ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
גוגל רעה 

גוגל רעה

 
 
יובל דרור

רבותי - אתם עדים לרגע היסטורי: גוגל משנה את פניה. וכמו כל פיסת היסטוריה, גם זו מתחילה בחרם אחד קטן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אריק שמידט
 אריק שמידט   
הביטו בלוח השנה. רשמו לעצמכם את החודש (אוגוסט) ואת השנה (2005). זהו החודש שבו גוגל הפכה מיקירת האינטרנט, הסטארט-אפ הטכנולוגי הנפלא של ראשית המילניום השלישי, החברה בעלת חוש ההומור שמקפידה "לא לעשות רע", לתאגיד כוחני, דורסני ומכוער.

אני מתכוון להחלטה הברוטאלית של גוגל להחרים את אתר חדשות הטכנולוגיה, Cnet, למשך שנה וזאת מכיוון שאחת הכתבות העזה לשלב בכתבה שלה פרטים אישיים על מנכ"ל גוגל, אריק שמידט. צריך להדגיש באופן שאינו משתמע לשתי פנים: הכתבת, אלינור מילס, ביצעה עבודה עיתונאית נקייה. היא לא התחבאה בפחי האשפה של גוגל, לא השתמשה במסמכים סודיים של החברה, לא שילמה כסף לעובד שעזב את גוגל כדי שזה ייספר סודות מחדר המיטות שלה. כל שעשתה היה להשתמש במוצר שגוגל עצמה מפתחת, מנוע החיפוש שלה.
 
 
מנוע החיפוש של גוגל הוא עמוד השדרה של החברה, הוא שהוביל אותה להנפקה, הוא שהביא לחברה שווי שוק של יותר מ-78.5 מיליארד דולר, הוא ששלשל לכיסי היזמים, המנכ"ל והמשקיעים מאות מיליוני דולרים. המוצר של גוגל עובד כל כך טוב, עד שהוא מעלה סימני שאלה חשובים ובלתי מבוטלים באשר לסוגיה כיצד תראה הפרטיות של אזרחי העולם בעידן שבו גוגל מסדרת את האינטרנט.

כדי לבחון את השאלה הזו, השתמשה מילס במנוע החיפוש של גוגל כדי למצוא פרטים על שמידט. היא לא כתבה שהוא בוגד באשתו או שהוא נוהג ללבוש בגדי נשים. היא סיפרה כמה הוא שווה, היכן הוא נולד, כמה כסף הוא תרם למסע הבחירות של המועמד הדמוקרטי, אל גור, ומאיזה פסטיבל הוא נהנה במיוחד.
 
 
כתוצאה מכך, הכריזו אנשי יחסי הציבור של החברה, שגוגל מחרימה את האתר; היא לא תשוחח עם כתביו עד ליולי 2006 וזאת כנקמה על הפרסום של מילס. ההחלטה האומללה הזו הובילה לגל חסר תקדים של פרסומים שליליים על החברה, שנהנית בדרך כלל מיחסי ציבור חיובים להפליא. היא גרמה לעשרות עיתונים, בהם העיתונים המשפיעים בעולם, לפרסם כתבות ארסיות בהן תיארו את ההחלטה האווילית של גוגל במגוון שמות.

המרקורי ניוז לדוגמה, טען שגוגל בחרה לחבוט במחבט בייסבול כדי להעיף יתוש שישב על מצחה. זה תיאור מבריק. הסן פרנסיסקו כרוניקל לגלג על החברה שלא מסוגלת להתמודד עם התוצאות שמנפק המוצר שלה עצמה. אחרים טרחו לצטט בהרחבה את דבריו של שמידט עצמו, שדיבר על כך שגוגל חושפת את המידע שקיים בעולם ובכך הופכת את כולם לחשופים. כולם. חוץ משמידט עצמו כמובן.
 
 
הצעד של גוגל מלמד על איבוד עשתונות ועל חוסר ניסיון בהתמודדות עם ביקורת תקשורתית לגיטימית. מיקרוסופט, החברה שגוגל כל כך אוהבת לשנוא, אותה היא כל כך אוהבת להציג כ"אימפריית הרשע", לא היתה מתנהגת כך. מיקרוסופט ארה"ב כמו מיקרוסופט ישראל, מקפידה על פרסום נכון של עובדות הקשורות בחברה, אך תעשה הכל לפני שתחרים כתב.

אני רוצה להאמין שאני דוגמה מייצגת לכך. בחמש השנים האחרונות פרסמתי עשרות, אם לא מאות כתבות בוטות בעיתונים, באתרי אינטרנט, במגזינים, ברדיו ובטלוויזיה נגד מדיניות חברת מיקרוסופט, נגד מוצריה, נגד ראשיה. למרות זאת, אני, כמו גם חברים טובים למקצוע, שנוהגים באותו האופן, מתקבלים תמיד בברכה במשרדי החברה והדלת של מנהליה פתוחה בפנינו. תמיד.
 
 
מה שמיקרוסופט לא מעיזה לעשות (כיוון שהיא מבינה שיש מלחמות שלא כדאי לנצח בהן ומכיוון שהיא מבינה שכוחה של העיתונות מוגבל הרבה יותר ממה שעיתונאים רוצים להאמין), גוגל עושה ובגדול. Cnet הוא לא אתר אינטרנט זניח, הוא לא אתר אינטרנט צהוב. בינו לבין "הניו-יורק טיימס", אולי החשוב בעיתוני העולם, שיתוף פעולה הדוק. הוא נחשב למקור אמין ורציני. במובן הזה הצעד של גוגל הוא חסר תקדים כמו שהוא מטופש, הוא ילדותי כמו שהוא מצביע על יוהרה.

חברה הופכת לגדולה לא רק כאשר היא מפתחת מוצרים גדולים ומוצלחים, אלא גם כאשר היא יודעת להתמודד עם מצבי משבר, כאשר היא יודעת להתמודד עם ביקורת, ארסית ככל שתהיה (גם במקרה זה כדאי לשים לב כיצד מיקרוסופט הניחה מאחוריה את משפט ההגבלים העסקיים האגרסיבי שנוהל נגדה). ההחלטה של גוגל הפכה אותה באחת לחברה מגוחכת. לא ברור מתי ואם בכלל תצליח לשקם את מעמדה בקרב העיתונאים שמסקרים את פעילותה.
 
גוגל איבדה אצלי הרבה מאוד נקודות והפכה אותי לחשדן. את גוגל זה וודאי לא מטריד; היא לא יודעת מי אני וגם אם היתה יודעת, ספק אם היה אכפת לה. אבל כאשר מסה אדירה של עיתונאים וגולשים, משנה באחת את יחסה אל החברה, הדבר יכול לעלות לה ביוקר. האמת, מגיע לה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by