לקחת את זה אישית, זה לא בגלל שבאת מהאינטרנט."
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by