ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת משחק: Men of Valor 
 
 המלחמה מעולם לא נראתה טוב כל כך   
 
אולג זקס, גיימר

המשחק Men of Valor מצטרף לשורת הכותרים המנסים להפוך את מלחמת וייטנאם לטרנד הבא של עולם המשחקים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מלחמת וייטנאם היא מלחמת העולם השניה החדשה. אם בשנים 2001 עד 2003 המושגים החמים בתחום משחקי הפעולה היו 'הפלישה לנורמנדי', 'הקרב על הארדנים' או 'פנצרפאוסט', הרי שעכשיו הם מתחלפים ב-'וייטקונג', 'לה-דרנג' ו-'סייגון'. תעשיית המשחקים מצאה מכרה זהב במלחמה העקובה מדם של ארה'ב בג'ונגלים של וייטנאם, וכמו כל אופנה אחרת, גם מלחמת וייטנאם נטחנת עד דק.

שלא כמו מלחמת העולם השניה, מלחמת וייטנאם עדיין לא הולידה משחק יוצא דופן באיכותו. נכון, Battlefield: Vietnam היה משחק מרובה-משתתפים טוב למדי, אבל משחק ברמה גבוהה באמת עדיין לא ראינו. וכאן נכנסת לתמונה חברת 2015, שהיתה המפתחת העיקרית של Medal of Honor: Allied Assault. החברה החליטה להרים את הכפפה, וליצור משחק פעולה אלים ומעניין, שיביא את אימי מלחמת וייטנאם הישר אל המחשב האישי ואל קונסולת האקס בוקס של כל אחד מאיתנו.
 

פעולה בזמן מלחמת וייטנאם

 
מיד בהתחלה הבנתי שקל זה לא יהיה. הכנסתי את התקליטור הראשון מבין ארבעת תקליטורי ההתקנה, וכשההתקנה הגיעה ל-50%, הופיעה הודעה שגיאה. רק לאחר התקנה ארוכה נוספת, הסכים המשחק להתיישב על הדיסק הקשיח שלי.

גם אז, Men of Valor עשה לי חיים קשים, ועם הפעלתו קרס. וקרס שוב. ועוד פעם. לא ברור לי איך המשחק עבר את בדיקות האיכות ויצא כך לשוק. אולי החברה העדיפה להתעלם מהבאגים, כדי להספיק להוציא אותו בזמן לחגיגות הקניות של חג המולד. כך או כך, בינתיים יצאו לו כבר שלושה טלאים, ואין טעם שתנסו לשחק מבלי שהתקנתם אותם. הוא פשוט לא יציב.

Men of Valor מציב אתכם בנעליו של דין שפרד, חייל מארינס בצבא ארה'ב. כמו רבים בשכבת הגיל שלו, הוא גויס לצבא ונשלח לג'ונגלים העבותים של וייטנאם. בשונה ממשחקי פעולה אחרים, Men of Valor אינו מתיפייף. לא עוד קרבות מעודנים וחסרי דם, לא עוד צעקות קרב רפות. פסקול המשחק מתובל באינספור קללות עסיסיות, עד שלעיתים זה נראה מאולץ (כן, אפילו השורש פ.א.ק כבר נשמע מאולץ כששומעים אותו בערך הפעם המאה). בכל מקרה, הקללות מוסיפות ממד מציאותי כלשהו לקרבות. נחמד במיוחד לשמוע את החיילים הוייטנאמים צועקים בקול גדול 'Fuck you G.I' לאחר שחיסלת עוד חבר שלהם בצרור יריות למרכז המסה.

אבל לא מדובר רק בקללות. הפעם, האויבים מדממים כמו שצריך. לא עוד פגיעות כדורים המעלות 'אבק' כפי שראינו במשחקים מסוימים. פה, כל כדור גורם לגופו של החייל הוייטנאמי המסכן להשפריץ כמויות לא מבוטלות של דם. הגיע הזמן שמשחקי מלחמה יציגו בצורה קצת מציאותית יותר פגיעות של נשק חם.
 

לא משאיר רושם חזק

חבל שהתבגרות התוכן לא התבטאה גם בחוויית המשחק הכללית. הבעיה המרכזית של Men of Valor היא שהוא פשוט לא משאיר רושם על השחקן. אין בו מספיק קטעים בהם אתה כשחקן אומר 'וואו, זה היה ממש מגניב'. קשה לשים את האצבע על הסיבה המדויקת לכך, וכנראה מדובר בהצטברות של מספר גורמים הפוגעים קשות בחוויית המשחק.

ניקח לדוגמה את כלי הנשק. כל מי ששיחק במשחק מלחמה טוב יודע שלנשק צריך להיות 'משקל' מסוים, תחושת כוח המומחשת בדרך כלל על ידי השפעת הנשק על גוף האויב. ובכן, ב-Men of Valor אין דבר כזה. יריתי באויבים עם רובה M1, יריתי בהם עם AK47, יריתי בהם עם מטול רימונים, ולכל הרוחות אפילו יריתי בהם עם מקלע 0.5 אינץ' של מסוק, וההשפעה היא אותה השפעה. האויב משפריץ קצת דם, ונופל. אוקיי, אז אולי מטול הרימונים לפעמים גורם לחייל הוייטקונג לעוף קצת באוויר, אבל זהו. איפה תחושת הכוח אותה קיבלנו מהמקלע הכבד של Call of Duty? איפה תחושת הסיפוק בזריקת רימון לקבוצת אויבים וצפייה בהם עפים לכל הרוחות? לא יודע. וגם למשחק אין תשובה.

ניכר כי צוות הכותבים של עלילת המשחק, ניסה להמחיש דילמות מוסריות ולהמחיש עד כמה המלחמה היא לא אותו סיפור גבורה שראינו במשחקים אחרים. אבל הסיפור מועבר בצורה כל כך שלומיאלית ולא מקצועית, שהוא יותר מצחיק ממרתק או מותח. מרבית הסצינות מבוימות בצורה נוראית, והתזמון בהן הוא מתחת לכל ביקורת.
 
 

אינטליגנציה מלאכותית חלשלושה

 
רוצים דוגמה? באחד השלבים הראשונים של המשחק, אתם והקבוצה שלכם מלווים זוג עיתונאים בתוך הג'ונגל ליד דה-ננג. בשלב מסוים עולה סרטון בו המצלמה מתרכזת באחד העיתונאים ונשארת כך במשך זמן רב מדי. ואז, מתוך סבך שיחים סמוך, עפות ציפורים. הקטע הזה אמור להיות מפתיע, אולי אפילו מפחיד. אבל התזמון הגרוע הורס אותו. הסרטונים בהמשך אינם מציעים שיפור ברמה.

האינטליגנציה המלאכותית החלשה לא מוסיפה למשחק. האויבים בדרך כלל עומדים במקום אחד ויורים עליכם. כשהם לא יורים, הם מתכופפים וכביכול מסתתרים - גם אם אתם עומדים כשלושה מטרים מהם. בפעמים אחרות תזכו לראות את אויביכם רצים מולכם בנשק שלוף, מבלי שינסו לתקוף אתכם. באחת הפעמים אף עמדתי מאחורי קבוצת אויבים ויריתי עליה, אך הם התעלמו ממני כי היו עסוקים באחד מחברי לצוות, שעמד כעשרים מטרים מהם.

ואם כבר מדברים על חבריכם לצוות, גם הם לא בדיוק גאוני הדור. הרבה פעמים הם פשוט עומדים במקום ולא עושים כלום. פעמים אחרות הם מתרוצצים במרחב מוגדר משלהם, מבלי לעשות משהו מועיל. זכור לי מקרה בו הייתי צריך להסתער על גבעה מבוצרת היטב של הוייטקונג תוך גיבוי של חברי הצוות שלי, אך הגיבוי מעולם לא הגיע. אין צורך להזכיר את נטייתם של חברי הצוות להכנס לתוך קו האש שלכם. לא שזה משנה, כי גם אתם יורים עליהם, הם לא סובלים כל פגיעה.

למרות כל זאת, ישנם קטעים בהם המשחק מתעלה מעל הבינוניות הכללית השוררת בו, עם הבזקים קצרים של משחקיות מעניינת. מדובר בעיקר בשלבים בהם אתם מנהלים לחימה מתוך כלי נוסע - כמו סירה השטה במימי נהר שגדותיו נשלטות על ידי הוייטקונג, או ירי חיפוי ממסוק.
 

פיזיקה מציאותית? הצחקתם אותי

שלב מעניין נוסף מתאר את תהליך החיפוש שלכם אחרי מפקד בצבא הוייטקונג, המתחבא בכפר קטן. לאחר שתמצאו אותו, תצטרכו לסחוב אותו על כתפיכם לכיוון שארית הכוח הלוחם, בתנועה איטית ותוך כדי ירי אל המוני הוייטנאמים הצרים עליכם. חבל מאוד שהמשחק אינו מתעלה לאותה רמה בשאר חלקיו, מה גם שגם החלקים הטובים שלו קצרים מדי מכדי להוות השפעה משמעותית על איכות המוצר כולו.

Men of Valor הטיל על המפתחים הגרפיים משימה לא קלה - שחזור מראות הג'ונגלים של וייטנאם. המפתחים עמדו במשימה בכבוד, והג'ונגלים נראים מציאותיים, עם דשא גבוה וסמיך המתנועע לאיטו ברוח, צמחייה עבותה ועצים רבים היוצרים מראה משכנע של יער טרופי. עוד מציע המשחק פיצוצים גדולים ומפורטים, אש מציאותית ופילטר מתוחכם המעוות את מראה הסביבה הנשקף מבעד לעשן העולה מהאש. לכל זאת אפשר להוסיף השתקפויות טובות במים, ואפקטים לא רעים של גשם ורוח.

אך כמו שאר המשחק, גם הגרפיקה סובלת מפגעים רבים. זה מתחיל באנימציה המקוטעת, שהורסת לחלוטין כל סרטון שמתמקד בדמויות הפועלות. אלו מזכירות לפעמים רובוטים שאינם מתוכנתים כמו שצריך, עם תנועות מוזרות ובלתי מובנות, שאינן משתלבות אחת בשניה בצורה נאותה. לעיתים אף תראו דמויות 'גולשות' על פני הקרקע, כאשר תנועת האנימציה שלהן נתקעת מסיבה לא מובנת.

כמשחק המשתמש במנוע Unreal, היינו מצפים לפיסיקה מציאותית, אך לא כך הדבר ב-Men of Valor. אין פה טכניקת 'בובת סמרטוטים' (כמו שהיתה בשני משחקי 'אנריל טורנמנט האחרונים), ואין אנימציות הרג טובות. חיילי האויב נופלים כמעט תמיד באותה צורה, ולא משנה אם תירו בהם מאחור, מהצד או מלפנים. פשוט מדכא.
 

כבד מדי, מקרטע ובעיקר בינוני

אך הדבר המציק ביותר הוא שהמנוע שלMen of Valor כבד בצורה בלתי מובנת. המשחק מקרטע בצורה נוראית, במיוחד לעומת משחקים אחרים שעשו שימוש במנוע Unreal. אני לא מבין איך משחק עם טקסטורות בינוניות כאלה ועם מודלים לא מפורטים, יכול להכביד על מחשב שהמפרט שלו עולה בהרבה על מפרט המינימום של המשחק. אבל זה היה המצב, ושום טלאי לא שיפר זאת.

אם ציפיתם למשחק מלחמת וייטנאם טוב, חבל. המילה 'בינוני' חזרה הרבה בביקורת הזאת, כי היא מתארת היטב את המשחק - 'בינוני'. הוא לא טוב, והוא לא נוראי בצורה קיצונית, אבל בשום שלב שלו הוא לא מתעלה מעל הרף הכה נמוך הזה המאפיין את רוב חלקיו. אולי הסטנדרטים שלי גבוהים מדי, אולי פונקתי יתר על המידה עם משחקים אחרים. אבל לטעמי, כל עוד אנו זוכים לקבל מוצרים בינוניים שכאלה מחברות בעלות שם ומעמד בתעשיית המשחקים, גם הציונים בביקורות יהיו בהתאם.
 

ציונים זה לא הכל

הנאה: 6
קול: 6
גראפיקה: 7
ממשק: 7
קושי: 6

ציון כללי: 6.2
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by