ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הדבר הבא של גוגל 

הדבר הבא של גוגל

 
 
אילנה תמיר

האם גוגל תתחיל לחפש בתוך סרטוני וידאו? ואולי דווקא מדפדפן חדש תבוא המהפכה? אילנה תמיר יצאה לברר את עתידה של גוגל. חלק שני

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גוגל טוק
 גוגל טוק   
אפשר די בקלות להיגרר אחר המיתוס הגוגלי. לומר שהנה גוגל מסמנת V ליד כל הפנטזיות שלנו, מורידה את ביל גייטס מכיסאו ומציעה עולם מחשוב אלטרנטיבי וחינמי. מערכת הפעלה, שירותי אינטרנט, שירותי Wi-Fi ואפילו מחשב אישי. כולם עם הפשטות, הגאוניות וההומור הייחודי של גוגל.

השאלה איך יראה העולם שלנו עוד מספר שנים תלוי מאוד בשפן שמחביאה היום גוגל בכובעה. אם לשפוט לפי המניה שלה, הרי שהשוק מאמין שמדובר בשפן גדול מאד.

בינתיים, אסופת המוצרים שהספיקה גוגל להציג היא לא יותר מאשר מנת פתיחה צנועה למדי. לא משהו שאפשר לכבוש איתו את העולם. כל זאת מבלי להחשיב את מנוע החיפוש עצמו, שלא יוכל להחזיק את החברה לבדו עוד זמן רב. האם המיתוס יהפוך למציאות, או שההצגה עומדת להיגמר כל רגע?
 

מה כבר יש לנו?

 
חייבים להודות שה-Google Talk, תוכנת המסרים המיידיים שגוגל שחררה לאחרונה, רחוק מלהיות גליק גדול. כמוהו גם ה-Sidebar, תוכנת הוויג'טים של גוגל שיצאה לפני כשבועיים. לא שהן תוכנות גרועות במיוחד. הן פשוט לא יודעות לעשות קסמים. לפחות לא כאלו שלא ראינו כבר במקומות אחרים. הם חסרים את הקילריות הכובשת שגרמה למנוע החיפוש שלה להגיעה למעמדו הנוכחי.

האם מדובר רק בשתי יריות לחימום הקנה, צעד בדרך להצגת מערכת הפעלה גוגלית? אולי אפילו מחשב שלם מתוצרת החברה? אולי, אבל גם אם המצב אכן כך, גוגל חייבת שלא לאבד את הראש בדרך.

לפני דואר, מסנג'ר, מחשב אישי או מערכת הפעלה, גוגל היא בראש ובראשונה חברת חיפוש. בעניין אחד מסכימים כל האנליסטים: ברגע שבו היא תפשל שם (או שהמתחרים יהיו טובים יותר), לא יעזרו כל השטיקים בעולם בכדי לשמור את הגולשים נאמנים למותג הגוגלי.
 
 
 
החשש שמנוע החיפוש של גוגל יאבד מהרלוונטיות שלו אינו חסר ביסוס.

גוגל עומדת בפני תחרות לא פשוטה מצדן של יאהו ו-MSN. "תוך חצי שנה-שנה מנוע החיפוש המחודש של MSN יעקוף את גוגל", אומר לנו אורי אדוני, מנכ"ל MSN ישראל. כמובן שצריך לקחת את דבריו של אדוני בערבון מוגבל, אבל גם הסקרים מצביעים שיאהו ו-MSN נמצאות כל הזמן במגמה של צמצום הפער מבחינת מספר משתמשים.

"החיפוש של MSN לא הרבה יותר גרוע מהחיפוש של גוגל ויש שטוענים שהוא אפילו יותר מדויק למרות שיותר איטי" אומר האנליסט גילעד נס. "אשר ליאהו, הפרסונליזציה שלה טובה יותר מזו של גוגל". לכן כשאנחנו מנסים לחזות את עתידה של גוגל, חייבים לזכור שהיא לא יכולה לנוח על זרי הדפנה ושבתחום החיפוש מחכה לה עוד הרבה עבודה.
 

שיטת הדירוג של גוגל - עכשיו אצל כולם

"האמת היא שגוגל הצטיינה והובילה בשני תחומים בלבד", אומר לנו קובי אופק, מהבלוג הטכנולוגי TheBetaThec: "שיטת חיפוש מקורית, שהסתמכה על מספר הלינקים הנכנסים לכל דף מדורג, ומערכת פרסום משוכללת, מבוססת תכנים, שהפכה כל אתר בעולם, ללקוח של חברת הפרסום גוגל".

"שני התחומים האלו בשנים הקרובות יהיו לא רלוונטים" ויש לכך שלוש סיבות. הסיבה הראשונה, אומר אופק, היא ששיטת ה- PageRank, הקובעת את מיקומו של אתר בתוצאות החיפוש על פי מספר הלינקים שהוא מקבל מאתרים אחרים, אומצה גם על ידי מנועי חיפוש אחרים, מה שמצמצם את ההבדלים בין מנועי החיפוש. שנית, המעבר הבלתי נמנע לטכנולוגיות פלאש, מונע מגוגל לסרוק את תכני הדפים, ולא מאפשר להם לייצר פרסומות תלויות-הקשר. ושלישית, יותר ויותר אתרים עוברים להשתמש ב-RSS, כך שפחות אנשים נחשפים לפרסומות המילים באתרים".
 
 
כשאנחנו מחפשים כיווני התפתחות בתחום החיפוש עבור גוגל, נמצא שלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא שיפור מנגנון החיפוש הקיים. השני הוא חיפוש בתוך תכנים שעד כה היו אינם ברי חיפוש והשלישי, תחום שאינו טכנולוגיה בכלל, הוא התפשטות גיאוגרפית – להציע ליותר ויותר גולשים בעולם את שירותי החיפוש והפרסום ולעשות זאת בשפתם.
 

הייתרונות של המתחרים

בגוגל יושבים מתמטיקאים בכירים שכל עבודתם היא לשפר את אלגוריתם החיפוש הסבוך, להאיץ אותו בעוד כמה אלפיות השניה ולשפר את הרלוונטיות שלו. אולם במידה מסוימת, האוטומטיות של מנוע החיפוש נמצאת דווקא בעוכריו.

"גוגל ויאהו עדיין נסמכים על מיון אוטומטי, ממוחשב של אתרים, שגם דירוגם ומיקומם בתוצאות החיפוש נקבע ע"י אלגוריתם מתמטי סבוך", אומר אופק. "לעומתו, קיימים אתרי שיתוף סימניות, כדוגמת Del.icio.us או Furl בהם המשתמשים עצמם ממפים את האינטרנט, מתייגים ומתארים כל אתר וכל דף ברשת, ויוצרים מערכת חיפוש/ניווט חכמה באמת".

אופק מאמין כי מיון מבוסס תיוג (Tagging) הם העתיד וגוגל עדיין לא נמצאת שם. יאהו כבר ניסתה לשלב בשירות MyWeb 2.0 שלה לינקים שנשמרים על ידי גולשים אנושים יחד עם מנוע החיפוש הכללי ברשת, אולם ניסיון זה עדיין רחוק מלתת מענה מוצלח.
 

חיפוש בבלוגים

גורם אנושי נוסף שעשוי להיות משולב במנוע החיפוש, פרט לאתרי שיתוף סימניות, הוא הבלוגים. לעומת דפי ווב רגילים, בלוגים פועלים על פי ציר של זמן. אם מנוע החיפוש היה משלב, לצד אלגוריתם המבוסס על רייטינג, אלגוריתם המבוסס על מה שבלוגרים מדברים עליו ומלנקקים אליו, יש סיכוי גדול שבאופן זה יעלו בתוצאות החיפוש דברים עדכניים יותר.

בשלב זה גוגל לא יודעת לעבוד טוב עם בלוגים ואין לה עבורם חיפוש ייעודי. את הוואקום הזה ממלאים אתרי חיפוש בבלוגים יעודים ובראשם Technorati המשגשג. האם גוגל תקנה את Technorati, את Feedster המתחרה שלו, או תציע פתרון חיפוש בבלוגים משל עצמה? יש שיגידו שהיא פשוט לא יכולה שלא. היא גם חייבת לזכור שאם היא לא תקנה, אז מישהו אחר יקנה. המיליארדר רופורט מרדוק, למשל, מחפש בדיוק עכשיו מנוע במצב טוב.
 

חיפוש בספרים

 
גוגל הצליחה להפתיע שנה שעברה כשהכריזה שהיא עומדת להיכנס לפרויקט גרנדיוזי שבו היא תאנדקס מיליוני ספרים מודפסים וותשלב אותם בתוצאות החיפוש. הדבר מפתיע לא רק בגלל גודל ההשקעה וכוח האדם שדרושים לפרויקט שכזה אלא גם משום שבכך בעצם, גוגל הפכה משהו שעד עכשיו לא היה בר חיפוש, למשהו שאפשר לחפש בתוכו.

אולם ספרים הם עדיין תוכן טקסטואלי והטכנולוגיה להעביר טקסט סרוק לטקסט דיגיטלי היא יחסית פשוטה. האתגר הגדול עכשיו הוא לחפש בתכנים שאינם טקסטואלים, כמו למשל בפלאש, תמונה, קול או וידאו.

לגוגל, כמו למנועי חיפוש אחרים, יש מנגנון חיפוש של תמונות ולאחרונה גם חיפוש בווידאו. אולם, שני מנגנוני החיפוש האלו לא באמת מחפשים בתוך המדיה אלא רק בטקסט שמלווה אותה. אם זה בשם התמונה, בטקסט שמופיע באתר ממנו היא לקוחה או בתמלול שמצורף לקטע הווידאו.
 
זיהוי קול, זיהוי תמונה וזיהוי ווידאו הם אתגרים שמעסיקים חוקרים ואנשי תעשיה רבים במשך שנים. בשוק קימות טכנולוגיות שונות שיודעות, במידה מסוימת, לזהות מדיה. למשל קיימת טכנולוגיה שיודעת לזהות אם תמונה כלשהי היא של גוף אנושי, על פי זיהוי צבע עור. קיימות גם טכנולוגיות שונות לזיהוי פנים מתוך וידאו הנמצאות בשימוש על ידי כוחות ביטחון.

אולם תארו לעצמכם אם הטכנולוגיות האלו היו מספיק טובות, זולות וזמינות כך שאפשר היה לשלב אותן במנוע חיפוש לשימוש חינמי על ידי הגולשים.
 

חיפוש בתוך וידאו

חפש מוניקה לווינסקי + 20 קילו צ'יזבורגר
 חפש מוניקה לווינסקי + 20 קילו צ'יזבורגר   
"ניקח לדוגמה את פרשת מוניקה לוינסקי", אומר לנו איש הקוד הפתוח נמרוד קרת. "כל העיתונות חגגה לאחר שעיתונאי אחד מצא במקרה קטע וידאו שבו רואים את ביל קלינטון מחבק לרגע אחד את מוניקה לוינסקי. עכשיו נתאר איך זה היה יכול להיות שונה אם אפשר היה פשוט להקיש במנוע החיפוש 'ביל קלינטון + מוניקה לוינסקי' ומנוע החיפוש היה מחפש את הפנים של שניהם בקטעי וידאו שונים הקיימים בארכיונים" .
 
"לבנות התמחות בתחומי זיהוי מדיה לוקח שנים, ואם גוגל מעוניינת להיכנס לתחום הזה, היא תצטרך לקנות חברה קיימת שכבר יודעת לעשות את זה". אומר נס. מצד שני, מוסיף אופק, "חשוב לזכור שגוגל לא תהיה שם לבד . יאהו, MSN ואחרות הולכות בעקבות גוגל ולפעמים אפילו מקדימות אותה, ועושות בערך את אותם הדברים”.
 

התפשטות גיאוגרפית

השבוע התמלאנו גאווה לוקל-פטריוטית, לאחר שנמצאה באתר גוגל מודעת דרושים שמחפשת עובדים ישראלים שיעבדו בסניף הישראלי של החברה בתל-אביב. אולם פתיחת הסניף כאן בארץ, היא רק סעיף קטן ביותר מהתוכניות של גוגל להתפשט ולהשתלט על איזורים גיאוגרפים שונים ועל שפות שונות.

נכון, לגוגל כבר עכשיו יש ממשקים בשפות שונות ומשונות כולל בעברית. אולם קיים הבדל עצום בין תירגום רק של הממשק לבין לוקליזציה אמיתית. בעוד שהממשק הוא רק המעטפת של מנוע החיפוש, לוקליזציה היא התאמה מלאה לשפה ולמקום.

שימו לב, למשל, שגוגל לא יודע לתרגם טקסטים בעברית, לא לתקן איות או להתאים באופן אוטומטי פרסומות בעברית כשגולשים באתרים באנגלית. כמו כן, כל שירותי החיפוש המקומי שגוגל מציעה לשוק האמריקאי, כמו למשל החיפוש במפות לוייניות או חיפוש של מסעדות באיזור המגורים, נעדר בארץ.

העברית במקרה הזה היתה רק דוגמה ולא נראה שבקרוב נראה פתרונות לוקליזציה לעברית, וכי הסניף המקומי שיקום בתל אביב יתמקד אך ורק בשיווק ומכירות בארץ ולא בעניינים טכנולוגים.
אולם כשמדובר בשווקים גדולים הרבה יותר, גוגל מוכנה להתאמץ ולבצע לוקליציה.
 
"שניים מהשווקים המתהווים הגדולים ביותר בעולם הם אמריקה הלטינית וסין" מסמן נס. על התוכניות של גוגל בסין אנחנו שומעים כאן בעיקר בהקשר של פרשת הריב בין מיקרוסופט לבין גוגל על המהנדס הסיני קאי-פו לי. אולם בסין מתנהל כיום מאבק עיקש על שוק החיפוש המקומי, בעיקר בין יאהו, גוגל ושירות מקומי בשם Baidu, שנכון להיום הוא האתר החמישי בעולם מבחינת צפיות.

רק בימים האחרונים גוגל רכשה את חברת החיפוש הברזילאית Akwan והפכה אותה לסניף הברזילאי של גוגל וכן הקימה בסין, יחד עם חברת Mapabc.com הסינית, גירסת בטא של מנוע חיפוש מקומי, שדומה לחיפוש במפות שיש לה בארה"ב. סביר להניח שהתפתחויות דומות נראה במקומות אחרים בעולם, כמו בריטניה ומקומות אחרים באירופה.
 

אז מה באמת יש לה שם?

לא ניתן לענות על השאלה בוודאות. מה בטוח לומר הוא שגוגל כרגע נמצאת במהלך דרסטי של התרחבות. גוגל חייבת לפרוץ דרך חדשה, ולו רק בכדי לשמור על ערך המניה הגבוהה שלה. גם אם המוצר העיקרי שלה ימשיך להצטיין והלקוחות ישארו נאמנים בכל מחיר, מחזיקי המניות של גוגל לא יתנו לה לנוח יותר מדי, בטח כשהתחרות עזה והמתחרים יודעים היטב את העבודה. בכדי לשרוד גוגל חייבת להמשיך ולחדש, בעיקר בכל הקשור ליכולות מנוע החיפוש שלה. מה השלב הבא? עכשיו אפשר רק לנחש.

(אילוסטרציה - ASAP Images)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by