ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת: Civilization 4 

ביקורת: Civilization 4

 
 
עידן זיירמן, גיימר

המשחק האחרון בסדרת Civilization נראה הרבה יותר טוב בתלת-מימד, אבל את השיפורים האמיתיים תגלו מתחת לפני השטח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
צילום מסך מתוך Civilization 4
 צילום מסך מתוך Civilization 4   
Civilization IV הוא הצאצא הרביעי לאחת מסדרות משחקי האסטרטגיה המוכרות והממכרות ביותר בעולם. ואני צריך לכתוב עליו ביקורת. אפילו אם נתעלם מהעובדה שמדובר במטלה לא קלה מלכתחילה, מכיוון שהיא דורשת ממני לעזוב את המשחק ליותר מרבע שעה, אין לי מושג איך בכלל להתחיל. האם לפנות לאנשים שלא מכירים את הסדרה, ולהסביר להם במה מדובר? או שאולי כדאי לי לפנות לבוגרי הסדרה הוותיקים, ולהסביר להם מה חדש במשחק הרביעי? אכן, לא קלים הם חייו של כתב משחקים.
 

6000 שנות קידמה בשבוע

צילום מסך מתוך Civilization 4
 צילום מסך מתוך Civilization 4   
Civilization היא סדרת משחקי מחשב ותיקה למדי, אשר מלווה אותנו עוד משנת 1991. כל המשחקים בסדרה מתנהלים על בסיס אותו עיקרון: השחקן מתחיל בשנת 4000 לפנה"ס, עם קבוצה של מתיישבים מעם כלשהו המחפשים מקום בו יוכלו להתיישב בשקט ולשחק שש-בש (או דוקים, או מה-ג'ונג, או סוליטייר... תלוי את איזה עם אתם משחקים). לרוע המזל, הם מגלים במהרה שהם לא לבד בעולם, והמפגש עם עמים אחרים מביא עמו את כל המחלוקות הידועות. האם לשחק שש-בש או דוקים? מה-ג'ונג או טוויסטר? כדורגל או פיינטבול? עמים שמצליחים לפתור את הבעיות הללו מתיישבים אלו לצד אלו לשנים ארוכות של שיתוף פעולה. לעומתם, עמים שלא מצליחים ליישב את המחלוקות שלהם, שולפים חרבות וחניתות, ומנהלים מלחמות חורמה של מאות שנים.

אבל השעון אף פעם לא נעצר. למעשה, הוא מתקדם בקצב מסחרר, החל מעידנים פרה-היסטוריים, עבור בימי הביניים ובמהפכה התעשייתית, וכלה בחגיגות ה-2050 להולדת ישו. החניתות והחרבות הופכות לרובים וטנקים. הכרכרות והסוסים הופכים למפציצים חמקנים ונושאות-מטוסים. מי שירה עליך חץ בתחילת השבוע, עלול לגלות כי אתה יורה עליו טיל בין-יבשתי לפני יומן שישי. במשך כל הזמן הזה, העבודה לא נגמרת לרגע: צריך לבנות ערים, לחקור טכנולוגיות חדשות, לאזן את המציאות הדיפלומטית המשתנה בהתמדה, לנהל את הערים הקיימות, לרצות את התושבים, לדאוג לכלכלה ולתחזק את הכוח הצבאי.
 
זה העולם של Civilization, והוא ממכר. המשפט הכי נפוץ בהקשר שלו הוא "רק עוד תור אחד". תמיד הייתם במרחק של רק עוד תור אחד מכיבוש האימפריה המצרית. רק עוד תור אחד מגילוי הטכנולוגיה שתאפשר לכם להקים את האו"ם. רק עוד תור אחד מהשלמת המהפכה הדתית והשלטת משטר פונדמנטליסטי באימפריה שלכם. כל תור מצטרף לתור הקודם, ולפני שהבנתם מה קורה כבר נעלמו לכם 15 שעות מהחיים.

מילא 15 שעות, אבל הכוח של Civilization הוא באפשרויות הבלתי מוגבלות להתחלת משחק חדש. ועוד אחד. ועוד אחד. כל משחק שונה לחלוטין מקודמו, עם עולם חדש, יריבים חדשים ואתגרים חדשים. משחק אחד התחלתם על אי, מבודדים מכל אימפריה אחרת. במשחק אחר התחלתם בשכנות לאימפריה תוקפנית שמיד פתחה במלחמה נגדכם. בפעם השלישית הייתם מוקפים אדמת ביצות מתסכלת שמנעה ממכם להתקדם. האפשרויות אינסופיות.
 
 

אז מה בדיוק קורה פה?

צילום מסך מתוך Civilization 4
 צילום מסך מתוך Civilization 4   
הרעיון הבסיסי מאחורי Civilization לא השתנה כבר 15 שנה. עולם המשחק מחולק לרשת של משבצות ומתקדם בתורות. בתורכם, אתם מזיזים את היחידות שלכם על רשת המשבצות הזו. ברגע שסיימתם להזיז את כל היחידות, נגמר התור, והיריבים שלכם מתחילים להזיז את היחידות שלהם. וחוזר חלילה.

אבל בעוד שהנעת יחידות צבאיות היא פעילות מורכבת ועמוקה מספיק בשביל להחזיק משחק אסטרטגיה שלם בפני עצמה, ב-Civilization גם הערים נכנסות במהרה לתמונה. נוסף לפיתוח היחידות צבאיות, צריך גם לבנות ערים ברחבי העולם של Civilization. כל עיר כזו מעבדת את האדמה שסובבת אותה, ומפיקה ממנה שלושה תוצרים: זהב, ייצור ואוכל. אוכל מאפשר לעיר להמשיך ולגדול, וכך לעבד חלקים נרחבים יותר מהאדמה שסביבה; ייצור מאפשר לעיר לבנות בניינים ויחידות חדשות, ולהעצים את הכוח הצבאי או להגדיל את התפוקה שלה; והזהב מממן מחקרים טכנולוגיים ומשלם את הוצאות תחזוקה של המבנים והיחידות, ובסופו של דבר מצטבר בקופת המדינה, שם הוא זמין לשימוש במקרי חירום.
 
צילום מסך מתוך Civilization 4
 צילום מסך מתוך Civilization 4   
היחידות ב-Civilization מתחלקות למספר סוגים. יש מתיישבים שיקימו ערים חדשות וירחיבו את האימפריה שלכם, יש עובדים שישפרו את האדמה שמסביב לערים ויגדילו את התפוקה שלהן, יש יחידות צבאיות שיגנו על הערים וינהלו מלחמות, ויש יחידות מיוחדות, כמו דמויות היסטוריות שיעניקו בונוסים מיוחדים לאימפריה שלכם. מלבד היחידות והערים, תצטרכו גם לנהל את מערכת היחסים שלכם עם האימפריות האחרות במשחק. באמצעות מערכת דיפלומטית מורכבת, תוכלו ליהנות מפירותיו של שלום ממושך כמו מסחר פורה וגבולות פתוחים.

אבל אפילו מיטב הדיפלומטים נכשלים לפעמים. במצב כזה, תצטרכו לקחת את כל היחידות נושאות-החרב (או הרובה, או ראש הנפץ הגרעיני) שלכם ולשלוח אותן אל ערי האויב. המלחמות ב-Civilization ידרשו מכם כמות גדולה של משאבים ומאמץ אסטרטגי. הגישה של סדרת המשחקים הייתה תמיד ש"מלחמה היא גיהינום", וגם הפעם דאגו להעביר את התחושה הזו. אבל בניגוד למלחמה, הקרבות עצמם קצת פחות מרגשים. אתם רק צריכים לשלוח יחידה צבאית למשבצת אותה מאכלס כוח אויב, ותוצאות הקרב יחושבו עבורכם באופן אוטומטי.
 
בניגוד למשחקים אחרים בסדרה, הקרבות ב-Civilization 4 נהיים קצת מעניינים יותר, הודות למערכת הדרגות והשדרוגים החדשה. מושג הקידום היה קיים כבר בגרסה הראשונה של המשחק, אבל הפעם הוא הפך עשיר ומפורט בהרבה. יחידות זוכות בנקודות ניסיון אחרי כל ניצחון צבאי, ועולות בדרגות בהתאם לכמות נקודות הניסיון שצברו. עבור כל קידום של כל יחידה, תוכלו לבחור לה שדרוג מתוך רשימה של יכולות מיוחדות. יש שדרוגים כלליים, שזמינים עבור כל היחידות, כמו תוספת לכוח או למהירות התנועה, ויש שדרוגים מעניינים יותר, שאופייניים לסוג מסוים של יחידה או ליחידות שיוצרו בעיר מסוימת, כמו היכולת לרפא יחידות ידידותיות שכנות, או להתקיף ערים ביעילות גבוהה יותר.

כל זה אולי נשמע לכם מסובך. אתם צודקים, זה באמת מסובך, אבל זה לא בלתי אפשרי, והממשק הנהדר משפר מאוד את המשחקיות. מספיקה הצבעה אחת עם הסמן בשביל לקבל כמעט את כל המידע הדרוש לכם. החל מהטכנולוגיה אותה אתם חוקרים, עבור בהוראות הבנייה של כל עיר ועיר, ועד לגישה של האימפריות האחרות כלפיכם, כל אלה זמינים ישר מהמסך הראשי.
 

עמוק, אבל זורם

צילום מסך מתוך Civilization 4
 צילום מסך מתוך Civilization 4   
ב-Civilization 4, החליטו המפתחים להוריד כמה מהגורמים שתסכלו שחקנים במשחקים הקודמים בסדרה. אחד מהשינויים היה במושג האושר. במשחקים קודמים, תושבים לא מאושרים היו מורדים, ובשלבים מאוחרים של המשחק היה מתחיל כל תור בשתי דקות של דיכוי מרידות. עוד מושגים מתסכלים היו השחיתות, שהשפיעה על ערים רחוקות מעיר הבירה, והזיהום, שהשפיע על ערים שקצב הייצור שלהן היה גבוה במיוחד.

המפתחים ניסו לשמור על העומק והאיזון שמאפשרות המערכות הללו, ובו-זמנית להפוך אותן לזורמות ומהנות יותר. התוצאה: ערכי האושר והבריאות החדשים, שמשפיעים על כל עיר. צריך עדיין לבנות מבנים מסוימים על מנת לטפח את האושר של אנשי העיר, ועכשיו גם את הבריאות, אבל כמות גדולה של אזרחים לא מאושרים או לא בריאים בעיר אחת לא תוביל למרד, אלא פשוט לפגיעה בתפוקה. בדומה לכך, היעדר מבנים כמו מוביל מים או מערכת ביוב כבר לא ימנעו מעיר לגדול מעבר לגודל מסוים, אלא פשוט להתרחב לאט יותר.
 

ש"ס קונטרול

אחד המושגים החדשים ב-Civilization 4 הוא מערכת הדתות. השחקן הראשון שמגלה טכנולוגיה שקשורה לדת מסוימת, הופך להיות המייסד של אותה הדת. אחת הערים שבשליטתו הופכת להיות העיר המקודשת של הדת הזו, וגם העיר הראשונה שמאמינה בדת הזו. מכאן והלאה, הדת מתפשטת בעולם בכוחות עצמה, בנתיבי סחר שעוברים בערים שמאמינות בה, או באמצעות מיסיונרים, שממירים את הערים שלכם וערים של תרבויות שכנות.

הדת משפיעה על מגוון היבטים במשחק, כמו קצב הייצור של נקודות תרבות, שמשפיעים על היקף הגבולות שלכם, מידע מודיעיני שיזרום אליכם לגבי ערי האויב, והיחס של אומות האויב כלפיכם. אבל אל תצפו לשום דבר שערורייתי. בפני עצמן, הדתות זהות כמעט לחלוטין, ונבדלות זו מזו רק בטכנולוגיה שהשחקן צריך לחקור על מנת להכניס אותן למשחק. אף דת לא טובה יותר או פחות מאף דת אחרת.
 

בעיות?

כמובן, יש ב-Civilization כמה בעיות. כמו קודמו, בשלביו האחרונים הוא מתחיל לסבול מדליפות זיכרון מציקות למדי, ולזחול בקצב בלתי אפשרי. גם מערכת הקרב לא השתפרה מספיק לעומת המשחק הקודם, ועדיין נראה כאילו היא מתקדמת אחורה מאז המשחק השני. עדיין מתאפשרים מצבים בהם קשתים מפילים מסוקים מהשמיים.

למרות כל זאת, Civilization 4 נמצא רק צעדים בודדים מתואר "משחק האסטרטגיה המושלם". אמנם, אם לא אהבתם אף משחק אחר בסדרת Civilization, הכותר הרביעי לא ישנה את דעתכם. אבל Civilization 4 הוא המשחק הטוב ביותר בסדרת האסטרטגיה הטובה ביותר שאפשר למצוא היום בשוק. הוא מלוטש וזורם יותר מקודמיו, ומתקן את רוב הטעויות שלהם.
 

ציונים

הנאה: 10
קול: 9
גראפיקה: 8
ממשק: 9
קושי: 9
ציון כללי: 9.1
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by