ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
שיגעון המוסיקה 

שיגעון המוסיקה

 
 
ג`אנל בראון, סלון.קו

שיטת התמלוגים לאמנים לפי הורדת שירים, שהנהיג האתר mp3.com, הפכה את האתר בבת אחת לזירת קרב אחת גדולה. הלוחמים: אלפי להקות קטנות ואלמוניות שיעשו הכל כדי שיורידו עוד שירים שלהן - מווידאו-קליפים פורנוגרפיים ועד קומבינות אפלות. והמוסיקה? למי אכפת מהמוסיקה, הרוב במילא זבל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
קליפ פורנוגרפי יסדר לך את המכירות. ארוטיק טראנס
 קליפ פורנוגרפי יסדר לך את המכירות. ארוטיק טראנס   
ליז גלטני ידעה בדיוק היכן היא רוצה להיות. כמוסיקאית מתחילה, היא עוקבת אחר העלייה המטאורית של mp3.com במשך כמעט שנתיים. היא בחנה בזהירות את השקת החברה ואת תוכנית התמלוגים - בה הפרישה החברה מיליון דולר כל חודש, כדי לשלם ללהקות הפופולריות ביותר שמאחסנות את שיריהן להורדה באתר. הבעיה היא שבהערכה גסה, 109 אלף להקות מפיצות את המוסיקה שלהן באתר, וגלטני ידעה שאם היא רוצה להרוויח חלק מהדולרים האלה, תהיה לה תחרות קשה.

אז גלטני עשתה מה שכל יזם שרוצה להרוויח באינטרנט היה עושה: היא הפיקה וידאו-קליפ פורנוגרפי.

ללהקת היחיד של גלטני, Erotic Trance, יש שני שירים באתר. היא מתארת את המוסיקה שלה כ"שירי פופ קצביים". למעשה, זה פופ סינתיסייזרים עם מלים חרמניות מפורשות. היא מסבירה שהקליפ הפורנוגרפי (בהשתתפות שחקני פורנו אותנטיים) מתאים באופן טבעי לסוג המוסיקה שהיא הקליטה.

גלטני פירסמה את הקליפ בכמה אתרי סקס, וכדי לצפות בקטעי הפורנו, היית צריך להוריד את הקובץ מ-.mp3.com הקונספט הצליח בגדול: כבר באמצע נובמבר, Erotic Trance טיפס לרשימת 40 האמנים הפופולריים באתר mp3.com והשיר של גלטני התהדר ב-2500 הורדות ביום, שהקנו לה 100 דולר תמלוגים ביום.

"יש 100 אלף אמנים באתר", אומרת גלטני. "איך משתחררים מהחבילה ויוצרים עניין? צריך שיהיה לך משהו מיוחד שאף אחד לא עשה אותו לפני כן. עם כל המוסיקה החופשית הזאת שמסתובבת, איך אתה עושה כסף?"
 
הגביע הקדוש של המוסיקאים. רשימת 40 הלהיטים של mp3.com
 הגביע הקדוש של המוסיקאים. רשימת 40 הלהיטים של mp3.com   
גלטני אינה היחידה שמעלה את השאלה הזו. זוהי הבעיה המרכזית שמציקה כמעט לכל להקה או עסק מוסיקלי בעלי נוכחות מקוונת. הפתרון החדשני של mp3.com היה לפצות באופן ישיר להקות בכל פעם שמבקר באתר מקשיב לשיר; תוכנית התמלוגים שהחלה במאי, מעבירה ישירות ללהקה כמה סנטים בכל פעם שמורידים שיר שלה.

התוכנית הפכה לפופולרית ביותר ורווחית באופן משמעותי עבור רוב הלהקות הפופולריות באתר. mp3.com הוא כרגע אחד האתרים הבודדים ברשת ששליחת מוסיקה בחינם אליהם יכולה לרפד את חשבון הבנק שלך. הלהקה הכי רווחית באתר, 303 Infinity, כבר גרפה 150 אלף דולר השנה.

אולם התוכנית גם גרמה להתעצמותה של תחרות בין להקות שמשחרות לדולרים האלה. כל להקה שואפת למצוא את הדרך החדשנית ביותר ליצור ביקוש רב למוסיקה שלה ולהגיע לרשימת 40 השירים הפופולריים של האתר. והשיטות הן לא תמיד לגיטימיות, ולרוב לא קשורות בכלל למוסיקה עצמה, אלא מתרכזות בקומבינות שונות ומשונות.

הגביע הקדוש של כל להקה ב- mp3.com הוא רשימת 40 השירים הפופולריים. מיקום גבוה ברשימה מבטיח פופולריות וכסף לפחות לתקופת זמן קצרה. mp3.com מקיים רשימה כללית ובנוסף גם רשימות של ז`אנרים מסוימים: הרשימות הללו הן התחנה הראשונה עבור רוב המבקרים החדשים באתר, שמנסים להבין מי מבין אלפי הלהקות שווה האזנה. רשימת ה-40 הופכת לנבואה שמגשימה את עצמה: ברגע שהצלחת לסלול את דרכך לראש הרשימה, ישנה סבירות שגם תישאר שם לזמן מה, היות ומבקרים סקרנים יקליקו על מנת להבין על מה כל המהומה.

אלכס סמית`, סטודנט בן 18, שמפיק מוסיקת טראנס בחדר השינה שלו, למשל, נכנס לרשימה עם להקתו The Cynic Project ועשה יותר מ-78 אלף דולר מתמלוגים באתר. הלהיט הראשון שלהם היה שיר בשם .Matrix לפי חשדו של אלכס, השיר הגיע לרשימת ה-40 משום ששמו טפס טרמפ על הפופולריות של הסרט באותו שם. השיר השתלט על המקום הראשון ברשימת ה-40 בתחילת השנה, אולם אחרי כמה שבועות החליק החוצה.

סמית` אומר שבשלב זה הוא הבין שכדי להיות פופולרי, נדרש קידום מכירות מתמשך - והוא החל לאסוף שמות וכתובות אי- מייל של מעריצים. נכון להיום, הוא שולח בקביעות מכתבי עדכון ופרסום ליותר מ-1000 מעריצים.

אחרים, בכל אופן, נוקטים באמצעים חריגים יותר במטרה להגיע לראש הרשימה. גלטני היא רק אחת מרבים שניצלה את כוח המשיכה של הלכלוך כדי למשוך אנשים לאתר שלה. ישנה גם בחורה סקסית ופופולרית בשם טיפאני שכוללת תמונות עירום מטושטשות באתר שלה, ושבין שיריה הבוטים והגסים יש שיר בשם "90 שניות של אקסטזה", היא מתארת את היצירה שלה כ"90 שניות של אקסטזה תוך כדי שאני מענגת את עצמי וגומרת. זה הדבר האמיתי! כשאני צועקת חזק תוך כדי שאני גומרת לתוך המיקרופון שנמצא ליד הפנים שלי, אפשר אפילו לשמוע את צליל השדיים המתנגשים אחד בשני ואני משתגעת מרוב תענוג".

מי יעמוד בפיתוי להקליק על זה? כפי הנראה, לא הרבה: טיפאני הרוויחה כבר אלפי דולרים מתמלוגים.
 
יותר ויותר קשה להגיע לקהל. mp3.com
 יותר ויותר קשה להגיע לקהל. mp3.com   
כשמדובר בלהערים על המערכת, המאמץ הפופולרי ביותר הוא, ללא ספק, חילופי הורדות. פורום האמנים ב-mp3.com מלא בלהקות שמציעות מזימות יד רוחצת יד: אם תוריד אחד מהשירים שלי, אני אוריד אחד משלך.

תוכלו למצוא גם תחנות רדיו מקוונות שכל חבר mp3.com יכול להשיק, בהשתמשו במוסיקה הזמינה באתר. כל מוסיקה שמוזרמת בתחנות האלה גם מרשתת את כסף התמלוגים של הלהקה: בעלי תחנת רדיו בעלי יוזמה יציעו לכלול את המוסיקה שלך בשידורים של התחנה, כל זמן שתבטיח להם לשמוע את התחנה כל יום.

רוח היזמות של mp3.com ניכרת גם בחיקוי של שמות להקות המיינסטרים הפופולריות: האתר משתף פעולה עם משתרכים חקיינים, שמקווים ששמות דומים יבלבלו מעריץ תועה או שניים. כך, נניח, חיפוש אחר בריטני ספירס יביא אתכם הישר כל TheBritneySpears. אבל בהתבסס על המספרים חסרי הערך של תמלוגי של הלהקות הללו, התחבולה לא מוליכה הרבה אנשים שולל.

ישנן גם שמועות שלהקות מצליחות מנצלות תוכנות שבאופן אוטומטי מורידות את המוסיקה שלהן אלפי פעמים.

כך או כך, על כל להקה שסוחרת בהורדות השירים שלה, יש גם כמה צדקנים שחשים שפעילויות כאלו מזהמות מבחינה אידיאולוגית את mp3.com. רבים טוענים שמשמעותו של סחר בהורדות היא שאנשים יפסיקו להכיר בערך האמנותי של המוסיקה ותחת זאת ישתמשו בה כסחורה. "הרבה מהאנשים האלה לא מעוניינים בהחלפה הדדית של מוסיקה, אלא סוחרים בהורדות כדי להעלות את מיקומם ברשימה", אומר מוסיקאי שמכנה את עצמו Blue2Blue.

למעשה, אמנים צדקנים אחרים מאמינים שהרבה מהלהקות ב- mp3.com לא מונות מוסיקאים "לגיטימיים" בכלל, אם כי אופורטוניסטים שחוברים להם יחדיו כדי לעשות כסף. "כשתוכנית התמלוגים צצה, היא הוציאה המונים מנחיליהם; דומה היה שכל מי שיש לו כרטיס קול הקליט חומר ושם אותו באתר ובתמורה עסק בהחלפות הדדיות של הורדות עבור כסף התמלוגים", אומר סטיב האף, מנהיג להקת Paisley Face.

בינתיים, אמנים מתלוננים שהאתר טרם הבהיר אם סחר בהורדות, טיזרים סקסיים, מועדוני הורדות ושאר מאמצים מפוקפקים, הם ליגטימיים. ההסברים של האתר מעורפלים. דובר החברה אומר כי פעילויות שמנצלות את הן בהחלט לא מקובלות. "כל פעילות בלתי חוקית שמטרתה לנפח מספרים כדי להעלות את התמלוגים, לא תהיה מקובלת". ישנם כמה רמזים לכך שהחברה אכן בוחנת בקפידה את הלהקות שמגיעות לרשימת 40 השירים הפופולריים, ומענישה אותן במידה והן סוחרות בהורדות.

 
 
ללא קשר לעמדה הרשמית של האתר, יותר ויותר קשה לשחק את המשחק של המערכת. מאות להקות מצטרפות לאתר בכל יום - כולל מוסיקאים נחשבים כמו דיוויד בואי - וטבילה בבריכת המזומנים הופכת ליותר ויותר קשה. מוסיקה שנשלחת בחינם לאתר, לבסוף מופיעה בנאפסטר, ואיזו להקת חובבים יכולה להתחרות במדונה בגנוטלה בחינם?

ושוב, גורלם של החלומות על הרשת שתחתוך דרך צוואר הבקבוק של השיווק וההפצה, שמונעים מכל כך הרבה להקות להרוויח את לחמם, ידוע מראש. מעריצים של מוסיקה שמופצת ברשת, האמינו פעם שמגרש המשחקים ההוגן של הרשת יאפשר להם לחתור תחת חברות התקליטים ולבסוף לנצח אותן - בהתבסס על ערך המוסיקה שלהם. אבל כעת, כפי שמעידים המאבקים באתר, להקות נאבקות על סוג חדש של פופ ירוד עצמאי ומשווק היטב. אין הרבה קשר בין ההצלחה לאיכות - הכל נובע מאגרסיביות השיווק ומסחר מוצלח בשירים.

"כמעט כל דבר שהקשבתי לו ב-mp3.com הוא חסר מעוף, זבל נטול יצירתיות, סגנון או רגש, עם יוצאים מן הכלל פה ושם", מתלונן אחד האמנים באתר. "כפי שזה בכל דבר בעולם, זה מסתכם באיך שאתה משווק את עצמך. כל מה שאנחנו רוצים הוא להישמע".



תרגום: הילה בקמן
הכתבה פורסמה במקור במגזין סלון.קום
זכויות התרגום העברי שמורות לנטוויז`ן

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by