ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
הבועה החדשה 
 
 מתוך Hriders.com   
 
יובל דרור

אתר של חובבי אופנועים מציע לכל גולש אלף ג'יגה של אחסון בחינם. וליובל דרור נדלקת דווקא נורה אדומה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הטירוף סביב הדואר האלקטרוני מבוסס הרשת (Web Mail) מתחיל לצאת מכל פרופורציות. לפני כשבוע הודיע אתר Hriders.com, אתר מצ'וקמק של חובבי אופנועים, שהוא ייתן לכל גולש, ללא הבדל דת, גזע ומין (והכי חשוב בחינם), תיבת דואר אלקטרוני בנפח של 1 (אחד) טרה-בייט שהם 1,000 (אלף) ג'יגה-בייט שהם 1,000,000 (מיליון) מגה-בייט.

אין ספק מי התחיל במהומה הזו; גוגל. ההודעה של החברה לפיה היא עומדת להשיק את שירות Gmail, שירות דואר אלקטרוני שיספק תיבה בנפח של 1 ג'יגה-בייט, שברה באחת את כל המודלים העסקיים שעסקו באספקת שירותי דואר אלקטרוני באינטרנט. חברות "קטנות" דוגמת יאהו ומיקרוסופט כבר כתבו תוכניות עסקיות בהן הסבירו שהן יעניקו מטוב ליבן 2-4 מגה-בייט חינם לכל דורש ומי שרוצה יותר - שישלם. ההודעה של גוגל מחקה את התוכניות הללו, וכיום יאהו מספקת תיבת דואר אלקטרוני בנפח של 250 מגה-בייט (זאת לאחר שתחילה נתנה 100 מגה-בייט) וגם הוטמייל משדרגת ומגדילה, מנפחת ומרחיבה.

ואולם מעבר לריסוק המוחלט של התוכניות של מיקרוסופט ויאהו, גרמה ההודעה לחברות נוספות, קטנות ומוזרות, לצאת מהחורים ולהציע שירותי דואר אלקטרוני מוגדלים. אלא שבעוד שחברות אלו ניסו להדביק את גוגל והציעו גם הן תיבה בנפח של ג'יגה-בייט אחד (או מעט יותר), החליטה Hriders.com להרים את הכפפה מהשולחן ובאמצעותה לתת סטירה לכל מי שהופיע עד עתה. כן, Hriders אתר שאולי מוכר לכמה חובבי אופנועים מושבעים, הוא זה שייתן לנו תיבה בנפח של 1 טרה-בייט שהוא למעשה נפח בלתי מוגבל. אני מסתכן ומנחש שרק לשבריר אחוז מבין הקוראים, יש במחשב האישי שלהם כוננים קשיחים שהנפח המצטבר שלהם מתקרב במשהו ל-1 טרה-בייט.

נו, אז מה רע בתיבה חינם בנפח טרה-בייט? לכאורה התשובה היא "אין שום רע". לכאורה, קמה חברה, שסבורה שאפשר לעשות כסף קל מתנועת הגולשים שנחשפים לפרסומות ומנסה להשתלט על נתח שוק גדול כדי שתוכל למממן את ההצעה הנדיבה שלה.
 
בפועל, מדובר במגמה מסוכנת. בועת הדוט.קום הגדולה שהחלה את התנפצותה ההיסטורית (וההיסטרית) במארס 2000 התנפחה לממדיה העצומים בעזרתם האדיבה של שירותים מהסוג הזה. בסוף שנות ה-90' קמו להן מאות חברות שהחליטו שהדבר היחיד שמעניין אותם זה מספר הגולשים שמגיעים לאתר. המוטו היה "אם נבנה את זה, הם יבואו ואם הם יבואו כבר נדע איך לעשות מזה כסף".

אלא שסיסמאות אמריקאיות חלולות לחוד, ומציאות לחוד. המתנות שהורעפו על הגולשים בצורת אינספור פיצ'רים שעלות פיתוחם נאמדה בעשרות מיליוני דולרים, הובילו את החברות אל עבר קריסה כלכלית. מהרגע שהסתבר ש"תנועת הגולשים" לא מביאה לרווחים, החלו המשקיעים לברוח והבועה קרסה לתוך עצמה.

והנה תזכורת מעניינת: חברות רבות הציעו באותה התקופה אחסון חינם ברשת. הן הציעו לגולשים להכין עותק של הדיסק הקשיח שלהם ולהעלות אותו אל השרתים שלהם. הסיסמה היתה "למה להיות קשור למחשב האישי? תעלו את הדיסק הקשיח לרשת ואז תוכלו לעבוד מכל מקום". עשרות חברות, חלקן ישראליות, נולדו אז כשהן מבססות את המודל העסקי שלהן על מתן נפחי אחסון בחינם.

חודשים אחדים לאחר התפוצצות הבועה, כל השוק הזה נמחק. החברות נסגרו, השירותים הפכו לשירותים בתשלום (במקרה הטוב) או שנעלמו יחד עם כל הנתונים והמידע שאוחסן בהם (במקרה הרע). ההצעה של Hriders.com מסוכנת כיוון שנודף ממנה ניחוח של בועה. אין כל הגיון עסקי במתן נפח אחסון אינסופי תמורת 0 (אפס) דולרים. כמו כל מודל עסקי בועתי, גם במקרה הזה, ככל שיותר גולשים יחתמו על השירות וישתמשו בו, כך תחריף ההתמוטטות של המודל העסקי.

שירותים בחינם זה טוב, שירותים בחינם זה נעים. אבל כאשר יותר מדי חברות סבורות שהן יצליחו לספק שירותים שעלותם גבוהה, בלי מודל עסקי יציב ומוכח, מתגברת הסכנה להתנפחותו של בלון פיננסי-טכנולוגי נוסף. כל מי שקרא בילדותו את הסיפור "מעשה בחמישה בלונים" יודע מה סופו של כל בלון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by