ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
קרבי זה הכי בן-דוד שלי 

קרבי זה הכי בן-דוד שלי

 
 
שוקי גלילי

הפרסומת החדשה של ברק מראה איך בני-הדודים הופכים אחים באינטרנט. במציאות, הם מסבירים, זה עדיין לא אפשרי. האמנם?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בתוך יומיים שאלו אותי תריסר אנשים אם כבר ראיתי את הפרסומת לשירותי האינטרנט של ברק. זה גורם לי לחשוב שאני לא היחיד שהיא השפיעה עליו.

באתר של ברק תוכלו לראות את הסרטון בגירסה ארוכה ובעריכה קצת שונה. אם לא ראיתם את הגירסה הטלוויזיונית, או שאתם זקוקים לתזכורת, זה הולך בערך כך: גבר צעיר בעל חזות ישראלית מגיע לעיר ערבית. אולי בירות או אולי דמשק, לא ברור (בגירסה המלאה אפשר לזהות את הדגלים ולהבין שמדובר בכלל באיראן). הוא חולף על-פני בתים עתיקים וסימטאות שוק. קצב שמן ומשופם נועץ בו מבט חשדן שעה שהוא משחיז את סכיניו זה בזה בתנועה מאיימת. והוא לא היחיד, כי הבחור שלנו, גיבור הסרטון, לובש חולצה שאומרת "קרבי זה הכי אחי". אינטליגנציה רגשית זה כנראה לא הצד החזק שלו.

הוא נעצר בפאתי השוק, במקום שנראה כמו חומוסיה. בזווית העין, קולט אותו גבר חמור-ארשת ומכוסה ראש שבידו שרשרת תפילה. אין ספק: מוסלמי קיצוני. הוא ניגש לבחור הישראלי ומניח יד כבדה על כתפו; הבחור מפנה מבט, קם על רגליו. שניהם מחייכים חיוך רחב ומתחבקים באומץ. על המסך מופיע כיתוב: "במציאות זה עדיין בלתי אפשרי, אבל באינטרנט קשרים כאלו נוצרים כל יום". פייד אאוט.
 
 
הסרטון הזה מצטרף למגמה לא חדשה בשיווק של שירותי תקשורת: מפסיקים לדבר על התשתית ועל הטכנולוגיה, מתחילים לדבר על השימושים ועל סגנון החיים.

כשמוצרים ושירותים עתירי טכנולוגיה מתפשטים מהגרעין הקשה של הפריקים אל הציבור הרחב, זה זמן טוב להפסיק לומר כמה זה מהיר ומשוכלל ולהתחיל לדבר על מה שאפשר לעשות עם זה. ואחרי שחברות התקשורת והאינטרנט דיברו איתנו על פנאי, משפחה ורומנטיקה, הסרטון הזה מדבר על שלום - עוד דבר נחמד שאפשר (אולי) לעשות עם אינטרנט מהיר.

הקונספט לא חדש. על הביצוע, מכל מקום, יש רק דברים טובים להגיד. הפרסומת הזו מתוסרטת, מבויימת ומשוחקת היטב, היא מקורית ונוגעת. בעיתוי מושלם, היא גם עלתה לאוויר בסוף השבוע בו שחקן בני סכנין, עבאס סואן, הציל את כבודה של נבחרת ישראל בכדורגל כשהבקיע שער משובח דקה אחת לסיום (ומכיוון שהטור הזה נכתב ממש בסמיכות לעניין, אז בוודאי תגלו הבנה לכך שאירועי המציאות והפרסומת נכרכו קצת זה בזה. אצלי לפחות).
 
 
אחרי כמה פעמים שרואים את הפרסומת, קשה להחליט האם היא יותר תלושה או יותר אקטואלית, או שאולי פשוט היא מה שנוהגים לכנות "על-זמנית". מצד אחד, אין ספק שהיא הרבה יותר מתאימה לתקופה שאחרי ערפאת. לימים בהם בראש הרש"פ עומד אדם שלפחות על-פי הצהרותיו פניו לשלום. לזמן שבו נראה כאילו הלבנונים הולכים להעיף את הסורים חזרה לחושלאימא שלהם.
מצד שני, זו פרסומת שיכולה הייתה להיראות טבעית לגמרי לו הוצגה בין מאי לאוקטובר 1999, בשיא ימי הבועה הפוליטית והטכנולוגית. מה שעושה את ההבדל הקטן הן המילים "במציאות זה עדיין בלתי אפשרי". "באינטרנט" בניגוד ל"מציאות", זה היה אפשרי גם לפני שש שנים. יכול להיות שהיום אנחנו מבינים טוב יותר את ההבדל בין שני העולמות האלה, או בין שתי הדרכים השונות כל-כך לבוא במגע עם העולם.

"באינטרנט", מסביר הכיתוב, "קשרים כאלו נוצרים כל יום". באיזה מקום, אולי כמו השער של עבאס סואן, גם הפרסומת הזו מזכירה שלפעמים מעשיהם של בודדים, עושים בשביל הפיוס והשלום בין בני האדם יותר ממה שמאה פוליטיקאים ואלף הסכמים הצליחו לעשות.

מה שמחזיר אותנו למציאות. במציאות, הבעיות שלנו קשורות לא רק לאנשים שנמצאים מהצד השני של הגבול. הן מתחילות קודם כל במה שנעשה בצד שלנו, בינינו לבין עצמנו. זה נחמד לחשוב שהרשת יכולה להצמיח תשתית חדשה של יחסים הרמוניים עם שכנינו. פשוט כדאי לזכור שהתהום העמוקה פעורה לא בין ישראל לבין איראן, אלא גם בין ישראלים שונים - למשל, בין הישראלים שיכולים להתחבר לאינטרנט לבין אלו שלא.

אלו שיכולים כבר התחברו. לאלו שלא יכולים, הפרסומת של ברק כמו הפרסומת האחרונה של בזק לא תועיל הרבה. חבל, כי טוב היה לו "קשרים כאלו" היו נוצרים גם בין הישראלים לבין עצמם. "במציאות" גם זה נראה "בלתי אפשרי".

האמנם? האם המציאות האינטרנטית היא לא יותר מתחליף למציאות הרגילה? או אולי היא גם כלי שניתן להשפיע באמצעותו על המציאות?
 
 
נסו את התסריט הזה: תיכוניסט אחד קורא לחבריו לשבות מלימודים במחאה על רפורמה צפויה במערכת החינוך. חבריו מעבירים הלאה את דבר השביתה. אימיילים נשלחים, הודעות מועברות ב-ICQ ובמסנג'ר, ולמחרת מתברר שמאות אלפי תלמידים לא הגיעו ללימודים. על המסך מופיע הכיתוב: "האינטרנט משפיעה על המציאות. תשתמשו באינטרנט כדי לשנות".
מה דעתכם? כן, אני מודה, זה נשמע קצת מופרך.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by