ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בזק, עד שנתחתן 

בזק, עד שנתחתן

 
 
שוקי גלילי

המון של רווקות שועט לעבר אתרי ההיכרויות ברגעים אלה ממש, והכל תודות לבזק. שוקי גלילי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אין על בזק בפרסומות. לפני שנתיים זה היה קמפיין ה"תתחברו לאינטרנט המהיר ותהיו מעודכנים", שהוציא את שיתוף הקבצים מהארון. אשתקד, הציגה בזק להמונים את תרבות הרשת עם ליאור מילר ש"לא ידע לאן הוא ממשיך מכאן". ועכשיו, היא מוכרת את האינטרנט כזירת הפו"פ האולטימטיבית: "ואז תבוא האחת, תחליטו להקים משפחה... בזק, בכל עתיד שתבחר". גדול.

הפרסומת החדשה פונה לקהל קצת מבוגר יותר מבעבר. כזה שלא רק שלא מפחד לשמוע על חתונה וילדים, אלא גם מוכן להתחבר בגללם לאינטרנט המהיר. בואו נשים את הדברים על השולחן: זה קמפיין לרווקות.

זה לא מפתיע. אחרי הנוער, כוח-הקנייה שהמפרסמים הכי אוהבים הוא זה של הנשים הצעירות. אלו כבר לא התיכוניסטיות של סרטון "הרוצח הוא השליח של הפיצה". אלו לא הצעירים/רות בגיל הטיול שאחרי הצבא, שעבורם נתפר המסע הוירטואלי בסרטון עם ליאור מילר. הפעם אנחנו מדברים על בני 30-פלוס, או אולי בנות 30-מינוס. השלב שבו מוכנים לנסות דרכים יצירתיות כדי למצוא זוגיות. לא מעט גולשות ישימו את פעמיהן לאתרי השידוכים בגלל הפרסומת הזו, תהיו בטוחים בזה.

כמובן שבזק לא מפרסמת כדי לייצר עתודות אנושיות עבור קופידון ו-JDate. כמו בעבר, היא פשוט מחפשת קהלים חדשים, ואולי גם תמצא אותם בין גולשי HOT ואולי בין אחרוני הגולשים במודם. אבל האם הקמפיין הזה יביא גולשים חדשים לגמרי? תרשו לי להטיל בזה ספק.
 
(עדיפות לעתיד בלי VoIP, כבלים או פטור מדמי מנוי חודשיים)
 (עדיפות לעתיד בלי VoIP, כבלים או פטור מדמי מנוי חודשיים)   
מחקר של חברת BDI שפורסם לאחרונה קובע: כחצי מבתי-האב בישראל מחוברים לאינטרנט המהיר. ישנם 940 אלף מנויי פס-רחב המהווים 85 אחוזים מבתי-האב המחוברים לאינטרנט. כלומר, 1.1 מיליון חיבורים לאינטרנט.

מעניין להשוות לנתוני משרד התקשורת מסוף 2002. היו אז בישראל 879 אלף חיבורים אנלוגיים ו-207 אלף חיבורי פס-רחב. בסך-הכל 1.08 מיליון חיבורים. במילים אחרות: 700 אלף משקי-בית עברו מאינטרנט איטי למהיר, אבל מספר החיבורים הכולל כמעט לא השתנה. במקרה הטוב נוספו 20 אלף חיבורים בלבד, ובמקרה הרע מדובר בטעות סטטיסטית.

מה שמעורר תהיה בקשר לנתון אחר מהמחקר של BDI: מספר הגולשים גדל בשנתיים האחרונות מ-2.2 ל-2.8 מיליון. מאיפה הגיעו 600 אלף גולשים חדשים? אולי אלו גולשים צעירים או מבוגרים מאד, מבתים שכבר היו מחוברים ב-2002. אולי הייתה פה מהפכה שקטה - השייחים הבדואים התחברו בהמוניהם, מביאים איתם 30 נפשות בממוצע לבית-אב. אולי מדובר בטעות. בכל אופן, זה נתון קצת חשוד, תודו.

חוקרי BDI הם עוד פסימיים יחסית. סקר TIM שפורסם בדצמבר האחרון, קבע שיש בישראל 3.2 מיליון גולשים. כמעט מחצית האוכלוסייה וכ-400 אלף יותר מאשר אצל BDI.

ההפרש העצום הזה רק מזכיר את מה שידוע מזמן: אף אחד לא באמת יודע איך בדיוק לאמוד את מספר הגולשים. את מספר החיבורים לאינטרנט המהיר, אפשר לבדוק וגם קל יחסית. לבזק ו-HOT יש נתוני אמת, והן מחוייבות בדיווח למשרד התקשורת ולציבור (מספר חיבורי המודם, על-פי כל הסימנים, אכן לא מהווה יותר מ-10-15 אחוז).

אבל איך מגיעים ממספר החיבורים למספר הגולשים? לו כל המגזרים בישראל היו מחוברים באופן שווה, אפשר היה לקחת את נתוני הלמ"ס ולבצע חישוב פשוט: לחלק את מספר התושבים (6.6 מיליון) במספר משקי-הבית (כ-1.9 מיליון), כדי לקבל את מספר הנפשות הממוצע למשפחה (3.5) את המספר הזה היה אפשר להכפיל במספר החיבורים.

למרבה הצער, החישוב הזה שגוי. המציאות היא שרוב הגולשים בישראל הם צעירים יהודים חילונים שגרים במרכז. תושבי הפריפריה מחוברים באחוזים נמוכים יותר. חרדים, ערבים, בדואים, קשישים ומשפחות מהעשירונים התחתונים, לא מחוברים כמעט בכלל.

רק כדי לסבר את האוזן: משק-בית ממוצע במגזר היהודי כולל 3 נפשות, אחת מהן בת פחות מ-10 או יותר מ-65. בתל-אביב, העיר הכי מחוברת בישראל (ובעלת שיעור כפול של רווקים מחיפה וירושלים) מדובר בכ-2.2 נפשות למשפחה.

קשה לשקלל נתונים כאלה לחישוב. בלית ברירה, משתמשים באומדנים או שואלים את הנסקרים כמה נפשות יש בבית, כמה גולשים וכו'. לא כולם עונים, לא כולם עונים אמת, ובסך-הכל סקרים הם כלי מוגבל ומועד לטעויות. אפילו סקרי הבחירות טועים לפעמים, ועם כל הכבוד - בחירות זה לא אינטרנט ו-BDI זה לא מינה צמח.
 
בארה"ב הגיע האינטרנט לכ-50 אחוזים מהאוכלוסייה כבר בשנת 1997. אצלנו, עם כל הכבוד לסקרים האופטימיים, היעד הזה רחוק מאד מהשגה. שליש מהאוכלוסייה או קצת יותר משתמש באינטרנט ובזה נצטרך להסתפק.

בהודעה לעיתונות של BDI זה נאמר במילים יפות: "לאחר הצמיחה המטאורית של האינטרנט בשנים האחרונות ניכרת בענף מגמת רוויה... ספקיות התשתית והשירות החלו להתמקד בשימור לקוחות ובהרחבת ההכנסות מן הלקוחות הקיימים, ופחות בגיוס לקוחות חדשים".

במילים אחרות: החגיגה הולכת להיגמר. לא עוד מבצעים והוזלות והאצה מתמדת, כי בקרוב לא יהיו עוד גולשים במודם שניתן לשדרג להם את החיבור. ועם כל הכבוד לקמפיין הנהדר של בזק, כנראה שאין בנמצא מאגר עצום של רווקות תאבות ADSL שישנו את המצב. מה שנשאר זה מיעוטים ושכבות חלשות, אנשים שרובם לא מחוברים וגם לא יתחברו כי אין להם כסף. לרובם גם אין מחשב, לחלק מהם כבר אין קו טלפון וחשמל, ועשרות אלפים מביניהם יפונו בקרוב מבתיהם כי לא שילמו את המשכנתא.

אפשר לעצום עיניים ולומר שהבעיה לא קיימת, אבל היא שם. ומי שניסו לשכנע אותנו שאין קשר בין בעיות הכלכלה לבעיות החברה בישראל, יוכלו לצפות בקרוב בניסוי הגדול של התזה הזו על הענף שהיה לפנים הכי צומח במשק. כשזה יקרה, אני חושב שכדאי להם לפנות לפרסומאים של בזק. הם אולי לא הכי מחוברים לשטח, אבל עושים סרטוני פרסומת מעולים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by