ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
נסתר, נגלה 

נסתר, נגלה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
זה הסרט שכולנו היינו רוצים לעשות, אם היינו זקנים מאוד ושלווים מאוד. מאדאדאיו
 זה הסרט שכולנו היינו רוצים לעשות, אם היינו זקנים מאוד ושלווים מאוד. מאדאדאיו   
היפנים הם היהודים של הצורה. כמו שאצלנו אותיות, אצלם צורות. הצורות הן עתיקות, הן אומרות הכל, הכל הוא צורה והצורה יכולה להיות הכל. הצורה היא סמל, אבל היא גם הדבר עצמו. הצורה מכסה, והצורה מגלה. הצורה כאות, כסימן, כמלה בסלע, כחומר חי שאפשר להזיז איתו הרים - או להשאיר אותם במקום ורק להתבונן בהם.

וקוראסאווה, לכל אורך הקריירה הארוכה שלו, משחק במשחק העתיק של כיסוי וגילוי, במגרש היפני של הצורה: ככל שהתמונה על המסך יותר ברורה, יותר מרהיבה, כך יש לך הרגשה שמאחוריה פעורה תהום. ראו את "ראן", המדהים בצבעוניותו, והמפחיד בנגיעה שלו בכאוס.

ומנגד, ראו את "מאדאדאיו", היום: סרט כל כך פשוט, מלא ב"תמונות" - אצל קוראסאווה "התמונה" יותר חשובה אפילו מ"הסצינה", לפעמים - והתמונות כה דהויות, פשוטות, שאתה מרגיש מאחוריהן סדר, כמעט אפשר לומר אפילו סדר עולמי, סדר אנושי, סדר דתי אפילו: משהו יציב וחזק ועתיק.
 

הסיפור - אם יש סיפור - פשוט: מורה וסופר אהוב יוצא לפנסיה, ובמשך עשרים שנה מתכנסים תלמידיו אסירי התודה בביתו מדי שנה, לחגוג את יום הולדתו. ובכל שנה הוא מרים כוס בירה וזועק: "מאדאדאיו" - "עדיין לא!". רוצה לומר, המוות בדרך, אבל בינתיים אני עוד כאן.

להגיד על הסרט הזה שהוא אנושי, זה כמו להגיד על הר האברסט שהוא גבוה. המבקר רוג`ר אברט אמר: "זה הסרט שכולנו היינו רוצים לעשות, אם היינו זקנים מאוד ושלווים מאוד".

ועם מה אתה יוצא בסופו? עם תמונות, ועוד תמונות, עווד תמונות, שלא במקרה עשו מהן סרט - אבל לא מן הנמנע שהיו יכולים לעשות אותו עם תמונות אחרות. תמונות שיכולות להיות מתוך חיייך שלך, לא פחות מאשר הן מתוך חייו של מורה יפני מזדקן.

נו, טוב, נגיד את זה כבר: האיש יודע משהו. ויודע שאין לו מושג מה הוא יודע. ויודע שאין לו ברירה אלא להראות את זה. לא במלים - אין לו מלים. יש לו צורות.

"מאדאדאיו"; חמישי, 19:40, יס 3
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by