ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לא רוצים לדעת! 

לא רוצים לדעת!

 
 
יובל דרור

האם יש כזה דבר "יותר מדי מידע"? תשאלו את החברים בנאס"א, שמצטערים על היום שביקשו לדעת כל מה שקורה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
דיסקברי. יש לכם 4,143 תקלות חדשות. תמונה: רויטרס
 דיסקברי. יש לכם 4,143 תקלות חדשות. תמונה: רויטרס   
אנחנו חיים בעולם שבו מידע הוא כוח. מי שמחזיק במידע הוא בעל העוצמה, ומשום כך רובנו מאמינים, שאין דבר כזה "יותר מדי מידע". אם יש לך מידע אני רוצה אותו, בטוח אוכל לעשות איתו משהו. אלא שבחודשים האחרונים מגלים בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), שלפעמים יותר מדי מידע גורם דווקא לבלבול ומבוכה.

לקראת שיגורה של מעבורת החלל "דיסקברי", המעבורת המאוישת הראשונה שמשוגרת לחלל לאחר אסון מעבורת החלל "קולומביה", התקינו לצדה אינסוף חיישנים, מצלמות ושאר טכנולוגיות שמטרתן למדוד, להקליט ולתעד את כל שמתרחש מסביב למעבורת. וכאשר מחפשים תקלות מוצאים אותן. אז נשאלת השאלה כיצד מעריכים את חשיבות התקלה וכיצד מונעים מצב שבו כל סטייה מהתקן, ולו הקטנה ביותר, הופכת לקטסטרופה לכאורה, שבגינה יש לבטל את הטיסה.
 
איור: תום טרגר
 איור: תום טרגר   
"איך מבחינים בין נזק שהוא קריטי לנזק שהוא חסר כל חשיבות?", שאל ד"ר דיוויד וולף, אסטרונאוט שבילה 4 חודשים בתחנת החלל הרוסית "מיר", בראיון ל"ניו-יורק טיימס". "נעמוד בפני החלטות קשות במיוחד בין השאר בשל המידע הנוסף שיוצג בפנינו", אמר. נראה שזה בדיוק מה שקורה כיום.

בעת ההמראה נפגע אחד מהאריחים שאמור להגן על המעבורת בעת החזרה. האם זהו נזק קריטי? מסתבר שבכל אחת מבין 113 הטיסות לחלל שביצעו המעבורות השונות, נפגעה המעבורות כ-15 אלף פעם (!) בעיקר בעת ההמראה. אז מה עושים עכשיו עם כל המידע העודף? שאלה טובה. והנה עוד שאלה: האם מידע הוא תמיד כוח? נהפוך הוא; לפחות במקרה הזה, המידע פוגע בכוחם של אנשי נאס"א לקבל החלטות. כמובן שמיד יש לתהות – האם עדיף לא לדעת?
 

2. מספרים גדולים

סקר שמומן על ידי חברת Websense מצא שגלישה שלא למטרות עבודה בזמן העבודה על ידי עובדים בארה"ב, גורמת למשק האמריקאי נזק של 178 מיליארד דולר בשנה. ואוו, זה המון כסף.
 
 
איך בוצע הסקר? פשוט מאוד. חברת המחקר "האריס אינטראקטיב", שקיבלה כסף מ-Websense, שאלה עובדים אמריקאים עם גישה לאינטרנט, האם הם גולשים ברשת שלא למטרות עבודה. מחצית אמרו שהם נוהגים לעשות זאת. אחר כך שאלה החברה את מנהלי ה-IT של הארגונים שבהם מועסקים אותם עובדים, כמה זמן להערכתם נוהגים העובדים הסוררים לגלוש שלא למטרות עבודה. התשובה הממוצעת עמדה על 5.9 שעות.

קרל ביאליק (לא ידוע קשר למשורר הלאומי) כתב על כך טור ב-"וול-סטריט ג'ורנל". לדבריו, כדי להגיע לסכום של 178 מיליארד דולר, הוכפל הנתון של 5.9 שעות ב-68 מיליון עובדים אמריקאים עם גישה לאינטרנט ואז התוצאה חולקה בשניים (שכן רק מחצית מהעובדים הודו שהם גולשים שלא למטרות עבודה). לאחר מכן הוכפלה התוצאה ב-50 שבועות של עבודה בשנה, והוכפלה פעם נוספת במשכורת הממוצעת בארה"ב. התוצאה: 178 מיליארד דולר. אתרי אינטרנט דוגמת IDG News ו-Red Herring מיהרו לדווח על השערורייה. עובד רע. רע!
 
זה מקרה מייצג למצב שבו מידע לא תורם שום דבר ולא שווה שום דבר. ראשית, המחקר מומן על ידי Websense, שמוכרת לארגונים פתרונות למאבק בעובדים שמעיזים לגלוש לאתרים שלא קשורים לעבודה. מכאן, שככל שהמספר בסקר גדול יותר, כך הפתרונות של Websense נדרשים יותר. שנית, שואל ביאליק, האם באמת ניתן לתרגם כל שעה של גלישה באינטרנט שלא למטרות עבודה לנזק ישיר? הרי בסופו של דבר המעסיק רוצה שהעובד יבצע את עבודתו. אם הוא מבצע אותה, מה אכפת לו מה הוא עושה בשארית הזמן? ולבסוף, היכן המחקר שמספר כמה שעות עבודה משקיע עובד ממוצע בגלישה באינטרנט מביתו למטרות עבודה?
 

3. הסבתא התובעת

איור: תום טרגר
 איור: תום טרגר   
והנה דוגמה נוספת לכך שלפעמים, מידע הוא בעיקר כוח לנודניקים. לפני שבועיים דיברנו כאן על התוסף האנרכיסטי שהתגלה למשחק "GTA סן-אנדראס", שמאפשר לדמויות וירטואליות לקיים ביניהן יחסי מין. הילארי קלינטון, דיווחנו אז, דורשת חקירה. עכשיו מגיעה גם התביעה. פלורנס כהן,סבתא בת 85 מניו-יורק, תובעת את חברת רוקסטאר, יצרנית המשחק, בטענה שרכשה את המשחק לנכדה בן ה-14 מבלי שהיתה מודעת לנזקים העצומים שיגרמו לו אם ייחשף לסצנות המין הקשות במשחק.
 
בבלוג הטכנולוגי המעולה, techdirt, נשאלו כמה שאלות בעקבות התביעה ההזויה. ראשית, עוד טרם התגלה דבר קיומו של התוסף, קוטלג המשחק תחת האות M, כלומר לבני נוער מגיל 17 ומעלה, אז למה היא קנתה אותו לנכדה בן ה-14? שנית, המשחק מזהיר במפורש שכלולים בו תכנים מיניים ולבסוף, כפי שציינו כאן, המשחק כולו עוסק בעבירות קשות על החוק בהן רצח, שוד, גניבה וזנות אבל לפתע מה שמטריד את גברת פלורנס ממנהטן זה סצנות של קיום יחסי מין?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by