ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
האתר שינקה לכם את גוגל 

האתר שינקה לכם את גוגל

 
 
יובל דרור

scroogel הוא מנוע חיפוש המבוסס כולו על גוגל, רק בלי הפרסומות. האם הוא עובר על החוק? בכלל לא בטוח. יובל דרור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
התהליך שעברו מנועי החיפוש הגדולים בעקבות הופעת גוגל הוא תהליך מרתק והמעקב אחריו עשוי להוביל לתובנות אנתרופולוגיות באשר לדרך בה אתרים משפיעים האחד על השני. היום קשה להיזכר בכך אבל עד להופעת גוגל, לא היו מנועי חיפוש; היו "פורטלים" שמנועי החיפוש היו תכונה בתוכם.
 
 
הסכמה על התפקיד המרכזי של הפורטל לא היתה בנמצא. היו כאלו שרצו להשאיר את הגולשים בתוך הפורטל, היו כאלה שסברו שהם שער יציאה לאינטרנט אבל כולם הסכימו שהעמוד הראשי של הפורטל, המקום שממנו מבצעים הגולשים את החיפוש, יהיה מופצץ בפרסומות כיוון שזה העמוד הנצפה ביותר באתר. באה גוגל והפכה את העמוד הראשי שלה על ראשה, כלומר מיצבה אותו כעמוד נטול פרסומות. שורת חיפוש וזהו.
 
מאוחר יותר הגיעו הפרסומות אבל הם מעולם לא הגיעו לעמוד הבית של גוגל. הפרסומות של גוגל עשו לעצמן שם בזכות היותן בלתי חודרניות, בלתי אגרסיביות, טקסטואליות ולעתים אשכרה עוזרות וזאת בניגוד לפרסומות מסוג פופ-אפ, פופ-אנדר ושאר טריקים מלוכלכים שכולם מכירים.
 
 
לא מחבבים את גוגל
 לא מחבבים את גוגל   
זו הסיבה שהופתעתי לגלות את אתר Scroogle. האתר מציע לא רק שירות ייחודי אלא גם אמירה מעניינת: אנחנו נשתמש במנוע החיפוש של גוגל, נשתמש בשרתים של החברה, בטכנולוגיית החיפוש המתוחכמת שלה אבל כאשר נגיש לכם את תוצאות החיפוש, נשליך, Scrap (ומכאן השם "Scroogle") את הפרסומות שגוגל מציגה לצד תוצאות החיפוש.
 
אין המדובר בשירות חדש. עורכי האתר מסבירים שגוגל חסמו את הגישה של Scroogle לשרתי החברה כבר בדצמבר 2003 וזאת כדי למנוע מהם להציע את השירות לגולשים ואולם Scroogle התגברה על הבעיה על ידי כך שהחליפה שרת וחמקה ממסנני גוגל. ובכל זאת, מעניין לבדוק את הרציונאל של בעלי האתר: מדוע הם עושים את מה שהם עושים דווקא למנוע החיפוש שעל פניו משתדל שלא להציק לגולשים?
 
התשובה שלהם מעוררת מחשבה: ראשית הם מסבירים שאין המדובר במשהו אישי נגד גוגל. הפעולה שלהם יוצאת כנגד כל מנועי החיפוש באשר הם והסיבה לכך פשוטה: מנועי החיפוש שולחים רובוטים הסורקים את האינטרנט ומאנדקסים אותו מבלי לבקש רשות מאף אחד. לעתים הם יוצרים עותק (Cache) של התכנים המופיעים באינטרנט וגם זאת הם עושים מבלי לבקש רשות מאף אחד. לאחר מכן שהם מציעים שירות המבוסס על פרסומות וזאת כדי להרוויח כסף (שמוזרם ישירות לכיסם הפרטי של בעלי מנועי החיפוש) מהעבודה ומהמתכנים שמפיקים מיליוני גולשים באינטרנט. משום כך, סבורים אנשי Scroogle, שזכותם להציע לאותם גולשים שירות חיפוש שמציג את תוצאות החיפוש ללא הפרסומות.
 
לא רק זאת, Scroogle קוראים לגוגל באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים לתבוע אותם. אלא שלמרבה אכזבתם, עורכי הדין של גוגל מעדיפים להתעסק בדברים אחרים. ב-Scroogle לא הרימו ידיים: נחושים להיתבע על ידי גוגל, שיחררו בעלי האתר את קוד המקור של תוכנת הפרוקסי שלהם וזאת במטרה "להסלים את הסוגיה". לטענתם, הם פועלים במסגרת דוקטרינת "השימוש ההוגן" ואין להם כל בעיה לבדוק את הנושא בבית המשפט אם רק גוגל תחליט לתבוע.
 
מעבר לסוגיה המשפטית יש כאן כמובן סוגיה עקרונית. אין כל ספק שמנועי החיפוש עושים שימוש במידע שהגולשים בנו בזיעת אפם. אין כל ספק שהם משתמשים במידע הזה כדי להציע שירות עליו הם מקווים להרוויח כסף. נשאלת השאלה האם לגולשים יש את הזכות לדרוש ולקבל ממנועי החיפוש גרסה נטולת פרסומות?
 
ככל שאני בעד מרחב ציבורי נקי מפרסומות אני סבור שהדרישה הזו קיצונית שלא לומר מוגזמת ומשוללת כל בסיס רציני. דומה הדבר לדרישה לקבל את התוכנית של נתן זהבי או ורדה רזי'אל-ז'קונט ללא פרסומות. אחרי הכל, התוכנית שלהם בנויה עלינו, המאזינים. אם אנחנו לא נתקשר או לא נכתוב, לא תהיה להם תוכנית. בעצם התוכנית שייכת לנו, אנחנו יוצרים את התוכן, אז מה פתאום שנאלץ לשמוע פרסומות? האם אנחנו לא זכאים לשידור נטול פרסומות? אז זהו, שלא ממש.
 
יש לנו אינטרס שיהיו תוכניות ברדיו ויש לנו אינטרס שיהיו מנועי חיפוש. יש לנו גם אינטרס שתחנות הרדיו יתפרנסו כמו גם מנועי החיפוש. הדרישה לוותר על מודל הפרסום חותרת תחת הבסיס הכלכלי של מאות אלפי ארגונים ברחבי העולם. אז נכון שגוגל ושכמותה בונים את העסק שלהם עלינו הגולשים אבל בתמורה לצפייה בפרסומות (ובמקרה של גוגל, פרסומות בלתי מעצבנות בעליל) אנחנו מקבלים שירות יקר מפז מבלי לשלם אגורה שחוקה. נראה לי לכן שזה מסוג המקרים שאותם ניתן לסכם ב"יש גבול לחוצפה". תקנו אותי אם אני טועה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by