ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
סקירה: SHOX 

סקירה: SHOX

 
 
אילנה תמיר

אילנה תמיר בדקה את SHOX, אתר הקהילות החדש של מעריב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
580 מיליון דולר שילם המיליארדר רופרט מרדוק תמורת הרשת החברתית MySpace. מרדוק חיזק משהו שכבר ידענו די הרבה זמן – רשתות חברתיות הן אחד מהדברים החמים ביותר ברשת. למרבה ההפתעה, עד כה, לא היתה רשת חברתית ראויה לשמה ברשת הישראלית.

בדיוק כדי לענות על החוסר הזה הוקם אתר SHOX, אשר עלה השבוע לאוויר בגירסאת בטא (אחרי לא מעט עיכובים). האתר מבוסס, רעיונית לפחות, על MySpace, בנוסף לכמה אלמנטים שנלקחו משירותים מצליחים אחרים ובראשם פליקר.
 
 
לפני הכל, SHOX הוא תקדים מעניין בכל הקשור לחסויות ברשת. נדמה כי בפעם הראשונה ברשת הישראלית הוטמע אתר שלם, לחלוטין, בערכי מותג החסות, Esc של פלאפון.

שיתוף הפעולה המאוד אגרסיבי עם Esc מסגיר מיד את קהל היעד העיקרי שאליו פונה Shox – קהל צעיר, מפוצץ הורמונים, יונק אמריקה ופרסומות. זה עניין של טעם אישי ושל גיל אם אוהבים את הסגנון הזה או לא, אבל אי אפשר שלא לציין לחיוב העובדה שהעורכים של האתר הלכו עם המיתוג והסגנון הזה עד הסוף, החל מכתבות התוכן ועד לאחרונת הודעות השגיאה.
 
 
יותר מכל תורמת למיתוג הזה השפה שבה בחרו להשתמש באתר. מנסחי האתר הצליחו להתחמק משימוש בז'רגון אינטרנטי יבש והחליפו אותו בשפת דיבור עדכנית וקולחת. במקום מילים כמו "אישור" או "משתמש", הם משתמשים במילים כמו "כיף לי", "סבבה" או "יאללה יאללה".

אפילו המילה בלוג, שעד לא מזמן היתה שיא הקוליות, סומנה כבר כפאסה והוחלפה במילה נודפת ריח הכרומו "ז'ורנל". כך גם המילה Tag, שבאמת אין לה מקבילה עברית טובה, תורגמה למילה הבליינית "סצנה".
 
 

אז מה זה בעצם SHOX ?

SHOX מציע לגולשיו מקום שבו הם יכולים להציג את עצמם. " I present myself" , אומר הסלוגן של האתר. אם במעריב לנוער, עוד מוצר לצעירים מבית מעריב, מקומם של הקוראים נדחק, כאן הם מקבלים במה מרכזית.

האתר מציע בראש ובראשונה לכל גולש לפתוח עמוד אישי ובו כמה כלים לביטוי אישיותו: תמונה אישית, תמונות נוספות, שאלונים, אלבום תמונות, סאונד ווידאו. בכל עמוד אישי גם מרוכזים הטוקבקים האחרונים והתשובות שענה אותו גולש בסקרים, כדי לתת תמונה מלאה יותר למי הוא.

מקום מאד נכבד מהעמוד האישי תופסות תמונות של כל החברים הנמצאים ברשימת הקשר שלי. SHOX מיישם את העיקרון הבסיסי ברשתות חברתיות - תאמר לי מי החברים שלך ואגיד לך מי אתה.
 

יש גם בלוג, בערך

 
כפי שהוזכר, האתר מאפשר לפתוח גם בלוג. אולם לעומת אתרים אחרים כמו ישראבלוג ותפוז שבהם הבלוג הוא הדבר העקרי, כאן הבלוג נבלע והופך רק לעוד אחד מהמאפיינים של כותבו. סביר להניח ש- SHOX ימשוך בלוגרים שמאסו באלמוניות ובבדידות של כתיבת בלוג קלאסי ורוצים להפוך אותו לחלק אינטגרלי יותר מחיי הקהילה שלהם, גם במציאות. מצד שני, בלוגרים ביישניים, או כאלו שחושבים שהבלוג עצמו חשוב יותר מהאדם שכותב אותו, לא יסתדרו בקהילה הזו.
 

אנשים חדשים בכל פינה

אולם מטרת העל של האתר היא להכיר באמצעותו אנשים אחרים. לא להתבלבל – רשת חברתית אינה אתר הכרויות. אין פה מידור לפי מגדר, גיל או נטיה מינית. נכון שאם רוצים להכיר אנשים בעלי מאפינים ספציפים, אפשר לסננן אותם באמצעות מנוע חיפוש פנימי, אולם למעשה כל האתר הוא כולו הוא שטח אחד גדול שדרכו אפשר להגיע לאנשים אחרים מכל סוג ולכל מטרה.
 

טוקבקים ויזואלים

לצורך כך הטוקבקים, למשל, הם דרך מאד נוחה להכיר אנשים חדשים. אם באתרי מיינסטרים זירת הטוקבקים היא טריטוריה הנשלטת על ידי גולשים אלמונים וחסרי פרצוף, כאן לכל טוקבק מצורפת תמונה וכן לינק לעמוד האישי של אותו כותב. אפילו האנונימיות של המצביעים בסקרים, שבכל מקום נשמרת באדיקות, נחשפת לעין כל ב- Shox, בו אפשר לגלות בקלות מי הצביע למה.
 

החסרונות

תמונות רקע זה רעיון רע
 תמונות רקע זה רעיון רע   
ולבשורות הרעות: את כל הכסף שהשקיע נמרודי בטכנולוגיה, חסכו בגרפיקה ובמעצב הממשק. חווית השימוש ב-SHOX היא לא פחות מטראומתית. הניווט מקושקש, מבולבל ומקשה מאוד את הגלישה באתר (שלא לדבר על השימוש בו). כמו כן, גם המסנג'ר הפנימי פרמיטיבי וממש מוציא את החשק להשתמש בו.
 
חלק כאוב נוסף באתר הוא העיצוב. בעוד שעיצובו של העמוד הראשי סביר לחלוטין, כל אחד מהעמודים האישים הם לא פחות מזוועת עולם. SHOX רצו פה בטוב: לאפשר לגולשים את החופש המקסימלי לעיצוב העמוד האישי שלהם. התוצאה, מתברר, קטסטרופלית. כל עמוד באתר נראה אחרת לחלוטין ממשנהו, שרק דבר אחד זהה בכולם - התוצאה הלא נעימה לעין, בלי יוצא מן הכלל.

אולי קצת הייתי רכה מדי עם המושג "לא נעימה". איכשהו, בשלהי 2005, הצליחו לחולל פה את אוסף העמודים הכעורים ביותר שנראו כאן מאז מגיפת אתרי הבית האישיים של גאוסיטיז ואנג'לפייר, אי שם בסוף שנות התשעים. אפילו בלוגי הפקאצות נראים כמו מופת עיצובית לעומת מה שהולך שם.

אפשר לפתור את הבעיה הזו, למשל, באמצעות שילוב תבניות עיצוב מוכנות מראש שגולשים יכולים להיעזר בהן כדי לבנות את האתר שלהם. למשתמשים מתקדמים יותר, אפשר לפתוח את האופציה לעיצוב ה-HTML בעצמם.
 
מצד שני, חייבים לזכור שהמצב ב-MySpace, המקור, לא הרבה יותר טוב מבחינה ויזואלית. גם שם הדפים האישים עוברים על כמעט כל חוק בעיצוב אתרים ובטעם בכלל, ושם זה עובד.

לסיום, חייבים לומר ש-SHOX מביא משהו מאד מרענן לסצינה המקומית. השאלה עכשיו היא האם זה יוכל לעבוד גם בארץ (במיוחד בממשק הנוכחי), והאם SHOX יצליח להתחרות בכבוד מול אתרי רשתות חברתיות חדשים שיעלו בעתיד הקרוב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by