ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מבצע החיסולים של מיקרוסופט 

מבצע החיסולים של מיקרוסופט

 
 
יובל דרור. איור: תום טרגר

מיקרוסופט חתכה אתמול 50% ממחיר חלונות XP. מלחמה בפיראטיות? יותר בכיוון של מכירת חיסול. יובל דרור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מיקרוסופט היא אמנית בשיווק. אומר זאת אחרת – מיקרוסופט היא חברת שיווק. כן, היא משקיעה המון במחקר ופיתוח, ומערכת ההפעלה שלה הוא תמיד מבצע המזכיר את הנחיתה על הירח מבחינת השקעת שעות אדם. הכל נכון. אבל בשורה התחתונה, מיקרוסופט, יותר מכל דבר אחר, היא חברת שיווק. צריך לזכור זאת כאשר קוראים את ההודעות שלה.

אתמול הודיעה מיקרוסופט שהיא נלחמת בפיראטיות. אה, מלחמה בפיראטיות זה טוב. מה עכשיו? ובכן מסתבר, שמיקרוסופט מוזילה את מערכת ההפעלה שלה, חלונות XP ב-50% לתקופה מוגבלת. אה, הנחה של 50% זה טוב. הכיטוב. איך פיראטיות קשורה ל-50% הנחה? פשוט. מסתבר שבמיקרוסופט מאמינים שאנשים רכשו עותקים פיראטים של מערכת ההפעלה שלהם בגלל שהיא נורא יקרה. עכשיו, אחרי ההנחה הגדולה ימהרו אותם אנשים לנצל את המבצע וילבינו את העותקים שברשותם.
 
 
אז זהו, שמיקרוסופט לא באמת מאמינים לזה. נתחיל בכך שגם אחרי ההנחה הגדולה של מיקרוסופט, רכישת מערכת הפעלה היא עסק לא זול בכלל. 600 שקל לגרסת "הום" ו-950 שקל עבור גרסת ה"פרו" הם לא משהו שהולך ברגל. נמשיך בכך, שכל ה-50% הנחה זה בלוף. מדוע? מכיוון שכל מי שרכש מחשב בזמן האחרון, כל מי שבאמת התעניין ברכישת מערכת הפעלה, יודע שבשוק ישנם מבצעים רבים המציעים לרכוש את מערכת ההפעלה במחירים מעין אלו עוד לפני המבצע הגדול למלחמה בפיראטיות של מיקרוסופט. מדוע? מכיוון שמיקרוסופט לא מוכרת שום דבר לצרכן הסופי. היא מוכרת למשווקים ואלו מוכרים לנו את המוצרים. המשווקים יכולים לשחק עם המחיר איך שבא להם ומכיוון שהם לא נחתו הרגע מהירח, הם יודעים שאף אחד לא ירכוש מערכת הפעלה במחיר המופקע שמיקרוסופט ביקשה מלכתחילה. התוצאה היא שמבצע ה-50% הנחה הוא במקרים רבים ריק מתוכן ולו מכיוון שלא צריך מבצע כדי להשיג את אותם 50% מדוברים.

כאן אנו חוזרים לעניין השיווק. בחודשים האחרונים מיקרוסופט מדברת בלי הפסקה על מערכת ההפעלה החדשה שלה, לונגהורן ששינתה את שמה ל"חלונות ויסטה". כבר לפני כמה שבועות כתבנו כאן שמיקרוסופט תשגע לנו את השכל עם מערכת ההפעלה החדשה שלה בין השאר מכיוון שהיא צריכה למשוך זמן עד שהיא תהיה מוכנה (מתישהו בסוף 2006).
 
 
כעת, מתמודדת מיקרוסופט עם אחת התופעות המוכרות והמרגיזות של עולם השיווק: קניבליזם. הצרכן הממוצע שעוד לא רכש חלונות XP עושה את החשבון הבא: "בעוד שנה תצא מערכת הפעלה חדשה, מיקרוסופט אומרת לי שהיא משהו-משהו. היא אומרת שמבצע פיתוח מערכת ההפעלה מזכיר לה את הנחיתה על הירח מבחינת השקעת שעות אדם. כבוד! האמת, כבר חשבתי לקנות חלונות XP אבל עכשיו אני אחכה. נראה לי שווה, לא?". התוצאה של החשבון הפשוט הזה, פשוטה גם היא: המוצר החדש "אוכל" את מכירות המוצר הישן (ראו ערך "קניבליזם"). מה עושים? מבצע סוף עונה. סוףעונה!

הנה המציאות אחרי שמורידים ממנה את מסך השיווק של מיקרוסופט. 99.999% מהאנשים שקונים מחשב חדש קונים אותו עם חלונות XP. רוב הרכישות נעשות ממילא במחיר הדומה למחיר "אחרי 50% הנחה" של מיקרוסופט. מכאן שאם מיקרוסופט מכריזה על 50% הנחה אין לה מה להפסיד. 1:0 למיקרוסופט.
 
 
אם יש מישהו ביקום, שעדיין אין לו חלונות XP וחשב לקנות עכשיו אבל נרתע מהמחיר, אולי הוא שמע על המבצע של מיקרוסופט וירוץ לחנות. 2:0 למיקרוסופט. ולבסוף, אומרים לעצמם בחברה, למה שלא נוציא הודעה לעיתונות ונתלה את כל המהלך השיווקי הזה באיזו מטרה נעלה. מממ, מלחמה בפיראטיות! מעולה! יש פה שתי מלים מנצחות. גם "מלחמה" ומלחמה כידוע זה תמיד טוב, וגם "פיראטיות" שזו מלה שמזכירה את אנשים שתומי-העיניים שגונבים לנו כסף ועכשיו אנחנו נלחמים בהם. 3:0 למיקרוסופט.

את מעשה קילוף הבצל השיווקי של מיקרוסופט יש לעשות בכל פעם מחדש מכיוון שהבצל הזה עוטף כל מהלך שלה. אבל מכיוון שמעשה שיווקי הוא תמיד מעשה בוטה, אגרסיבי, אופורטוניסטי, יש לעטוף אותו בהרבה מאוד הסברים מחוכמים וסיסמאות קליטות (ראו ערך "מלחמה בפיראטיות"). כמובן שגם הסיסמה "סוףעונה!" היא סיסמה לא רעה, אבל מיקרוסופט לא מעוניינת בתדמית של חנות בגדים. "מלחמה בפיראטיות" יותר טוב. הכיטוב.
 

תגובת מיקרוסופט, כפי שנשלחה אלינו לאחר פרסום הכתבה:

1. מהלך ההוזלה הוא יוזמה מקומית ומיקרוסופט ישראל בוודאי אינה מחליטה על מדיניות של קניבליזציה של מוצרים. מעולם לא נעשתה במיקרוסופט קניבלזציה של מוצרים, בטח ישראל לא יכולה להוביל מהלך כזה ובטח לא באמצעות מבצע שמוגבל ל-4 חודשים. קניבליציה נוגדת את אסטרטגיית המוצרים של מיקרוסופט והיא פשוט לא הגיונית. הרי רוב המשתמשים הם משדרגים ולא רוכשי מוצרים חדשים מהקופסה. אין מה לחסל מוצר שהוא הבסיס לשדרוג למוצר הבא.

2. פיראטיות היא בעייה אמיתית ולצורך המלחמה בה נדרשות פעולות יוצאות דופן הן בתחום האכיפה והענישה והן בתחום חינוך ועידוד השוק. WGA יצרה לראשונה בעייה תפעולית אמיתית לפחות לחלק מהפיראטים ולאלה שרכשו בלא יודעין תוכנה מזוייפת. עתה מעודדים אותם ואת הקהל הרחב לרכוש תוכנה מקורית. הפיראטיות היא בעייה חמורה גם למשווקים תוכנות מקוריות והיא גורמת נזק להם כספי אמיתי. אחת המטרות המרכזיות של המהלך הוא להקל על המשווקים במלחמה שלהם נגד משווקים של תוכנות מזוייפות. למיקרוסופט יש הרי אינטרס שמערך ההפצה יהיה 'בריא' מבחינה כלכלית.

3. גם אם מישהו מוכר כיום ב-600 ש"ח או פחות, הרי שהצעד של מיקרוסופט ישראל הוא משמעותי: לראשונה יוצע לקהל הרחב ביותר האפשרי מחיר נוח ורשמי באמצעות 1,000 חנויות ברחבי הארץ. כל אחד יוכל להיכנס לחנות ליד הבית ולרכוש ללא בעיות. מהלך שיש לו 'אבא' שנותן גיבוי רשמי לעניין. זה שונה לחלוטין מיוזמה פרטית של משווק נקודתי כזה או אחר שאמור לספק את התוכנה רק במסגרת מכירת מחשב חדש.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by