ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המהפכה: רוצים מוסיקה? תשלמו 

המהפכה: רוצים מוסיקה? תשלמו

 
 

והשבוע במהפכה: חברות התקליטים ממשיכות במערכה נגד הצרכנים, בנאפסטר מנסים לשווא לארגן מצעדי מחאה, אבל ריצ'ארד ברנסן מנסה להציל את המצב. עוד שבוע מבאס עבר על כוחות המהפכה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

מוסיקה? חוקית? ברשת?

זה מה שרצינו. לא? אה, לא. מיוזיק-נט
 זה מה שרצינו. לא? אה, לא. מיוזיק-נט   
מיוזיק-נט. תגלגלו את השם הזה רגע על הלשון. תנסו להרגיש כל אות ואות. ובעיקר את הזי"ן. נעים, אה? יש בזה משהו כל כך טבעי, כה מתבקש. גם בלי לדעת שום דבר על כלום, אפשר להגיע מסקנה שאם קוראים למשהו "מיוזיק-נט", הוא הולך להיות להיט. זה פשוט מין שם כזה, שארב לכולנו בחשיכה והמתין בסבלנות להזדמנות לקפוץ על תודעתנו, שם שהיה חייב לקרות, ולפתע אכן מתרחש במציאות הסובייקטיבית שלנו.

יחד עם חטיבות המוסיקה של טיים-אמריקה-וורנר-און-ליין, EMI וברטלסמן (כן, שוב הם), מקימים עכשיו ב"ריל נטוורקס" שירות הורדת שירים מהאינטרנט למנויים. מיוזיק-נט, נו. רגע היסטורי מרגש וכל זה. בפעם הראשונה משתפות חברות התקליטים הגדולות פעולה כדי להביא את צליליהן הבלעדיים אל הרשת. לא בפורמט mp3 ובכלל לא בחינם, אבל מוסיקה. חוקית. באינטרנט. זה מה שרצינו. לא? אה, לא.

ידענו שאחרי שחברות התקליטים יסיימו לחלק ביניהן את שיירי גופתה של נאפסטר, הן יפצחו בניסיון השתלטות על שוק ההורדות און-ליין. והנה זה קורה, עוד לפני שהגוויה מספיק להתקרר. סוני ויוניברסל, שנעדרות מההתארגנות הקרטלית של "מיוזיק-נט", עובדות על פרוייקט דומה משלהן תחת שם הקוד "דואט" ומחפשות שותף שלישי (נגיד, מיוזיק-נט?). בכל מקרה, קברניטי שתי היוזמות כבר הודיעו בנדיבות אין קץ שכשנאפסטר תהיה נקייה מקבצים פיראטים, הם ישמחו לצרף גם אותה לפרוייקט. איזה חמודים.
 

מרטין לותר נאפסטר

פתחה ג`ורה חבל``ז. אלאניס
 פתחה ג`ורה חבל``ז. אלאניס   
בעיתוי שלא יכול היה להיות טוב יותר, הגיעה נאפסטר לדיונים בוושינגטון, יום אחרי ההכרזה על "מיוזיק-נט". בדרך לשם התבלבל האנק בארי, מנכ"ל החברה, וחשב שהוא מרטין לותר קינג. הוא הזמין את משתמשי נאפסטר לעלות על הבירה ולהראות לחברי הקונגרס מהו כוחם האמיתי, כאילו הסיקסטיז מעולם לא נגמרו. באו 500 תיכוניסטים מחוצ`קנים שדעתם מעניינת את המחוקק האמריקאי כמו שהיא מעניינת את סבתא שלי ואף פחות מכך (כי אחרי הכל, סבתא שלי די בעניינים).

מי שהצילה את המצב היתה אלאניס מוריסט. יש שיאמרו שמצב הזקוק לאלאניס מוריסט כדי שתציל אותו הוא מצב אבוד ואומלל למדי, אבל אי אפשר שלא להתמלא גאווה על הג`ורה שהיא פתחה על חברות התקליטים במהלך הדיון, ממש כמו קוראת מסורה של "המהפכה". מה שנתן סיבה לאופטימיות זה שהיא לא היתה לבד. הצטרפו אליה גם חברות מוסיקה דיגיטלית "לגיטימיות" (ליקוויד אודיו וכאלה) וגם, וזה כבר ממש חשוב, רשתות חנויות התקליטים הגדולות.

לכולם היה אותו סיפור: חברות התקליטים דופקות אותם. חמשת פרשי האפוקליפסה של ה-RIAA דוהרים און-ליין אל עבר מונופול אף יותר טוטאלי מזה שיש להם באוף-ליין; אם אפילו הדודים הטובים מ"טאוור רקורדס" טענו בוושינגטון שחברות התקליטים מנסות לייבש אותם עכשיו כדי להיפטר מהם בעתיד, יכול להיות שמתחיל ליפול הטלכרד. כמו שאמרתי לפני שבוע, זה לא חברות התקליטים נגד נאפסטר. זה חברות התקליטים נגד כולם.
 

רדיו חופשי? זה לא יילך

מה מצב אספקת החמצן, דוד? ברנסון וכדור פורח ידידותי
 מה מצב אספקת החמצן, דוד? ברנסון וכדור פורח ידידותי   
ריצ`רד ברנסן, בעל הבית המטורלל קמעה של וירג`ין (רקורדס, איירליינז, קולה וכו`), נוהג להתעופף לו בכדורים פורחים בזמנו הפנוי. רק המחסור בחמצן למוח שנגרם בגבהים כאלה יכול להסביר את הפיתוח המשונה האחרון שהוא מביא לכם: רדיו-און-ליין שאפשר להקליט ממנו אל ההארד-דיסק מה וכמה שרוצים, כשההגבלות היחידות הן השטח הפנוי שיש עליו והעובדה שהשירים מוקלטים בפורמט מיוחד, שניתן לשמוע רק בפלייר היחודי של וירג`ין.

"רדיו פרי וירג`ין" היה יכול להיות פתרון מושלם לחברות התקליטים. ההקלטה ממנו יוצרת קבצים באיכות סאונד גבוהה בהרבה מזו של קבצי mp3; הם גם הרבה הרבה יותר גדולים (כ-600 מגה לשישים דקות מוסיקה), מה שהופך את האפשרות לחלוק אותם דרך תוכנות נאפסטריות לקלושה ביותר. ואפשר, כאמור, לשמוע אותם רק באמצעות נגן המדיה שפיתחו בוירג`ין. מה יכול להיות יותר פשוט?

אז למה שלא נסבך את זה קצת: וירג`ין רקורדס שייכת ברובה ל-EMI שבלעה אותה בביס אחד בתחילת הניינטיז. רדיו-פרי-וירג`ין שייך לברנסן, ומסתמך על הסכמי תמלוגים כלליים וא-פריוריים עם חברות התקליטים הגדולות. הבעיה היא שההסכם הזה מופר בצורה ברורה ברגע שתחנת הרדיו המקוונת מאפשרת להקליט ממנה. ברנסן, כמו שהוא אוהב, הולך כאן על חבל דק. התענוג, כרגיל, כולו שלנו.

 
 
אוניית הקרב פוטיומקין, גירסת האסקי
 אוניית הקרב פוטיומקין, גירסת האסקי   
אמנות ASCII היא תמצית הלואו-טק: לעשות את הבלתי אפשרי מבחינה טכנולוגית עם הכלים הקיימים. עוד בטרם הוחדרה גרפיקה של ממש לאינטרנט, הסתערו מיליוני גיקים ברחבי העולם על המקלדות שלהם והתחילו לצייר. עם אותיות ומספרים. גם עכשיו, עם כל המאיצים הגרפיים הרב-מימדיים, הם ממשיכים להתעקש על העניין הזה ודוחפים את גבולות המעטפת.
 

באתר הלואו-טקי המרשים הזה תמצאו סצינות שלמות מסרטים קלאסיים מוכרים (מצד אחד הפוטיומקין של אייזנשטיין, מצד שני "גרון עמוק"), מועתקות בקפידה מרשימה ל-ASCII. התביעה מאולפני הקולנוע של הוליווד כבר בדרך.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by