ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
די לטינוף המסך 

די לטינוף המסך

 
 
יובל דרור

יובל דרור קורא למלחמת גרילה כנגד מתקפת הלוגואים שמסתירה לנו את המסך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני כמה שנים שודר בטלוויזיה משחק כדורסל של אחת מקבוצות התחתית בליגת העל. הפרקט היה מלא בפרסומות שהודבקו עליו עד שבכלל אי אפשר היה לראות את הקווים. על כל מטר פנוי הופיעה הזמנה לרכוש פיצה, ביטוח או חשבון בנק. זה היה ביזארי.

בשנים האחרונות גם הטלוויזיה שלנו מתמלאת בפרסומות כאלו. לא, לא, אני לא עומד להתלונן על עודף הפרסומות בערוצים השונים. אני מדבר על הלוגו (בשפה המקצועית Bug או Dog) שנמצא בפינה הימנית העליונה של כל ערוץ. הרעיון שעומד מאחורי הלוגו פשוט והוא נקרא בשפה המקצועית "מיתוג". אם בכל רגע נתון יופיע על המסך הלוגו של הערוץ, לא נוכל לשכוח היכן אנו נמצאים והיכן ראינו את התוכנית שאנו כה אוהבים.

לכן, לא משנה לאן תלכו, בכל ערוץ יש לוגו. לערוץ 1 יש את העיגולים האידיוטים שלו, לערוץ 2 יש את ה-2 שלו לערוץ 10 יש 10 בתוך עיגול. כמובן שיש גם לכל הערוצים בכבלים ובלווין לוגו משל עצמם שמופיע בפינה הימנית העליונה. פעם הסתפקו שם באיור שקוף של מספר. 3, 4 או 8 - מספר ובזה זה נגמר. היום? Forget about it. פתאום יש "Hot דרמה" או "Hot Fun" או "Hot Extra" (שהרי אם אין משהו באנגלית בתוך המיתוג, זה פשוט לא עובר) ולכן הלוגו תופס הרבה יותר מקום.
 
בשידורי הספורט זה כבר הפך למגוחך לגמרי. ראיתם פעם את הלוגו של ערוץ הספורט "5 פלוס"? הוא הרי תופס את החצי העליון של המסך. בעת שידורי משחקי כדורסל, מספר "הלוגואים" שמופיעים על המסך גובל באבסורד. יש את הלוגו של הערוץ (5 פלוס) מתחתיו כתוב שמדובר בשידור ישיר. בצד שמאל מופיע שעון המשחק ומתחתיו שעון השניות. ולפעמים גם יופיע איזה לוגו נוסף של "שידור בלעדי", "רק בערוץ" או כל קשקוש אחר שהופך את מסך הטלוויזיה לערימת לוגו אחת גדולה, שגורמת לנו לדז'ה וו מבעית עם הפעם האחרונה שבה גלשנו ברשת, וירד עלינו גשם של פופ-עפים, שאפילו מטריה בדמות חוסם פרסומות לא עוצרת בהצלחה מרובה.

אבל מה שהצליח להוציא אותי מדעתי זה הלוגו של ערוץ האוסקר החדש שחברת הכבלים העלתה לקראת טקס האוסקר (אפיק 17 בממיר הדיגיטלי הקרוב למקום מגוריכם). אם בחלק ניכר מהערוצים ישנה הקפדה שהלוגו יהיה שקוף כך שהוא לא יסתיר את המתרחש על המסך, בכבלים החליטו שהעובדה שהם אורזים וממחזרים (לעייפה) את אותם הסרטים שהם מציגים כל השנה (פעם אחר פעם) בחבילה חדשה, ראויה ללוגו נוצץ משלו. לא נתפלא אם מישהו במחלקת הפרומו של HOT קיבל השראה מהמקום הלא נכון; הלוגו של ערוץ האוסקר ענק, אדום בלתי שקוף ובלתי אפשרי. וודי אלן וג'ין הקמן שהופיע בשניים מהסרטים שהציג הערוץ היו מתפלצים לגלות שפניהם הוסתרו בחלק ניכר מהסרט על ידי מדבקה אדומה וכעורה. שלא לדבר על זה שפשוט אי אפשר ליהנות מסרט כך. והצופים, הרשו לנו להמר, הם עם הרבה פחות סבלני מהגולשים, ובצדק.

נניח שכמו מרבית אתרי התוכן ברשת, ערוץ האוסקר או Hot דרמה היו מחולקים בחינם לכל דורש; אז אפשר היה להבין את הצורך של הכבלים להילחם על כל צופה, או על כל גולש - כפי שגילו אנשי הבועה, שמאז מנהלים על גבי עינינו הדואבות מלחמה עקובת באנרים. אבל אני משלם על הערוצים האלה, וביוקר. למה צריך לצרוב את הלוגו של הערוץ בתוך הרשתית שלי? הרי כבר שכנעתם אותי! קניתי את המוצר! מה אתם רוצים עכשיו?

זאת ועוד, נניח שיש כמה אנשים סתומים שלא יודעים באיזה ערוץ הם צופים, למרות שעל הממיר הדיגיטלי מצוין באופן מפורש מספר הערוץ ולמרות שבכל רבע שעה יש פרסומת, קדימון או כל הודעה אחרת שאומרת "רק בערוץ 2" או "רק בערוץ אגו" או "רק בערוץ הקניות". נניח. אז בגלל כמה סתומים כולם צריכים לסבול? שלא לדבר על בעלי טלוויזיות פלזמה ומקרן אחורי - להם נגרם נזק פיזי של ממש, שכן הלוגו הזה עשוי לשרוף פיקסלים במקרן (תופעה הנקראת Burn in).

אם בזה לא די, הרי שבשנתיים האחרונות החלו מקפצים על המסך לוגואים אינטראקטיביים שמזמינים אותך להיכנס לערוץ אחר, ללחוץ על הכפתור הירוק, להשתתף בסקר, להצביע ומה לא. למעשה כדי להעביר ערוץ יש לא רק לתקתק את מספרו על השלט אלא מיד לתרגל לחיצה חוזרת ונשנית על כפתור ה-Esc כדי להסיר את הלוגו המרגיז. זוהי עוד דוגמא מצוינת לדרך שבה שיטות פרסום מהאינטרנט משתלטות על הטלוויזיה, ומהבחינה הזו מתנהגות אלינו חברות הכבלים והלווין כאילו אנו גולשים בגרועים שבאתרי הפורנו.

באנגליה קמה תנועה עממית שקוראת להשמיד או לפחות לצמצם באופן דרמטי את הלוגו. גם בארה"ב נולדה תנועה דומה ואפילו מנחה תוכנית הטוק-שואו האמריקאי, קונן או'בראיין, התייחס ללוגו המרגיז של NBC באחת מתוכניותיו.

הגיע הזמן שגם בישראל תקום תנועה צרכנית של צופים שתאמר: נמאס לנו שאתם מלכלכים את המסך. האם אנשים משקיעים אלפי שקלים במקלטי טלוויזיה איכותיים בעלי יכולת קליטה של HDTV וישלמו עוד מאות שקלים בחודש דמי מנוי, רק כדי שיוכלו לצפות בלוגו האדום, הענק והצורח של ערוץ האוסקר?

די לאדישות לנוכח המפגע הויזואלי הזה שאין לו כל הצדקה למעט מגלומניה שיווקית מנותקת מהמציאות. הוסיפו כאן תגובה שכותרתה No Logo, הצטרפו למאבק שקורא לצמצם את ההשתלטות הברוטאלית על המסך שלנו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by