ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ביקורת משחק: Jak 3 
 
 
עמנואל מיברג

תכירו: ג'ק ודקסטר - משחק הפלטפורמה הכי שנון, חמוד וכייפי שרץ היום בשוק. עשינו עליו סיבוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הפרק האחרון בסדרת משחקי הפלטפורמה של ג'ק ודקסטר, מציע עלילה מצוינת, הומור וגיוון. אבל מעל לכל - הוא מציע זמן משחק כייפי וממכר, בדיוק כמו שמשחק טוב באמת צריך להיות.

בהופעת הבכורה שלהם כיכבו ג'ק, הגיבור השקט, ודאקסטר, השותף החמוד, במשחק פלטפורמה פשוט שנקרא על שמם. המשחק מילא את החלל שהותיר אחריו 'קראש באנדיקוט' בקונסולת הפלייסטיישן 2, בכל שקשור למשחקי פלטפורמה. המשחק קיבל ביקורות אוהדות אך נמוג מבלי שהשאיר את חותמו על התעשייה.

כשנתיים לאחר מכן חזרו ג'ק ודאקסטר ב-Jak 2. המראה הילדותי החמוד, הוחלף במראה עירוני אפל. חוץ מהשינוי הסגנוני והחזותי, שמו הפעם המפתחים דגש גדול יותר על אקשן ומגוון, כאשר העניקו לג'ק מספר כלי נשק, עיר גדולה לחקור וכלי רכב שונים לנהוג בהם. עליית המדרגה השאפתנית לא רק הפכה את המשחק ללהיט אלא גם לשם מכובד בתעשייה.

אם להאמין לחברת הפיתוח, הפרק השלישי בהרפתקאות ג'ק ודאקסטר, המיועד גם הוא לקונסולת הפלייסטיישן 2, הוא גם האחרון שבהם (אי האמון נובע מהידיעה שאף אחד בעסקי המשחקים אינו ממהר לשחוט ברווז שמטיל ביצי זהב). לזכותו ייאמר, שמדובר בסוף ראוי בהחלט.
 

הפרק האחרון בהרפתקאות ג'ק ודאקסטר

 
למרות שעצובה עלי הפרידה מג'ק ומדאקסטר, נגזר עלי לכבד את החלטת המפתחים לסגור על עולמם את הספר מרצון, ולא בשל כישלון כלכלי. הלוואי והיו נותנים ללארה קרופט, שגוססת על מדפי החנויות במשך שנים, כבוד דומה. בשם אלוהים, שמישהו יגאל אותה מייסוריה!

בתחילת Jak 3 מותקפת העיר הייבן בידי צבא רובוטים גדול ועצום. העיר נלחמת על חייה, וג'ק ודאקסטר נמצאים אשמים במצבה הקשה. השניים מגורשים מהעיר אל תוף שטח ההפקר המדברי המקיף אותה, וננטשים למותם. למזלם, דאמאס, מנהיגה של עיר מדברית המאוכלסת במנודים קשוחים, מוצא את ג'ק ודאקסטר כשהם מתנדנדים בין חיים ומוות. מכאן ואילך מנסים השניים לחזור לעיר, להשיב את כבודם האבוד ובסופו של דבר להציל את העולם מאבדון בטוח.

ההתחלה הצולעת אינה ברורה, אם כי לזכותה ייאמר שהיא מבוצעת היטב. מיד לאחר מכן מחליף המשחק הילוך, ומגביר את הקצב ואת רמת העניין. יש לציין כי מאותו רגע, העלילה מתקדמת כה מהר, עד כי היא מונעת מ-Jak 3 להיות הפרק האחרון והאפי שיכול היה להיות. לא מדובר פה בסוף גרנדיוזי כמו ב'שיבת המלך', אלא בסוף קצר וחמוד שקושר את כל הזנבות הפרומים בעולמם של ג'ק ודאקסטר.
 

כתיבה מצוינת, הומור ושורות מחץ

 
לזכותו של הסיפור עומדים כתיבה מצוינת, הומור, שורות מחץ של דאקסטר וטוויסט עלילתי קורע לפני הסוף. אלה שווים לבדם את המשחק. הטענות המעטות שיש לי, מופנות כלפי דמותו של ג'ק, המנסה להיות קשוח ו'קולי' קצת יותר מדי. אבל הטענות כולן נשכחות בכל פעם שדאקסטר פותח את הפה. דמותו של דאקסטר שהשתפרה בשני המשחקים הקודמים, מגיעה ב Jak 3 לשלמות שגרמה לי, יותר מפעם אחת, לצחוק בקול רם.

Jak 3 אינו משנה מהותית את המשחקיות שהכרנו ב-Jak 2. ג'ק עדיין משתמש במכות אגרוף וסיבוב, ובקפיצות שונות, שעוזרות לו לדלג מעל בורות חסרי תחתית. עוד הוא שמר על היכולת להפוך ל'ג'ק האפל', המזכה אותו בכוחות על.

גם ארבעת כלי הנשק שהיו בשימוש במשחק הקודם חוזרים, רק שהפעם יכול כל אחד מהם להשיג שני שיפורים המשנים את פעולתו בצורה משמעותית. למשל, השיפור של השוט-גן הסטנדרטי הופך אותו למשגר טילים, והשיפור של מכונת הירייה הופך אותה למשגר מחטים מתבייתות.

השימוש בכלי הנשק הללו יכול להיות מתסכל בדיוק כמו במשחק הקודם, כאשר במקרים מסוימים יכולת הכיוון מוגבלת והמצלמה אינה משתפת פעולה. לטעמי זו חובבנות הנרשמת לחובת המפתחים, שלא כללו במשחק את האפשרות ללכת הצידה (Strafe). תוספת קטנה זו יכולה לשפר את השליטה במשחק, ולהפוך את כלי הנשק למהנים הרבה יותר ממה שהם כרגע. היי, אם ראטצ'ט וקלאנק יכולים ללכת הצידה, מדוע שג'ק ודקסטר לא יוכלו לעשות את אותו הדבר?

המשחקיות הפתוחה חזרה גם היא. כאשר ג'ק מסתובב בעולם הענקי, הוא יכול למצוא משימות המקדמות את הסיפור, בעזרת סימונים המופיעים על מפה קטנה בתחתית המסך. בחצי הדרך אל תוך המשחק, יוכל ג'ק לחזור לעיר הייבן. למרות זאת, לא חסרה גם משחקיות חדשה. זו נמצאת בעיר המדברית אותה מנהיג דאמאס, ובשממה המקיפה אותה. התחבורה המועדפת בתוך העיר היא זוחלי ענק עליהם יכול ג'ק לרכב כדי להגיע ממקום למקום במהרה. בשממה, כדי לכסות את המרחבים הענקיים של המדבר, ניתן לג'ק מבחר הולך ומתרחב של רכבי שטח קטנים (רכבי באגי), בעזרתם הוא מבצע משימות שונות.
 
 

משחקיות פתוחה, משימות מגוונות ומרוצים מהנים

 
יש משימות בהן משתתף ג'ק במרוצים נגד השעון או נגד מתחרים, ויש מרדפים וקרבות בהם משתמש ג'ק ברכבים נושאי נשק. משימות אלו מציעות גיוון נוסף למשחק המגוון גם כך, והנהיגה בכלי הרכב היא ברמת איכות של משחקים המוקדשים כולם לנהיגה. בשל סיבות אלו, המשימות בהן ג'ק נוהג ברכבי השטח, מספקות את כמה מהרגעים הטובים יותר של המשחק. מוזר ומשונה שדווקא במשחק פלטפורמה, נהיגה בכלי רכב מספקת את הרגעים הטובים ביותר, אבל מי אנחנו שנתלונן.

מבחינת קושי, Jak 3 לא עקבי במיוחד. המשחק קליל וכיפי ברובו, אבל לרגעים הוא יכול לגרום לשלט הפלייסטיישן לעוף מהיד ולהיתקע בקיר בעוצמה ובעיקר בעצבים. ובכל זאת, טיפ קטן: לפני שאתם מגיעים למצב בו צריך לקנות שלט פלייסטיישן חדש, אני מציע לקחת הפסקה מהמשחק, לשתות כוס מים קרים, לקרוא איזה ספר, רק אז לחזור לשחק. אני מבטיח שזה יעזור לכם לעבור את הרגעים הקשים של המשחק, וזה בטוח יחסוך לכם כסף.

בדיוק כמו קודמו, גם Jak 3, בשאפתנותו הרבה, מנסה לעשות קצת מהכל - ומצליח. האקשן מהיר ועצבני; הבוסים מאתגרים בלי לעצבן; הפאזלים מפעילים את המוח אך אינם גורמים כאבי ראש; המיני-משחקים לא מחופפים (שימו לב לקריצה לפאק-מן!); מה עוד? אה כן, הקפיצות. אולי הן נדחקות מעט לשוליים במה שאמור להיות משחק פלטפורמה, אבל כשהן שם, הן לא מאכזבות.
 

זמני טעינה בלתי מורגשים

 
אם הייתי חייב לבחור את המחלקה בה Jak 3 מאכזב, הייתי בוחר בגראפיקה וסאונד (חוץ מהדיבוב, שנעשה ברמה קולנועית). זה דבר אחד להחזיר אלמנטים מוצלחים של משחקיות, ודבר אחר לגמרי למחזר את מראהו של המשחק הקודם והקולות שלו. קצת צורם, הייתי אומר. אז נכון, סרטוני הקישור הנהדרים משתמשים במנוע המשחק ונראים מצוין; ונכון, הסביבות החדשות - כמו המדבר או המקדש אליו מגיע ג'ק - מעניינות וחדשות לעין. אבל האנימציות, חלק מרובעי העיר הייבן, האפקטים, וחלק גדול מן האויבים לקוחים הישר מן המשחק הקודם.

עבודתם הטובה של המפתחים באה לידי ביטוי גם בזמני הטעינה הבלתי מורגשים של המשחק. פרט להם, תשמחו לגלות כי Jak 3 שומר את התקדמותכם באופן אוטומטי, לעיתים קרובות, ומבלי לעצור את הנשחק. מה שהופך לנגיש לכולם - לאלו שרוצים לסיים אותו בשתי ישיבות ארוכות, כמו גם למי שמעדיף לשחק בו בגיחות קצרות בנות דקות ספורות.
 

פאן קליל

 
אפשר לסיים את Jak 3 בעשר שעות משחק קצרות. אך אם ברצונכם לסחוט מהמשחק את כל מה שיש לו להציע, תוכלו לשחק בכל המשימות הצדדיות שלא קשורות לסיפור. אלו מוסיפות לו מספר שעות משחק נוספות, שאף תזכינה אתכם בגלריית ציורים של הדמויות, צ'יטים וכו'.

קל לשים לב שהמטרה העיקרית של מפתחי Jak 3 הייתה בעיקר פאן קליל ומהיר. הם הצליחו ובגדול, מהסיבה הפשוטה שהמשחק לא משעמם ולו לרגע. אם אתם אוהבים משחקי פלטפורמה, או סתם משחקי פעולה, Jak 3 הוא פיתרון ראוי ביותר.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by