ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
האח הקטן: משחק האמת והסקר 

האח הקטן: משחק האמת והסקר

 
 
יובל דרור

אחת לחודש אנו שומעים על סקר חדש המדווח על "יותר ויותר מכורים לאינטרנט". תופעה מדאיגה? יותר בכיוון של בלוף ענק

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מכור
 מכור   
ביום שישי האחרון הופיעה ב"מעריב" ידיעה שסיפרה על "רונית", אם חד-הורית, שהתמכרה לאתר ההיכרויות xlove.co.il ולא יכלה לעזוב אותו. משום כך היא פוטרה (כי כל היום נפגשה עם גברים) ולכן דרשה מהאתר פיצוי בסך 75 אלף שקלים. מזל שנותר עוד קצת טוב-לב בעולם, ואותה גברת זכתה מייד בהצעת עבודה חדשה. מנכ"ל החברה החליט להעסיק אותה כיוון ש"היא יודעת שהמוצר שלנו מצוין מניסיונה האישי".

הסיפור האידיוטי הזה, הופץ על ידי משרד יחסי הציבור "א.מ.פי.אר – יחסי ציבור שיווקיים" לעיתונאים ו"במעריב" סברו שהוא ראוי לדפוס. מעבר לעובדה שהסיפור הוא דוגמה מצוינת להזניית מקצוע יחסי הציבור – אחרי הכל, גם המגה-יחצ"ן רני רהב טען שחלק מאנשי יחסי הציבור הן גיישות – ולשפל אליו הגיע "מעריב", הוא מלמד משהו על הקסם של המלה "התמכרות". אהה, היא התמכרה, היא לא יכלה לעזוב את האתר. מסכנה, מכורה לאינטרנט.
 
אני? מכור?!
 אני? מכור?!   
יש משהו בצירוף "מכור לאינטרנט" שעושה את זה. הוא מגרה את הדמיון, מפעיל את היצרים. הרי מכורים הם אנשים שיש להם הרגל שהם אינם יכולים להיפטר ממנו. מכורים לאלכוהול, לסמים, לקניות. וודאי נמצא כמה מכורים לאינטרנט, לא?

משום כך, אחת לכמה זמן מופיע מחקר, נייר עמדה, מאמר שפוסק בטון רציני עד כאב "מצאנו את המכורים לאינטרנט והם הולכים ומתרבים". כך לדוגמה, חמישה חוקרים מאוניברסיטת איווה פרסמו בשבוע האחרון מחקר שפוסק כי לפחות 15% מהגולשים המשחקים במשחקי תפקידים מרובי משתתפים באינטרנט (ראשי תיבות: MMORPG) הם מכורים לאינטרנט. אם משתמשים בהגדרה מחמירה יותר, אז לכל הפחות 10% מהמשחקים במשחקים אלו מכורים. מפחיד, נכון?
 
שימו לב לתוצאות: סטודנט אמריקאי ממוצע מבלה 10 שעות גלישה באינטרנט בשבוע. שחקן MMORPG ממוצע, בין אם הוא "מכור" ובין אם לאו, מקדיש למשחקי התפקידים 20-25 שעות בשבוע וזאת בנוסף ל-10-15 שעות גלישה באינטרנט, כלומר הוא מבלה פי 4 (!) באינטרנט. יווו, מצמרר. העובדה שמי שרוצה לשחק במשחקים מקוונים צריך להתחבר לאינטרנט, חמקה כנראה מעיניהם החודרות של עורכי המחקר.

גם במקרה זה, כמו במקרים אחרים, כדאי לעיין בפרק המתודולוגיה, בשיטת המחקר. גם במקרה זה, כמו במקרים אחרים, מסתבר עד כמה מדובר בבלוף אחד גדול. ראשית, לא מדובר במחקר אלא בסקר. נו, גם סקר זה טוב. בטח החוקרים פילחו את האוכלוסייה ודגמו את הנסקרים באופן מדעי. בטח. הנסקרים היו גולשי אינטרנט אקראיים שהתבקשו לענות על שאלות באמצעות אתר האינטרנט.
 
 
החוקרים לא ראו את הנשאלים ולא יכלו לוודא שהם מספקים מידע בסיסי אמין. כך לדוגמה, אין כל דרך לדעת שבני ה-15 ענו שהם באמת בני 15 ולא בני 45 וההפך. אין שום דרך לוודא האם מספר השעות המדווח של משחק במשחקי התפקידים או בגלישה לאינטרנט מתקרב למציאות. למעשה, אין דרך לדעת האם אלו שדיווחו שהם משחקים במשחקי תפקידים בכלל משחקים במשחקים האלה. אין גם דרך לדעת אם הם זכר או נקבה, בעלי תואר ראשון או לא סיימו בית ספר יסודי. זה לא הרתיע את החוקרים מלבצע ניתוח מלומד על ההבדלים בין גולשים בעלי השכלה גבוהה לגולשים בעלי השכלה תיכונית ובין גברים לנשים.

בהמשך נשאלים הנבדקים שאלות כמו "באיזו תדירות אתה מרגיש בודד", "באיזו תדירות אתה מדבר על בעיות אישיות עם המשפחה שלך", "כמה שעות אתה מבלה עם חברים", "האם רוב חבריך הם חברים מקוונים", "האם אתה גולש באינטרנט כדרך לברוח מבעיות" – או במלים אחרות, מסוג השאלות שכל אחד ישמח לענות עליהן בכנות מלאה.

בסך הכל ענו על הסקר המקוון כ-500 אנשים. את התשובות ניתחו החוקרים באמצעות מיטב הכלים הסטטיסטיים העומדים לרשותם ופרסמו את התוצאות ברוב פאר והדר באמצעות שימוש בטבלאות, גרפים ושאר פירוטכניקה פסבדו-מדעית שאמורה לשכנע את הקורא הממוצע שהנה, מצאנו את המכורים לאינטרנט.
 
שלא תבינו לא נכון, סביר להניח שאי שם יש כמה אנשים שלא מסוגלים להתנתק מהרשת בדיוק כמו שיש אנשים שלא יכולים להפסיק לעשן סיגריות, שלא יכולים להפסיק לצפות באופרות סבון, שלא יכולים להפסיק ולקנות סבון. אין דבר בעולם שאי אפשר להתמכר אליו ואין גבול לשיגיונות האנושיים. ואולם הניסיונות הפתטיים לאתר ולנתח את התופעה באמצעות כלים קהים נועדו בראש ובראשונה לתפוס כותרת.

במובן הזה, החוקרים מאוניברסיטת איווה אינם שונים מ"א.מ.פי.אר – יחסי ציבור שיווקיים" שהבינו שאין זה משנה עד כמה הידיעה טיפשית, העיקר שמאייתים את שם המנכ"ל בלי שגיאות כתיב.


* גילוי נאות: דרור גלוברמן, שלצערי חתום על הידיעה ב"מעריב", הוא חבר קרוב ואחד העיתונאים הטובים והמוכשרים שאני מכיר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by