ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בריטני מחטטת לך בכונן 

בריטני מחטטת לך בכונן

 
 
ג`אנל בראון, סלון.קו

סריקת הכוננים הקשיחים של מיליוני המשתמשים בנאפסטר ודומותיה ודליית מידע רלוונטי משם הן ההייפ החדש בתעשיית הפרסום באינטרנט. משתמשים שמקבלים הודעות קידות מכירות מלהקות איזוטריות מתלוננים על הפלישה לפרטיות, אך יש מי שסבור שזהו תשלום הוגן להורדת שירים בחינם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
טיפים ממעריצים מסתוריים. עמוד הפתיחה של נאפסטר
 טיפים ממעריצים מסתוריים. עמוד הפתיחה של נאפסטר   
בערבו של יום רביעי אחד, הורידה מנהלת המכירות מוניקה פרטרידג`, שירים בנאפסטר להנאתה, כשלפתע הופרעה על ידי הודעה מיידית. "אני רואה שיש לך שירים של איימי מאן על הכונן הקשיח שלך", נכתב במסר שנשלח מאדם שמעולם לא פגשה. "לאיימי מאן יש שיר חדש שהיא מקדמת את מכירותיו, תבדקי ב- aimeemann.com".

פרטרידג` היא למעשה מעריצה של איימי מאן ואכן, הכונן הקשיח שלה היה גדוש בשיריה. היא הייתה מספיק סקרנית כדי לבקר באתר. שם היא מצאה גרסה אקוסטית לאחד השירים של מאן. האתר הציע לה להצטרף לרשימת תפוצת הדואר ובנוסף לכך, צירף לינק לרכישת האלבום Bachelor No. 2.

למרות שפרטרידג` הייתה מרוצה מההזדמנות לשים את ידה על עוד הורדת חינם, משהו הדאיג אותה. "לא הפריעה לי העובדה שזה היה איימי מאן, אבל הייתי מתרגזת אם זה היה אמן אחר שאני לא מכבדת", היא אומרת. "בסך הכל השתמשתי בנאפסטר כדי להוריד קצת מוסיקה ואז מישהו פולש לתוך המרחב שלי ושולח אותי לאיזה מקום למטרות פרסום - את זה אני מוצאת מרגיז".
 

איפה פה הפרטיות?

רצוי שפרטרידג` תתרגל לכך. חיטוט בנבכי הכונן הקשיח הוא המילה האחרונה בשיווק און- ליין, ונאפסטר מסייעת בהגשמת העניין. רשתות p2p, בהן יחידים הופכים את הכונן הקשיח שלהם זמין לציבור הרחב, אינן משמשות רק עבור אוהדי מוסיקה להורדת קבצי mp3; אלא גם, בהדרגה, ככלי מחוכם של יחסי ציבור, וכבסיס נתונים למחקר שיווקי של חברות תקליטים, מוסיקאים ויזמים שמנסים לעלות על דרכים טובות ומהירות יותר למכור מוסיקה. למעשה, יבול חדש לגמרי של חברות מחקר שווקים צץ ברשת, טפילי נאפסטר, אם תרצו, הלהוטים לנצל את העושר שחבוי בנתונים האישיים, שאותם ניתן לדלות מכוננים קשיחים ברחבי העולם.

ההשערות לגבי עתידה של נאפסטר מעוררות עניין רב. אם החברה תפסיק להוות איום על תעשיית המוסיקה ותהפוך להיות כלי שיווקי עבור חברות כמו סוני ו-וורנר מיוזיק, הדרך לקראת הורדות מאושרות של קבצי מוסיקה ברשת, הופכת ברורה למדי. ישנם גם כמה סימנים שמבטיחים זאת - אחרי הכל, מאן עצמה הייתה מבקרת מסורה של נאפסטר. אם היא, או האמרגן שלה, מתחילים לזהות הזדמנויות היכן שבעבר ראו רק אסון כלכלי, כנראה שאנו צפויים לשינויים מהותיים בעולם המוסיקה ברשת.

עם זאת, ישנו לפחות תמרור אזהרה אחד. האם משתמשי נאפסטר יתמסרו בקלות למשווקים שמחטטים בכונן הקשיח שלהם? כשאוהדי מוסיקה אחרים הופכים למומחים לשיווק, שמעונינים למכור לך כרטיסים להופעה או חולצות בהשראת הקבצים שהורדת, ההשלכות על המושג פרטיות נהיות חמורות. ברוכים הבאים לעולם החדש והמופלא של נאפסטר... שוב.
 

שיווק עצמאי עיקש

מה, אין לך פה שום דבר ששייך לי? ספירס מנסה את מזלה (צילום: רויטרס)
 מה, אין לך פה שום דבר ששייך לי? ספירס מנסה את מזלה (צילום: רויטרס)   
באחד הערבים הלא רחוקים, התחברתי לנאפסטר, ובמשך אותן שעות ספורות שבהן הייתי מחוברת, קיבלתי שלושה מסרים מידיים מזרים. אחד מהם, משתמש שמכנה את עצמו Free_Mp3, שלח לי מסר שאמר: "עצה: הטרקים של הטראנס על הכונן שלך ישנים, תורידי טרקים בקבצי MP3 חדשים בחינם. הם מרעידים את הרצפה!!!"

הלינק שלח אותי ל-MP3.com, שם יכלתי להוריד שירים של להקה בשם Analog Pussies. הודעה אחרת התקבלה רק דקות ספורות לאחר מכן, ממשתמש שמכונה ovk01 . "הי ג`אנל, מצאתי את `דפש` על הכונן שלך, אולי את אוהבת גם סינטפופ. שמעת את against me של לדרר? את יכולה להשיג את זה ב- ustop.de". גם הלינק הזה הוביל אל אתר של להקה שבו יכלתי להוריד כמה שירים בחינם.

לא לקחתי את מה שהציעו לי - אני לא באמת מתעניינת בטראנס או בדפש מוד, יחד עם זאת, הם במקרה אוחסנו בתוך הכונן הקשיח שלי. הערכתי את השיווק העצמאי העיקש של הלהקות האלמוניות הללו, שניסו לאתר מעריצים פוטנציאלים על ידי יצירת הקשר בין הטעם שלהם לבין ההשפעות המוסיקליות של הלהקה שלהם. כפי הנראה, הגישה שנוקטת בה להקת Analog Pussies, עובדת: הלהקה הצליחה לגייס 8,451 דולר מכסף תמלוגים. משמעות הדבר היא שעשרות אלפי מעריצים פוטנציאלים בדקו את המוסיקה של ההרכב.
 
 

יש כבר מי שעושה מזה כסף

אבל סוג זה של שיטת קידום מכירות אישית, גוזלת זמן רב. מרכיב התוכנה של נאפסטר שמאפשר יכולת לשלוח מסרים מידיים, מגביל את כמות האנשים שאליהם ניתן לשלוח מסרים בו זמנית, לשניים בלבד. זה המקום שבו חברות כמו BigChampagne ו-A.D.D. Marketing נכנסות לתמונה. ביגשמפיין, חברה למחקר שיווק ברשת, היא המוח שמאחורי קידום המכירות של איימי מאן. החברה פיתחה כלי תוכנה משלה שמאפשרים לה ליצור גל מסיבי של מסרים מידיים עבור הלקוחות שלה, לא רק בנאפסטר, אלא גם ברשתות p2p אחרות, כמו גנוטלה וסקוור. לדברי אריק גארלנד, מנהל בחברה, מבחן מאן הוא אחד הראשונים של תוכנית זו, אולם לחברה יש לקוחות "בכל חברות התקליטים הגדולות".

אולם, גארלנד מכנה את סוג זה של קידום מכירות באמצעות מסרים מידיים "פעלול". האפשרות האמיתית בשיווק דרך רשתות p2p, הוא אומר, היא לאסוף נתונים על הרגלי המשתמש. "קפצנו על ההזדמנות שב-p2p כיוון שהיא מעניקה אפשרות ייחודית לצפות בהתנהגות צרכנית מאוד אינטימית", הוא מסביר. "אתה לא שואל אותם מה הטעם שלהם במוסיקה, משחקים, ספרים - אתה מסתכל במזווה, ישר לתוך המקרר".

ביגשמפיין סוקרת את כל רשתות ה- p2p , צופה על כל מה שמורידים מהרשתות על בסיס יומיומי, ועושה רישומים שעוקבים אחר הפופולריות של מגוון שירים, תוכנות, סרטים, משחקי מחשב פירטיים וקבצים אסורים אחרים. לדוגמא, אם אלבום מסוים מגיע לנאפסטר לפני שהוא מופץ לחנויות, ביגשמפיין תאתר את כמות המשתמשים שהורידו את האלבום, רמת הפופולריות של כל שיר באלבום ופרמטרים מועילים נוספים. החברה יכולה לאתר את טעמו של המשתמש, לקשר בין מעריצים של מדונה למעריצים של בריטני ספירס, לדוגמה, ואז (ברשתות שמתבצעים בהם חילופי קבצים כלליים יותר, כמו גנוטלה) לראות אם המעריצים האלה הורידו עותקים פירטיים של המשחק קווייק ושל הסרט אקס- מן. "זאת תעשייה שלהוטה למכור לך מוצר, והדרך הראשונה לעשות זאת היא לדעת מי אתה ואיזה מין אדם אתה".
 

פוטנציאל אדיר לניצול לרעה

חברת A.D.D.Marketing משתמשת בטקטיקות מחקר שיווקיות דומות באמצעות שיגור מסרים מידיים, כחלק מ"תוכנית ה- p2p לפילוח". מסביר מאט ושסלר, ראש מחלקת השיווק בחברה. "היכולת להציץ לתוך הלך הרוח של משתמשים היא יוצאת מן הכלל. הידיעה שהמשתמש הוריד את שלושת הסינגלים של האמן, אך בחר שלא להוריד את שאר האלבום, היא מידע חיוני. אז, התפקיד שלנו הוא להפוך אותו ממעריץ מתון לקונה תקליטים מסור, על ידי יצירת מערכת יחסים בינו לבין האמן, בדרך כל שהיא".

האם לכך אמור משתמש נאפסטר לצפות בעתיד? מטר של מסרים מידיים שמקורם בחברות תקליטים ויח"צנים, פרסומות שידחפו לכם ישר לפרצוף כל כמה דקות וחוקרי שוק חשאיים שבוחנים את הכונן הקשיח שלכם לשם דליית נתונים שישמשו אותם למכור ביתר יעילות את תרבות הפופ? אם אתה מעריץ של איימי מאן ואתה רוצה להשיג את השיר האחרון שלה בחינם, הפרסום יכול להיות מועיל; אולם, המצב שבו משווקים פחות ממושמעים יתחילו להשתמש בכלי הזה כדי לדחוף להקות שלחלוטין אין לך עניין בהן, הוא בלתי נמנע. שולחן העבודה שלך יכול להפוך לבית עם חלונות פתוחים, המקבילה של מסרים מידיים לדואר זבל (spam). "כפי שאפשר לדמיין, הפוטנציאל לניצול רע הוא אדיר", מודה גארלנד. "בקהילה כמו זאת, כל שימוש טוב כמו המשתמש שמייצג את המכנה המשותף הנמוך ביותר שלו".

אבל משתמשי נאפסטר מקבלים את המוסיקה שלהם בחינם, מבלי להתחייב על דבר, כבר מעל לשנה; יתכן שאנחנו לא צריכים להתלונן אם עלות השירות בעתיד היא קבלתן של כמה הודעות לא מוזמנות. נאפסטר, שעדיין נאבקת בבית המשפט בארגון תעשיית המוסיקה באמריקה, צריכה ליישר את ההדורים עם מוסיקאים וחברות תקליטים.

אולי כולנו נוכל להסתדר, אחרי הכל. כפי שגארלנד מנסח זאת, "חייבת להיות דרך שאמנים, מעריצים וחברות תקליטים יוכלו לנצח במרחב הזה. ואז כולנו נוכל לשתות את השמפניה הגדולה".


תרגום: הילה בקמן
הכתבה פורסמה במקור במגזין סלון.קום
זכויות התרגום העברי שמורות לנטוויז`ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by