ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מדריך קניה: רמקולים 

מדריך קניה: רמקולים

 
 
ניצן וידנפלד

רוצים לפנק את המחשב שלכם ברמקולים חדשים? ניצן וידנפלד יסביר לכם איך עושים את זה נכון: על הוואטים, הסאב וכמה זה צריך לעלות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רמקולים דקים של חברת Altec Lansing (תמונה: אתר החברה)
 רמקולים דקים של חברת Altec Lansing (תמונה: אתר החברה)   
פרט למסך, הרמקולים הם ככל הנראה הרכיב השני בחשיבותו בכל הנוגע לחווית השימוש שלכם. עם זאת, בניגוד למסך בו משתמשים כולם, הרמקולים לא תמיד זוכים לאותה תשומת לב בעת הקניה. זאת, למרות שהם ילוו את בעליהם במשך מספר שנים טובות (וכמה מחשבים).

אז בין אם אתם רק מקשיבים למוסיקה ב-MP3, חורשים על המשחק Doom3, או שהפכתם את המחשב פשוט לטלוויזיה - להלן המדריך המלא לקניית סט הרמקולים הבא שלכם.
 

בין רמקול למכונית

רכישת מערכת שמע למחשב דומה מאד לרכישת מכונית. אתה, הקונה, מעוניין שידברו איתך במספרים: כמה זמן לוקח למכונית להגיע מ-0 ל 100, מומנט, רוחב המושב האחורי וכדומה. אבל כשמגיע רגע הקניה? או אז אתה שם את המספרים בצד ונותן לרגש לעבוד. לוקח את המכונית לנסיעת מבחן, מריח את הריפוד, מאזין בשותפות גורל לרחשי המנוע ומחפש מבטי התלהבות בקרב עוברי אורח.

תתפלאו לגלות כי ברמקולים זה בדיוק אותו הדבר. לכן, נעבור ביחד על מדדים העיקריים, נבין מה חשוב ומה חשוב פחות, וכשנגיע לרגע הקנייה נלמד מתי לשים את המספרים בצד ולתת את הבמה לאוזניים שלנו.

נתחיל.
 

כמה דברים שאתם חייבים לדעת על רמקולים

מערכת של 6 רמקולים ושלט דיגיטלי של Logitech (תמונה: אתר החברה)
 מערכת של 6 רמקולים ושלט דיגיטלי של Logitech (תמונה: אתר החברה)   
כל צליל הוא תנועה של אוויר. התנועה נמדדת בתדר שלה - כמות התנודות לשנייה שהאוויר נע בהן, כשתנועה אחת לשנייה נקראת תנועה של הרץ אחד. האוזן האנושית מסוגלת להבחין בצלילים מרמת ה-40 הרץ (באס) ועד ל-20 קילו הרץ שיספק צליל גבוה שמסוגל לגרום לכלב שלך סבל רב.

הטווח הנ"ל - 40 עד 20,000 הרץ נקרא "טווח השמיעה". מתחת ל-40 הרץ נמצא "טווח ההרגשה" - טווח שהאוזן לא מסוגלת להבחין בו אולם הגוף מרגיש בו.

עכשיו, נכיר את הנתון הבסיסי ביותר בעולם הרמקולים - הוואט. אותו וואט, משל הוא לאחיזת כוח. משמעו - עד איזה גבול מסוגל הרמקול להתמודד עם מה שהרסיבר (שמיד נדבר גם עליו) שולח לו. מדובר בגבול עליון. מכיוון שמדובר במערכת שמע לגיימרים - שאמורה לפעול בתנאים של חדר ביתי מבלי לגרום להתקף לב לשכנה, אין צורך במערכת סופר חזקה, כלומר, בוואט גבוהה מאוד.

"רוב היצרנים מפציצים בוואטים. הכל אצלם נמדד בוואטים כאילו מדובר במדד הכי חשוב לאיכות הרמקול" מעיד רן לוי, כתב "רייטינג" והגוגל האנושי של מערכות השמע בישראל, "אתה שומע על מערכת W5*75 ונדמה לך שיש כאן יתרון משמעותי על פני W5*55. למעשה, הנתון הזה כמעט חסר משמעות".

"החברות של הרמקולים הירודים המציאו נוסחה משלהם לחישוב הוואטים", מסביר לנו גיא ברגר מ"טרקלין חשמל", "מה שמאפשר להן לרשום 160 וואט על רמקולים בעלי הספק של 10 עד 15. בכל מקרה הם נשמעים נורא - לא משנה מה רשום עליהם".

המילה הבאה שאתם צריכים להכיר היא רסיבר. הרסיבר הוא ה"מנוע" שמאחורי המערכת. הוא מכיל כניסות - רדיו, דיסק, מחשב וכדומה, ויציאות לרמקולים. בתוכו שוכן המגבר.

המגבר, בקצרה, הוא מעגל חשמלי שמקבל אות חלוש ו"שברירי" ממקור ללא הגברה (כגון רוב כרטיסי הקול), ומעלה את עוצמתו לרמה מספקת, שתגרום גם לשאר השכונה להעריך את המוסיקה האהובה עליהם.

המטרה הסופית שבשלה התכנסנו כאן הם כמובן הרמקולים - הם אלו שבסופו של התהליך מניעים את האוויר וגורמים לנו לשמוע. ישנן בין 600 ל-1,000 חברות לייצור רמקולים בעולם, כל אחת מנסה למשוך את עין (ולאו דווקא את אוזן) הקונה ולהיראות מיוחדת, או כמציעה תכונות מיוחדות. לכן, גם רבים מקרי השרלטנות בשוק זה.
 
 

מבנה הרמקול

אם ניקח רמקול מדף (הנקרא גם מוניטור) ונסיר ממנו את הכיסוי נוכל לראות שהוא מורכב למעשה מלפחות שלושה רמקולים קטנים נפרדים. הקטן ביותר נקרא טוויטר (Tweeter) והוא מטפל בצלילים הגבוהים. הבינוני נקרא מיד (MID) והגדול נקרא וופר (Woofer) ומטפל בצלילים הנמוכים. איך הרמקול יודע לאיזה מן השלושה להפנות את הנתונים? לשם כך ישנו רכיב הנקרא קרוס אובר (Cross Over) - ה"חותך" את הצליל ומפנה אותו לרכיב המתאים. צלילים גבוהים לטוויטר, אמצעיים ל-MID ונמוכים לוופר.
 

נצילות וטווח תדרים

רמקולים שקופים של חברת Harman Kardon (תמונה: אתר החברה)
 רמקולים שקופים של חברת Harman Kardon (תמונה: אתר החברה)   
"נתון חשוב בהרבה מהוואט הוא הנצילות", מסביר לוי. הנתון הזה מספר על מידת הרגישות של הרמקול. הוא נמדד בצורה מאד פשוטה: מזרימים לרמקול זרם בעוצמה של 1 וואט ומעמידים מולו מיקרופון במרחק מטר אחד. לאחר מכן מודדים את עוצמת הצליל הנשמע בדציבלים. לא מדובר פה בדציבלים המוכרים לנו ממדידת רעש של מכשירים. מדובר בסולם שונה שבו כל 3 דציבלים מיצגים עליה של 50% בעוצמת השמע. כלומר רמקול שיש לו נצילות של 87 דציבל נשמע חלש בחצי מרמקול עם נצילות של 90 דציבל". הנצילות הרצויה היא בין ה-85 ל-95 - ככל שהנצילות גבוהה יותר כך הרמקול נחשב לאיכותי יותר.

"ישנם עוד שני מדדים שכדאי להתייחס אליהם", מוסיף רן. "הראשון הוא טווח התדרים - שהוא פשוטו כמשמעו הטווח שהרמקול מסוגל להוציא. השני הוא ההתנגדות (אימפדנס - Impedance) ככל שהיא גבוהה יותר, כך למגבר קל יותר להעביר את הנתונים לרמקול".

על טווח התדרים הרצוי נדבר מאוחר יותר - הוא תלוי בדרישות שלך מהרמקול. על התנגדות הרמקול לא לרדת מתחת ל-6 אום.
 

מה מתאים לי?

הגיימר הקלאסי משתמש במערכת השמע שלו בזמן שהוא משחק, ולעיתים כדי להאזין ל-MP3. בזמן האחרון מסתמנת מגמה של הפיכת המחשב הביתי למרכז הבידור הביתי - לא עוד קונסולת משחקים כי אם שילוב של נגן DVD, קונסולה, נגן תקליטורים, מחמם קפה ומכשיר וידאו.

הבעיה היא שכל אחת מהפעולות הללו דורשת מערכת שמע שונה: מוזיקה נשמעת בצורה הטובה ביותר דרך שני רמקולים בלבד. למשחקים חשוב הצליל התלת מימדי וההיקפי, לצפייה ב-DVD חשובים האפקטים, לחימום קפה חשוב שהרמקולים יהיו רחוקים וליצירת מוזיקה חשוב המגבר.

אבל גם טיב הרמקולים הדרוש משתנה בהתאם לצרכים ולמטרות השימוש. מוזיקה דורשת רמקולי סטריאו שמפגינים את איכותם בעיקר בצלילים הבינוניים - השירה. משחקים דורשים תשומת לב יתרה לסאב וופר (אותו רמקול גדול שתפקידו לנגן את הצלילים הנמוכים ביותר, הבאסים), ובצלילים הגבוהים (שמייצרים את עיקר האפקטים).

כדי למצוא את המערכת המתאימה לך, עליך להגדיר מה המטרות שלה. במקרה שהמטרה היא משחקים ושמיעת mp3, המערכת המתאימה לך היא מערכת רמקולים לוויינים - Satalites. מערכת שכזו מורכבת מסאב (שבתוכו שוכן לבטח גם המגבר) ובין שניים לשישה רמקולים קטנים היקפיים.

אם התוכנית כוללת גם נגינת מוזיקה ממקור איכותי, וקליטת שידורי וידאו אזי הפיתרון המועדף הוא רסיבר בצירוף מספר רמקולי מדף, ואולי גם סאב. ההבדל הוא גם במחיר - בזמן שמערכת סטלטייט איכותית מחירה נע בין 600 ל-2000 ש"ח, הרי שאת הסכום הזה כולו יש צורך להשקיע ברסיבר בלבד, כשהרמקולים ידוגו מכיסנו מחיר דומה.

מי שידו משגת יכול לרכוש פיתרונות כלאיים, כמו מערכת שמכילה רסיבר עם יציאות Pre-AMP, שניתן לחבר אליהן רמקולים שיעקפו את ההגברה והאפקטים. אולם אנחנו נתמקד בפתרונות השפויים - גם מבחינת תקציב וגם מבחינת הרכבה.

לחלק השני של המדריך: כך תבחרו את המערכת המושלמת
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by