ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אז מה יהיה לנו ב-2006? 

אז מה יהיה לנו ב-2006?

 
 
אילנה תמיר

אילנה תמיר מהמרת על הדברים החמים של השנה הבאה: מאייפוד-סלולרי אמיתי ועד טלוויזיה באיכות מציאותית. רק אל תתפסו אותה במילה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כנראה שהרבה כובעים יאכלו בסוף 2006, אבל אף על פי כן ולמרות הכל, לקחנו נשימה ארוכה, שמנו את נפשנו בכפנו וניסינו לחזות ולהמר על הטכנולוגיות והמגמות שיעשו את 2006.
 

תוכנות הדסקטופ עולות לרשת

מעבד תמלילים מקוון
 מעבד תמלילים מקוון   
זה התחיל לפני כמה שנים עם הדואר. שירותי אימייל דוגמת "הוטמייל" הוכיחו שלא חייבים תוכנת דואר כבדות ומסורבלות כדי לקרוא ולכתוב מיילים. אפשר פשוט להשתמש בשירות מקוון, כששם משתמש וסיסמה מגינים עליו.

ב-2005, עם השיפור העצום במהירות החיבור לאינטרנט, בנפח איכסון מידע ועם השכלול שפות התכנות לבניית אתרים, המגמה הזו רק הלכה וגברה. יותר ויותר פעולות שבאופן מסורתי בוצעו על ידי תוכנות הנמצאות במחשב האישי, הפכו לשירותים מקוונים. על הרשת אפשר כבר למצוא קוראי RSS מקוונים, מעבדי תמלילים, גליונות אלקטרונים, מערכות לניהול פרויקטים ועוד.
 
התחזית שלנו היא שמגמת "האינטרנט כתשתית" תהיה אחת מהמאפיינים החזקים ביותר של 2006, ושהשירותים המקוונים המוכרים לנו היום הם רק קצה הקרחון למה שהשנה הקרבה מזמנת עבורנו. המודל הכללי יתבסס ברובו על פרסומות, אבל יחד עם זאת תיגבר המודעות שמותר גם לשלם תמורת שירותים איכותיים באינטרנט.

שירותים אלו יתאימו לא רק למשתמשים פרטיים, אלא גם לחברות גדולות, שימצאו שאפשר לבצע פעולות מסובכות כמו ניהול מאגרי לקוחות בצורה מקוונת ושהדבר יהיה אפילו גמיש וטוב יותר מהשיטות הקיימות.

ידוע כי מתישהו ב-2006 מיקרוסופט מתכוונת להשיק את Office Live, שירות מקוון לניהול עסקים. לדעתנו השם "אופיס" יעזור רבות לקידום השירות, שימצא יעיל על ידי עסקים קטנים. אשר להצלחת Windows Live, הפורטל האישי שנבנה גם הוא על ידי מיקרוסופט, סביר להניח שהוא לא יצליח לזהור ולהתבלט על פני שירותים מקבילים אחרים שיהיו על הרשת, אבל המעבר האוטומטי של משתמשי הוטמייל ו-MSN אליו , ייספק לו כמות משתמשים רבה.

גוגל, מלכת השירותים המקוונים כיום, תשחרר את שירות היומן המקוון שיקרא Google Calendar, אך בסך הכל תאיט את הקצב של השקת השירותים החדשים ותעבוד יותר על אינטגרציה בין השירותים הקיימים וייצובם.

השאלה המעניינת היא עד כמה רחוק נתקדם עם השירותים המקוונים, והאם נגיע בסוף 2006 למצב שבו פרט למערכת הפעלה ולדפדפן, כמעט שלא יהיו לנו תוכנות על המחשב עצמו? כנראה שעדיין לא, אבל נראה שזה בהחלט הכיוון.
 
 

הויסטה - תרשים אך ספק עד כמה תימכר

 
חמש שנים יחלפו מאז שחרור חלונות XP ב-2001 ועד ליציאת הגירסה הבאה של מערכת ההפעלה שלה - חלונות ויסטה. מיקרוסופט יודעת כי פרק זמן ארוך זה יחייב אותה להוכיח את עצמה והיא מצפה למכירות יפות.

אנחנו משערים כי העיצוב השקוף, החיפוש המתקדם ושיטת ניהול הקבצים החדשה אכן יסחטו קריאות התפעלות, אולי לא מכיוונים של משתמשי אפל, אבל בהחלט מכיוון משתמשי חלונות קיימים, שכבר ממש נמאס להם מהכבדות ומהבאגים של ה-XP. השאלה היא האם ההתלהבות מהמערכת גם תתבטא בכמות מכירות משמעותיות?

הניחוש שלנו הוא שלמרות המאמצים של מיקרוסופט להקדים כמה שיותר את תאריך היציאה של מערכת ההפעלה, כדי להספיק לקראת עונת החגים של סוף השנה, היא לא תספיק לשחררה בזמן שנקבע והמערכת תצא רק ברבע האחרון של השנה. החודשים הראשונים תהיה תקופה של חשדנות, בעיקר מכיוונם של משתמשים ארגוניים, שיהססו להטמיע את המערכת החדשה אצלם ויחכו שאחרים יעשו את כל העבודה המלוכלכת של גילוי הבאגים. גל המכירות האמיתי יתחיל רק ב-2007.
 

מלחמת הדפדפנים נמשכת

 
יחד עם הויסטה ישחורר גם האקספלורר 7, הדפדפן שעתיד להחליף את האקספלורר 6 רווי פרצות האבטחה, ולהציע פיצ'רים מתקדמים שכבר מזמן הוצעו בדפדפן פיירפוקס. הניחוש שלנו הוא שהאקספלורר 7, שיוצע כמובן בחינם, אכן "יחזיר הביתה" חלק ממשתמשי חלונות שעברו לפיירפוקס מסיבות פרקטיות, ויגרום במידת מה להאטת קצב ההתפשטות של הדפדפן השועלי.

יחד עם זאת, צוות חברת מוזילה, שבניגוד לחברות קוד פתוח רבות אחרות יש לו חוש בריא לשיווק, יצליח להגדיל בכל זאת את תפוצת הדפדפן. אם נסתכן בזריקת מספרים, ההימור שלנו הוא שבתוך שנה עד שנתיים יגיע הפיירפוקס לנתח שוק של 15% מכלל הדפדפנים (היום, אגב, הוא עומד על 10%).
 

Web 2.0 - ההייפ ירגע אבל ה"בועה" לא תתפוצץ

כולם רוצים להיות הפליקר הבא
 כולם רוצים להיות הפליקר הבא   
במובנים רבים, שנת 2005 נראתה כמו השנים העליזות לפני התפוצצות בועת הדוט קום. היתה לנו השנה אינפלציה עצומה בחברות סטראט-אפ אופטימיות, שחזרו להאמין באינטרנט ולהקים אין ספור אתרים/שירותים מקוונים, בבטחון מלא שהמיליונים נמצאים מעבר לפינה.

המונח שמרבית חברות אלו אימצו לעצמן בשמחה הוא "Web 2.0". זהו מונח המאגד תחתיו סדרה של מאפיינים, כמו "האינטרנט כתשתית" שהוזכר כבר למעלה. מאפיין נוסף הוא שיתוף וגיוס כוחה של קהילת הגולשים כדי לארגן מחדש ידע, לא משנה איזה סוג של ידע.

האם בועת ה- Web 2.0 תתפוצץ השנה? אין ספק שחלק גדול מבין רבבות האתרים שעושים דברים בסגנון "קורא RSS מבוסס Ajax המבצע משאפ עם המפות של גוגל ומופץ ב- OPML", ימצאו את עצמם מסתובבים בשכונות היותר רעות של גוגל, אי שם בעמוד חמישים ושלוש. הסיבה לא קשור לאיכות המוצר: יש פשוט יותר מדי כאלה, וצפויים עוד הרבה יותר.

לבודדים ולטובים שבניהם, צפויה רכישה מהירה. על הצ'ק תהיה חתומה יאהו, גוגלNews Corp , AOL או Cnet.

מי מהשירותים הקיימים היום יהיו הכוכבים הבאים? אולי מנוע החיפוש לבלוגים Technorati שישלים ליאהו את הקולקציה של רשתות חברתיות. אולי זה יהיה אתר חדשות המחשבים הקהילתי Digg שיצטרף ל- Cnet. ואולי You Tube, השירות שמכונה "הפליקר של הוידאו" , בתנאי שישכיל לשפר את הממשק שלו ולצבור מאסה קריטית של משתמשים.
 
ריי אוזי וחזון השירותים המקוונים (צילום: niallkennedy, אתר flickr.com)
 ריי אוזי וחזון השירותים המקוונים (צילום: niallkennedy, אתר flickr.com)    
הימורים רבים מדברים גם על התוכנה/שירות Riya, שיודעת לזהות פרצופים באופן אוטומטי ולשייך להם שמות. אין ספק ששירות כזה יהיה "שטיק מנצח" בכל אלבום תמונות מקוון. אגב, אף אחד לא ראה את התוכנה הקסומה הזאת עובדת ממש, אבל ההייפ סביבה יכול להספיק למאה חברות סטארט-אפ לפחות.

בנוסף, אנחנו משערים כי הרבה מעקרונות ה"רשת החדשה" (תאגים, RSS, וויקי, המלצות) יחדרו יותר ויותר לאתרי המסחר האלקטרוני. אמאזון כבר עושה את זה וחייבת לכך לא מעט מהצלחתה.

ועוד משהו שהוא יותר בגדר פנטזיה מאשר תחזית. תחשבו כמה נפלא יכול להיות שירות שישלב את העקרונות הקהילתיים של ה- Web 2.0 יחד עם שיתוף קבצים. רשת חברתית שדרכה אפשר לקבל המלצות ממשתמשים אחרים על הורדות שוות במיוחד. צריך רק לפתור כמה בעיות חוקיות "מזעריות" ויש לנו שירות מנצח. מישהו מרים את הכפפה?
 

אפל ואינטל, צוות מנצח

טלפון iPod - הצעת הגשה
 טלפון iPod - הצעת הגשה   
באמצע 2005 אפל הטילה פצצה. שיתוף הפעולה שלה בן עשר השנים עם IBM הגיע לסופו. אפל עוברת להשתמש במעבדים של אינטל, אותה חברה המייצרת את השבבים ל-PC ושנמצאת בקשר הדוק עם מיקרוסופט.

במשך שנים אפל התגאתה באיכות השבבים שלה לעומת שבבי הדרעק של אינטל. הפעם המנגינה השתנתה. ג'ובס הסביר כי IBM לא הצליחה לעמוד בדרישות היצור ולשמעבדים שלה היתה נטיה להתחממות יתר. המחשבים הראשונים צפויים להגיע בחודשים הראשונים של 2006 ואולי אפילו בכנס MacWorld שיתקיים בינואר.

אז מה בעצם יוליד המעבר? ראשית, מדברים על הוזלת מחירים של מחשבי מקינטוש שתנבע מהיצור ההמוני והזול של שבבי אינטל. לנו נראה כי אמנם צפויה הוזלה, אך היא לא תהיה משמעותית.

השינוי העיקרי הוא דווקא בתחום אחר. ברגע שמערכות ההפעלה של אפל ומיקרוסופט עובדות על אותם שבבים, התאימות של שתי המערכות תהיה גדולה גדולה יותר וניתן יהיה בקלות לדלג בין השתיים.

לא סביר להניח שאפל תלך רחוק עד כדי כך שהיא תאפשר להריץ באופן רשמי את מערכת ההפעלה שלה, ה- OS X, על מחשבי PC (פתרונות האקריים כבר קיימים). אבל בכיוון ההפוך צפויות להיות התפתחויות. כבר עכשיו קיימות תוכנות הדמייה שמאפשרות להריץ על מקינטוש תוכנות שנכתבו במקור ל-PC. עתה כל העניין יהיה קל בהרבה, וניתן יהיה להריץ בחופשיות על המק הן את חלונות והן את התוכנות השונות המותאמות לה.

המשמעות המסחרית היא שמעתה מחשבי מקינטוש יקרצו יותר למשתמשי PC, שיוכלו להנות מהתכונות של המק ולא לחשוש שכל התוכנות שלהם לא יעבדו עליו. התחרות בין מיקרוסופט לבין אפל צפויה להיות מרתקת.

השאלה הגדולה שנותרה היא האם המעבר לאינטל, בשילוב עם החיזוק במותג "אפל" (ותודה לאייפוד), יגרמו לכך שנתח השוק של מחשבי המק יחצה את מחסום ה- 5% מכלל המחשבים האישיים בעולם. אם כן, צפו למלחמת עולם.
 
ואם כבר הזכרנו את ה- iPod, מעניין יהיה לראות איזה דגם חדש יצטרף למשפחת הנגנים הלבנים המתרבה במהירות. האם זה נגן עם חיבור Wi-Fi מובנה? iPod שידע סוף סוף גם להקליט באיכות סבירה מבלי להזדקק לתוסף? מכשיר עם משדר/מקלט רדיו?

ההימור חסר הביסוס שלנו: אפל תנסה לתקן את הפאדיחה שהייתה לה עם ה-Rokr, הטלפון משולב iTunes שפיתחה יחד עם מוטורולה.

במקום הדבר המכוער ההוא, היא תשיק טלפון iPod אמיתי - שכולו אפל. הפעם, בעיצוב ראוי יותר וגם עם מספיק מקום לשירים.
 

טלוויזיה בהפרדה גבוהה

 
עד 2009 כל תוכניות הטלוויזיה באמריקה יפסיקו לשדר באופן אנלוגי ויעברו ל-HDTV, או בשפת בני אדם (בערך) - טלוויזיה בהפרדה גבוהה. המשמעות: איכות מטורפת ומדוייקת להפליא, המאפשרת לראות כל חצ'קון, קמט ווריד-תת-עורי.

ב-2006 צפוי להיות גידול של מכירת טלוויזיות חדשות, במיוחד עם שידורי גביע העולם בכדורגל. לתחרויות ספורט יש אפקט ידוע של הגלרת מכירת מקלטי הטלוויזיה. הפעם יש תירוץ אפילו יותר טוב לשידרוג – המונדיאל ישודר, לפחות באירופה, ב-HDTV. הרי תסבירו לי, איך אפשר יהיה לפספס את ההזדמנות לבחון מקרוב את אגלי הזיעה שניגרים מעל פני השחקנים ולראות אם היה או לא היה נבדל, בדיוק של מילימטרים?
 
נקודת ציון משמעותית נוספת בחדירת ה- HDTV צפויה להיות בעוד כחצי שנה. אז צפוי לצאת לשוק הפלייסטישן 3, שבין היתר גם משלב בתוכו נגן Blu Ray של סוני.
 

VoIP - טלפונים משולבים ושיחות לקווים רגילים

טלפון המשלב סלולר ו- VoIP של פוג'יטסו
 טלפון המשלב סלולר ו- VoIP של פוג'יטסו   
2005 היתה יופי של שנה ל- VoIP, הטכנולוגיה להעברת קול באמצעות תקשורת IP. אחד השיאים שהיו לטכנלוגיה זו, היה רכישתה של חברת Skype על ידי eBay תמורת סכום אסטרונומי של 2.6 מיליארד (!) דולר. היו רבים שפיקפקו במוצדקות הרכישה היקרה הזו, אבל ל- eBay יש תוכנית רבות: לשלב בתוך תהליך המכירה באתר גם תקשורת קולית בין המוכרים לקונים. הרי אחד מכאבי הראש הגדולים של eBay היא בעית חוסר האמון בין מוכרים לקונים, והקושי לתקשר זה עם זה כדי לתאם פרטים לגבי העיסקה. תקשורת טלפונית נוחה בין הצדדים עשויה לשפר את המצב ולהגדיל משמעותית את המכירות.

סביר להניח גם ש- eBay לא תהיה היחידה לשלב VoIP עם דפי אינטרנט. כפתורים בסגנון "התקשר/י", יהיו נפוצים וזמינים באתרים רבים אחרים, לצד הכפתור לשליחת אימייל או שליחת מסר מיידי.
 
גם השלישיה המכונה "GYM" (גוגל, יאהו ומיקרוסופט) צפויה להתפתח רבות ב-2006 בתחום הטמעת ה- VoIP. כבר עכשיו לכל אחת מהן יש אפשרות לבצע שיחות קוליות באמצעות המסנג'ר שלה. ידוע כבר שמיקרוסופט מתכננת לעשות זאת באמצעות ממשק מבוסס ווב מבלי לזדקק בכלל לתוכנה, דרך שירות ה-Live Massanger העתידי שלה.

לא מן הנמנע שגוגל-יאהו-מיקרוסופט יביעו עניין בחיקוי Skype ויציעו, בסופו של דבר, גם שיחות מתוך המסנג'ר לטלפונים קוויים וסלולריים. הבעיה עם שירות כזה היא שהוא דורש תשלום מצד המשתמשים, מהלך המנוגד למגמה שלהן להציע את השירותים המקוונים שלהן בחינם ולהתפרנס מפרסומות. מצד שני, ידוע כבר כי גוגל מתכוונת לצאת עם מנגון תשלומים בסגנון PayPal ויתכן שמנגנון זה יתמוך במעין שירות "Google Talk Out" שכזה.

התפתחות נוספת בנושא ה- VoIP היא בתחום ה- Voice Over Wi-Fi. היינו, תקשורת קולית שעוברת באמצעות חיבור אינטרנט אלחוטי. זוהי כבר טכנולוגיה קיימת ונמצאת במידה מסוימת בשימוש, למשל על ידי בתי חולים.

יצרניות טלפוניים ניידים שונות כבר עובדות על פיתוח טלפונים משולבים, שישלבו הן תקשורת סלולרית, שתתאים לשיחות שיתבצעו בחוץ, והן תקשורת ב- Wi-Fi שישמשו לביצוע שיחות מהבית תוך חסכון העמלה לחברה הסלולרית. השאלה שנותרה היא רק עד כמה רחוק רחוק תלכנה חברות הסלולר בכדי לטרפד את המהלך.
 

אינטרנט אלחוטי - הדור הבא

יעד אפשרי לאנטנת WiMax (צילום: Joshua Paquin)
 יעד אפשרי לאנטנת WiMax (צילום: Joshua Paquin)   
אם תיקחו איתכם מחשב כף יד עם מקלט Wi-Fi ותסעו איתו ברחבי ערים כמו תל אביב, תמצאו תקשורת אינטרנט אלחוטי מכל פינה. לא רק מבתי קפה ומסעדות, אלא גם מהרבה בתיים פרטיים שנהנים מהכיף של לשבת עם המחשב הנייד בסלון ולגלוש באופן אלחוטי. 2005 היתה בהחלט שנה של פריצה מאד חזקה של ה- Wi-Fi, הן בארץ והן בחו"ל.

ב-2006 ה- Wi Fi רק ילך ויתפשט. בסן פרנסיסקו, למשל, צפוי להתחיל פרויקט מעניין. העיריה שם מאמינה שחיבור לאינטרנט אלחוטי הינו צורך בסיסי, בדיוק כמו תאורת רחוב בלילה וכי הוא צריך להינתן בחינם לתושבים.

נחשו מי מתמודד על הזיכיון לספק לסן פרנסיסקו אינטרנט חופשי? גוגל, כמובן. בתעשייה כבר מהמרים שבמידה וגוגל תזכה, היא תחזיר לעצמה את ההשקעה באמצעות פרסום ממוקד. נכנסתם עם מחשב כף היד שלכם לקניון? פרסומות של גוגל יספרו לכם על הפיצריה המעולה של טוני שנמצאת בקומה ב'.
 

חדירה מוטלת בספק של ה- WiMax

ההצלחה של ה- WiMax ב-2006 לעומת זאת, הרבה פחות ברורה. מצד אחד אינטל ושותפותיה מקדמות בעוצמה רבה את טכנולוגית ה- WiMax (אינטרנט אלחוטי מהיר ברדיוס של כמה קילומטרים) ומקוות להתחיל ולמכור שבבים כמה שיותר מוקדם.

מצד שני, שלבי הפיתוח, הבדיקות והתאימות עדיין לא הסתיימו. גם חייבים לזכור שה- WiMax כלל אינה הטכנולוגיה היחידה לתקשורת אלחוטית שיש בנמצא. החברות הסלולריות לא פראיירות וכבר התחילו להחמש בטכנולוגיות של הדורות הבאים. אולי החיבור יהיה איטי יותר, אבל לחברות הסלולריות יש נקודת פתיחה מעולה בגלל החדירה העמוקה שלהן לשוק.

בנוסף, לא בטוח שספקיות פוטנציאליות ימהרו להטמיע את ה- WiMax, מאחר ובעוד כשנה-שנתיים צפוי להגיע הדור הבא של הטכנולוגיה, הנקרא Mobile WiMax. מדובר בטכנולוגיה המשתמשת בסטנדרטים שונים מה- WiMax ודורשת שבבים אחרים לגמרי. אפשר לקלוט איתה לא רק אינטרנט אלחוטי מהיר ממרחק רב מהאנטנה, אלא גם לעשות זאת תוך כדי תנועה, נניח תוך כדי נסיעה ברכבת, תוך מעבר מאנטנה אחת לשניה. המשמעות היא שיתכן שחלק מהספקיות לא ימהרו להקים ב-2006 רשתות WiMax ויחכו ל-WiMax הנייד.

תקציב הפרסום של אינטל עצום והיא מחזרת באובססיביות אחר רשויות מקומיות, ומנסה לשכנע אותן להתקין אצלן WiMax. נציג החברה אף אמר שבמספר ערים, כולל בין היתר בירושלים, עומדת לקום רשת ניסויית כזו עוד ב-2006. האם זה אכן יקרה? זה בהחלט יהיה אחד הדברים שנצפה לראות ב-2006 יותר מכל.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by