ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
האח הקטן: מהפכת הווידאו כבר כאן 

האח הקטן: מהפכת הווידאו כבר כאן

 
 
יובל דרור

מי שחשב שיחלוף זמן רב עד שטכנולוגיית ה-P2P תגיע לטלוויזיה טעה. המהפכה דופקת למנהלי הערוצים על הדלת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חולצת מחאה: downhillbattle
 חולצת מחאה: downhillbattle   
אם הייתי צריך לבחור טכנולוגיה אחת שהתלוותה לאינטרנט ושינתה את העולם, הייתי בוחר בטכנולוגיה של הדואר האלקטרוני. היא הכניסה שינוי תרבותי וארגוני ממשי בקרב מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. אבל במקום השני, ולא מפגרת הרבה מאחור, נמצאת טכנולוגיית ה-P2P.

בניגוד לדואר האלקטרוני שהוא יישום אחד, רצחני אמנם אבל בודד, ה-P2P הביאה לנו על גרסאותיה השונות, יישומים בתחומים רבים. מתוכנות למסרים מיידיים, דרך תוכנות להחלפת קבצי מוזיקה ווידאו, ועד לטכנולוגיות המאפשרות לכולנו לשוחח שיחות טלפון דרך המחשב והאינטרנט. כעת היא עומדת סוף סוף, להיכנס לעולם הטלוויזיה.
 
חולצת מחאה: downhillbattle
 חולצת מחאה: downhillbattle   
טכנולוגיית ה-P2P הובילה תמורה אמיתית בתעשיות ענק שמגלגלות מיליארדי דולרים בשנה דוגמת תעשיית המוזיקה, תעשיית הסרטים ותעשיית הטלפוניה. היא חייבה אותן לחשוב מחדש על המודל העסקי שלהן, היא הכניסה אותן למאבק חסר תוחלת כנגד מיליוני גולשים. למרות שבית המשפט העליון עומד להכריע בסוגיית חוקיות התוכנות להחלפת קבצים, נראה שבהוליווד מתחילים להפנים את העובדה, שטכנולוגיה היא לא "טובה" או "רעה" מיסודה ושגם בטכנולוגיה שעד לפני רגע נראתה לך שטנית, כמו ביטורנט, אפשר לעשות שימוש שישחק לטובתך.

כעת, נראה שטכנולוגיית ה-P2P מתפנה להתעסק עם הענק הבא: תעשיית הטלוויזיה. כמו שלושת התעשיות הקודמות (מוזיקה, סרטים, טלפוניה), גם כאן מדובר בתעשייה ותיקה, מבוססת ועשירה. כמו שלושת התעשיות האחרות, גם במקרה הזה, התוצאה ידועה.
 
חולצת מחאה: downhillbattle
 חולצת מחאה: downhillbattle   
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת Downhill Battle על כוונתה להשיק בחודש יוני הקרוב תוכנה, ששמה הזמני DTV, המפותחת בקוד פתוח שתאפשר לכל גולש למשוך באמצעות טכנולוגיית RSS, ערוצי טלוויזיה ולצפות בהם כאוות נפשו. Downhill Battle היא קבוצה של "אקטיביסטים של מוזיקה" שמטרתה "לשבור את המונופול של תעשיית המוזיקה ולהחזיר את השליטה חזרה לצרכנים". כאשר זו הגדרת המשימה שלך, אין להתפלא שגם הטלוויזיה נמצאת על הכוונת שלך.
 
 
 
הדרך שבה הקבוצה מתארת את הטכנולוגיה נותנת את הרושם שזה כמעט פשוט לקחת כל ערוץ טלוויזיה, לשים אותו על הרשת ולדחוף אותו באמצעות RSS למיליוני גולשים. גם אם בטכנולוגיה של הקבוצה לא יעשה שימוש כדי "לגנוב" תכנים מהטלוויזיה שבסלון, יש להם כוונה להפוך את הכלי החדש לאלטרנטיבה לטלוויזיה המסורתית. אם ניתן לשדר טלוויזיה לגולשים ברחבי העולם, באיכות של מסך מלא וללא כל בעיות טכנולוגיות, מדוע שלא יתפתחו ברשת ערוצי טלוויזיה שיצליחו להעמיד אלטרנטיבה מעניינת לערוצי הטלוויזיה המסורתיים? כסף אתם אומרים? זה יכול להיות רק עניין של זמן עד שמישהו יגלה את הפוטנציאל המסחרי והכלכלי בהפקת טלוויזיה למאות מיליוני אנשי הרשת.

ואם מישהו עדיין לא השתכנע שוידאו זה הדבר הבא, הוא מוזמן להכיר חברה קטנה שבשבוע שעבר העלתה את השלב הראשון בתוכנית הגרנדיוזית שלה, לסדר את המידע בעולם. קוראים לה "גוגל".
 
העיסוק בווידאו באינטרנט הוא עיסוק בתוכנות, לא עיסוק בווב. רוצה לומר, בדומה לביטורנט, קאזה כך גם במקרה של DTV, יתבקשו הגולשים להוריד תוכנה, להתקין אותה, להתעסק איתה ואז ליהנות ממנה. גוגל, משתדלת לעשות את כל מה שהיא עושה דרך הדפדפן שלנו. בשבוע שעבר היא השיקה את "גוגל וידאו" במסגרתו היא מזמינה כל גולש להעלות כל קטע וידאו (כל עוד הוא לא מציג גסות או פורנוגרפיה) לשרתי החברה.

המטרה של השלב הראשון הוא לבחון את הטכנולוגיה, לראות כיצד מתמודד אלגוריתם החיפוש בווידאו עם קטעי וידאו בעלי נושאים שונים, מארצות שונות ובשפות שונות. מסיבה זו, כל קטע וידאו שתעלו לפרויקט, יעזור לחברה לכוון את התותחים שלה. בשלב הבא, היא תאפשר לנו גם למצוא את קטעי הווידאו ובמידה ותרצו תוכלו לחייב את הצופים לשלם לכם כסף במידה והם מעוניינים בקליפ (והנה גם המודל העסקי: אם מישהו ישלם על קטע הווידאו שלכם, גוגל תגזור את העמלה שלה מהעסקה). ענקיות האינטרנט האחרות לא עומדות עם הידיים בכיסים; יחלוף זמן קצר בלבד עד שיאהו תציג פתרון משלה ומיקרוסופט תחשוף את הקלפים שלה.
 
נראה אם כן, שלכולם נופל האסימון. חברות הסרטים מבינות שהן צריכות להתעסק עם הדבר הזה שנקרא "ביטורנט" ושאולי בכל זאת יהיה אפשר להפיץ סרטים באופן חוקי ולגיטימי באמצעות הטכנולוגיה. מנהלי ערוצי הטלוויזיה מביטים באימה בדרך שבה תוכנות דוגמת DTV עומדות לנחות על שולחן העבודה שלנו ויגאל שילון רואה כיצד גוגל לקחה את התוכנית שלו והפכה אותו למודל עסקי מעניין.

מהפיכת הויודאו כבר כאן. היא לא הולכת לשום מקום. היא עומדת לשנות פעם נוספת את העולם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by