ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המהפכה: נורא מה שקורה באינטרנט הזה 

המהפכה: נורא מה שקורה באינטרנט הזה

 
 

בדיוק כשהיה נדמה שאיכשהו העניינים מסתדרים, נתקלנו השבוע בכמה חדשות שעשו לנו חושך בעיניים: המגזינים סאק ופיד נסגרים, מיקרוסופט משתלטת על הלינקים בדפדפן שלכם (מה הלאה?), ואתם יכולים להתחיל להתכונן למלחמת זכויות היוצרים הבאה - על שידורי טלוויזיה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

1. הישרדות החלשים

מודל עסקי פצצות. פיד ז
 מודל עסקי פצצות. פיד ז   
בראשית האינטרנט היה הטקסט. כל אחד, אפילו ביל גייטס, חשב אז שזה רעיון טוב להקים מגזין און-ליין. השקיעו, הנפיקו, עשו קמפיינים. באו אנשים, קראו, אמרו סבבה. בינתיים, בכל קצוות הרשת נפתחו אי-זינים בקצב של שמונה בדקה. כבר בהתחלה היה ברור ומובן שאף אחד לא מתכוון לשלם על טקסטים באינטרנט (לעשות מנוי על מגזין און-ליין זה הרי כמו לעשות מנוי על אוויר לנשימה אוף-ליין), אבל המודל העסקי גרס שהבאנרים הארורים יממנו את הסיפור וכולם ייהנו. איזו טעות.

הקורבנות האחרונים של השגיאה הקונספטואלית החריפה הזאת הם המגזין הסייבר-ליברלי Feed והמגזין הניאו-סאטירי Suck, שהוקפאו בשבוע שעבר, אולי לתמיד. שניהם היו איתנו שם לכל אורך תהליך הדוטקומיזציה שעבר על הרשת בחמש השנים האחרונות, בשניהם התאהבו הגולשים,
התקשורת המקוונת והקהילה הגיקית, ולשניהם נזלו מזומנים מהכיסים בקצב רצחני, מה שהפסיק להיות דבר חיובי במיוחד מאז נפילת הנאסד"ק. לפני כשנה, בצעד נואש, הם התמזגו לכדי יישות כלכלית אחת מתוך תקווה לא ברורה שמה שהם לא הצליחו לעשות בנפרד (ובעברית: כסף), יצליח להם ביחד. עוד טעות, כך מסתבר.

כמה חודשים לפני מותם הקליני ילדו Suck ו-Feed במזל טוב את פלסטיק.קום, אתר שתוכנו מיוצר בידי גולשיו, בסגנון עדות סלאשדוט. ובניגוד להורים שלו, הוא שורד. זה העתיד של הרשת, בכל הקשור לתוכן כתוב. ואם מישהו לא מאמין שירחרח את השמועות על סלון.קום, עם חמישה מיליון קוראים ובלי גרוש על התחת. הדרך היחידה בה מגזין און-ליין יכול לכסות הוצאות בעידן הפוסט-בועתי בו אנו שרויים היא להתכווץ למימדים זערוריים ולהתפלל חזק. עכשיו סליחה, אני הולך לבית הכנסת.
 

2. תגים באפלה

זה לא בגלל שביל מעצבן, זה בגלל שאנחנו שונאים אותו
 זה לא בגלל שביל מעצבן, זה בגלל שאנחנו שונאים אותו   
זה מתקרב. זה בא. זה כבר כמעט כאן. אמאל`ה. ככל שאנו מתקדמים אל עבר מועד השקתה של הווינדוס XP החדשה, הולכים ומתבררים מימדי הזוועה. עכשיו מסתבר שמיקרוסופט לא מתכוונת רק להעיק עליכם עם התנכלויות לפורמט ה-mp3 האהוב, ולא רק להציק לכם עם מזימות קופי-פרוטקשן מפוקפקות, אלא גם לנסות לעשות את הלא-ייאמן ולחטוף את האינטרנט כולו, להשתלט עליו באגרסיביות מונופוליסטית דורסנית, מהולה בהרבה חוצפה.

בתוך ה-XP תוטמע גירסה 6.0 של האקספלורר, ובתוכו, הס-פן-תעיר, מסתתר לו הנשק הכי חצוף שגייטס ופקודיו חשבו עליו עד כה. קוראים לזה תגים חכמים. וזה עובד מאוד פשוט. העמוד שלפניכם, למשל? באמצעות התגים תוכל מיקרוסופט לסדר שבכל פעם שאני מזכיר את שמה או את מוצריה, יופיע לינק שישמח לחטוף את המשתמש אל האתר שלה. מיקרוסופט תוכל גם למכור את הטריק הזה לחברות אחרות, שיתעלקו עם לינקים על ההום-פייג` שלכם בלי לשאול, לבקש או לשלם.

כן, כן, בסדר, גייטס וכנופייתו יוציאו גם איזה טלאי עתיר באגים שיאפשר לווב-מאסטרים ובוני אתרים לנטרל את התפלצת המעוותת הזאת. אז מה. זאת הכוונה שנחשבת. ועם ה-XP מיקרוסופט מתכוונת לפצוח בתהליך שיעבוד המשתמשים וכיבוש האינטרנט, לטובת צרכיה האימפריאליסטים. מיקרוסופט הוכיחה כבר מספיק פעמים שהיא מסוגלת לעשות דברים מהסוג הזה, שנראים תחילה לגמרי בלתי אפשריים. אז לשכנע אותכם להתקין במחשב מערכת הפעלה שמגבילה את הפעלתו? קטן עליהם.
 

3. רגע לפני עוד מלחמה

נחשו מי הולך לחטוף את השטוזה הבאה
 נחשו מי הולך לחטוף את השטוזה הבאה   
הרחק מעינה הפוזלת של תקשורת ההיי-טק, בינתיים על אש קטנה, מתבשלת לה עוד מהפכה סביב סוגיית זכויות היוצרים, שתבקע ממש בקרוב מביצתה. תעשיות המוסיקה והקולנוע הבינלאומיות כבר שקועות בקרב התשה אינטרנטי ארוך וממושך. עכשיו, דמיינו לכם נאפסטריזציה של הטלוויזיה. דמיינו מצב בו כל פרק של כל סדרה שאתם יכולים לעלות על דעתכם נמצא במרחק כמה דאבל-קליקים. דמיינתם? יופי, אנחנו כבר כמעט שם.

השבוע, תוך שעות ספורות, הורדתי ממורפיאוס את פרק החתונה הכפול של מוניקה וצ`נדלר ב"חברים", ואת פרק מותה של באפי ציידת הערפדים בסדרה ששכחתי את שמה. שניהם שודרו בארה"ב לפני כשבועיים. תוכנית טלוויזיה של 20 וקצת דקות שקומפרסה כהלכה בפורמט Divx;) שוקלת כ-20 מגה בייט. האיכות המתקבלת רחוקה משלמות, אבל אם יש משהו שהבנו מסאגת ה-mp3 זה שאיכות מושלמת היא לא מה שהופך פורמט דחיסה ללהיט. הגודל, כלומר הקוטן, קובע.

צריבה של תוכנית טלוויזיה הופכת לעניין יותר ויותר פשוט. העלייה בפופולריות של מכשירי הסט-טופ הדיגיטליים נוסח Tivo, שבאים קומפלט עם הארד-דיסק של 20 ג`יגה להקלטות וידיאו, כמו גם פריצתם של צורבי ה-DVD הראשונים לשוק, מביאים אותנו קרוב מתמיד אל מצב של אוטופיה טלוויזיונית בו נוכל לראות מה שנרצה, מתי שנרצה וכמה שנרצה. ולזה, כמובן, לא יכולים זכייני הטלוויזיה המסחרית בארץ ובעולם להסכים בשום אופן. מלחמת אין-ברירה, הם יקראו לזה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by