ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
יותר טוב מהסרט 

יותר טוב מהסרט

 
 
אודליה ברקין


סטיבן ספילברג תמיד הולך בגדול. לכן, לכבוד יציאת הסרט "אינטליגנציה מלאכותית" הוא לא הסתפק במסע יחסי ציבור מטורף: הוא יצר עולם וירטואלי שלם (כולל מספרי טלפון אמיתיים) המשלים את הסרט, ומתקיים בתוך משחק מחשב אינטראקטיבי ענק, המזמין גולשים לפענח תעלומת רצח דרך האינטרנט. מישהו צריך בכלל את הסרט?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא חוסכים. אינטליגנציה מלאכותית, הסרט
 לא חוסכים. אינטליגנציה מלאכותית, הסרט   
בשבועות האחרונים הופצצו כל כלי התקשורת בעולם במסע יחסי ציבור עצבני ביותר לסרטו החדש של סטיבן ספילברג, אינטליגנציה מלאכותית (A.I). הביקורות על הסרט היו מעורבות, אמנם, אבל הבומבסטיות שלו ושל מסע יחסי הציבור הם באמת מהסוג ששמור רק לסרטים של ספילברג. ונראה לכם שבשביל ספילברג זה מספיק? הצחקתם את הטלפון של אי.טי.

כאילו אינסוף כתבות בעיתונות ובטלוויזיה שיצרו ציפיה דרוכה, ואפילו אתר רשמי מושקע אינם מספיקים - ספילברג לקח את קידום הסרט צעד אחד קדימה. הוא יצר עולם וירטואלי שלם המשלים את עולם הסרט, ומתקיים בתוך משחק מחשב אינטראקטיבי ענק, המזמין גולשים לפענח תעלומת רצח דרך האינטרנט, באמצעות שורה של אתרים ודמויות שהומצאו בקפידה במיוחד לצורך כך. כי כשאתה סטיבן ספילברג, גם אם זה מוזר, זה מותר.

אבל קודם קצת על הסרט. "אינטליגנציה מלאכותית" מבוסס על סיפור קצר מאת בריאן אלדיס, שפורסם בשנת 1969 ונקרא "סופר-צעצועים מחזיקים מעמד במשך כל הקיץ". את הזכויות לסיפור הזה רכש בשנות השבעים הבמאי המנוח סטנלי קובריק ("התפוז המכני", "עיניים עצומות לרווחה"), חובב מדע בדיוני בזכות עצמו, שחלם להפוך אותו לסרט.
 
רובוט שרוצה להיות ילד אמיתי. פוסטר ``אינטליגנציה מלאכותית``
 רובוט שרוצה להיות ילד אמיתי. פוסטר ``אינטליגנציה מלאכותית``   
במשך שנים הוא עבד על הפרוייקט והמתין לרגע בו הטכנולוגיה הקולנועית תגיע לרמה מתקדמת מספיק, על מנת שתוכל לדמות עבורו מכונות שהן בני אדם. לצערו ואולי לצערנו, קובריק מת לפני שהספיק להשלים את הפרוייקט. ספילברג, שהיה חבר של קובריק ואף נבחר על ידו לביים את הסרט, החליט להגשים את חלומו ולהפוך את הסיפור לסרט - וכך נולד "AI".

עלילת הסרט מתרחשת בשנת 2142. החברה האנושית למדה להשתמש ברובוטים בעלי בינה מלאכותית המתפקדים כבני אדם לכל דבר, בעלי רגשות ומחשבות משל עצמם, והיא מייצרת אותם לצרכים שונים. רובוט כזה הוא דייוויד (היילי ג`ואל אוסמונט, "החוש השישי"). דייוויד בנוי כילד קטן והוא רגיש ומלא אהבה. הוא מאומץ על ידי משפחת סאלה, שבנם האמיתי חולה במחלה קשה ומוקפא עד שתמצא לו תרופה. הוא יודע שהוא רובוט, אבל מרגיש וחש כמו שאר הילדים. הסרט מתאר את ניסיונותיו להשתלב הן בעולמם של בני האדם והן בעולמם של המכונות האינטליגנטיות.

 
קיבלה קרדיט בסרט למרות שהיא דמות בדיונית. ג`נין סאלה
 קיבלה קרדיט בסרט למרות שהיא דמות בדיונית. ג`נין סאלה   
ועכשיו לחלק המעניין: כחלק ממסע ההשקה של הסרט, חבר ספילברג לחברת מיקרוסופט, ולסופר מדע בדיוני בשם מר סטיוארט. יחד הם רקחו משחק אינטראקטיבי שמזמין את הגולשים לפתור תעלומת רצח. במסגרת המשחק עמלו ספילברג ושותפיו על בניית כ-50 אתרי אינטרנט שונים: אתרי מוסדות ממשלתיים, אתרים פרטיים של דמויות פיקטיביות (דמויות מהסרט ודמויות שהומצאו לצורך כך), אתר מרשים של אוניברסיטה ועוד. כל האתרים מציירים מציאות המתרחשת בשנת 2142, בה הגזע האנושי משתמש ברובוטים בעל מראה אנושי ובינה מלאכותית לצרכיו.

המיוחד הוא שהם לא סיפרו על המשחק לאיש, לא פרסמו אותו באתר הרשמי של הסרט ועד לאחרונה הכחישו כל קשר אליו. הגולשים הם שעלו עליו בעצמם והחלו לעקוב אחריו בנאמנות ולהפיץ אותו מפה לאוזן.

הגירסה המקובלת מספרת על גולש חד עין שמתישהו באפריל (כחודשיים וחצי לפני שהסרט עלה לאוויר) שם לב שבאחד מעמודי הקרדיטים, של אחד מסרטוני הביקורות לסרט, מופיע תפקיד תמוה למדי: פסיכולוגית למכונות בעלות יכולת תחושה והרגשה. אחרי שהקפיא את הפריים וקלט את שמה של הפסיכולוגית, ג`נין סאלה, הוא הריץ חיפוש עליה במנוע החיפוש גוגל, הגיע לאתר האישי שלה וגילה שהיא מרצה באוניברסיטה, מתמחה בבינה מלאכותית ושחבר קרוב שלה, מהנדס בשם אואן צ`אן נרצח והיא מנסה לגלות כיצד ומדוע. האתר שלה מוביל לסדרה של אתרים הקשורים לרצח, ומרכז בתוכו את כל העובדות הידועות על הפרשה עד עכשיו. זהו, למעשה, מרכז המשחק.

העלילה של המשחק, שמתעתעת בין המציאות האמיתית כביכול לזו שבמרחב האינטרנטי, מערבת דרמה בלשית עתידנית עם אופרת סבון (חשודה אפשרית ברצח היא רובוט בעלת בינה מלאכותית שצ`אן ניהל איתה רומן וייתכן ויוצריה תכנתו אותה להרוג אותו).
 
 
הרמזים מופיעים במקומות בלתי צפויים: שמה של הפסיכולוגית הבדויה בקרדיטים לטריילר של הסרט
 הרמזים מופיעים במקומות בלתי צפויים: שמה של הפסיכולוגית הבדויה בקרדיטים לטריילר של הסרט   
ייחודו של המשחק טמון בכך שהוא דורש חושים חדים ומיומנויות רבות כמו התמצאות בכימיה, כישורי האקינג בסיסיים (חלק מהרמזים מסתתרים בקוד ה HTML של האתרים השונים), ידע בשפות המדוברות בדרום הודו, תוכנות לניתוח צלילים, ידע בחידות הגיון ובהרכבת פאזלים ועוד מגוון כישורים. לא פלא שהמשחקים הקבועים הקימו לעצמם קהילה בה הם חולקים אחד עם השני טיפים ונעזרים זה בכישוריו של זה על מנת להתקדם לקראת פתרון התעלומה.

אבל כאן לא תמה ההשקעה. פרטים ורמזים לגבי העלילה ניתנים למשתתפים גם בעולם האמיתי, כלומר זה שמחוץ לרשת. מספרי הטלפון המפורסמים באתרים העתידניים השונים אכן פועלים ומעברם השני עונה מישהו שמעמיד פנים שהוא חלק מהמשחק. הגולשים שנרשמו באתרים השונים מדווחים שהם מקבלים לביתם פקסים ואי-מיילים הנושאים מסרים שונים הקשורים לתעלומה. בערים גדולות ברחבי ארצות הברית, מתקיימות עצרות, עם או בלי קשר להקרנת הסרט, ובהם מחולקים רמזים מתרימים נוספים בדמות מספרי טלפון על כרזות הסרט שמחולקות חינם על ידי המפיצים, למשל.
 
ההחלטה לקדם את הסרט עם משחק כל כך מתוחכם (שמתעדכן ומשתנה כל הזמן בהתאם לתגובות וממצאי הגולשים) תמוהה למדי. בסיכומו של דבר המשחק פונה לחתך מאוד מצומצם באוכלוסייה: אנשים שיש להם חיבה בסיסית לתעלומות בלשיות, מתמצאים מספיק באינטרנט ושיש להם זמן פנוי. לא מהם יבואו המיליונים הגדולים בקופות.

גולשים-משחקים, שחיכו בקוצר רוח לסרט, מדווחים שהוא מחוויר ואף זניח בהשוואה למשחק. כמו כן, הקשר בינו לבין המשחק שולי לחלוטין. המשחקים הקבועים אומרים שמכיוון שהמשחק משתנה בהתאם להתקדמות שלהם, ובזכות הקשרים שנוצרו עם המשתתפים האחרים, נוצרה אצלם מעורבות רגשית אדירה שהסרט לא מתחיל אפילו לעורר.

מר סטיוארט, הסופר שכתב את המשחק ומקדם את העלילה, מודה שהוא מנסה בכל כוחו לשכוח שהמשחק הוא בסך הכל טריק שיווקי. "כמובן שאני רוצה שאנשים יראו את הסרט", הוא אומר בראיון ל"ניו- יורק טיימס", "כביכול זאת המטרה של המשחק. אבל כולם גם יודעים שעלינו על משהו גדול ומאוד מהותי. יש כאן צורת חדשה של אמנות, ויש סיכוי שהיא תהיה אחת מצורות האומנות הגדולות של המאה הבאה".


 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by