ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בדרך לאינטרנט לעשירים בלבד? 

בדרך לאינטרנט לעשירים בלבד?

 
 
יובל דרור

יותר ויותר אתרי תוכן סוגרים לתשלום את הארכיון שלהם. בינתיים הדבר כמעט ולא מורגש, אך כבר בקרוב כולנו נתחיל לשלם את המחיר האמיתי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יש מודלים עסקיים ספורים המאפשרים לאתרי תוכן לחיות מהכנסה קבועה. מודעות הפרסום באות והולכות והמחירים של באנרים, פופ-אפים וכל שאר ההצקות האחרות, נמוכים מכדי שיהיה אפשר לסמוך עליהם לאורך זמן. משום כך, יצרני תוכן כפייתיים כמו עיתונים, אימצו בשנים האחרונות את המודל התשלום עבור תוכן המוגדר כ"פרימיום".

ההגדרה של תוכן פירמיום שונה ממקום למקום ואולם על דבר אחד כולם מסכימים: תוכן ארכיוני הוא תוכן פרימיום ולכן יש לשלם עליו. למעשה, רוב אתרי התוכן שמציעים את מרכולתם בחינם - וזה נכון גם לאתרי התוכן בעברית וגם לאתרי התוכן באנגלית - גובים תשלום עבור אותו התוכן כעבור כמה ימים וזאת כיוון שהוגדר כתוכן ארכיוני. "הארץ", "דה-מרקר", "גלובס", ה"ניו-יורק טיימס", ו"סן חוזה מרקורי" הן רק כמה דוגמאות לכך. למעשה, רק מיעוט שבאתרי התוכן מאפשר קריאת חומר ארכיוני ללא תשלום (הנה רשימה של אתרי תוכן באנגלית המפרטת האם האתר יגבה מכם כסף על חיפוש וקריאה של חומרי ארכיון. והנה רשימה דומה של אתרים ברחבי העולם).
 
 
הויכוח סביב היעילות הכלכלית של מודל הארכיון בתשלום מעולם לא פסק. הפרשן דן גילמור לדוגמה, טען באחרונה שאין כל היגיון לסגור את התוכן הארכיוני מאחורי גדרות וירטואליים ולחסום את הגולשים מלהגיע אליו. לטענתו, מודלים כלכליים כמו פרסומות מבוססות טקסט מהסוג שגוגל הפכה לאמנות, יכניסו יותר כסף מאשר גביית דמי מנוי לשירות הארכיון של האתר. לדבריו, מהרגע שהגולשים יבינו שהתוכן פתוח ובחינם, הם יתחילו לקשר אליו ולהזרים לכיוונו יותר גולשים שיקליקו על יותר פרסומות שיניבו יותר כסף.

לא כולם מסכימים עם גילמור. יש שקוראים לו תמים. מרטין ניסנהולץ העומד בראש החברה שאחראית על פרסום ה"ניו-יורק טיימס" באינטרנט, אמר בראיון לכתבה שהתפרסמה ב-OJR שיש שתי סיבות בגינן גובה העיתון המקוון תשלום על תוכן ארכיוני: האחת שהשוק כבר תמחר את החומר הארכיוני במחיר גבוה, והשניה שאין שיטה מוצלחת יותר לקבל את אותו מחיר גבוה חוץ מאשר גביית תשלום עבור התוכן. "אין שום ניתוח שמראה שפרסומות הטקסט של גוגל ישיגו לך הכנסות שמתקרבות במשהו להכנסות שאנחנו מקבלים כיום מהארכיון", הסביר והוסיף שהחברה מוכרת את התוכן שלה פעם נוספת לשירותי מידענות ועל סכומי כסף אלו, אין בכוונת החברה לוותר.

סימון וולדמן האחראי על המהדורה המקוונת של עיתון ה"גרדיאן" הבריטי טוען מנגד שדווקא העובדה שה"גרידאן" מאפשר גישה חופשית ופתוחה לכל כתבות הארכיון שלו, ודווקא מכיוון שכל כתבה זוכה ללינק ייחודי שלא נעלם מהרשת לעולם, הפך ה"גרדיאן" לעיתון חשוב, שהשפעתו גדולה בהרבה מהתפוצה האמיתית שלו בבריטניה.
 
הויכוח הכלכלי/פילוסופי הזה חשוב אבל הוא לא הדבר הכי חשוב. מה שחשוב הוא המגמה וזו מצביעה לכיוון סגירת עוד ועוד תכנים בתוך ארכיונים למנויים. מהלך זה עשוי לפגוע באופן ממשי ביכולת שלנו להשיג מידע. היכולת הזו, בואו נודה על האמת, מבוססת על גוגל (ואולי בעתיד גם על מנוע החיפוש של MSN). ברוב המקרים, מה שהמנועים מוצאים, זה מה שיש. ואולם כיצד גוגל יכול לחפש בתוך ארכיון הסגור למנויים בלבד?

התשובה היא שהוא לא יכול לחפש ולכן הוא לא מחפש, לא מוצא ולא מציג בפנינו את התוכן המבוקש. מכאן שכל אתר תוכן שסוגר את תכני הארכיון שלו למנויים משלמים בלבד, פוגע באופן ישיר ביכולת של גוגל לספק לנו תוצאות חיפוש מוצלחות. המשמעות היא שבתוך האוקיינוס הענק של תוכן חופשי באינטרנט, צומחים להם במהירות מדאיגה, איים של תוכן סגור, איים שגדר חשמלית מתוחה סביבם שמחשמלים כל מי שינסה להניח את ידו על תוכן ארכיוני.

בקצב הזה, לא רחוק היום בו תוצאות החיפוש שנקבל ממנועי החיפוש הגדולים יהיו מוגבלים בעיקרם לתכנים שהתפרסמו רק באחרונה. זאת ועוד, ככל שהאינטרנט צומחת ומתרחבת, כך מתקשים מנועי החיפוש "להקיף" את כל האינטרנט, כלומר לעדכן את מסדי הנתונים שלהם. מכאן שבאופן תיאורטי, כתבה שתתפרסם בעיתון מסוים לא תאותר על ידי גוגל כלל, כיוון שעד שהוא הגיע אליה, היא כבר "נדחפה" לארכיון.

לא ברור מה הגולשים יכולים לעשות כדי להילחם בתופעה הזו שמניעיה כאמור, הם בעיקרם כלכליים. אולי הדרך היחידה להשפיע על מהלך העניינים היא להוכיח שגילמור צדק - כלומר ללחוץ על פרסומות המופיעות באתרים בהם הארכיון פתוח, להזרים לכיסיהם כסף ובכך לחזק את המודל שקובע שארכיון פתוח טוב לא רק לגולשים אלא גם לבעלי האתרים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by