ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
תקליטו לי כשיש זאפה בגלגל"ץ 

תקליטו לי כשיש זאפה בגלגל"ץ

 
 
ג`אנל בראון, סלון.קו

עם התרבות השמועות על מותו הקרב של הנאפסטר, מכריזה חברה אמריקאית על מוצר חדש ומרתק, שמאיים לשנות שוב את הרגלי ההאזנה הדיגיטלית שלכם. האיכות באמת לא משהו, אבל חכו שיהיה פה פס רחב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גם אתה יכול להיות הנאפסטר הבא. ביטבופ טיונר
 גם אתה יכול להיות הנאפסטר הבא. ביטבופ טיונר   
קראו לזה דילמת פוסט-נאפסטר. השיר תקוע לכם בראש - אולי זה הלהיט החדש של Matchbox 20, אולי זה פרק החורף מ"ארבע העונות" של ויואלדי, ואתם חייבים לשמוע את זה כמה שיותר מהר. אבל נאפסטר שרויה בבלגן, הודות לאמצעים אנטי פירטיים שננקטו בחסות בית המשפט, ואתם לא יכולים למצוא את השיר שלכם בגנוטלה ולא מבינים איך להשתמש ב`פרי-נט` . האם תם עידן הסיפוק המיידי במוסיקה?

אולי לא. בשבוע שעבר שחררה חברת סטארט-אפ מסנטה קרוז בשם AudioMill את גירסת הבטא של התוכנה החדשה שלה, ה-.BitBop Tuner המנהלים של אודיומיל משווקים את זה בתור ה-TiVo של רדיו האינטרנט, ואם הם יצליחו להגשים את תוכניותיהם השאפתניות, אוהדי מוסיקה עומדים להרוויח מזה בגדול.

הקטע שלהם פשוט. ישנן אלפי תחנות רדיו מקוונות שפועלות בכל רגע נתון. רק ספרו לביטבפוט שלכם אילו להקות או שירים אתם רוצים לשמוע והתוכנה מחפשת תחנות שמשמיעות את השיר שלכם באותו רגע נתון, או שכנראה ישמיעו אותו בקרוב. לא רק שהתוכנה תשמיע את השיר, היא גם תעשה העתק שלו על גבי הכונן הקשיח.
 

כנראה שמדובר במתת-אל

נשמע דומה מאוד לנאפסטר? מבחינת קונספט, בוודאי: השירות ימצא עבורכם את השיר שאתם רוצים ברגע שאתם רוצים לשמוע אותו. אולם ישנם כמה הבדלים משמעותיים. ראשית, איכות השירים תלויה באיכות הזרם, וברוב המקרים של תחנות רדיו מקוונות איכות הזרם היא משהו בין 40kbps ל-. 128kbps כפי שיודעים רוב המשתמשים שבבעלותם מודם שמהירות החיוג שלו היא 56kbps, המהירויות האלו לא תמיד מספקות חוויה מוסיקלית זכה. שנית, נכון לעכשיו, סיפוק מיידי אינו תמיד בגדר האפשר. אלא אם כן אתם מחפשים שיר של בריטני או אמינם או מדונה, הסיכויים שאפילו אחת מבין אלפי התחנות ישמיעו את השיר שלכם ממש באותו הרגע, הם קלושים.

ושלישית, ביטבופ מקודדת את השיר בזמן שהוא נוחת על גבי הכונן הקשיח שלכם, כך שאתם יכולים להאזין לו רק כשאתם יושבים מול המחשב ומשתמשים בתוכנת הביטבופ שלכם (במלים אחרות, תשכחו מלצרוב אותו על דיסק או להשמיע אותו בנגן ה MP3 שלכם).

למרות החסרונות האלה, זהו שירות מושך, שכדאי לתעשיית המוסיקה לאמץ לחיקה. בעידן של מיזוגים ושוחד תמלוגים, ביטבופ מעניקה לנו את מה שהבטיח פעם הרדיו ולא סיפק: היכולת לחשוף את המאזינים למוסיקה חדשה, מעבר לאותו השעמום הישן והמוכר של 40 הלהיטים המובילים במצעד ומאושרים על ידי התעשייה. זו צריכה להיות מתת-אל הישר מגן עדן עבור אולפני הקלטה צמאי רווח. בכל פעם שמעריצים שומעים שירים חדשים, יש סבירות גבוהה שהם גם מוציאים יותר כסף על מוסיקה. ביטבופ יכול להיות עוד מקרה בו הרשת מוכיחה כי היא הדבר הכי טוב שקרה אי פעם למוסיקה.
 

נסו, למשל, לחפש טריפ-הופ

אולי יציעו לכם סוזוקי. עטיפת `פרוטקשן` של מאסיב אטאק
 אולי יציעו לכם סוזוקי. עטיפת `פרוטקשן` של מאסיב אטאק   
זאת, כמובן, אם אילי ההון של תעשיית המוסיקה יהיו מספיק חכמים לתת לביטבופ להצליח. אנשי אודיומיל מאמינים שהם נקיים מבחינה חוקית. אולם, החוקים שמקיפים את הרדיו ברשת מעורפלים עוד יותר מאלה שהפילו את נאפסטר. כמו כל מנהל סטארט-אפ טוב, מנכ"ל אודיומיל ביל פוטנם הוא עקשן כפייתי. "בבסיסו, זה אחד הכלים הטובים ביותר בסיוע לאנשים למצוא מוסיקה שיצא לי לראות אי פעם", הוא אומר. "בסופו של יום, מה שיש לך זה הקלטה אישית של זרם אודיו איכותי. בסופו של דבר, ישנה הזדמנות נפלאה לאירוע מסחרי עוקב, בו הם יכולים לקחת את זרם האודיו האיכותי הזה ולהחליף אותו בקניית דיסקים או גרסת MP3 של השירים".

הוא צודק. השימוש בביטבופ ממכר. המערכת עוקבת אחר רשימת ההשמעה האחרונה של אלפי תחנות ומשתמשת באלגוריתם כדי לגלות באילו מהתחנות ישנה סבירות גבוהה שישמיעו את ההעדפות שלכם. השיטה הזו מצליחה לעשות את מה ששירותי המלצות קודמים כמו Firefly ניסו אך נכשלו בו בסופו של דבר: לגלות שירים חדשים שיקסמו לטעמים המוסיקליים האישיים שלכם.

שלא כמו תחנות הרדיו המסחריות המגוחכות שמשדרות את אותה מוסיקה כל הזמן, תחנות הרדיו המקוונות והממוקדות מאוד, נוצרות לעתים קרובות לנישות מוסיקליות מסוימות, על ידי הגרעין הקשה של המעריצים . אם אתם משתמשים בביטבופ כדי לחפש, נגיד, את ,Massive Attack יעדכנו אתכם לגבי לפחות 15 תחנות רדיו מקוונות שכולן נוטות לשידור מוסיקת טריפ-הופ. יתרה מכך, ביטבופ גם יגיד לכם מה כל אחת מהתחנות משמיעה באותו הרגע. אז אולי בזמן שאתם מחכים ל"Angel" שיופיע, יעדכנו אתכם בשיר מהאלבום של טוסקה "Suzuki", או ברמיקס מגניב של Rae & Christian, או אפילו קצת M.J.Cole - להקות שיתכן שאף פעם לא שמעתם על אודותיהן, אבל משתייכות או דומות לז`אנר האהוב עליכם. זה קל להקליק במשך שעות מתחנת רדיו אחת לאחרת, לבחון כל מני להקות חדשות ושירים מעולים שלא רק מתאימים לטעמכם, אלא גם מרחיבים אותו. (במהותו, ביטבופ הוא השותף המושלם ל-,Shoutcast כלי פופולרי שמאפשר לך ליצור תחנת רדיו אישית מתוך אוסף קבצי ה- MP3 שלכם).
 
 

החוק אולי גמיש, אבל המושחתים לא

כמו רוב המנכ"לים של חברות מוסיקה מקוונות ומפוקפקות מבחינה חוקית, ממהר פוטנם לטעון ל`שימוש הוגן`, ומרמז על כך שהחוקים שאוסרים על הפרת זכויות יוצרים אינם חלים על הקלטה של קבצי מוסיקה זורמים. מבלי לציין החלטות ספציפיות או חוקים שעלולים לתמוך במוצר שלו, הוא טוען שקיימת "היסטוריה ארוכה של זכויות הקלטה אישית שלקוחות ירצו להתיק אותן אל עולם הטכנולוגיה החדש".

לא ברור אם טענות אלו יעמדו במבחן השופט, אם איגוד תעשיית המוסיקה של ארה"ב יחליט לבלום את ביטבופ באמצעות תביעה. למרות שלמשתמשים תמיד הייתה הזכות לתקוע קלטת במערכת ולעשות העתק של שיר שמושמע ברדיו, זוהי קפיצה גדולה מהמשימה הבלתי מהימנה והצורכת זמן הזו, לטכנולוגיה שסימולטנית מחפשת באלפי תחנות רדיו, ומקליטה באופן אוטומטי מוסיקה. אודיומיל מקווה כי המוצר שלה מוגן בפני החוק מכיוון שהיא מונעת ממשתמשים להפיץ את ההקלטות שלהם לעשרת אלפים חברים אחרים, אבל לאור הנרגנות המשפטית של תעשיית המוסיקה בשנתיים האחרונות, זהו סיכון גדול.

יתכן שהחוק גמיש, אבל המשפטנים של תעשיית המוסיקה אינם גמישים. וזה חבל, בגלל שבסופו של דבר יכולים כולם להרוויח ממערכת הפצה שמעודדת יותר מאזינים לדגום יותר מוסיקה. אנחנו יכולים רק לקוות שיום אחד יקום שילוב של יוזמת מוסיקה דיגיטלית ופתיחות של תעשיית המוסיקה כדי לתת לנו את מה שאנחנו רוצים.


תרגום: הילה בקמן
הכתבה פורסמה במקור במגזין סלון.קום
זכויות התרגום העברי שמורות לנטוויז`ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by