ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
דוסים? באינטרנט שלי?  

דוסים? באינטרנט שלי?

 
 
שוקי גלילי

שיתביישו להם החרדים שהם לא גולשים באינטרנט (ואת אלו שכן בואו ונפחיד בתגובות)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רבים מכם שיבחו את עמיתי יובל דרור על הטור האחרון שלו, ואף קפצתם עליו כמוצאי שלל רב. חלקכם מצאתם אותו מעליב. כשלעצמי, קראתי את הטור הזה מתוך הערכה גדולה ליובל ולכישרון הכתיבה שלו, אבל גם מתוך חוסר הסכמה כמעט מוחלט עם תוכן דבריו. ברשותכם, אני רוצה להציג זווית שונה.

הרשו גם לי לפתוח בגילוי נאות: לי - בניגוד ליובל - דווקא יצא לפתוח את ספר התנ"ך ולהתרגש ממה שקראתי יותר מפעם או פעמיים. לא בגלל היותי, במהותי, אדם מאמין, אלא בגלל העומק הספרותי והאנושי שאני מוצא בטקסט המקראי.

ייתכן שבכך באמת מתחיל ונגמר הכל. אמנם גם אני, כמו יובל, רב ראשי כנראה כבר לא אהיה. אדרבא: יש לי ביקורת נוקבת על פניה של היהדות האורתודוכסית בימינו - אבל יש בי גם כבוד והערכה כלפיה.
 

מבין, מזדהה, לא מקבל

שופרניוז
 שופרניוז   
הטור של יובל הוקדש ברובו לדברים שציטטה לאחרונה העיתונות מפי הרב הראשי שלמה עמאר, על יחסו לאינטרנט. מתוך הדברים האלה התפתח דיון, שנגע ליחסה של החברה החרדית בכלל לרשת.

למיטב הבנתי, אין בעצם מחלוקת גדולה בין יובל לביני בהצגה היסודית של התופעה: הציבור החרדי לא שונה מהציבור החילוני בעצם הביקורת על תכני הרשת. הוא שונה מאד באלטרנטיבה שהוא מציע כפתרון: לא לצנזר, לחסום או לסנן, אלא פשוט לא לגלוש.

"אני מסוגל להבין את פחדיו של הרב מהאינטרנט" אומר יובל "ובחלק מהמקרים אפילו להזדהות עם חששותיו". אבל יובל, אני מניח, גם משלים בלב כבד עם התובנה העגומה שלא יוכל להגן לנצח על ילדיו מפני התכנים שמפחידים גם את הרב עמאר. חלק מהרבנים, לטוב ולרע, נמנעים בעניין הזה מפרגמטיזם, וקוראים לציבור החרדי להגביל את השימוש באינטרנט לעבודה בלבד ולהרחיק אותו מהילדים.
 

ראית אחד, ראית את כולם

מתוך התגובות לכתבתו של יובל
 מתוך התגובות לכתבתו של יובל   
"הניסיון שלך להתרחק מהאינטרנט" אמר יובל בפנותו לרב עמאר, "לא מוסיף לך או למאמינך כבוד. אני חש בושה וכלימה על כך שכמשלם מסים אני משלם את משכורתך". ובכן, אם אמר הרב אמר את מה שייחסו לו - וודאי לא נדע. אם הוצאו דבריו מהקשרם או לא, גם זאת וודאי לא נדע. מכל מקום, ליובל הייתה ההגינות להפנות את דבריו לרב עמאר בלבד, ולא לכל הציבור החרדי. חלק מהמגיבים, היו סלקטיביים פחות וקבעו בלי היסוס: אין הבדל בין הרב עמאר לכל רב אחר או לכל חרדי אחר. כולם חשוכים ופרימיטיביים.

מאחורי תגובות כאלה יש לא רק רשעות, אלא בעיקר הרבה בורות. ראשית, הרעיון כאילו הציבור החרדי מורכב מפרטים שאין להם דעה משלהם ושעושים כמצוות הרבנים בכל עניין, הוא בעיקר מיתוס. הראייה הפשוטה לכך היא שחרדים רבים כן משתמשים באינטרנט. חלקם בניגוד לעצת רבניהם, אחדים ברשותם אם לא בעידודם.

לגבי הרב עמאר - הוא רב חרדי אבל הוא בוודאי לא מנהיג את הציבור החרדי. הרבנות הראשית, בראשה הוא עומד, אינה מוסד חרדי ולא גורם שהציבור החרדי רואה בו סמכות שיש להתייחס אליה. זהו מוסד מנדטורי שטופח על ידי מפא"י ההיסטורית בתקווה לשאוב ממנו לגיטימיות ולהתחבר באמצעותו לציבורים דתיים וחרדיים, מה שלא בדיוק הצליח כפי שאפשר לנחש.
 
 

יש פרימיטיביות ויש פרימיטיביות

טוב, תאמרו, אבל צריך להודות שהחרדים הם לא נאורים במיוחד. ובכן, חלק מחרדים שהתקשורת מציגה לנו בוודאי אינם אנשים נאורים, אבל אני באופן אישי חושד שזה בגלל שהם פוליטיקאים - לא בגלל שהם חרדים.

בסך-הכל, הציבור החרדי הוא הרבה פחות הומוגני ממה שמצטייר. נכון, שמדובר בציבור שמרן שחלקו רחוק מהוויית החיים המודרנית (למרות שבהחלט לא כולו), ונמצא בקונפליקט עם המוסדות החילוניים של המדינה. אבל לא בכל הדברים הוא "פחות נאור" מהמדינה החילונית. קחו כדוגמא את פעילות הגמ"חים, אותם מוסדות התנדבותיים שנותנים בכל מקום שבו המדינה לוקחת. "יד שרה" מחלק כיסאות גלגלים, לחרדים ולחילונים כאחד, שעה שהמדינה מקצצת בקיצבאות לנכים. "שערי חסד" מעניק לאנשים הלוואות ללא ריבית, שעה שהבנקים עושקים את כולנו בריבית קצוצה ומפנים אנשים מבתיהם. "רפואה וחיים" מסיע קשישים לטיפולים רפואיים, שעה שהמדינה מקצצת בקיצבאות הזקנה.

יש עוד מאות מוסדות כאלה, ואף אחד מהם לא מקבל שקל מכספי המיסים של יובל. עם רובם, אגב, ניתן ליצור קשר דרך האינטרנט, או לקבל באינטרנט פרטים והפניות.
ובינינו, כאשר משווים בין מדיניות הסעד של המדינה החילונית לבין זו של הגמ"חים מי נראה פרימיטיבי וחשוך? אני גם חושד שלו הם היו מקבלים את פרומיל התקציב של פרוייקט "ממשל זמין", הם היו נותנים לנו כבר פי כמה תמורה.
 

כמו מקלחת קרה

בשורה התחתונה: החרדים כבר ברשת. באתרים ובפורומים ובתגובות. רבים מאלו שמתחברים, עושים זאת כדי ללמוד וללמד, לשאול ולהתקרב. אני מכיר כמה אנשים כאלה וצר לי על כאבם לנוכח הדברים החריפים שהם נתקלים בהם ברשת, שתוקפים אותם ואת אמונותיהם. האם זו קבלת הפנים שאנחנו רוצים להעניק לחרדים שכן מתחברים?

אני לא טוען שהמגיבים החרדים טובים מהחילונים, או שחרדים בכלל טובים מחילונים. אבל באינטרנט, לראשונה עבור חלקנו, ישנה האפשרות לפגוש את האנשים האלה ולדבר איתם. נסו לעשות את זה ותגלו שאתם מדברים עם בני-אדם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by