ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הטקסט מסרב למות 

הטקסט מסרב למות

 
 
ליזארד, סלון.קום

כמה מהשימושים שאבותינו הקדמונים עשו עם האינטרנט שלהם נמצאים עדיין כאן איתנו, חיים ובועטים לנו בתחת. משחקי תפקידים מבוססי טקסט, אמנות אסקי ו-usenet מעולם לא נעלמו מהמפה. אולי אפילו להיפך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
איזו שנה זו? דרקון (אסקי) מתוך DragonMud
 איזו שנה זו? דרקון (אסקי) מתוך DragonMud   
אתה יושב מול המחשב שלך, מוכן להזין את ההתמכרות שלך. אתה נכנס למערכת, מכניס את השם והסיסמא שלך, ומתחיל. החיים המשעממים שלך כג`ו סטודנט נשארים מאחור; כעת אתה ת`רוג, לוחם-גמד רב עוצמה, נחוש לסיים את הרמה ה-12 לפני שאתה יוצא מהמשחק - בתנאי שהמזל והקפאין יחזיקו מעמד. אתה מתפתה להשתמש בכמה טריקים שאתה מכיר, כמה חורים בתוכנית המשחק, כדי להקל על עצמך, אבל לבסוף עומד בפני הפיתוי ומשחק בדרך הקשה. הפחד הגדול שלך הוא להיתקל ברוצח שחקנים מניאק, שינסה להוריד אותך. קרוב לודאי שישתמש בטריק כדי לעשות זאת (הם תמיד מרמים, כמובן - אחרת, איך הם מנצחים לעתים כל כך קרובות?).

שאלה מהירה: אלה שנות השמונים כאן, או ?2000 הייתי צוחק עליכם אם הייתי אומר שאתם מקלידים בקדחתנות פקודות בטלקום? ובכן, לא ממש. סביר להניח שלא קראתם במגזינים למשחקים כי ה-MUD המיושן של הטלנט (משחקי התפקידים הידועים גם כ- multi-user dungeons; ראו גם MUSH, MUX, MOO וכו`), עדיין חי ונושם, בפורמט חצי מחתרתי. הגילוי משול לבעיטה בבוץ בחוף הים, והיחלצותו המפותלת של סרטן קדום: כולנו ראינו את המאובנים, אבל קשה שלא לתהות - האם הדברים האלה לא נכחדים לעולם?

בהתחשב בעובדה שהיום משחק "קלאסי" הוא כזה שיצא בשנה שעברה ושרידי הזמן שעבר הם בני שנתיים, אריכות הימים של חלק מהעולמות האלה מדהימה. DragonMud פעיל מאז 1989, תקופה ארוכה במושגים של משחקי מחשב. כדי להבין עד כמה ארוכה תוחלת החיים של המשחק, התחשבו בעובדה שהוא רץ במשך ארבע שנים עד להופעת ה-WWW ב-1993; 317 הדמויות שנוצרו באותה שנה עדיין פעילות.
 

העלמותם של הדימויים החזותיים

שורץ דרקונים, האינטרנט הזה. גרסה חסרת דמיון, מתוך Everquest
 שורץ דרקונים, האינטרנט הזה. גרסה חסרת דמיון, מתוך Everquest   
שחקן למוד MMORPGs (משחקי תפקידים רבי משתתפים ברשת, שהם למעשה גרסאות גראפיות של ה-MUDs הישנים) עלול להתבלבל מהעדר הדימויים החזותיים ומהעובדה שכדי לשחק ב-MUD שמבוסס על טקסט בלבד, נדרשות יכולות קריאה וכתיבה, ולא כרטיס אשראי. אולם תוך זמן קצר ימצא גם המשתמש המתחיל בדיוק את אותו מבנה משחקי הן במשחק עצמו (רמות היכולות המיוחדות, מפלצות ודמויות אחרות) והן בתרבות שמסביב לו, של בריתות בין שחקנים, פוליטיקה, "אלים" ו"קוסמים" (שחקנים מנוסים שנהנים מזכויות גדולות יותר בעולם המשחק).

קיצור מלים וסלנג חוצים את גבולות הזמן והקוד. שחקני Everquest, לדוגמא, מכנים את המפלצות במונח העתיק mobs שנגזר מ-mobiles, שם לאובייקטים ניידים במשחקים רבי משתתפים, הזזים מחדר לחדר ורודפים אחר שחקנים. בדומה לכך, מסורת הריגת השחקנים (בה שחקנים תוקפים דמויות של שחקנים אחרים, ולא ישויות משחק שנשלטות על ידי המחשב) ממשיכה לשגשג, כמו גם המחלוקת סביבה.

הרשת נתפסת לעתים כמערכת מרובדת, מלאה שכבות, כמו פני השטח של צוק. על פי האנלוגיה הזו, טכנולוגיות חדשות קוברות את השיטות הישנות יותר, הופכות אותן למיושנות, רלוונטיות רק עבור ארכיאולוגי הרשת שחופרים מתחת לפני השטח. זוהי אנלוגיה שימושית, אך לא מדויקת. מודל טוב בהרבה לתת-תרבות וטכנולוגיות הרשת, הוא המוח האנושי.

כמו פני השטח של כדור הארץ, המוח האנושי בנוי שכבות, חדשות מעל ישנות. אך בזמן שהשכבה שמונחת בפיקת המוח אינה ממשיכה להתפתל ולהתרבות ואין יותר דינוזאורים שזוחלים בקרטאקוס רוק, החלקים הישנים יותר במוח הם לא רק חיים, אלא גם פעילים, מעצבים את ההתנהגות של השכבות העליונות בדרכים משונות וקסומות. חלק מהתאורטיקנים שחוקרים את האבולוציה של המוח האנושי מאמינים כי לשם הבנת הדחף האנושי לבנות פצצות אטומיות, להתפלסף וליצור אמנות, אנחנו צריכים לקחת בחשבון את תפקידו של המוח האחורי, הפרימיטיבי, שעל פי התיאוריה, מבין רק טריטוריה, זווג וכוח. באופן דומה, כדי להבין למה Everquest ,Ultima Online והשאר הם כפי שהם, צריך להסתכל אחורה, על ה-MUDs המוקדמים ביותר, ולראות כיצד הם טיפחו את התרבויות והקונפליקטים של ימינו. ההיסטוריה של הרשת חיה ונושמת.
 

געגועים לטלפרינטר

לא גמור, למרבה הצער. מתוך פרוייקט הגיקים האולטימטיבי
 לא גמור, למרבה הצער. מתוך פרוייקט הגיקים האולטימטיבי   
טכנולוגיה מעצבת את החברה, אבל חברה מחזיקה מעמד זמן רב יותר מאשר טכנולוגיה. הוכחה אחת לכך היא המשכיותה במאה ה-21 של צורת אמנות שנולדה בימים המוקדמים של המחשוב. לפני ה-ARPANet, הקודמת לאינטרנט, הרבה לפני מאיצים גרפיים, לפני Super-VGA, לפני CGA, לפני Appel 2 Hires, ו-100-VT, הייתה אמנות ה-.ASCII והיא עדיין כאן.

ASCII הוא הסטנדרט העתיק של העשור להצפנת טקסט, ובו נשמרים קבצי הטקסט הפשוטים ביותר על הכונן שלכם. אמנות ACII עשויה מתווים טקסטואליים - אותיות, מספרים וניקוד. היא התפתחה כאשר לא היו נקודות חיבור גרפיות כלל, רק טלפרינטרים, שבהם גם הקלט וגם הפלט הוקלטו על נייר מגולגל יחיד.

בזמן שאפילו ילדים יכולים ליצור אמנות מולטימדיה באמצעות לחיצת עכבר, ישנם עדיין כמה משתמשי רשת שמרכיבים ברוב עמל יצירות גרפיות בעלות מורכבות מדהימה ממלים, לא מדימויים חזותיים. כמובן שישנם כלים שמסייעים בתהליך, כמו Fabs או TheDraw Screen Editor, אולם התוצאה היא משהו שהיה יכול לנבוע ממדפסת קווית לפני שלושה או יותר עשורים.

אם המוח האחורי האנושי משתמש במוח הקדמי כאמצעי למטרותיו, כך גם תרבות האמנות הקדומה של הרשת אימצה טכנולוגיות חדשות. אנימציה שולבה באמנות ה-ASCII בעזרת טכנולוגיות כמו HTML דינאמי וג`אווה, והגיעה לשיאה בביצוע הלא גמור למרבה הצער, אך המרשים של Star Wars as pure ASCII.
 
 

אלט.סקס.פטיש.ג'לו

המפתחות פראנק, המפתחות. ממשק דום שנגנז ואיננו עוד (איור: יעל בן דוד)
 המפתחות פראנק, המפתחות. ממשק דום שנגנז ואיננו עוד (איור: יעל בן דוד)   
שורדת נוספת היא ה-Usenet, שפורטלים, עיתוני רשת ודומיהם מעדיפים לטייח או להתעלם ממנה, כיוון שהיא בלתי רווחית בעליל. (Deja.com ניסו, ונכשלו). זוהי האם הקדמונית הרוחנית של כל לוח מודעות ברשת, אחת מה"מדיות" החשובות הראשונות של הרשת, שהקדימה בהרבה את הווב. ל-Usenet, שנתנה במה לדיונים על כל נושא שניתן להעלות על הדעת - וכמה נושאים שכמעט ואינם עולים על הדעת, כמו alt.sex.fetish.jello, אין בעלים, אין סמכות שלטת, אין נקודת שליטה מרכזית. אף אחד לא יכול להגיש תביעה נגד ה-Usenet, או לשלוח שוטרים שייקחו בכוח את השרת.

מבחינה קונספט, צריך להודות ל-Usenet על מערכת שאינה מבוססת על שרת אחד מרכזי. המודל של Usenet, העושה העתק של כל מסר לכל מכונה, מגלם גישה נבונה בהרבה. אפשר לסגור את נאפסטר, אבל לא את גנוטלה; אפשר להעלים דף רשת, אבל לא קבוצות דיון שפועלות ב-Usenet.
 

הקהילה תנצח

מתחת לכל תרבות רשת מודרנית, אורבת לה מקבילת לואו-טק שהצליחה לשרוד. משמעות העובדה שהן עדיין קיימות, היא שחוקרי רשת יכולים לבקר בהן, כמו שהן, ולא רק כדי להתעמק בקבצי ASCII רקובים שניצלו מאיזה טייפ מתפורר. יש לכך השלכות מעבר לרשת עצמה. השימוש במונח "תרבות" בהקשר של MUDs או Usenet אינו בבחינת הגזמה; עבור אנשים רבים, הקהילות האלו הן הקהילות היחידות שחשובות להם. ככל שיותר ויותר אנשים מתחברים לרשת, מה שקרוי תרבויות וירטואליות, יכולות להפוך, עבור הרבה אנשים, לסדר החברתי השולט.

ברשת, העתיק, המודרני והנאו-פוסט-אולטרה-מודרני מתקיימים כולם בכפיפה אחת, וכל מצטרף חדש לקהילה של הקהילות (אם האינטרנט היא "הרשת של הרשתות", מכאן שתרבות האינטרנט היא בהכרח הקהילה של הקהילות) יכול לנכס לעצמו את העבר והעתיד - או פשוט ליצור ערך חדש בבסיס הנתונים החברתי.


תרגום: הילה בקמן
הכתבה פורסמה במקור במגזין סלון.קום
הזכויות על התרגום העברי שמורות לנטוויז`ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by