ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
השבוע ברשת: מהפכת הווידאו 

השבוע ברשת: מהפכת הווידאו

 
 
אורי ברקוביץ`

האם ה-iPod החדש ישנה את העולם? וגם: סופרנובה חזר, המסנג'ר של מיקרוסופט התקפל ו-24 שעות של חטאים

 
 
 
 
 
 
 
 
 

קבלו אותו במחיאות כפיים: iPod וידאו

 
כפי שציפו כולם בשבועות האחרונים (ולאחר מסיבת עיתונאים אחת שהכזיבה, זו שבה הושק ה-iPod Nano) השיק סטיב ג'ובס בערב יום הכיפורים את נגן המדיה הנייד iPod בעל יכולות הווידאו. זאת לאחר תקופה ארוכה בה נטען, לפחות כלפי חוץ, כי לנגני וידאו ניידים אין ממש סיכוי לתפוס.

עם זאת, אפשר להצביע על שתי סיבות שלא מדובר בסתם עוד נגן וידאו שאף אחד לא באמת צריך. האחת, מדובר בכל זאת ב-iPod. התקנים ניידים שמנגנים MP3 יש כבר מסוף שנות ה-90. אף לא אחד מאלה שקדמו ל-iPod, הצליח לתת לסוג המכשיר את שמו, להפוך לפריט נחשק ויוקרתי ולסמל סטטוס, כמו המכשיר הלבן הלבן הזה. עתה, כשל-iPod יש וידאו, זו רק שאלה של זמן עד שלכל האחרים יהיה.

הסיבה השנייה היא שאפל למעשה שלחה את ה-iPod הרגיל לטיול אחרון אל מחוץ לאיגלו והמליכה תחתיו את רעו הטוב ממנו. המשמעות – אין יותר iPod בלי וידאו. ולא צריך להוסיף בשביל זה אפילו דולר אחד. וידאו יהיה גם יהיה, Whether You Like It Or Not. מי שירצו מכשיר זול יותר, קטן יותר ושמנגן רק (כן, רק) מוזיקה יצטרף להסתפק ב-iPod Shuffle או ב-iPod Nano.
 
הבשורה טובה: עוד קלטות ביתיות
 הבשורה טובה: עוד קלטות ביתיות   
אז מה כל כך מהפכני כאן? ובכן, הדבר הראשון נוגע לדחיפת הרשת כאמצעי להפצת טלוויזיה. כשהכריז על האייפוד החדש דאג ג'ובס גם להכריז על השירות המשלים: מכירת תכני וידאו דרך iTunes. מעתה, תוכלו לרכוש דרכה וידאו קליפים ופרקים מסדרות טלוויזיה, בעלות של 1.99$ כל אחד. החנות מציעה מגוון של 2000 קליפים וכן סדרות טלוויזיה של דיסני ושל ABC. בין היתר, ניתן לקנות בחנות גם פרקים של "עקרות בית נואשות" ושל "אבודים", יום אחד בלבד לאחר שהם משודרים בטלוויזיה. לראשונה, מדובר פה על תחילתה של אלטרנטיבה ראויה לטלוויזיה, ויותר חשוב - להורדה האיטית וגוזלת הזמן מהביטורנט.

המהפכה השנייה קשורה לתחום הוודיאו החובבני, הווידאו-קסטינג. תפוצת נגני הווידאו שהולכת לגדול באופן משמעותי, עשויה להשפיע על הווידאו הביתי באותו אופן שבו סייע האייפוד השיקי להפוך את הפודקסטינג לתופעה, או כך לפחות טוענת הכתבה המעניינת הזו מרויטרס.

אחת הסיבות לכך שהווידאו הביתי לא צבר תאוצה בשנים האחרונות הוא עניין המחיר. מצלמות וידאו דיגיטליות ייעודיות הן עדיין מוצר יקר ונדיר למדי, שלמעטים יש בו צורך. לעומתן, מצלמפונים ומצלמות דיגיטליות הן אביזר נפוץ ביותר. לאלה וגם לאלה יש יכולות וידאו (עם או בלי קול) לפחות ברזולציה של ה-iPod החדש, אם לא כפול ממנה. כך, כשהיא נשענת על רשתות השיתוף למטרות הפצה, רבים סיכוייה של מדיה זו לכבוש בסערה את הרשת.
 
 
עתה, הרשו לי לנצל את הטור הזה כדי לקרוא לכל אחד מכם שמחזיק בקטעי וידאו מעניינים על הדיסק הקשיח שלו: בחרו שניים שלושה סרטים נחמדים שעשיתם, עשו עליהם קליק ימני. ולחצו על שינוי שם. הוסיפו לשם הנוכחי את המילה VIDEOCAST. לאחר שינוי השם, העתיקו את הסרטונים שלכם אל תיקיית הקבצים לשיתוף. אני בטוח שאם רבים יעשו כך, תוך זמן מה יהיה מאוד קל לאתר סרטונים ביתיים שכאלה ברשתות החיפוש. אם מוסיפים לכך את העובדה שזה גם חוקי, יצא לנו אחלה דיל. לא ככה?
 

שתיים בסירה אחת

חדש-ישן נוסף הוא ההסכם המתרקם בין יאהו ל-MSN על חיבור רשתות המסרים המידיים שלהן. מדוע ישן? גם מכיוון שחיבור בין רשתות אינו דבר חדש לכשעצמו, וכבר ראינו כמותו בעבר (ראו למשל בכתבה זו, שפורסמה בנענע עוד באלף הקודם), וגם כיוון שתוכנות כמו טריליאן, שמאפשרות למנויי כל הרשתות הגדולות (יאהו מסנג'ר, MSN מסנג'ר, ICQ, AIM ואפילו IRC) לתקשר באמצעות מימשק אחד, הן שלג דאשתקד.
 
הבשורה היא שבירת המחיצות (כותרת שמתאימה להרבה דברים חשובים שקורים ברשת): רבים, כולל עבדכם הנאמן, תוהים בוודאי כבר זמן רב מה ההיגיון מאחורי העובדה שרשתות המסרים נותרות מנותקות זו מזו, דווקא בסביבה שמדברת ונושמת "קישוריות" או לינקביליות. (אגב, הן לא היחידות שמנותקות. ואני לא מדבר רק על מדינות כמו סין שחוסמות אתרים, אלא גם על רשתות שיתוף קבצים מסויימות ותוכנות VoIP).

הסיבה לכך שהנכס החשוב ביותר של כל תוכנות המסרים (וגם, במידה מסויימת, של תוכנות השיתוף) הוא קהילת המשתמשים שלה, המתרבה באופן ויראלי בשיטת חבר מביא חבר (או במילים אחרות: אני אוריד, ארשם ואשתמש בתוכנה שכל החברים שלי מנויים אליה/מורידים באמצעותה ואחרי זה כבר לא יהיה לי כוח). זו גם הסיבה (ולא בחורינו המבריקים שהמציאו את הגלגל) ש-AOL שילמה את מה שהיא שילמה עבור תוכנת ה-ICQ.
 
אז מה כן חדש? מסתבר שאת מה שלא עושה ההיגיון הצרוף או טובת המשתמשים (ובלי להיכנס לשאלות פילוסופיות של מהו היגיון או מהי טובת המשתמשים) – עושים, כמו תמיד, כוחות השוק. כנראה שהפחד מסקייפ המצליחה, ואולי אף הפחד ממה שזוממת גוגל לעשות עם תוכנת המסרים שלה, הם אלה שהובילו את שתי המתחרות מיקרוסופט ויאהו לשלב כוחות, בצעד שרבים מקווים כי יביא בסופו של תהליך לאיחוד כל רשתות המסרים.
 

אם אתה לא יכול לנצח אותם, קנה אותם

שווה לעשות עסקים עם מיקרוסופט
 שווה לעשות עסקים עם מיקרוסופט   
תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וצרותיה – גירסת מיקרוסופט: עוד סכסוך עתיר מיליונים בא אל סיומו בפשרה. הפעם מדובר בזה שנוהל מול חברת ריל נטוורקס, ושראשיתו בסוף 2003. 761 מיליון דולר יעברו מצד לצד, יביאו אל סיומה את המערכה המשפטית, ויפתחו פרק חדש של שיתוף פעולה בין החברות בתחומי המוזיקה והמשחקים.
 
סכום זה מצטרף אל שורת סכומי עתק שהעבירה מיקרוסופט תוך קצת פחות משלוש שנים אל כיסי מתחרותיה כדמי לא יחרץ: 850 מיליון ל-IBM ביולי 2005, 150 מיליון ל-Gateway באפריל 2005, 60 מיליון ל-Burst.com במרץ 2005, 536 מיליון לנובל בנובמבר 2004, 1.6 מיליארד לסאן באפריל 2004, ו-750 מיליון ל-AOL במאי 2003. ואם לא די בכך, בקנה, מחכה עדיין לסיומה פרשת Eolas שנגררת עוד מ-1999. שם מדובר על עוד 565 מיליון.
 
באיחוד האירופי, אגב, מבטיחים שלא תהיה כל השפעה על ההליכים שהם נוקטים נגד ההתנהגות המונופוליסטית של מיקרוסופט. במוקד אותם הליכים היתה, מי אם לא – ריל נטוורקס. זו קבלה על הפגיעה שספגה מן העובדה שמיקרוסופט משלבת את המדיה פלייר במערכת ההפעלה שלה. חילוקי הדעות סביב סוגיה זו ועוד נוספות, בשיאם הטיל האיחוד על מיקרוסופט קנס בסך 497 מיליון אירו, יושבו רק לאחרונה, וגם זה באופן חלקי. בימים אלה פועלים הצדדים ליישב את אחרונת המחלוקות ביניהם.
 

ולפעמים, החגיגה נגמרת?

באיחור מה, נזכרו הפרקליטות והמשטרה סופסוף לפעול נגד אתרי ההימורים ולשים קץ למשוואה חוק=צחוק, לפחות בנושא הזה. הצעדים ייעשו בגיבוייה של חוות הדעת, שהוכנה על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות, והם כוללים פעולה בשתי חזיתות. האחת - נגד המפרסמים, החושפים את האתרים לציבור, ומעניקים להם מראית עין של חוקיות. השנייה - נגד חברות האשראי, המאפשרות לישראלים לשלם באמצעותן לאתרים אלה, ובכך מסייעות לפעילות בלתי חוקית.

על פי הודעת משרד המשפטים, חוות הדעת הוכנה "בעקבות פניות שונות שהתקבלו בפרקליטות". ואני שואל: נגיד שבאמת הייתם צריכים, שם למעלה, לחכות ל"פניות שונות" ול"חוות דעת", כדי להזיז את הישבן, ולפעול נגד דבר שכל בר דעת יכול לומר להם שאינו מריח מעודף חוקיות. נגיד שכך, אבל עדיין, איך אתם מסבירים את העובדה שכל המהלכים הללו נסחבים כל כך הרבה זמן?
 

עוד חדשות

• הנוהל המיוחל המאפשר יבוא טלפונים סלולריים שלא על ידי המפעילות אושר סוף סוף. רונן מאיר מ"הארץ" הציע עוד ביולי שלא למהר לשמוח. (לכתבה)
 
• בית המשפט המחוזי בתל אביב עשה טייארה מפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות וקבע: מותר לאסוף כתובות מייל מפורומים, חופשי חופשי. ההיגיון: מי שמפרסם את כתובת הדוא"ל שלו בפורום צריך לקחת בחשבון שהם חשופים, ומותר לנהוג בהם בדיוק כפי לנהוג במספרי טלפון בדפי זהב. בין השורות "מייעץ" בית המשפט למי שכבר אסף את הכתובות, לחשוב טוב טוב לפני שהוא עושה בהן שימוש לא נאות, כמו ספאם למשל. (לכתבה)
 
 
• המושל שוורצנגר אישר חוק שקובע שיטת סימון מאוד קשוחה למשחקים בעלי תכנים אלימים או מיניים כלשהם. תעשיית המשחקים, המגלגלת מיליארדים, נעמדה על הרגליים האחוריות, והכריזה מלחמה בחוק, שכמותו כבר נפסלו בעבר, במדינות אחרות בארה"ב. (לכתבה)
 
• פרטים של משתמשים באתר חבר'ה נחשפו לעיניו של מאיץ הגלישה של גוגל. ההוא שגוגל חסמה להורדה (וכבר הספקיה להחזיר) לאחר שהתבררו לה מימדי האסון. (לכתבה)
 

חדשים

• אתר הביטורנט סופרנובה אמנם שב מן המתים, אך לא כיותר מאתר לחדשות שיתוף קבצים. מהשבוע ניתן להשיג שוב את המקור, באתר ניו-נובה. (לכתבה)
 
• יאהו השיקה מנוע חיפוש ייעודי לפודקאסטים. (לכתבה)
 
• גוגל השיקה אחלה קורא RSS מקווון. (לכתבה)
 

מומלצים

• אורן הוברמן תוהה לאן נעלם ה-VOD של הוט ביום כיפור. (לכתבה)
 
• שוקי גלילי תוהה למה יצרניות הגאדג'טים השונים ממשיכות למזער אותם גם כאשר הן עברו מזמן את גודלה של כף יד ממוצעת. (לכתבה)
 
• עודד חרמוני מ"הארץ" התיישב לראיון עם מנהל המחקר של חברת גרטנר ושמע כמה דברים מעניינים על טעויות העבר, המצב הנוכחי והתחזית לעתיד. לישראל הוא ממליץ: "להתרחב יותר בתחומי התוכן ובתחומים בעלי אורנטצייה צרכנית, כפי שעושה חברת נוקיה". (לכתבה)
 
• הפירסום באינטרנט – עובד. מצד אחד: המפרסמים, המרוצים מהאפקטיביות של כל דולר שהם משקיעים, עומדים בתור. מן הצד השני האתרים הגדולים רואים כי טוב ומעלים את מחירי השטחים. הפרסום באינטרנט הישראלי סוגר (כמעט) שנה מוצלחת ביותר, בה כמעט הכפיל את עצמו. למרות זאת, עוד ארוכה הדרך להדביק את תקציבי הפרסום של שאר המדיות. (לכתבה)
 
• בשנתיים האחרונות הגיש ארגון חברות התקלטים בארה"ב 14,800 תביעות נגד משתפי קבצים. 3,400 מהם הסתיימו בפשרה. בחצי השנה שחלפה חל מפנה: יותר ויותר נתבעים מסרבים להתפשר ומשיבים מלחמה. (לכתבה)
 
 
 
 
• שירה גל בפרויקט מיוחד: כך תשרפו 24 שעות ברשת. חובה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by