ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הראשון בחיפוש 

הראשון בחיפוש

 
 
יובל דרור

גוגל זוכים ליחס חם, מתמשך ובעיקר בלתי פרופורציונלי מהתקשורת. איך הם עושים את זה? יובל דרור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אני וודאי לא מגלה לכם סוד כשאני אומר ש-80% מהידיעות בעיתון, והדבר נכון בעיקר בעיתונות הכלכלית, מקורן בהודעות לעיתונות אותן שולחים לעיתונאים אנשי יחסי הציבור. מכיוון שזה המצב, חברות ענק דוגמת מיקרוסופט, יבמ, סוני ואחרות משקיעות סכומי עתק בהעסקת אנשים שכל תפקידם הוא לכתוב הודעות לעיתונות והעסקת אחרים שדואגים שכל עיתונאי בתחום יקבל אותן. דווקא מכיוון שכך נראה עולם העיתונות (אגב, לא רק בישראל אלא במקומות רבים נוספים בעולם) המקרה של גוגל מפתיע, שונה, ובעיקר מדהים בעוצמתו.
 
יותר משניים וחצי חודשים חלפו מאז שהחלה שנת 2005. עיון באגף "הודעות לעיתונות" של גוגל מגלה שהחברה פרסמה 7 הודעות לעיתונות. במהלך כל שנת 2004 פרסמה החברה 24 הודעות רשמיות לעיתונות. קשה שלא להתרשם מהכמות הדלה של הודעות לעיתונות שהחברה מפרסמת. לשם השוואה, מה-1 במארס השנה ועד ה-18 במארס (יום שישי), כלומר במשך 18 ימים, פרסמה חברת מיקרוסופט לא פחות מ-40 הודעות לעיתונות, כלומר יותר מכל ההודעות שפרסמה גוגל במשך 15 חודשים וחצי.
 
חיים ברשת
 חיים ברשת   
טוב, אז גוגל לא אוהבת לפרסם הודעות לעיתונות, היא לא חושבת שהיא צריכה לרוץ לתקשורת בשל כל ידיעה אזוטרית. אפשר להעריך את זה. אבל אפשר היה גם לצפות שיהיה יחס ישר בין מספר ההודעות שהחברה מפרסמת לבין הנפח התקשורתי שהיא תופסת בעולם. אז זהו, שהיחס לא רק שהוא לא ישר, הוא הפוך לחלוטין.
 
 
למרות שגוגל כמעט ולא מדברת עם עיתונאים, לא באמצעות מסיבות עיתונאים, לא באמצעות הודעות לעיתונות ולא באמצעות "שיחות שלא לציטוט", כמעט כל פעולה שהחברה מבצעת, גם אם היא זניחה ובלתי חשובה, זוכה לכיסוי תקשורתי חסר פרופורציה.
 
דוגמה קלאסית לכך היא הידיעה שהופיעה באתר NRG מעריב לפיה ניתן לקבל הזמנות לשירות הדואר האלקטרוני של החברה, Gmail, כבר מאתר הבית של גוגל, וכי הדבר מרמז על כך שהחברה "הגבירה את מאמציה להפיץ את Gmail". העובדה שאפילו בטוקבקים התייחסו לכך שכל מי שרצה או רוצה בחשבון Gmail מתפאר בחשבון שכזה כבר שבועות ארוכים, לא שינתה את ההתלהבות הילדותית של הדיווח (שתורגם ממקור לא ידוע) שאף טורח ומצטט את הטפיחה של אנשי גוגל על השכם של עצמם ("התגובות היו נפלאות"). מסתבר שהופעת קישור חדש באתר גוגל מהווה הצדקה מיידית לידיעה נרחבת.
 
ynet
 ynet   
כמובן שזו רק דוגמה. בחודשים האחרונים הופיעו אלפי ידיעות במאות אתרי חדשות העוסקים בקשר בין גוגל לבין מפתחי הקוד הפתוח, על שיפור טכנולוגיית הצגת הפרסומות באתר, על תוכנית שתסייע לעסקים לרשום את אתריהם במנוע החיפוש של החברה, על שיטה חדשה לבצע התאמה אישית של אתר החדשות של גוגל ועוד ועוד – אף אחת מהן לא נבעה מהודעה של גוגל.
 
קשה למצוא עוד חברה שמסוגלת לגרום לאמצעי התקשורת בעולם לכתוב עליה כל כך הרבה מבלי שהיא מדברת ישירות עם העיתונאים. מי שמתקרבת לכך היא אפל אבל באפל זו בעיקר פוזה בהתחשב במכונת השיווק המשומנת שלה.
 
אז מה הסיבה בגינה גוגל זוכה ליחס מועדף? הרי ידועה העובדה שחלק ניכר מההודעות לעיתונות של חברות ענק חשובות לא פחות מגוגל, לא נפתחות כלל על ידי העיתונאים בעוד שאותם עיתונאים ממש (בהם גם כותב שורות אלו) מעוניינים וכותבים סיפורים על גוגל גם אם אלו לא הופיעו להם בתיבת הדואר בצורת הודעה רשמית.
 
NRG
 NRG   
התשובה לכך מורכבת אבל הנה בקצרה רק סיבה אחת: גוגל מדברת עם המשתמשים שלה מעל הראש של אמצעי התקשורת. היא משיקה פרויקטים חדשים באתר ולא במסיבת עיתונאים, היא מנסה, ובדרך כלל מצליחה, לחבק את הגולשים ולא לדבר אליהם דרך העיתון. זאת ועוד, החברה צברה כל כך הרבה כוח ויוקרה עד שלעיתונאים אין ברירה; הם חייבים לקבל את חוקי המשחק שגוגל מכתיבה.
 
גוגל פועלת כך מאז שהיא נוסדה וכולם ציפו שברגע שהיא תהפוך לחברה ציבורית, ההתנהגות שלה תשתנה. בינתיים זה לא המצב. גוגל נהנית מפריבילגיה שלא עומדת לרשותה של אף חברה: היא השיגה שליטה כמעט מוחלטת (שהרי לפעמים, גם לגוגל יוצאים דברים מכלל שליטה) על סדר היום התקשורתי וכמו שיגיד לכם כל דובר זוטר בבית הלבן, שליטה בסדר היום התקשורתי משמעותה שליטה בעולם.
 
כעת נשאלת השאלה האם לנצח תצליח גוגל לסובב את כולם על האצבע או שמא יבוא היום שבו היוצרות יתהפכו והאדישות המופגנת שלה תהפוך ללהיטות לפרסם הודעה. תחושת הבטן אומרת "כן, לנצח תצליח גוגל לסובב את כולם על האצבע", אבל ההיסטוריה אומרת שגם החברות הגדולות, הנערצות והמצליחות מגלות יום אחד שהגלגל הענק הסתובב ומהמקום שבו הן נמצאות רואים בעיקר את השלט "יציאה" ולא את הנוף של גני התערוכה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by