ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
נוסטלגיה: שובה של ההרפתקה 

נוסטלגיה: שובה של ההרפתקה

 
 
ירון חלווה

לקווסטים, בניגוד אלינו, נראה שיש לפחות 9 נשמות. הנה הם חוזרים מהמתים ונדמה שלא חלפה אפילו שנה אחת מאז 1989

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אתם שוקלים הוצאה של כמה מאות שקלים על מאיץ גרפי חדש? או אולי שידרוג מלא למחשב? אתם בכלל מאלה שקונים משחקים בכסף מלא? חשבו שוב. רון גילברט, יוצר סדרת המשחקים המיתולוגית Monkey Island, התלבט לאחרונה בבלוג שלו אם בכלל שווה לשחק במשחקי המחשב של היום.

זאת לאחר שהגיע לחנות מחשבים עם 50 דולר, אך כל העטיפות שראה היו של: 1. איש צבא עם רובה. 2. איש מפחיד ומכוסה בדם עם רובה. 3. אורק גדול עם חרב. 4. כוסית עם בגדי עור הדוקים... וחרב.

50 הדולר נשארו בכיס ורון חזר לביתו.
 
 
גם אתם עייפתם מלטבוח בחייזרים ולהקים אימפריות? לפני הרבה שנים, כך (אנחנו) מספרים, היו משחקים אחרים. כאלה עם נסיכות וחדי-קרן, לוזרים חרמנים ופיראטים מתוסבכים והכי חשוב - בדיחות.

קחו לדוגמה את לארי לאפר, כוכב סדרת Leisure Suit Larry. כמעט כל מי שהתעסק במשחקי מחשב בשנות השמונים והתשעים התנסה בעלילותיו של האשמאי מעורר החמלה, שמתחיל עם כל בחורה שזזה עם משפטים בסגנון "מה בחורה כמוך עושה במקום נחמד כזה?", או "בובה, ידעת ש-95 אחוז מהגוף שלך זה מים? מזלך שאני צמא!". במשחקים אלה אנחנו מוציאים את לארי לברים ובמועדונים, סופגים איתו עלבונות (במקרה הטוב) מהבחורות, ולוקחים אותו אל הפדיחה הבאה.

במשחק הזה אין מד כוח ואי אפשר אפילו למות.
 

משחקי עלילה - הקווסטים

 
משחקי הרפתקה הם משחקים עם דגש מיוחד על העלילה, בהם השחקן מדבר עם דמויות ומשתמש בחפצים ב"מסע" להגשמת מטרה מסוימת. משחקים אלה היו הז'אנר הפופולרי והשולט בעולם משחקי המחשב עד לפני כעשור. הז'אנר נולד לפני יותר מעשרים שנה, כשחברת סיירה הוציאה את King`s Quest, המשחק הראשון בו היה ניתן לשלוט בגיבור על גבי המסך. המשחק חולל מהפכה במשחקי המחשב, שלוותה בסדרות מצליחות נוספות: Space Quest, Police Quest, Gabriel Knight ו-Quest for Glory. לרובן הייתה משותפת המילה "קווסט", שהפכה מאז לשם נרדף לז'אנר.
 
 
בהמשך נכנסה לזירה חברת לוקאסארטס, עם קווסטים כמו Day of the Tentacle, Sam & Max ו-Monkey Island, שהפכו לקלאסיקה של משחקי המחשב. במקביל יצאו סדרות מצליחות כ-Tex Murphy, Simon the Sorcerer ו-Myst – שהייתה הסדרה הנמכרת בכל הזמנים. באמצע שנות התשעים החלו משחקי ההרפתקה לאבד את מעמדם בתעשיית המשחקים, לטובת משחקי אקשן ויריות מגוף ראשון כמו Tomb Raider ו-Doom. הקווסטים, על ממשק ה"הצבע ולחץ" המיושן שלהם, לא הצליחו להשתלב ביעילות בעידן התלת-מימד וסומנו כלא כלכליים. בסוף שנות התשעים כבר נחשבו סוס מת בתעשייה.
 

קווסטים - נקמת הסית'

כך זה נראה עכשיו לעומת המקור
 כך זה נראה עכשיו לעומת המקור   
אך לצד ההיעלמות הממושכת, הפך הז'אנר ה"לא כלכלי" לתרבות מחתרתית משגשגת. לפני מספר שנים שיחרר בחור אנגלי בשם כריס ג'ונס תוכנה חינמית בשם Adventure Game Studio, המאפשרת לפתח קווסטים בסגנון הישן והטוב גם ללא רקע בתכנות. זמינותה של התוכנה הובילה בתקופה האחרונה ליצירת מאות משחקי חובבים – כולם זמינים להורדה חופשית – דוגמת The Adventures of Fatman, Apprentice ו-Pleurghburg: Dark Ages.
 
במקביל יוצרות קבוצות מעריצים בעזרת התוכנה גרסאות ברוח שנות האלפיים לקלאסיקות של פעם. כיום כבר ניתן לשחק בחינם בגרסאות יפהפיות למשחקים הראשון והשני בסדרת King`s Quest (ובקרוב גם למשחקים השלישי והרביעי) וגם בחידוש מושקע ל-Maniac Mansion. כמו כן הופקו גרסאות עם ממשק "הצבע והקלק" מודרני לקווסטים העתיקים Leisure Suit Larry 2 ו-The Black Cauldron. בנוסף מפיקים חובבי הז'אנר משחקי המשך מקוריים לסדרות קווסטים קלאסיות, שהבולט בהם הוא King`s Quest 9.
 

גם בישראל

 
הפעילות הנמרצת של חובבי הז'אנר לא פסחה גם על ישראל. בדצמבר האחרון הקים יונתן ילון, איש יחסי ציבור בן 27, את "הקווסט העברי" – אתר ראשון בעברית שמוקדש כולו למשחקי הרפתקה. האתר מכיל מאמרים בנושא, ביקורות על משחקים, קישורים לאתרים בעולם ועוד, כמו גם מדור המספק לחובבי הז'אנר הרבים בארץ חדשות שוטפות על בסיס דו-יומי. במקביל עובד יונתן יחד עם חבר בשם אורי וכטל על קווסט בעברית, "שיעסוק במציאות הישראלית העולה על כל דמיון".

אתר ישראלי נוסף הראוי לציון הוא אתר "מסע אל העבר", המאפשר הורדה של מיטב המשחקים האהובים. מתקשים בהפעלת המשחקים הישנים? המומחה יעזור.
 

החברות הגדולות חוזרות למשחק

באופן פרדוקסלי, דווקא הקאמבק ה"מחתרתי" של הקווסטים מחזיר בהדרגה את הקווסטים המסחריים לקדמת הבמה. בחודשים האחרונים יצאו Still Life, The Moment of Silence ו-Psychonauts, שני הראשונים קווסטים "קלאסיים" והשלישי שילוב בין קווסט ופלטפורמה.

המשחקים זכו להצלחה ביקורתית מרשימה, מה שמעורר ציפייה לקראת הקווסטים שייצאו בתקופת החגים הקרובה, ביניהם Dreamfall: The Longest Journey ו-Myst V: End of Ages שיחתום (עד הקאמבק) את הסדרה הפופולרית.
 
 
עינת חורשי, לשעבר עורכת "גיימר", אתר המשחקים הגדול בישראל, מציעה פירוש משלה לחזרתם של הקווסטים. "בתעשיית המשחקים מתחילים להבין שהגרפיקה והאפקטים אינם חזות הכול, ושהשחקנים מחפשים גם סיפור טוב. הדגש המחודש על העלילה במשחקים מקבל ביטוי לא רק בשובם של הקווסטים, אלא גם בז'אנרים אחרים כגון משחקי תפקידים ואפילו יריות מגוף ראשון. Gothic או Max Payne הם דוגמאות לשילוב אלמנטים סיפוריים-קווסטיים בולטים במשחקי אקשן במהותם".

"הצורך של שחקני המחשב בסיפור סוחף שאפשר להתחבר אליו רגשית הופך היום ליותר מוחשי, לאחר שהמשחקים של השנים האחרונות התמקדו בריגושים ולא ברגשות – בניגוד גמור לקווסטים של פעם," מסכים יונתן ילון, עורך "הקווסט העברי". "הקאמבק של הקווסטים גם נובע מגעגועים לסוג המשחקים שרבים גדלו עליהם ולמדו בזכותם אנגלית."

ואולי החזרה של הקווסטים היא חלק מהרטרו לתרבות שנות השמונים. אם בשנת 2005 הרדיו מלא בקאברים לשירי אייטיז, הסרט הכי מצליח בעולם הוא מלחמת הכוכבים וללהקה הכי פופולרית בארץ קוראים משינה – כנראה שיש מקום גם להרפתקה חדשה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by