ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הסוף של גוגל? 

הסוף של גוגל?

 
 
שוקי גלילי. איורים: תום טרגר

סטיב באלמר, ההוא ממיקרוסופט, חוזה שיום אחד תיעלם גוגל כבמטה קסמים. בכלל לא בטוח שהוא טועה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נכון, באלמר הוא אינטרסנט. הוא גם ידוע בתור הפה הגדול, "המנכ"ל הרע", זה שמאזן את גייטס הזהיר והמחושב באמירות פרובוקטיביות. אבל אתם יכולים להיות בטוחים שהשניים האלה מתייעצים לפני כל "פליטת פה", ושניהם יודעים שעל אמירות כאלו צריך לקחת אחר-כך אחריות.

זה מדאיג שהם חושבים שהם יכולים להרשות לעצמם לומר ש-Google היא השקעה גרועה, כי למרות כל האינטרסים - סביר להניח שהם גם חושבים שזה נכון. אחרת מאיפה הביטחון? מאיפה החוצפה?
 
סטיב באלמר. בדרך כלל לא רק מדבר
 סטיב באלמר. בדרך כלל לא רק מדבר   
האם Google היא בועה? אם השאלה מתייחסת למובן הכלכלי-עסקי של המושג - כלומר, שהערכות השווי שלה לא ריאליות ושערכה הבורסאי מופרז - אז באמת שאין לי מושג. אני גם לא בטוח שמנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, עם כל החוקרים, הכלכלנים והיועצים שבטח יש לו, יודע את התשובה.

אבל את מה שבלאמר כנראה רואה ומבין אינטואיטיבית, גם אנחנו כבר יכולים: Google גדלה מהר, אולי מהר מדי. הרבה רעיונות, הרבה פרוייקטים, והרבה אחוזי שינוי בערך המנייה שלה מאז ההנפקה. כולנו יודעים מה הסיכונים שכרוכים בגידול מהיר מדי - אנחנו חיים את התוצאות כבר חמש שנים.

"מה שעולה חייב גם לרדת" אומר הפתגם שהאמריקנים, כולל באלמר כנראה, כל-כך אוהבים. בכל אופן - בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא - אי אפשר לפסול את הדברים על הסף.
 

גדלה במהירות, מתחילה לזייף

על מיקרוסופט אוהבים לומר שהיא חברה נטולת מקוריות. שכל המוצרים החשובים שלה מבוססים על טכנולוגיות שרכשה, חיקתה, שיפרה ושיפצה. מאשימים אותה שהיא מונופול דורסני, שהיא עושה עסקים בשיטות לא הגונות, שהיא מוכרת מוצרים עשויים ברשלנות. מה שבטוח: מיקרוסופט לא עשתה את מה שעשתה מהר מדי. נדרשו לה שלושים שנה להגיע למה שהגיעה. בדרך לשם היא גם התמודדה עם כמה משברים.

לא קשה להבין מדוע Google, לפחות בשלב מסויים, נתפשה כאנטי-תזה לכל זה. מנוע החיפוש שלה, התבסס על אלגוריתם מקורי, על תשתית פיזית ולוגית ש-Google פיתחה בעצמה. הוא היה הטוב מסוגו כמעט מהרגע הראשון, ובמשך זמן רב רק הלך והשתפר. וכמובן: קיבלנו אותו חינם. כולם אהבו את Google.

אבל Google של היום היא לא החברה שלמדנו לאהוב. אם מאילוץ או מתוך החלטה - היא השתנתה. זו כבר חברה שיש לה גם מוצרים מסחריים, שקונה טכנולוגיות וחברות מכל הבא ליד, ושלא תמיד טובת המשתמש היא בראש מעייניה. היא כבר לא הכי טובה בכל מה שהיא עושה, ולא כל צעד שלה מתקבל במחיאות כפיים. זו חברה שיש עליה ביקורת, ויש מי שמזהיר מפניה, ויותר מזה: חלק מהביקורת מוצדקת.
 
 

לא Google שהכרנו

Google Earth
 Google Earth   
כמעט שלוש שנים חלפו מרגע שהציגה Google את מנוע החיפוש שלה לראשונה, ועד שכולנו הכרנו אותו. בזמן הזה היא צברה כוח טכנולוגי ואנושי עצום, גדלה באיטיות ועשתה הכל בדיוק כמו שצריך.

זה לא מה שקורה איתה היום. Google Desktop, למשל, הפך לכלי הפופולרי מסוגו בתוך זמן קצר. למרות שמדובר בכלי שלא רק שאיננו הראשון מסוגו, אלא שכלל לא בטוח שהוא הטוב ביותר. שירות הדואר Gmail, אמנם כפה על תחום ה-Web Mail מהפכת נפח, והציג הרבה תכונות חדשות ומעניינות, אבל בפרמטרים לא מעטים עדיין נופל מהשירות הוותיק של Yahoo!, למשל. לשירותים פחות מרכזיים של החברה, כמו Google Images או Google Maps, יש מתחרים חזקים ומבוססים. שירותי נוחות פחות חיוניים של Google, דוגמת Google Alerts ו-Google History, דווקא נראים מאד מבטיחים - רק שהם לא ממש מקיימים. הם פשוט לא עובדים כמו שצריך.
 
להזכירכם, יש ל-Google עוד כ-30 כלים ושירותים במצבי צבירה שונים. כולל הרכישות המוצלחות Blogger, Keyhole ,Google Earth ו-Picassa. וכמובן Google Toolbar או Google Translate, שהם כלים מצויינים אבל לא עומדים בפני עצמם אלא מתממשקים עם תוכנות או כלים אחרים.
 

האוייבת הגדולה של Google

 
האוייבת הגדולה של Google היא לא מיקרוסופט, אלא Google בעצמה. גם בגלל ההתפזרות שלה על תחומים רבים כל-כך, במחיר של פגיעה בדימוי ה"מושלם" שלה. גם בגלל העובדה הפשוטה שהיא יכולה הייתה להשקיע אותם משאבים בפיתוח נוסף של טכנולוגיית החיפוש שלה. וגם בגלל שמנוע החיפוש, היהלום שבכתר, זוהר היום פחות מבעבר.

הביצועים של Google בירידה. מבחינת מהירות, זמינות, רלוונטיות. השינויים באינדקס נעשים חדים ככל שעובר הזמן, עם כל עדכון. התמיכה בשפות זקוקה לשיפור כבר הרבה זמן, והשיפור הזה לא מגיע. Google, המנוע, הוא עדיין יצירת מופת לכל הדעות, אבל הוא מעולם לא היה מושלם ונראה שהוא לא בתהליך של שיפור אלא להפך.

חלק מזה, קשור לגידול המתמיד במימדי הרשת, ולעובדה ש-Google, למרות הכל, ממשיכה להיות זו שמכסה אותה בצורה הטובה ביותר. אבל עכשיו, כשמיקרוסופט מתכוננת לקרב, היה ניתן לצפות ש-Google תנצל את היתרון הגדול יחסית שעדיין יש לה ותשעט קדימה - לא שתרוץ לצדדים.
אני מקווה, ממש מקווה, שהיא מסתירה באמתחתה הפתעות שישאירו את כולנו בפה פעור, ויפה שעה אחת קודם. אבל עד שזה יקרה, Google היא מטרה נייחת למדי, שמטווחת על-ידי הכוח החזק ביותר בעולם ההייטק. הייתי אומר שהטענה של באלמר ש-Google הולכת להיעלם בתוך חמש שנים, היא לא ספקולציה - זו הצהרת כוונות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by