ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
פני הדור כפני החמור 

פני הדור כפני החמור

 
 
שוקי גלילי

ה-P2P הוא הדבר הכי גדול שקרה למוזיקה מאז MTV. אל תחשבו שזה ייגמר בקצת מוזיקה חינם - הכל הולך להשתנות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הם לקחו ממך את הקרדיט על הסימפוניה השנייה
שמכונה כתבה מחדש, בטכנולוגיה חדשה...
בראשי, במכונית, כבר לא יכול לחזור
הלכנו רחוק מדי כדי להסתובב מאחור
באו התמונות ושברו לך את הלב
האשם את הוידאו, אם זה כואב -
הוידאו הרג את כוכב הרדיו.

"הוידאו הרג את כוכב הרדיו"
באגלס, 1979
 
 
ב-12 באוגוסט 1981 הכריזה IBM על המחשב האישי הראשון. שבועיים קודם, ב-1 באוגוסט, עלה לאוויר ערוץ המוזיקה MTV. מי מהשניים השפיע לדעתכם יותר על התרבות שלנו? אל תמהרו לענות. לפני שתשיבו, הזכירו לעצמכם שמות כמו מדונה, U2, מייקל ג'קסון (זו תחילתה של רשימה ארוכה ארוכה), שחייבים את הקריירה שלהם לערוץ הזה.

על המונח "דור ה-MTV" שמעתם? זה אולי הערוץ היחיד מעולם שזכה שדור של בני נוער ייקרא על שמו. וגם על הפוליטיקה MTV השפיע: בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-1992 ג'ורג' בוש סירב להופיע בערוץ; ביל קלינטון הופיע, דיבר וגם ניגן בסקסופון. ערוץ MTV, ככלות הכל, נצפה בכ-350 מיליון בתים ב-140 מדינות, ובכמעט כל בית בארה"ב. אל תגידו לי שזה לא השפיע קצת לפחות.

המומחים מסכימים שקנדי ניצח את ניקסון בזכות הופעה מצויינת בעימות טלוויזיוני. שרייגן, השחקן לשעבר, נבחר כנשיא בזכות פניו המוכרות מהסרטים. אצל קלינטון זה היה אולי השילוב בין הוידאו למוזיקה. רוב הצעירים בארה"ב, כשהם מתבקשים לומר במי היו בוחרים כנשיא לו היו יכולים, נוקבים בשם של מוזיקאי.
 

לידת הקליפ, מות הכוכב

 
לוידאו-קליפ (Music video) המודרני יש שורשים עמוקים. מהסרטונים של זמרת הבלוז בסי סמית' (1929), דרך הסרט "Hard Day's Night" (1964) ועד לקליפים שהציגה התוכנית הפופולרית "Saturday Night Live" החל מ-1979. קשה לומר מתי הפורמט עוצב סופית. עובדתית, תעשיית הוידאו מיפתה כבר לפני שנים סרטונים משנות ה-60' וה-70', כמוצרי קאלט קלאסיים. "See Emily Plays" של פינק פלויד, מ-1967, הוא דוגמא טובה. או הסרטון ל "Bohemian Rhapsody" של קווין מ-1975.

אבל מסמן המהפכה היה MTV, שניגן מסביב לשעון בכל ימות השנה, ושבחר לפתוח את שידוריו - מתוך גאווה, ציניות, או רצון כן לחלוק כבוד אחרון - בשיר "Video Killed the Radio Star" של "הבאגלס" שציטוט ממנו מופיע מתחת לכותרת. טרוור הורן, מנהיג הבאגלס, כתב את השיר שנתיים קודם, ב-1979. לא בטוח כמה אנשים הבינו כשדיבר על כוכב הרדיו ועל תרבות הרדיו בכלל, כתופעה נכחדת. אבל הורן זיהה את המגמה, ובעשרים וחמש השנים האחרונות ראינו כמה הוא צדק.
 
 

למי אכפת איך זה נשמע

 
הוידאו-קליפ חיסל לא רק את כוכב הרדיו אלא פשוט מחק הרבה קונספציות וז'אנרים מוזיקליים. הטלוויזיה החליפה את הרדיו לא רק כמדיום המרכזי להשמעה וקידום מוזיקה, אלא גם כאמצעי הבידור, התעמולה והשיווק הביתי העיקרי. זה שגם עושה הכי הרבה כסף. השינוי החד באקולוגיה של המדיה, שינה את צורות החיים שהתקיימו בה. הסגנון המוזיקלי השתנה, האקוסטיקה הותאמה לרמקולים של מקלטי הטלוויזיה, והמבצעים החדשים היו חייבים להיראות טוב. מעל לכל: השקיעו עכשיו פחות כסף ביצירה המוזיקלית ויותר כסף בקליפ שמכר אותה.

טרוור הורן המשיך להתרכז במוזיקה. הוא עבד עם Yes, סטינג, טינה טרנר, פרנקי הולך להוליווד, אלטון ג'ון ואחרים. תמיד אפשר לזהות את טביעת האצבע שלו. את קיר-הצליל המושלם, ההיפר-ריאליסטי. הצליל נמצא אצלו במקום הראשון עד היום - משהו שקשה לומר על הרבה אנשים שמעורבים בעסקי מוזיקה.

אבל הדור החדש איננו דור ה-MTV. זהו דור ה-KaZaA (לא eMule, לצערי, למרות החרוז שבכותרת). MTV הביא איתו את השידורים מסביב לשעון. KaZaA הביאה את חיבור האינטרנט מסביב לשעון ("Always On"). MTV שיווק דיסקים באמצעות קליפים. KaZaA שיווקה את האינטרנט המהיר באמצעות מוזיקת חינם. KaZaA לא הייתה תוכנת שיתוף הקבצים הראשונה, אבל היא הגיעה בעיתוי טוב וכבשה את ההמונים. לכן, אני חושב, היא תיזכר יותר מכל כתוכנה שפתחה את העידן החדש. MTV הייתה קטליזטור לתהליך שעיקרו התחזקות המדיום החדש (טלוויזיה) על חשבון הישן (רדיו). ה-P2P הוא הקטליזטור להתחזקות המדיום האינטרנטי.
לכן, כמו שהוידאו הרג את כוכב הרדיו, כך יהרוג האינטרנט את הטלוויזיה. מייד אחרי שיחסל את חברות התקליטים כמובן.
 

להיות או לחדול

הלינק הזה מקשר לכתבה של ג'יימי אלן, שפורסמה ב-CNN במלאת עשרים ל-MTV. זהו טקסט מרתק ושווה קריאה בלי קשר לכלום, אבל מעניין במיוחד להשליך ממנו על התהליך האקטואלי יותר. המוזיקה היא מקרה פרטי, אבל היא גם מקרה מבחן חשוב. וכמו שאומר אלן על MTV אפשר לומר היום על האינטרנט ועל שיתוף הקבצים: "מוזיקאים שלא יאמצו את המדיום ייכחדו". מה זה אומר במקרה האינטרנטי? קשה לקבוע אבל אפשר לנחש.

קודם כל, ברור שלאודיו יש ברשת יתרון על הוידאו, בגלל הנפח. היתרון הזה יאבד מעוצמתו ככל שיגדלו רוחבי-הפס, אבל בינתיים הוא פה, וזו חגיגה למוזיקאים המכוערים באשר הם. זו גם חגיגה למוזיקאים שמסוגלים לעשות מוזיקה טובה אבל לו מסוגלים להפיק עבורה קליפים. מי הם האנשים האלה? תחשבו על זה ש"מוזיקאים עצמאים" הוא כבר לא כינוי רק לאנשים שגונבים שעות אולפן בלילות או חוסכים פרוטה לפרוטה בשביל להקליט. על מחשב אישי כמו זה שלכם, בשינויים קלים אולי, אפשר היום לכתוב, להקליט ולערוך מוזיקה באיכות אולפן.

לכן, ככל שהמדיום החדש יתחזק, נראה כנראה יותר מוזיקאים אנונימיים פורצים לתודעה המקוונת. הרי אם שיר מתחיל לרוץ ברשתות ה-P2P, הוא יכול להגיע בתוך שבועות בודדים ליותר מה שהיה מגיע לו היו משמיעים אותו ברדיו במשך שנה, בהנחה שהיו בכלל משמיעים אותו.
 

איך תישמע המוזיקה של העתיד

אפשר לנחש שמגבלות הנפח כופות "ברירה טבעית" על המוזיקה הפופולרית. זה עלול להישמע כמו אבסורד, אבל ייתכן מאד שמה שיקבע בשנים הקרובות עד כמה סוג מסויים של מוזיקה יצליח, יהיה נפח הקבצים. במספרים גדולים הסטטיסטיקה נוטה לטובת הקבצים הקטנים. לכן, שיר קצר יותר יצליח יותר משיר ארוך ושיר שנדחס היטב ל-MP3 יגיע ליותר אנשים.

ככל שהשונות בנתוני הקובץ נמוכה יותר, האודיו נדחס טוב יותר. לכן למוזיקה אלקטרונית, ראפ והיפ-הופ, יהיה יתרון על ז'אנרים אינסטרומנטליים ומלודיים יותר. יתרון מסויים צפוי גם לסגנונות מינימליסטיים, כמו אלו שרווחו לפני שלושים וארבעים שנה. אבל גם למוזיקה שהוקלטה באמצעים דיגיטליים במקור - כמו זו שעושים היוצרים החדשים.

שיתוף הקבצים של השנים הבאות יעניק דחיפה למוזיקה שנמצאת מחוץ למיינסטרים. לא מתוך אידיאולוגיה אנרכיסטית מסוג זה או אחר, אלא משום שברשת המוזיקה לא נשקלת בשיקולים כלכליים כמו אלו של חברות התקליטים. לכן היא תיתן הזדמנות נוספת לסוגים של יצירה מוזיקלית שבעולם הישן לא היה לה סיכוי. למוזיקה שספק אם היינו זוכים לשמוע ברדיו או לראות בטלוויזיה. באינטרנט, בפעם הראשונה, אנחנו יכולים לבחור בעצמנו. השאלה החשובה באמת תהיה במה נבחר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by