ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
פרשנות: אייפוד מחשב את קיצו לאחור 

פרשנות: אייפוד מחשב את קיצו לאחור

 
 
צחי הופמן

תעשיית הסלולר נכנסת בכל הכח לעולם המוסיקה. את התוצאות תראו כבר במכשיר הבא שלכם. צחי הופמן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בראשית שנות השמונים אמרו שהוידיאו הרג את הרדיו, אחרי זה הדיסקמן הרג את הווקמן ולאחרונה נראה שנגני ה-iPod הצליחו לחסל כל נגן נייד אחר בתעשייה. עם זאת, כדאי שבאפל לא ימהרו לנוח על זרי הדפנה. לפי איך שזה נראה עכשיו, תור הזהב האייפודי הולך להסתיים אוטוטו. הסיבה: הסלולרי המנגן, זה שיושב לכם (או יישב ממש בקרוב) בכיס. בדיוק כמו שהאייפוד עשה, הוא הולך להשאיר הרחק מאחור את כל מה שקדם לו.
 

האמנים מבינים שהכסף הגדול נמצא בסלולר

 
סלקום הודיעה אתמול (שלישי) על מהלך אסטרטגי חשוב. מדובר בהצהרה רשמית ראשונה של חברה סלולרית בישראל, שרוצה, לדבריה, "לתקוע יתד בתעשיית המוסיקה הישראלית". המהלך של סלקום, אם כן, לא מתמצה רק בהודעה על השקת האלבום החדש של משינה בפורטל הסלולרי לפני שהוא יוצא לחנויות, או בהכרזה על העלאת כל הקטלוג המוזיקלי של שלמה ארצי לסלקום; מדובר בצעד משמעותי בהרבה.

עבור מי מכם שלא הבחין, נזכיר כי ארצי ומשינה, לפחות עד ההכרזה האחרונה, סירבו בתוקף להסב את הלהיטים שלהם לצלצולים פוליפונים. מה קרה פתאום? התשובה היא, כמו תמיד, כסף. עם כל הכבוד למכירות התקליטורים, ההופעות החיות והתמלוגים מאקו"ם, מסתבר שדווקא ברינגטונים נמצא הכסף הגדול.

50 מיליון ש"ח גלגל השנה שוק הרינגטונים בארץ וההערכה היא שהסכום יכפיל ואולי אף ישלש את עצמו בשנים הקרובות. שימו לב לנתונים שהציגה סלקום: הרינגטון של שי גבסו, למשל, "יום ועוד יומיים" כבר הורד 75,662 פעמים נכון לרגע זה, מה שהופך אותו לפלטינה כפולה. סלקום מנסה לקרב אפילו עוד יותר את שוק המוסיקה לעולם הסלולרי, בכך שהיא נותנת רינגטון זהב (המקביל בעולם המוסיקה לאלבום זהב) על מכירות של 20,000 עותקים ורינגטון פלטינה על מכירות של 40,000 עותקים. שוק הרינגטונים העולמי מוערך ב-4 מיליארד דולר בשנה ומהווה כ-10% ממחזור המכירות של תעשיית המוסיקה. בשנת 2007 היקף השוק צפוי להיות 9 מיליארד דולר (על-פי נתונים של חברת המחקר סטראטג'י אנליטיקס), גם מגה-אמן ישראלי כמו שלמה ארצי יודע שאם הוא יוותר על התענוג הסלולרי הדבר יפגע לו חזק בכיס.

יותר מכך, בעידן בו שיתוף הקבצים מאיים על רווחיהם של האמנים (או על אלו של חברות התקליטים, אך זהו דיון אחר), מגיע עולם הסלולרי ומבטיח להם הכנסה כמעט קבועה. בעוד שכל ילד יודע להוריד קובץ MP3 מהאינטרנט, מרביתנו לא טורחים להעביר שירים עם כבל מהמחשב לסלולרי, וכנראה שגם לא נתאמץ לחפש רינגטונים בצורה פיראטית ברשת. על הרקע הזה אפשר להבין למה אמנים, אפילו כאלה שסירבו עד עתה, מוכנים לשווק את האלבומים שלהם להורדות בלעדיות לסלולר, שבוע לפני שהם יוצאים לחנויות.
 

המפעילות הסלולריות מתארגנות בהתאם

 
בשוק המוסיקה העולמי הדבר לא חדש. אמנים רבים וגדולים כמו: ג'נסיס, U2 ורובי וויליאמס אפשרו זה מכבר להוריד את האלבומים שלהם במלואם לטלפון הסלולרי. בארץ אורנג' היתה הראשונה להרים את הכפפה, וסיפקה את "הפרויקט של עידן רייכל" ואת הדיסק של "רוני סופרסטאר" להורדה ללקוחותיה, ופלאפון וסלקום הלכו מיד בעקבותיה. בפלאפון נמצאים אלבומים מלאים של מוקי, אביתר בנאי, גידי גוב וקאשי, ובסלקום מיהרו להחתים זמרים כמו: עברי לידר, מאיה בוסקילה והדג הנחש. ככה שהתחרות כבר לא על מי מציע זמן אוויר נמוך יותר, אלא מי מציע קטלוג אמנים רחב יותר.

אבל כשהתחרות הופכת קשה, יש צורך לנקוט באמצעים המתאימים. המפעילות הסלולריות הבינו שלמרות שהן יודעות למכור טלפונים, חברות תוכן הן ממש לא, ולכן הן בחרו להקים חברות תוכן פרטיות משלהן. סלקום עם חברת לוגיה, פלאפון עם חברת Bit ואורנג' עם חטיבת תוכן פנימית. העובדים בחברות הללו מגיעים מעולם הבידור, המדיה והמוסיקה, והם בעלי זיקה מובהקת לעולם התוכן, כפי שנדרש בעקבות המגמות והתהליכים החדשים בשוק הסלולר.
 
 

יצרניות הטלפונים סוגרות את העיסקה

 
אם בצד אחד של המשוואה נמצאות המפעילות הסלולריות שתספקנה את התכנים, בצידה השני ניתן למצוא את יצרניות הטלפונים שתספקנה את הברזלים. כל חברות הטלפוניה הגדולות כבר הצהירו על כוונתן להפוך את מכשירי הטלפון מתוצרתן לנגני מוסיקה משוכללים. חברת נוקיה, למשל, הודיעה לפני מספר שבועות בכנס ה-3GSM בקאן על ברית אסטרטגית בינה לבין מיקרוסופט במסגרתה תשלב בטלפונים החדשים שלה את נגן המדיה פלייר של הענק מרדמונד. באמצעות נגן המדיה יוכלו המשתמשים להעביר שירים מהמחשב לסלולרי, להאזין להם וגם להעביר את הקבצים המוסיקליים בחזרה למחשב. חברת LoudEye שפיתחה את התוסף הזה מאפשרת לרכוש שירים מאתרים ייעודים באינטרנט הסלולרי. הקובץ הנרכש מהאתר שוקל בממוצע 2 מגה (פורמט AAC). כאשר המשתמש יחליט להעביר את השיר למחשב, הוא יקבל אופציה להוריד את השיר באיכות גבוהה יותר (פורמט WMA). בנוסף המשתמש יוכל להעביר את השיר לנגנים נוספים, כאשר החברה הודיעה שלא תהיה הגבלה על זכויות יוצרים בניגוד לשירותים של חברות מתחרות.

גם מוטורולה הודיעה מצידה על שותפות עם חברת אפל ועל הכנסת נגן ה-iTunes למכשיריה החדשים. בנוסף, מוטורולה מקיימת שיתוף פעולה עם רשת MTV המספקת לה תכנים מוסיקליים עבור הטלפונים החדשים שלה. פרט לכך, מוטורולה הציגה בשבוע שעבר בפיסגת M3 שהתקיימה במיאמי, מספר פיתוחים חדשים שיגיעו אל הטלפונים העתידים לצאת לשוק בהמשך השנה. החידוש הראשון הוא ה-iRadio, המאפשר האזנה למאות תחנות רדיו-אינטרנט נטולות-פרסומות, ובנוסף להן לאוסף המוזיקה הפרטי של המשתמש. ה-iRadio יאפשר לשמוע את האמנים והמנגינות האהובים עלינו בכל מקום, כאשר השירות עושה שימוש בחיבור אינטרנט מהיר, טכנולוגיית בלו-טות' ובטלפון נייד. כדי להציע למאזינים חוויית בידור מתמשכת, אפשר להמשיך לשמוע שיר ברדיו של הרכב בדיוק מהנקודה שבה עצרתם אותו במערכת הסטריאו בבית.

בנוסף, מוטורולה הציגה שימוש בטכנולוגיית האלחוט NFC (ר"ת של: Near Field Communications) המאפשרת תקשורת משותפת בין מכשירים סמוכים. המשתמש יוכל באמצעות הטלפון והשבב-החכם (Smart-Tag) המשולב בתוך כרזה של הופעת מוזיקה, להוריד מידע אודות האמן לטלפון הנייד, לרכוש אחדים משיריו או להזמין מהאינטרנט כרטיסים להופעותיו הבאות.
 

שובו של הווקמן

הגדילה לעשות סוני-אריקסון שעומדת בקרוב מאד להחזיר לחיים את הווקמן המיתולוגי, כן - אותו אחד שהספידו עם הגעת הדיסקמן למדפים. הטלפון הסלולרי שיתחפש לווקמן הנוסטלגי יקבל את השם W800 Walkman, והוא ישלב נגן מוסיקה עם עד 30 שעות נגינה באמצעות הסוללה, זיכרון פנימי של 38 מגה, כולל כרטיס זיכרון של 512 מגה, נגן מדיה ואפשרות לסנכרון הטלפון עם המחשב. סלקום הודיעה שתמכור אותו כבר בחודשים הקרובים.

הפלטפורמות, הטכנולוגיות והטרנדים מתחלפים במהירות שיא. עם זאת, יש שלושה אלמנטים שלעד ישארו באופנה: ניידות, שימושיות ומוסיקה. כאן מחליק לתמונה הטלפון הסלולרי, ובאופן הכי טבעי שאפשר. כפי שזה נראה כרגע, אפשר לנפנף לשלום לכל הנגנים הקונבנציונליים שאנו מכירים - הטלפון הסלולרי הוא הנגן העתידי.

תודה לטלי לכיש
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by