ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המהפכה השקטה 

המהפכה השקטה

 
 
אילנה תמיר

השבוע נחנכה רשת המחשבים הבית ספרית הראשונה המבוססת כולה על לינוקס, תוכנות קוד פתוח וקהילה תומכת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא אחת ניסו חברי קהילת הקוד הפתוח המקומית לשכנע את קודקודי משרד החינוך לשלב לינוקס ותוכנות חופשיות בבתי הספר בארץ. משרד החינוך, לעומת זאת, גאה מאד בדיל שהשיג עם חברת מיקרוסופט, ולכן לא ממהר לבצע רפורמה כללית כלשהי.

אבל אנשי הקוד הפתוח בישראל לא מתכוונים לוותר כל כך בקלות. אם אף אחד לא פותח להם צוהר בחלונות הגבוהים - הם פשוט ידחפו מהדלת האחורית.

בשקט בשקט, קמות בבתי הספר בארץ רשתות מחשבים מבוססות לינוקס, הכל - בהתנדבות ע"י אנשים פרטיים, מחוץ למערכת החינוך, אשר רואים בכך סוג של שליחות. מיני-מהפכה כזו התקיימה ביום שישי האחרון בחצור הגלילית, שם הושקה בבית ספר אורט המקומי, רשת מחשבים המבוססת כולה על תוכנה חופשית.
 

לראשונה: רשת קהלתית תומכת

תלמידי כיתה ט' מקבלים תדריך מיעל
 תלמידי כיתה ט' מקבלים תדריך מיעל   
הפעם, לראשונה בארץ, לא הסתפקו שם רק בבניית הרשת ברמה הטכנית, אלא דאגו לבניה של רשת קהילתית, שתהווה תמיכה לרשת הפיסית.

המחשב התקלקל? אף אחד לא יתקשר לטכנאי בתשלום. במקום, קבוצה של חובבי מחשבים מכיתה ט' בבית הספר, יספקו את התמיכה המלאה. תלמידים אלו יחנכו על ידי סטודנטים למדעי המחשב ממכללת תל חי, אשר יעשו זאת במסגרת פר"ח או בתמורה לנקודות זכות אקדמיות. גם סטודנטים אלו יזכו לתמיכה, בעיקר ברמה המקצועית, ויקבלו לידיהם מדריכים שתורגמו לעברית במיוחד על ידי חברי קהילת הקוד הפתוח.
 

קהילה שלמה

בהתאם לדינמיקה המאפיינת את עולם הקוד הפתוח, על התוצר הסופי לא אחראי אדם אחד, אלא קהילה שלמה של אנשים. אולם עדיין, ישנו שם אחד המקושר באופן מיוחד לפרויקט הזה. זוהי יעל טלמור, מי שיזמה אותו וניצחה על מהלכו.

יעל (32) עובדת כיום כיועצת לחברות הייטק המעוניינות לעבור למודל של קוד פתוח. את עבודת התזה שלה היא כתבה על תוכנה חופשית ועל דינמיקה של קהילות קוד פתוח. אולם, למרות כל הידע התיאורטי, הקמת הרשת בחצור הגלילית היתה הפעם הראשונה שהיא ממש "לכלכה את הידיים" בפרויקט מעשי של קוד פתוח.
 
 
"הכל התחיל כשאורנה אגמון, מעמותת המקור (עמותה לתוכנה חופשית וקוד פתוח), שלחה אימייל לרשימת התפוצה, שבו היא הציעה שכל אחד מאיתנו יביא לספריה הקרובה לביתו דיסק של "קזית" (אוסף של תוכנות חופשיות - א.ת.)", מספרת יעל. "בעקבות ההצעה הזו החלטתי לחזור, אחרי שנים רבות, לבית הספר שבו למדתי, ולתת לספריה שלו את הדיסק. שם פגשתי את מנהל בית הספר, שהיה בעבר המחנך שלי. ממנו הבנתי שבספריה אין בכלל מחשבים לתלמידים. אז עלה לי הרעיון להקים בבית הספר רשת מחשבים מבוססת קוד פתוח, הן בספריה והן בחדר המורים, אשר משמש את התלמידים בשעות אחר הצהריים".
 

לינוקס, פיירפוקס ואופן אופיס

על הפרויקט אחראי צוות שלם
 על הפרויקט אחראי צוות שלם   
היתרון ברשת מבוססת לינוקס, בניגוד לרשתות הרגילות מבוססות חלונות, הוא שאין צורך לשלם כסף עבור רשיון שימוש בתוכנה. אבל למרבה הצער, את המחשבים עצמם אי אפשר להוריד בחינם מהאינטרנט. בהתחלה נראה היה כי אין סיכוי שבית הספר יצליח לגייס לצורך כך תקציב, כך שיעל, יחד עם חברים מקהילת הקוד הפתוח, חיפשו דרכים אחרות להשיג את המחשבים.

"יעל פרסמה בקשה באתר WhatsUp לתרומת מחשבים ישנים ובאמת הרבה אנשים הסכימו לתת לנו את המחשבים הישנים שלהם", מספר אורי עידן, מעמותת המקור, אשר ליווה את הפרויקט מראשיתו. "הבעיה היתה דווקא עם מסכים, היות ואנשים לא ממהרים להיפתר מהמסכים הישנים שלהם כל כך מהר. אבל גם הבעיה הזו נפתרה, אחרי שמצאנו מישהו שמוכן למכור מסכי 17 אינץ' יד שניה, בפחות מ-100 ש"ח כל אחד. התקציב הגיע מהעמותה, אשר ראתה בפרויקט הזה פעילות חינוכית חשובה והסכימה לתרום 5000 שקלים". בסופו של דבר, בית הספר מצא את התקציב והוא היה זה אשר רכש את השרת.

במקום להתקין חלונות XP, הם התקינו את דביאן, גירסה של לינוקס. במקום תוכנות Word ו- Excel המיקרוסופטיות, הם התקינו את חבילת התוכנות המשרדיות אופן אופיס. פיירפוקס החליף כמובן את הדפדפן אינטרנט אקספלורר. כמו כן, הותקנו תוכנות עזר נוספות ולומדות רבות, מותאמות גם הן למערכת ההפעלה לינוקס.
 

"חשוב שהתלמידים ידעו שיש יותר מאופציה אחת"

אין ספק שהחיסכון הכלכלי העצום בהקמת רשת כזו, המושג הן באמצעות שימוש בציוד יד שנייה והן באמצעות התקנת תוכנות חופשיות וחינמיות הוא משמעותי מאד. הדבר תקף במיוחד עבור מקום כמו חצור הגלילית, אשר מכונה פעמים כ"שדרות של הצפון", בשל המצוקה הכלכלית שבו. אולם לא מדובר כאן רק בכסף.

יעל מאמינה כי לפרויקט זה גם משמעויות חינוכיות רבות. "אני לא פאנטית", היא אומרת ובכך מבדילה עצמה מחבריה האחרים לקהילת הקוד הפתוח, אשר רואים במיקרוסופט אויב שיש להכחיד ובמהרה. "אבל אני מאמינה שחשוב שהילדים ידעו שיש יותר מאופציה אחת, שבעולם יש יותר מרק Windows ושפתוחים בפניהם עולמות שלמים פשוטים ונפלאים אחרים". "בנוסף, כמה שזה אולי מוזר בהתחלה, אבל הפרויקט גם מלמד את הילדים לשמור חוק ולהגן על זכויות היוצרים". במקום להשתמש בתוכנה גנובה, מה שסביר להניח שנמצא אצלם על המחשבים בבית, הם יכולים להשתמש באלטרנטיבות חוקיות לחלוטין המוצעות בחינם.
 
מורי בית הספר מקבלים הדגמה
 מורי בית הספר מקבלים הדגמה   
אולם ההשפעה הגדולה ביותר, כך יעל מאמינה, היא על אותה קבוצת תלמידים אשר התנדבה להיות כוח החלוץ אשר יהווה את התמיכה הטכנית לשאר בית הספר. "לינוקס וקוד פתוח אלו נושאים שרק ילכו יתפתחו עם הזמן, ולקבוצת התלמידים הזו יהיה יתרון מעל כולם. הפנטזיה שלי היא שהכלים שהם ירכשו כאן, יעמדו לרשותם גם מקומות אחרים ואולי הם יסייעו להם אחר כך, למשל במציאת עבודה או בקבלת תפקידים טובים בצבא. או אולי, כבר בשלב מוקדם, הם יוכלו לשמש כמדריכים לחברים בקהילה שלהם ואולי אפילו לקבל על כך תשלום כלשהו".

אולם הפנטזיה של יעל לא נגמרת בנקודה הזו. "מי יודע", היא אומרת, "אולי מישהו מהם אפילו יתפתח כל כך בעולם הקוד הפתוח ויהיה כמו בלייק רוס, אותו צעיר אשר כבר בגיל 14 היה שותף להמצאת הפיירפוקס".
 
גם מנהל בית הספר, אליק אבנר, מתרגש מרשת המחשבים החדשה שלו, אבל אותו לא מעניינת המלחמה הגלובלית מול מיקרוסופט או מהפכת הקוד הפתוח. אותו מעניין איך הרשת הזו יכולה להועיל לבית הספר. "ברגע שיעל פרסה בפני את האפשרויות הרבות הגלומות ברשת הזו וכשראיתי כמה התפעול של המחשבים קל ופשוט, הסכמתי ללכת על זה", הוא מספר לנו. "בנתיים אנחנו רק מתחילים והכל חדש עבורנו. אני מקווה שהפרויקט יעלה יפה ושנצא, בסופו של דבר, נשכרים ממנו".
 
"הפרויקט בחצור הוא פיילוט", מוסיף אורי עידן "והוא לא היה קורה אלמלא הוא היה מבוסס על קשרים אישיים. מאד הייתי רוצה שמשרד החינוך כולו יאמץ את המודל הזה, אבל עד שזה יקרה, השיטה היא בדיוק לעשות דברים כאלו. לדחוף את לינוקס מלמטה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by