ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
החיפוש האנושי של יאהו 
 
 
אילנה תמיר

אם להאמין ליאהו, הדבר הבא בתחום החיפוש הוא פשוט המלצות של חברים. אילנה תמיר יצאה לבדוק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
דלישס
 דלישס   
כולם אוהבים את גוגל ובאותה מידה - גם אוהבים להחמיא לגוגל. כמה הוא מהיר, כמה הוא מינימליסטי, איך הוא מצליח לפגוע כמעט בכל פעם. בתוך בליל המחמאות, לפעמים אנחנו שוכחים שיש דברים שאנחנו מראש לא טורחים לחפש בו.

נכון, אם יש לנו מילות חיפוש מדויקות, גוגל יוכל למצוא עבורנו תוצאות מתחת לאדמה. אבל מה אם אנחנו לא יודעים בדיוק מה אנחנו מחפשים, כמו למשל "אתר מגניב חדש שקשור בצילום", או דברים שתלויים בטעם אישי, כמו למשל "זמרת רוק שאני עוד לא מכירה אבל שיש סיכוי שאוהב"? במקרים כאלו מנוע החיפוש יעמיס אותנו ברבבות אתרים, שאומנם מתאימים מבחינת מילות המפתח, אבל בכלל לא עונים על מה שאני מחפשת.

האם יש דרך לעשות את זה טוב יותר?

את התשובה לשאלה הזו בדיוק, מנסים לפצח ביאהו. השבוע השיק המגה-פורטל גירסת בטא של שירות חדש ומסקרן בשם MyWeb2. הרעיון: לתת מענה אמיתי לבעיה המרכזית שעמדה מאז ומתמיד בפני מנועי החיפוש: בעיית הרלוונטיות ואיכות החומרים.

נכון, הרובוטים של גוגל או של מנוע החיפוש הרגיל ביאהו יודעים לשחק היטב עם אלגוריתמים סטטיסטיים. הם נותנים לי מצויין את האתרים שתואמים את מילות המפתח ומדרגים אותם לפי קריטריון של רייטינג (PageRank). אבל חייבים לזכור שהרובוטים הם מכונות טיפשות שלא מבינות את מה שהן קוראות ולא יכולות להעריך את איכותו.

כדי לקבוע איכות אמיתית של אתרים, עוד לא הומצא הפטנט שהחליף את בני האדם. בני אדם הם בדיוק המרכיב החסר במנועי חיפוש הקיימים ו- MyWeb2 מנסה להכניס גם אותם למשוואה.
 

מקור ההשראה

תגיות במקום תיקיות
 תגיות במקום תיקיות   
אבל כדי שנבין מה בדיוק יאהו עשו עם השירות החדש, צריך ללכת טיפה אחורה, אל מקור ההשראה שלו. זהו ללא ספק השירות המקוון Del.icio.us או פשוט "דלישס". דלישס הינו שירות שכשעלה בסוף 2003 הציע חשיבה רעננה בכל הנוגע לשמירת לינקים לאתרים מועדפים (Bookmarks) ולמעשה המציא את התחום שנקרא ה- Social Bookmarking.

ג'ושוע שכטר, המתכנת שעומד מאחורי דלישס, הבין שחייב להיות פיתרון טוב יותר וחכם יותר לשמירת לינקים לאתרים מועדפים, מהפתרון המוגבל המוצע לנו בדפדפן.
 
רשימת הלינקים ב- MyWeb Yahoo
 רשימת הלינקים ב- MyWeb Yahoo    
ראשית, הוא חשב, רשימת המועדפים בדפדפן לא יכולה להיות פתרון אם אנחנו רוצים לשמור כל לינק לאתר שמוצא חן בעיננו ושאולי נרצה לחזור אליו מתישהו בעתיד. רשימת המועדפים היא מקום טוב לשמור בו את האתרים הבסיסים שאנחנו מבקרים בהם באופן יומיומי, אולם בשביל יתר האתרים, חייב להיות גם איזה ארכיון מסודר, מעין בלוג-לינקים, שיתעד באופן כרונולוגי את כל הלינקים ששמתם עליהם עין.

שנית, לצד כל לינק, הוא הבין, חייב להיות רשום גם הסבר קצר, שיזכיר לנו לאן הוא מפנה ומה כל כך עניין אותנו בו. זהו פיצ'ר בסיסי שחסר באופן בולט באקספלורר.

שלישית, הוא ראה ששיטת התיקיות (Folders) המקובלת, פשוט לא גמישה מספיק לסידור המידע שלנו. הרי כל לינק אפשר לתאר ביותר ממילת מפתח אחת. במקום לשבור את הראש על צורת המיון הנכונה, פשוט נצרף לכל לינק כמה תגיות (Tags) שונות. שיטת זו התגיות שתופסת לאחרונה תאוצה רבה, נוחה וגמישה הרבה יותר לסידור רשימות ארוכות של מידע, היות והיא מאפשרת להגיע לכל פריט ביותר מדרך אחת.

העקרון רביעי שעומד בבסיס דלישס ושמהווה את החידוש העיקרי שבו הוא עקרון השיתוף. כל הלינקים בדלישס ציבוריים ופתוחים בפני כל אחד. ההמלצות מתפשטות ממשתמש למשתמש באותה מהירות כמו התפשטות של אנגינה בגן ילדים. שילוב כל ארבעת העקרונות, יחד עם מזיני RSS, הופך את דלישס למאגר מעולה של תכנים איכותיים ולכלי דרכו ניתן להתעדכן בדברים העדכניים והלוהטים ביותר שיש היום ברשת.

עד כאן דלישס. מתכנתי יאהו, החליטו להעתיק, כמעט אחד לאחר, את הפיצ'רים של ג'ושוע שכטר. אולם, ההבדל העקרוני היחיד הוא שבמקום שכל הלינקים יהיו ציבורים, הם הגדירו 3 הרשאות : פרטי, נגיש לחברים ונגיש לכולם.

מכיוון שמדובר בפורטל גדול שיש ברשותו כבר שירותים חזקים שונים, הם הלבישו על שירות ה- Social Bookmarking החדש עוד שני שירותים גדולים אחרים: מנוע חיפוש ורשת חברתית.
 
 

אנשים ומחשבים

טים ברנרס לי
 טים ברנרס לי   
כפי שהזכרנו קודם, אחת הבעיות עם מנועי חיפוש היא שהם פועלים על פי אלגוריתמים הבוחנים בעיקר רייטינג ולא על פי איכות של תכנים או תוכנם.

את החוכמה האנושית, מה שכל כך חסר שם, מהמרים יאהו שיכולו לקבל באמצעות מערכת הלינקים החברתית. אמנם המשתמשים שמרו את הלינקים האלו לצרכיהם הם, אולם כתוצר לוואי התקבלה גם רשימה מכובדת של אתרים שנבחרו על ידי בני-אדם ולא על ידי אלגוריתמים, ומכאן גם שגדולים הסיכויים שתוכנם איכותי ומעניין. כעת, במקום שיחפש כאילו אין מחר באתרים אקראיים, ניתן להורות למנוע החיפוש למקד את המחקר שלו באתרים שכבר סומנו, כמה פשוט - ככה יעיל.

בכך קיבלנו משהו דומה למה שטים ברנרס לי, ממציא ה-WWW, קורא לו "האינטרנט הסמנטי" (Semantic Web) - רשת שמבינה גם את המשמעות של התכנים המופיעים בתוכה ושעושה זאת באמצעות שילוב של יכולת החישוב של המחשבים יחד עם האינטליגנציה האנושית.
 

רשת חברתית חצי אפויה

חברים זה סבבה, אבל לא לכל מטרה
 חברים זה סבבה, אבל לא לכל מטרה   
ויאהו עשו צעד אחד נוסף: מתוך הבנה שבני האדם שונים, הסיקו ביאהו, שאם כבר מסתמכים על אנשים שישפיעו על תוצאות החיפוש שלנו, עדיף להסתמך על כאלו שאנחנו מכירים סומכים עליהם. הגיוני? הגיוני.

לשם כך יש צורך לבנות סביב כל אחד קהילה. למעשה יש ליאהו שירות קהילות אחד מוכן, הנקרא Yahoo 360 זוהי מעין רשת חברתית המאפשרת לאנשים לנהל רשימות קשר ולשתף חברים במידע אישי כמו תמונות או בלוגים. הנחת העבודה היתה "תאמר לי מי החברים שלך ואומר לך מי אתה". אם החברים שלי אהבו לינקים מסויימים, אז סביר להניח שגם אני אוהב אותם וארצה שהם ישמשו בסיס ל"אינטרנט הסמנטי" שלי.

לדעתי, זו גם הטעות הגדולה של יאהו.

לרשימת החברים שלי ב-360 צירפתי, למשל, את החברים שהכרתי בטיול האחרון לחו"ל, כמה מכרים וותיקים מימי התיכון, ידיד מהעבודה והדודים בצרפת. כולם אנשים טובים ויקרים, באמת, אבל האם אלו בהכרח האנשים שאני רוצה להסתמך עליהם בכל הנוגע לחיפוש אתרים בנושא "התגוששות בבוץ" למשל? ממש לא.

אני רוצה להסתמך על אנשים שבאמת מבינים בתחום שמעניין אותי. אנשים מומחים, שנושמים את התחום, שכל לינק שהם מתייגים הוא נכס. אבל לא ביאהו. בשירות החדש, מסתבר, אין לי אפשרות להשמש בהם כ"מכשיר אנושי לסינון אתרים" אם הם לא נמצאים ברשימת אנשי הקשר שלי. האם זה הגיוני שאפנה לכל אותם מומחים ואשלח להם הזמנה לרשת החברתית שלי בשירות 360, רק בשביל כישורי ההתגוששות שלהם? לא רק שאני לא בטוחה שאני רוצה להראות להם את צילומי הילדות המביכים שלי, אלה גם שלא ממש סביר שהם באמת יטרחו להיענות להזמנה האישית שאשלח להם, רק בשביל לצרף פישרית שכמוני להקהילה המגובשת של חובבי הבוץ.
 

נקודת התורפה

כוחן של קבוצות
 כוחן של קבוצות   
כל החיבור בין קהילת MyWeb לקהילת 360 נראה מאולץ ולא נכון. ההנחה שאנשים שנמצאים במעגל החברתי שלי בהכרח יתאימו גם כמסננים אנושים למנוע החיפוש היא מוטעת, לדעתי, ועשויה להזיק לחיפוש יותר מאשר להועיל. מוטב היה אם יאהו היו משלבים באיזשהו אופן קהילות על פי תחומי עניין, שבהן נמצאים אנשים שבאמת מתמחים בנושאים ספציפיים.
 
האמת כבר יש ליאהו שירות קהילות כזה: קוראים לו Yahoo Groups. כמה נפלא יכול היה להיות אילו ניתן היה לחטט בלינקים של גולשים בעלי תחומי עניין זהים לשלי, ולהשתמש בהם כבסיס לחיפוש מדויק יותר.

עד שיאהו יעשו זאת, אין לשירות MyWeb כמעט שום ערך מוסף על פני דלישס. פה ושם עדיין אפשר למצוא יתרונות, כמו למשל האפשרות לשמור לינקים באופן פרטי או היכולת לשלוח לינקים לחברים באמצעות המייל או המסנג'ר, אבל זה באמת זוטות. מצד שני, יש לדלישס גם כמה ייתרונות עליו: אין ביאהו אפשרות לדעת כמה אנשים משתפים את אותו הלינק, מדד מאד חשוב בכדי לזהות פופולריות של לינק.

בינתיים, עד שיאהו לא יעשו קהילה הגיונית יותר, אני מעדיפה להישאר עם דלישס וגוגל. שם, לפחות, הדוד מצרפת לא יכול לחרב לי את החיפוש.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by