ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
יגאל שילון, מאחוריך 

יגאל שילון, מאחוריך

 
 
טלי לכיש

סטארט-אפ ישראלי יביא את כל הקטעים המצחיקים שרצים ברשת ישירות אליכם: למחשב, לטלוויזיה ולסלולרי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Metacafe
 Metacafe    
אם הכל יילך כמתוכנן, הלהיט הבא באינטרנט (ואולי גם בטלוויזיה) יתבסס דווקא על התוכן הכי וותיק ונפוץ ברשת: סרטונים וקטעים מצחיקים.

חברת Metacafe הישראלית עובדת בשקט-בשקט כבר שנתיים על תוכנה קטנה ש"אוספת דברים מגניבים מהאינטרנט", זאת באמצעות שימוש בטכנולוגיית ה-P2P המוכרת לנו מתוכנות שיתוף הקבצים. לפני מספר חודשים שוחררה גירסא ראשונה לרשת, ללא פרסום או שיווק כלשהם. "רצינו לראות איך אנשים מגיבים לזה, אז הסתמכנו על הפצה ויראלית", מספר לנו מנכ"ל החברה, אריק צ'רניאק. מאז, צברה התוכנה אלפי משתמשים קבועים וקהל מעריצים של ממש.

"אנחנו מנסים לעשות כאן משהו גדול. רוב חברות הסטארט אפ בישראל הן חברות טכנולוגיות. התוכנה שלנו מיועדת למשתמש הפשוט, וברחבי כל העולם", אמר צ'רניאק.
 

הכל התחיל באובססיה

 
השנה היא 1998. אייל הרצוג, המכהן כיום כמנהל הטכנולוגי של Metacafe, עסוק בחברת הסטראט אפ שלו Contact Networks (שבינתיים נמוגה לעבר הלא נודע יחד עם הבועה). בין לבין הוא משתעשע ברעיון ליצור אתר או תוכנה שתאתר את "הבדיחות הכי מצחיקות בעולם", לדבריו. מאז חלפו 5 שנים, במהלכן המשיך הרצוג לאסוף באובססיביות את כל הבדיחות, הסרטונים והמשחקים שעברו, אפילו לרגע, בתיבת המייל שלו, בתקווה שיום אחד "הוא יעשה איתם משהו". עם התרחשותן של מהפכות שיתוף הקבצים והפס הרחב, הרגיש הרצוג שהבשילו התנאים להפוך את החזון למציאות. לצורך העניין הוא חבר לצ'רניאק (אותו מצא באינטרנט, כשקרא את הבלוג שלו), ויחד עם עוד מספר חברים שכבר עבדו עצמאית על פיילוט, הקים ב-2003 את Metacafe.

ביולי 2004 שוחררה גרסת האלפא של התוכנה, שהיתה מלאה בבאגים ודלה בחומרים. עם זאת, למן הרגע הראשון הובטח למשתמשים כי התוכנה תהיה נטולת רושעות לחלוטין: ללא רוגלות, פופ-עפים, וירוסים, רכיבי פרסום ומיני מזיקים וירטואליים אחרים. האנשים ב-Metacafe ארזו יפה את הלינק, שלחו אותו לכל חבריהם, וקיוו לטוב. "אנו בונים על שיטת 'חבר מביא חבר'. היום זה תהליך הרבה יותר מסובך ואיטי, כי אנשים עברו חוויות קשות עם התקנות, והאתגר הכי גדול שלנו זה לקנות את אמון האנשים שחושדים ומרימים גבה", מספר צ'רניאק. כנראה שהם בכל זאת עושים שם משהו טוב ב-Metacafe, מכיוון שתוך פחות משנה הורידו את התוכנה כחצי מליון משתמשים. רבים מהם, יש לזכור, גם תורמים חזרה קטעים בעצמם, חלקם אפילו באדיקות, כמו גולשת אחת מאירלנד שהעלתה כ-150 סרטונים.
 

בידור לבטטות כורסה

למרות שבמבט ראשון Metacafe נדמית כעוד תוכנת שיתוף קבצים, לא כך הוא. "P2P אצלנו הוא כלי בלבד, ולא המהות", אומר צ'רניאק. ואכן, בניגוד לתוכנות ה-P2P הקונבנציונאליות שמתבססות על משתמש אקטיבי העושה שימוש תדיר בכפתור ה-search ("חפש"), Metacafe פונה לבטטות הכורסה שבינינו. כל שעלינו לעשות הוא לגשת למחשב, להישען לאחור והתוכנה תנגן עבורנו את הקטעים, כאשר הפופולאריות של אייטם נקבעת על פי דירוג הגולשים. "ב-Metacafe הסיפוק הוא מיידי. נכון, אתה לא תמיד יודע מה יבוא עכשיו, אבל זה חלק מהכיף. אתה יכול להיות בטוח שבערוץ ה-amazing, תקבל את הדבר הכי מדהים שיש באינטרנט שעדיין לא ראית, וכך בערוץ ה-funny ובשאר הערוצים. כשיהיו לנו 5 מליון משתמשים אז באמת כל משפט שאמרתי עכשיו יהיה אבסולוטי", אומר צ'רניאק.
 
 

נכנס לטלוויזיה ולסלולר

 
ואם האסוציאציה שחולפת כעת במוחכם קשורה למכשיר אלקטרוני סלוני וותיק אחר, אתם לא טועים. למעשה, ב-Metacafe כבר חשבו על כך לפניכם, והשלב המתוכנן הבא באבולוציה של התוכנה היא "MetacafeTV". החברה מתכוונת למכור למשתמשים רכיב חומרה שיאפשר להם לצפות במה שמציעה התוכנה מעל גבי הטלוויזיה הביתית, בצוותא, מנוחות הספה המשפחתית. "שמנו לב שאנשים אוהבים לצפות יחדיו ב-Metacafe", מספר הרצוג, מן הסתם בדיוק כשם שכל משפחה ישראלית ממוצעת מתכנסת מידי שבוע להעביר ביחד צחוקים על חשבונם של הקורבנות ב"פספוסים".

הרכיב "יפתח" ערוץ טלוויזיה נוסף בממיר הלקוחות, ויקרין בו לאורך כל היממה קטעים מצחיקים, טרי-טרי מהרשת. אין מה לראות בערוץ 2? פשוט תעבירו ל"ערוץ הרשת" שלכם, וכל השטויות שאתם מקבלים באימייל יפציצו לכם את מסך הטלוויזיה הגדול והנוח.

"גם הפאלמים ה-iPod וכל דבר שיכול להציג מדיה לא יקופחו", מוסיף צ'רניאק. "יצרנית התכנים הכי גדולה בעולם היא האינטרנט, והמשימה שלנו היא למיין אותם, ואת הטובים ביותר להפיץ למשתמשים. חברות הסלולר המקומיות כבר הביעו התעניינות מרובה בתוכנה ובתכנים, ומבחינתנו השירות זמין באופן מיידי. עם זאת, יש סוגיות משפטיות שצריך לברר כללים להפצת התוכן במדיומים אחרים בשל נושאי זכויות יוצרים, ולכן פלאפון, לדוגמא, משלמת הרבה כסף בשביל לספק למנוייה תכנים שאפשר להוריד באינטרנט בחינם, רק בשביל לא להסתבך עם זכויות יוצרים".
 

בינתיים - גם תכנים כחולים

ברשת כמו ברשת, חובבי הפורנו הם הראשונים לאמץ את הטכנולוגיה החדשה. רבים מן הסרטונים שמציעה Metacafe מדשדשים בתחום שבין ארוטיקה קלה לפורנו כבד, לשמחת המעוניינים. לשאלתנו האם החברה מתכוונת להציע אלטרנטיבה נוחה ובטוחה לשוק הפורנו המקוון שורץ הוירוסים והנוכלים, "זאת בהחלט אפשרות שאנחנו בוחנים", ענה צ'רניאק. "עם זאת", מבהירים שם, "אנחנו עוד לא לגמרי סגורים איך להתמודד עם העניין הזה. ייתכן כי בהמשך גם נחליט להעיף את הפורנו לחלוטין".
 

והכסף, מאיפה?

את החברה מממנת קרן הון סיכון מהגדולות בעולם - קרן Benchmark, שהשקיעה בחברות כמו eBay, Shopping.com ו-Friendster. למרות 3 מליון הדולר שנתנה בנצ'מרק, השליטה נותרה בידי היזמים והעובדים של Metacafe.

והעתיד? אל תתנו לעמוד הבית המינימליסטי להטעות אתכם (לדברי צ'רניאק הוא נמצא שם כי מכל העמודים שנבחנו, הוא הביא למספר ההורדות הגבוה ביותר), לחבר'ה ב-Metacafe יש מודל כלכלי מסודר: "אנחנו בעצם פלטפורמה לשיווק תוכן. כל מי חברה שמעוניינת בכך, יכולה לתת לנו את התוכן שלה עטוף ב-DRM (מנגנון לניהול זכויות יוצרים), זו יכולה להיות פרסומת או תוכן מסוג אחר, ואנחנו נפיץ אותו עבורה תמורת תשלום", הם מסבירים. "כמובן, שלא נדחוף לגולשים שלנו כל זבל", ממהר הרצוג לסייג.

עם זאת, התוכנית שבטח הכי תעניין את הקוראים המקומיים היא שבעוד מספר חודשים עתיד לעלות בתוכנה ערוץ ישראלי ייחודי. "התוכנה תדע לזהות משתמשים ישראלים, והסטרימינג שהם יקבלו יהיה בהתאם. כך, אם מישהו העלה קטע היסטרי מ"ארץ נהדרת", הישראלים יקבלו אותו מיידית אליהם. כמובן, שכדי לא לפגוע בזכויות יוצרים לא נאפשר להעלות תוכניות שלמות".

השתתף בהכנת הכתבה: אורי גושן
התמונה מתוך אתר "פספוסים"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by