ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מי אמין יותר, ynet או NRG? 

מי אמין יותר, ynet או NRG?

 
 
יובל דרור

גם את שאלת האמינות העיתונאית רוצה גוגל לפתור. אבל האם זה אפשרי? יובל דרור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
גוגל מדאיגה אותי. היא מדאיגה אותי לא בגלל שהיא לא מספיק טובה אלא בגלל שהיא יותר מדי חזקה. אני לא אוהב חברות חזקות מדי וזו אחת הסיבות שאני לא מת על מיקרוסופט, או חברת החשמל. חברות חזקות מדי חושבות שהן יכולות לעשות הכל ושעל הכל יסלחו להן, שאי אפשר בלעדיהן. במקרה של גוגל, זה כנראה נכון.
 
ובכל זאת גוגל מדאיגה אותי. כתבה שהתפרסמה בגארדיאן הבריטי, מספרת על שורה של פטנטים שגוגל רשמה על שמה, שמטרתם לדרג ידיעות לפי רמת אמיתותן. שימו לב: גוגל, רשמה פטנט שיסייע לה להציג את הידיעות, לדוגמה באתר Google News שלה, לפי רמת האמת שבתוכן. אין מה לומר, זה באמת פטנט.
 
 
איך מחשבים את רמת האמת שמכילה ידיעה מסוימת? כמו שכל אחד יודע, אמת היא בעיני המתבונן ולעתים שני אנשים חלוקים ביניהם על האמת שמכילה אותה עובדה ממש, אז איך פותרים את הבעיה? גוגל, כך מסתבר, תחשב באלגוריתם מתמטי חדש את תנועת הגולשים אל הידיעה, סטטיסטיקה על תפוצת כלי התקשורת שפרסם אותה, מספר העובדים שאותו גוף מעסיק, מספר סניפים שלו ברחבי העולם ועוד. מכניסים לסיר את כל הנתונים, מערבבים, משקללים, והוקוס-פוקס, הנה ציון שמבטא את רמת האמת של הידיעה.
 
 
אינטואיציית הבטן של גוגל מדויקת פעם אחר פעם. שהרי כמה פעמים שמענו את הטענה ש"הרשת הזאת" היא משהו שאי אפשר להאמין לה. כמה פעמים שמענו שאי אפשר לדעת אם ידיעה מסוימת נכונה, שכן כל אחד יכול לכתוב היום ידיעה ולהעלות אותה לאינטרנט. האמינות המיוחסת לאינטרנט עדיין לא גבוהה, וגוגל מנסה לשנות זאת על ידי הצגת "סולם אמת" שיסייע לגולשים לסמוך יותר על הידיעות שהם קוראים.
 
אינני מכיר את האלגוריתם של גוגל או את הדרך שבה הוא משקלל את ערכיו, אבל כבר עכשיו אני לא ממש מחבב אותו. האם עיתון "הארץ" שמעסיק כחמישית מהעובדים שמעסיק "ידיעות אחרונות" הוא עיתון פחות אמין רק בגלל שהוא מעסיק פחות עובדים? האם ynet אמין יותר מ-NRG, רק בגלל שיש לו הרבה יותר גולשים? האם מאט דראדג' שעובד לבד ובדרך כלל מפרסם סיפורים צהובים שאינם תמיד מדויקים (לפחות לא ב-100%), היה מקבל ציון גבוה בסולם האמת של גוגל כאשר היה חושף את פרשת מוניקה לווינסקי?
 
ובכלל, עד כמה נלך עם הטיעון הזה של גוגל שמצהיר "לא מעורבת פה יד אדם"? כאשר גוגל חשפה את Gmail והסבירה שמודל ההכנסות שלה מבוסס על הצגת פרסומות בצמוד לטקסט בהודעות הדואר האלקטרוני, היו מי שנזעקו בטענה ש"גוגל קוראת להם את הדואר". גוגל הסבירה אז, ובצדק מוחלט, שהיא לא קוראת שום אימייל, ושאלו הן המכונות שלה שמנתחות מלות מפתח ולכן אין כאן שום חדירה לפרטיות.

גם במקרה הזה יסבירו עובדי גוגל שהם מחוץ לעסק. "אלו הן המכונות שקובעות את רמת האמת בידיעה, לא אנחנו". גם במקרה הזה הם יצדקו, אלא שהפעם הם יצדקו רק באופן טכני. נכון, אלו הן המכונות שמנתחות את הטקסט אבל במקרה הזה הן לא עסוקות בהצמדת פרסומת לטקסט אלא בהצמדת שיפוט ערכי. "סולם האמת" של גוגל הוא סולם ערכי מכיוון שאמת ואמינות הן קונספטים ערכיים אנושיים שניסיון לכלוא אותם בתוך מספרים מתמטיים מעורר בי חלחלה.
 
 
מה השלב הבא? למנות את גוגל כחבר מן המניין בחבר המושבעים ולתת לו לנתח את רמת האמת שבדברי העדים? אם היינו שואלים את השאלה הזו לפני 40 שנה היו טוענים שאנחנו סופרי מדע בדיוני. היום, אין שום דבר בדיוני במחשבים שמבצעים פעולות שבעבר נעשו על ידי בני אדם.
 
ועדיין גוגל מדאיגה אותי. היא מדאיגה אותי מכיוון שהיא חזקה מדי. היא מדאיגה אותי מכיוון שיכול להיות שהפטנטים שלה אכן ייצרו סולם אמת והסולם הזה יתפוס ויהפוך למדד הרשמי של האמת ברשת. היא מדאיגה אותי מכיוון שזו לא הפעם הראשונה שהיא מנסה להתחקות אחר המחשבה האנושית ולכלוא אותה בתוך משפט מתמטי. גוגל מדאיגה אותי כי למרות שאני אוהב אותה ולא יכול בלי ההמצאות המדהימות שלה, אני חושש מהיום שבו נבחן את אמינות הידיעות דרך המשקפיים שלה. ובכלל אם אפשר להפציץ את גוגל ולגרום לו למקם במקום הראשון תוצאת חיפוש מסוימת, מדוע שיהיה קשה להפציץ אותה בנתוני כזב לגבי רמת האמינות של ידיעה מסוימת? במלים אחרות: רעיון רע גוגל, רע.
 

2. חברות אבטחת מידע

פרצו לחברת סליקה בארה"ב. שתלו לה וירוס. פרטים על 40 מיליון כרטיסי אשראי התנדפו להם לאיזו כתובת באינטרנט. 40 מיליון. עכשיו יבואו כל מומחי אבטחת הבדיעבד ויספרו שיש להם פתרון; משהו רב-שכבתי, תלת-שלבי, אסטרטגי, מקיף, מעמיק. הנה אנשים שעבורם הייתי שמח להשתמש בסולם האמת של גוגל. בטח היו מקבלים 3 בסולם של 0-100.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by