ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המהפכה: האינטרנט יתחבר לטלוויזיה? 

המהפכה: האינטרנט יתחבר לטלוויזיה?

 
 

כבר שנים שהטלוויזיה האינטראקטיבית מאיימת להיות הדבר הבא, אבל לא ממש עושה את זה. נביאי האינטראקטיביות משגרים עכשיו סבב הייפ חדש, ומבטיחים המון. אבל בתוך כל האינטראקטיביות נשכח דבר פשוט: לפעמים, אנחנו רק רוצים להימרח כמו זומבים, בלי לקבל אי-מיילים ולבחור זוויות צילום

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הרעיון מדהים, הביצוע  אפעס, צולע. ערכת טלוויזיה אינטראקטיבית
 הרעיון מדהים, הביצוע אפעס, צולע. ערכת טלוויזיה אינטראקטיבית   
הטלוויזיה האינטראקטיבית היא, ככל הנראה, ההמצאה היחידה בהיסטוריה שלכולם נמאס ממנה עוד בטרם יצאה לה השוקה. אומרים שברגע שהיא באמת תגיע אלינו לסלון, זאת תהיה תעשיה של עשרות מיליארדי דולרים בשנה. זאת כנראה עוד אחת מהבדיחות האלה של האנאליסטים, עם חוש ההומור הבריטי השנון שלהם. כבר יותר מעשור הם מפמפמים לנו במוח שהנה, עוד רגע קט, ועתיד הטכנולוגיה אצלנו בקצה השלט. וזה פשוט לא קורה. העתיד לא בא.

בימים אלה ממש אנחנו מצויים בעיצומו של עוד סבב הייפ היסטרי, שנועד להכניס התלהבות מחודשת בציבור בכל הקשור לעתיד של הטלוויזיה. ובגלל שעצם איזכור המלה "אינטראקטיבי" גורמת פריחה קשה לרוב האוכלוסיה, החליטו גאוני השיווק להטביע את המונח "Enhanced TV" (טלוויזיה מתוגברת?) בתקווה שנהיה מספיק טיפשים בשביל לקנות אותו. רשתות הטלוויזיה האמריקאיות, שבונות כבר שנים בהצלחה על טמטומו של הצופה, כבר אימצו אותו בחום.

הרעיון פשוט: לקחת את הקופסה שמהבהבת לכם בסלון, ולחבר אותה לאינטרנט כדי שתוכלו לשלוח אי-מיילים, לשאוב אינפורמציה ולעשות שופינג הישר מהכורסה. אבל הביצוע, אויה, קטסטרופלי למדי. זה מתחיל, כרגיל, בחוסר היכולת של ענקי ההי-טק, המדיה והבידור להסכים ביניהם על פורמט אחיד, על כיוון מרכזי משותף. הם מציעים כבר עכשיו עשרות דרכים שונות ומשונות לקבל מידע אינטראקטיבי. הציבור המבולבל בוחר בחוכמה שלא לבחור.
 
הדוד ביל, כרגיל, יורה לכל הכיוונים. אולטימייט טי.וי של מיקרוסופט
 הדוד ביל, כרגיל, יורה לכל הכיוונים. אולטימייט טי.וי של מיקרוסופט   
הטכנולוגיה של חברת NDS (בבעלות אימפריית ניוז קורפ של רופרט מרדוק, עם סניף ישראלי) היא אחת מהמובילות בקרב על הבכורה האינטראקטיבית (סליחה, "המתוגברת"), ולכן שווה להתעכב עליה רגע. היא תאפשר לכם, כמו מתחרותיה, לשלוח אי-מייל ולבזבז כסף דרך הטלוויזיה, אבל מעל הכל תעביר את השליטה בזווית הצילום של שידורי ספורט חיים לידיכם. שישה מיליון מנויי BskyB באנגליה כבר בוחרים מצלמה ברמוט-קונטרול.

גדול, אה? לכאורה, מה יכול לבקש יותר מזה בולס הפיסטוקים הממוצע בבית. לא עוד במאים מעצבנים שמפספסים אירועים קריטיים. כמו במערכון של הגשש, הוא יקבע איזה חולצות ילבשו השחקנים, מה יהיה מזג האוויר, ובקרוב גם מה תהיה התוצאה. NDS סגרה זה עתה דיל עם שידורי הלוויין של "יס", מה שאומר שאם תבקשו יפה אולי גם לכם יהיה כזה עד שנת 2017. אבל תנו לי לחסוך מכם את התענוג המפוקפק.

יש סיבה טובה לכך שבמאי שידורים חיים מרוויחים כסף לא רע. לנסות להחליט במשך 90 דקות מהי זווית הצילום האופטימילית זה עניין די מעייף. וזאת הנקודה שכל התעשייה מפספסת, בלי הבדל פורמט, גזע ומין: יש משהו נוח ברביצה הפאסיבית מול המסך המהבהב בסלון, הרחק מהכאוס האקטיבי של הרשת. ככה אנחנו אוהבים את הטלוויזיה שלנו. עם גלי האלפא המסממים, עם הזומביות הפופקורנית הנלווית. אנחנו לא באמת רוצים שהיא תתחיל לשחק משחקים.

מה שמרגיז בסיפור הזה הוא שלא שואלים אותנו. AOL וטיים-וורנר באים עם טכנולוגיה מעאפנה כהרגלם; מוטורולה עם קופסת חלומות פלאית שמתחברת ל-DSL ותביא לכם DVD, וידיאו-און-דימנד, mp3 בסטריאו, משחקים אוף ואון-ליין, ואת כל האינטרנט אל קצה השלט; מיקרוסופט יורה כתמיד על כל החזיתות בתקווה שמשהו יילך, עם ה-WebTV הכושל, עם ה-UltimateTV המתבשל ועכשיו גם עם טלוויזיות TAK חדשניות.
 
רוצים פיצה, ילדים? זה כדאי, זה אינטראקטיבי בטירוף
 רוצים פיצה, ילדים? זה כדאי, זה אינטראקטיבי בטירוף   
יש גם דברים טובים בכל ההו-הא האינטראקטיזי הזה, אבל הם נעלמים בשאון הנורא של פיתוח טכנולוגי ריק מתוכן. חברה בשם "אינטרטיינר" סגרה כבר דילים עם כל ענקי המדיה להפצה און-דימנד של התכנים שלהם, אבל היא בודדה בפסגה. ההיתוך בין אינטרנט וטלוויזיה לא יקרה כל עוד אין לצרכן סיבה ממשית לחשוק בו, ועם כל הכבוד לפרסומות לחיצות ואי-מיילים באמצע "אלי מקביל", רק תוכן אינטראקטיבי שהציבור אינו מסוגל לעמוד בקסמו יעשה את הטריק.

וכנראה שכל הבלאגן הזה הוא המזל הגדול שלנו. כי מה שכמעט אף אחד לא טורח להזכיר, זה שלא רק אתם צופים בטלוויזיה דיגיטלית-אינטראקטיבית - גם היא צופה בכם. כל קליק על השלט נרשם ומתוייק בבסיס הנתונים האישי, ומנותב אל המפרסמים כדי שיוכלו למכור לכם יותר טוב. מה זה פרטיות לעומת קצת בידור דלוח. הדבר היחיד שמסתמן כנחמה הוא שהאח הגדול כבר לא רוצה לשלוט בכם. הוא רק רוצה לדעת אם בא לכם פיצה.
 
 
 
אחד מהחזונות הגדולים של העידן האינטראקטיזי הוא שבעתיד, איכשהו, תוכלו לקבוע מי יהיו השחקנים בסרטים שתראו. כך תוכלו לצפות ב"טיטאניק" כשאתם משאירים את דה-קפריו בתפקידו המקורי, אך מחליפים את קייט בלאנש בטום קרוז, נניח. תודו שזה כבר נשמע טוב.
 
התעללות בקלאסיקות קולנועיות באמצעות טכנולוגיות חדשות היא תחביב אמריקאי ידוע. "דיגיטל הארווי" הוא סרט כמוקומנטרי סאטירי העוסק בסוגייה טראגית זו, ועוקב אחר צמד יוצרים שמחליטים לקחת את הסרט הישן והטוב "הארווי" (בו ג`ימי סטיוארט מתיידד עם ארנב בלתי נראה בגובה מטר ושמונים), ולהוסיף לו באמצעים דיגיטליים את מה שחסר לו (כלומר, את הארנב). עכשיו זה עדיין בגדר מדע בדיוני מצחיק. מהרו לראות אותו לפני שזה ישתנה.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by