ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חנות המפעל של האינטרנט  

חנות המפעל של האינטרנט

 
 
שוקי גלילי

אם אתם חושבים שעד עכשיו קנינו בזול באינטרנט אז תדעו לכם שעוד לא ראיתם כלום. המהפכה הגדולה ממתינה בפתח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בשני מקרים בחודש האחרון, מצאתי את עצמי מבצע קנייה שלא תוכננה מראש והייתי שלם לגמרי עם ההוצאה. במקרה הראשון זה היה מכשיר DVD זול. במקרה השני זה היה מזרן איכותי, מהסוג שלא הרשיתי עד היום לגב שלי. בדרך-כלל אני צרכן מאד לא ספונטני, אבל מדובר בעיסקות משתלמות בעליל כי שילמתי עשרות אחוזים פחות ממחיר השוק של המוצרים. מכשיר DVD רציתי כבר הרבה זמן. גם המזרן עליו ישנתי בשנים האחרונות כבר מזמן צריך היה ללכת בדרך כל גומאוויר. מה שגרם לי להושיט יד לארנק, בשני המקרים, הוא השימוש בשיטת קנייה חדשנית: קנייה פנים אל פנים, שבה אתה יכול לא רק לראות את המוצר אלא גם לגעת בו, ואפילו לדבר עם איש מכירות!
 

העידן האורתופדי

יש דברים שעדיף להרגיש
 יש דברים שעדיף להרגיש   
כן, הבנתם נכון: לא קניתי את המוצרים האלה באינטרנט. קניתי אותם בחוץ, בעולם האמיתי. אל תיבהלו. אני ממש לא חושב לנסות לשכנע אתכם להפסיק לקנות ברשת. אמנם כן, את שני המוצרים האמורים לא קניתי ברשת, אבל זה קרה בנסיבות מקלות (בירידי חיסול העודפים של אולסייל).

אני מניח שחלק גדול מכם, בדיוק כמוני, עושים היום את רוב הקניות הגדולות שלהם אך ורק ברשת. הסיבות ידועות: תהליך הקנייה מתבצע מהסלון או המרפסת והטובין מגיעים עד פתח ביתנו, בלי שנצטרך לצאת מהבית ולהתמודד עם מזג-האוויר, בעיות התנועה, והרגלי העמידה בתור של הישראלים. והכי חשוב: זה עולה הרבה פחות.

המחיר הזול - בואו נודה בזה - הוא לא רק הסיבה העיקרית להצלחה של המסחר המקוון, אלא כמעט הסיבה היחידה. אנחנו רוצים לשלם פחות. לא בגלל שכולנו קמצנים או בגלל שאנחנו לא רוצים לצאת פראיירים, אלא פשוט בגלל שלחיות כמו בנאדם במדינת ישראל זה לא עניין של מה בכך. אנחנו מרוויחים כמו עולם שלישי ומשלמים כמו בעולם הראשון.

לישון על מזרן אורתופדי טוב זו פריבילגיה שבימינו הרבה יותר אנשים יכולים להרשות לעצמם, כי אפשר לרכוש ברשת מזרנים כאלה בחצי המחיר. ואם הסוחר שמציע לי לקנות את המזרן ב"מחירי אינטרנט" גם מאפשר לי גם לבוא ולשכב עליו בפישוט איברים, לנסות אותו ולהחליט אם הוא באמת עושה לי טוב - אז שאגיד לזה לא?
 

סוד המחיר הזול

 
רוב יצרני המזרנים שנכנסו לאינטרנט מוכרים היום הרבה יותר. הסיבה העיקרית לכך הם המחירים הזולים משמעותית, שמתאפשרים קודם כל בגלל שזה אינטרנט ולא חנות.

החנויות המקוונות מוכרות בהיקפים גדולים יותר, כי הן מאפשרות לסוחרים למכור גם לאנשים שגרים רחוק, או שאין להם זמן להגיע לחנות במהלך שעות הפעילות הרגילות. הן גם מאפשרות להציג ללקוח מבחר גדול יותר, בלי להגדיל את הוצאות השכירות (כפי שקורה בחנויות הפיזיות). את האספקה מבצעים לא מהמלאי בחנות, אלא ישירות מהמחסנים שיושבים על שטח זול יותר.
הקטנת העלויות הלוגיסטיות והגדלת היקף המכירות, מאפשרים להקטין את מתח הרווחים. להוזיל את המוצר ועדיין להרוויח יותר.
 
 

יום הדין של הקמעונות

יש כמובן גורם נוסף שמשפיע על המחיר: עלויות התיווך. בשיטה הישנה, זו שקדמה למסחר המקוון, נהגנו לקנות את המוצרים כמעט אך ורק מהחנויות. המחיר ששילמנו כלל את העמלה של איש המכירות, דמי השכירות בקניון, את הרווח של החנות, ואת הרווחים של היבואן ו/או היצרן.

כשאנחנו קונים היום מוצר באינטרנט, לעיתים קרובות זה שמוכר לנו אותו הוא הקמעונאי של פעם. במקום לשלם עמלה לאיש מכירות, הוא משלם לעיתים עמלה למפעילי האתר שמספק לו פלטפורמה, אבל העמלה הזו קטנה משמעותית והיקפי המכירה גדולים - לכן הוא יכול להוריד מחירים ועדיין להרוויח יותר.

אבל בחלק מהמקרים, מי שמוכר לנו את המוצר הוא היבואן או היצרן. אתר המסחר הוא "חנות המפעל" שלו, שעוקפת את התיווך של המפיצים ומוכרת לנו את המוצר ישירות. אנחנו מקבלים מחיר נמוך משמעותית, אבל היצרן/יבואן מרוויח יותר על כל מוצר.
 

שיטת "חנות המפעל"

החיסרון הגדול של הקנייה המקוונת הוא שאתה מקבל חתול בשק. אמנם מציגים לך תמונה של החתול, ומפרט טכני שלו, וביקורות גולשים שמשבחים את יללותיו, אבל זה לא מתאים לכל קנייה.

יש מוצרים שלא ממש חשוב "להרגיש" אותם לפני שקונים. יש רכישות שמתבצעות בתדירות גבוהה, וטוב שאפשר לעשות אותן בלי לצאת מהבית. קניית מזרן היא לא כזו - זו הוצאה גדולה, חד-פעמית, שפחות מתאימה לקנייה מקוונת כי רובנו נעדיף לנסות את המזרן לפני שנקנה אותו. מהבחינה הזו, "השיטה החדשנית" בה קניתי את המזרן שלי היא הטוב שבכל העולמות. גם אפשרו לי לנסות את המוצר כמו בחנות רגילה, וגם מכרו לי אותו במחירי אינטרנט. האם זה היה באמת "חיסול עודפים"? אני בכלל לא בטוח, והאמת היא שזה לא ממש מעניין אותי.

העניין הוא שמדובר בתופעה. יותר ויותר סיטונאים מעיזים למכור בשיטת חנות המפעל, ישירות לצרכן, מעל גבם של המפיצים וערוצי השיווק המסורתיים. זה משקף, כנראה, את העובדה שהם מאמינים יותר בערוץ האינטרנטי, או שהוא רווחי יותר בשבילם כבר עכשיו.

ומה זה אומר לנו? שלהרבה דברים שלימדו אותנו על אינפלציה, מדדי מחירים וצרכנות נבונה, כבר אין יותר אחיזה במציאות. וכמובן: שמחירי האינטרנט הולכים להמשיך לרדת, ולרדת ולרדת. אולי זו לא בשורה טובה כל-כך לאנשי המכירות, אבל לגב שלי זה עושה בינתיים רק טוב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by